יום שישי, 14 בספטמבר 2018

שלב סיכום עונה: Safe, עונה ראשונה: לא קרוב



אז, בראשית הייתה "ברודצ'רץ". הדרמה הבריטית, אשר העלתה שוב לכותרות את דרמות המתח שבמרכזן רצח של נערים.  ועתה, כארבע שנים לאחר שזו עלתה לאוויר, "נטפליקס" מעלה את הסדרה Safe, בכיכובו של מייקל סי הול הזכור לטוב מ Six Feet Under וכמובן מ"דקסטר", שעונתה הראשונה הייתה מורכבת משמונה פרקים. לאחר צפייה בעונה כולה אשר להגיע למסקנה: זה לא זה, זה אפילו לא קרוב למה ש"ברודצ'רץ" הרגילה אותנו, אפילו לא בעונות 2 ו 3 שלה, שהיו פחות טובות מהעונה הראשונה המושלמת.

אל תטעו, למרות שמייקל סי הול מככב בסדרה בתפקיד הראשי ולמרות ש"נטפליקס" היא רשת השידור, הרי שמדובר בדרמה בריטית לכל דבר. שאר השחקנים הם בריטיים, האירועים מתרחשים בקהילה בריטית סגורה וגם ההפקה כולה וצורת הצילום היא בריטית. אולם, למרות שהבריטים הרגילו אותנו לדרמות מתח איכותיות, הרי שדווקא Safe לא מראה זאת. להפך, יש בה כל כך הרבה בעיות, שקשה לראות כיצד בהפקה לא ראו זאת קודם לכן.

ראשית, וכואב לי מאד לציין זאת, אבל הליהוק של מייקל סי הול לתפקיד הראשי הוא רחוק מלהיות ליהוק נכון. מייקל הראה שהוא שחקן מגוון, כאשר שיחק שתי דמויות שונות לחלוטין בשתי הדרמות הנ"ל שציינתי, אולם את תפקיד האב הדואג הוא לא גילם בצורה טובה. קשה היה להאמין לו שהוא באמת דואג לג'ני שנעדרת. למען האמת, ברוב העונה נדמה היה שהוא דווקא משחק את תפקיד האב המודאג ואולי קיים גם סיכוי שהוא הפושע. במידה וזה היה קו המחשבה של התסריטאים אפשר היה להבין את הליהוק, אך דמותו של הול ירדה מהר מאד מסדר היום כאפשרות לדמות של הרוצח, ובכל אפשרות שהייתה כגון הפריצה לבית משפחת קאהל, הוא אפילו לא נחשב כחשוד. לכן, זו בעיה גדולה מאד.

יתרה מכך, דמותו של הול (טום), אמורה להיות מאוהבת בדמותה של סופי (אמנדה אבינגטון) ועד סוף העונה קשה מאד לראות את זה. (זהירות ספוילר) בפרק האחרון של העונה, כאשר טום מנסה לשכנע את סופי להודות במה שעשתה בתור מי שאוהב אותה (והיא אכן עושה זאת) אי אפשר לראות איך השניים מאוהבים.

אם הרעיון לא כל כך מקורי ולמעשה מדובר בעוד סדרה מז'אנר מוכר, הרי שהעלילה, בניגוד גמור ל"ברודצ'רץ" הנהדרת, העלילה מסופרת בצורה לא מספיק טובה. כביכול בתחילת כל פרק מתחילים עם אירועי הערב המדובר שבו נרצח כריס וג'ני נעלמת מכל מיני זוויות של הסיפור, אבל אז, חוזרים אל אירועי הפרק. נכון, לא תמיד משדרים סדרות בצורה לינארית, אבל השיטה הזאת מעצבנת וגם צורת העברת הסיפור נראית לעיתים כאילו אין כמעט עריכה. זה בא לידי ביטוי במיוחד בפרק האחרון, כאשר כאילו משומקום וללא כל קשר למה שקרה קודם לכן, הצופה מקבל את פירוט אירועי הערב מההתחלה וכמעט עד הסוף. אין עריכה שמובילה אל הסיפור.

ואם כבר נכנסים אל הסיפור עצמו, הרי שאפשר היה לעלות על פתרון התעלומה כבר שניים או שלשה פרקים לפני סוף העונה, ובמיוחד בתחילת הפרק הלפני האחרון. וכסדרה, אשר התעלומה נמצאת בבסיסה זו בעיה גדולה מאד. לעיתים נראה כאילו ניסו לכתוב את העלילה כספר ולא כתסריט לסדרה.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לדלג. כמעט כל סדרה ש"נטפליקס" העלתה בתחילת דרכה הייתה כל כך איכותית. עתה, כאשר הרשת התרחבה, אפשר גם לראות שהיא לוקחת גם פרויקטים שהיא לא מפתחת בעצמה, אלא במדינות אחרות כמו ש Dark הופקה בגרמניה ועתה גם Safe. אחוז ה"פגיעות" שלה בסדרות איכותיות קטן ו Safe היא עדות לכך.

גם כאשר לא מדובר בהמצאת הז'אנר מחדש כפי שהיא עשתה לסדרות הקומיקס של "מארוול", לדוגמא כאשר העלתה אופרת סבון בצורת Bloodline, היא הראתה שהיא יכולה לייצר פנינים. ולכן, אין לכך משמעות שהסדרה Safe שייכת לז'אנר קיים וקצת משומש. הבעיה היא שהמוצר הסופי לא מספיק טוב. הליהוק, במיוחד של השחקנים הראשיים, לא נכון והצגת הסיפור גרועה.

ודרך אגב, עוד פעם מורה שמקיימת יחסים עם תלמיד ? לא מיצינו ?

האם ניתן להצביע על אלמנטים חיוביים בכל זאת ?

שניים. אלמנט ראשון, היות ומדובר בהפקה בריטית הסתפקו בשמונה פרקים בלבד.  והאלמנט השני, שהצורה שבה הסיפור נסגר לא מאפשרת (בניגוד ל"ברודצ'רץ") בצורה טובה הפקת עונה נוספת. אבל היום כבר אי אפשר לדעת...

אין תגובות: