יום ראשון, 7 ביולי 2019

שלב סיכום עונה: Knightfall, עונה שנייה: חבל


לאור ההצלחה של הסדרה Vikings ערוץ ההיסטוריה העלה לפני קצת יותר משנה וחצי דרמה היסטורית חדשה בשם Knightfall, אשר מתרחשת בתחילת המאה ה 14 בצרפת, תקופה שבה שלט בצרפת המלך פיליפ הרביעי, אשר היה ידוע גם בכינוי פיליפ היפה.

הסדרה התמקדה במאבק שבין פיליפ למסדר הטמפלרים, אשר בתקופת פיליפ צבר כוח והון רב והמלך רצה אותם לעצמו. בדרמה מצאו סיבה אחרת למאבק, העובדה שלנדרי, אחד מהטמפלרים, שכב עם אשתו של פיליפ, ולכן הוא יצא למסע נקמה, למרות שהזהב שהשיג לא הזיק.

בעוד שהעונה הראשונה עסקה ברומן של לנדרי והמלכה ג'ואן, רומן אשר גרם להריונה של ג'ואן ובפרק האחרון היא יולדת את בתה, איב, לאחר מותה (מעין ניתוח קיסרי). המלך שומע על כך ומצווה מבנו לואי לתפוס את הרך הנולד (הוא חושב שמדובר בבן ולא בבת) ולחסלו. במקביל מסע הטיהור של המלך נגד הטמפלרים נמשך.

בתור דרמה, העונה הראשונה הייתה הרבה יותר טובה, וזאת למרות שבעונה זו המלך מצווה לרצוח את האפיפיור, איזבלה בתו גורמת למאסר של גיסתה ואח"כ למותה, לנדרי מצליח לחמוק פעם אחר פעם מהטיהורים של המלך ובסוף (זהירות ספוילר) גם לחסלו. ועדיין, עושה רושם שמשהו חסר. יכול מאד להיות שקצב העניינים הואץ בעונה זו, כאשר הופקו לה רק שמונה פרקים (לעונה הראשונה הופקו עשרה) ושני פרקים נוספים היו מסייעים לה לספר את הסיפור בצורה טובה יותר.

הבעיה הגדולה יותר מגיעה עבור חובבי ההיסטוריה (ואני בתוכם). בעוד שעל ה"ויקינגים" בתחילת דרכם לא היה ידוע הרבה (רגנר לותברוק היה ידוע רק בשל הסיפורים לגביו, בדיוק כמו הסיפורים על דוד ושלמה, כאשר אין עדויות היסטוריות לגביו), כך שהתסריטאים יכלו לצעוד בעקבות הסיפורים ולשלבם באירועים ההיסטוריים שכן ידועים לנו. אולם, תקופת שלטונו של פיליפ הרביעי מלך צרפת מוכרת מאד להיסטוריונים ובעונה זו נעשו מספר ויתורים מצד העובדות ההיסטוריות, גם אם קטנים, לטובת הדרמה.

אשתו של לואי, בנו של פיליפ ולימים לואי העשירי מלך צרפת, אכן הואשמה בניאוף כפי שהוצג בסדרה, אך העדויות ההיסטוריות מראות שהייתה להם בת בשם ז'אן, ועובדה זו לא מוצגת בסיפור. כמו כן, הבת נולדה חמש שנים לאחר שכביכול היא מתה בסדרה (1307 לעומת 1312). כמו כן, בסדרה פיליפ הוא זה שאוסר אותה, אולם ההיסטוריה מראה שלואי היה המאשים.

בסדרה (זהירות ספוילר גדול), פיליפ מת בשניות האחרונות של העונה מידיו של לנדרי, אולי בכדי לסגור את הסדרה, אך בפועל המצב היה שונה. כאשר מפקד משמר הטמפלרים הועלה על המוקד הוא קילל את פיליפ שהאל יתנקם בו על מה שעשה. בפועל, זה בדיוק מה שקרה, הוא איבד את יופיו בשל מחלת עור ומת כחמש שנים לאחר האירועים שהוצגו בפרק האחרון בסדרה.

אולם, העיוות ההיסטורי הגדול ביותר היה דווקא היחסים שבין ג'ואן לפיליפ. הוא העריץ אותה (ואפילו לא התחתן לאחר מותה) ולא היו שום סימנים שהיא אפילו בגדה בו. נכון, אפשר לקחת חירויות אומנותיות, אבל צריך שיהיה לה מעט עיגון היסטורי, במיוחד מאחר והסדרה שודרה בערוץ ההיסטוריה.

ולבסוף. בעונה זו ניתן לראות כיצד איזבלה, בתו של פיליפ הופכת לאיטה למפלצת. אם זה היה תלוי בי והיו מבקשים את דעתי לסדרת המשך, אירועי חייה של איזבלה, בעלה וילדיה הם מעדן לסדרות מהסוג הנ"ל ואותם גם ניתן לעגן יותר באירועים היסטוריים ואין טעם "למרוח את אותם אירועים" עבור הדרמתיזציה.

אה כן, מארק האמיל הצטרף לעונה זו...

אז, לראות או לא לראות ?

במילה אחת: אכזבה...עשו בעצמכם את החשבון....

אין תגובות: