יום ראשון, 9 בספטמבר 2018

שלב סיכום עונה: שכונה, עונה שלישית: היה טוב וטוב שנגמר



כאשר באים לנתח את העונה השלישית של הסדרה "שכונה" חייבים גם להתייחס אליה במבט רחב יותר. בכל זאת, מדובר בעונה שהיא חלק מטרילוגיה של עונות של הסדרה. בדרך כלל, מעריצים של סדרת סרטים או סדרות מבקשים עונה נוספת, למרות שהם יודעים שהסדרה הגיעה לסיומה. לו היו מבקשים זאת לגבי "השמיניה", "האי", "גאליס", "הנפילים", או אפילו "החממה" הייתי אומר שהטענות שלהם נכונות ויש על מה לדבר. על פי העונה השלישית של "שכונה" המצב שונה לחלוטין. העונה אמנם הצליחה להציג מספר רעיונות מוצלחים, אך ללא ספק שהיא מגיעה כשהיא מעבר לשיאה.

בדרך כלל, העונה הראשונה של כל סדרת נוער היא גם המוצלחת מביניהן (אולי בניגוד ל"גאליס" שהעונה השנייה שלה הייתה טובה יותר). כפועל יוצא מכך, העונה השנייה של הסדרות הללו פחות טובות, משום שבהפקות מנסים להתעלות על העונה הראשונה ולא כל כך מצליחים. ואז, בעונה השלישית כאשר נינוחים יותר ואין את הלחץ של העונה הראשונה המוצלחת, העונה יוצאת מוצלחת יותר. במקרה של "שכונה", המצב שונה. זו בלי שום צל של ספק העונה הפחות טובה של הסדרה. אני בכוונה מדגיש שמדובר בעונה "פחות טובה" (ומיד אציין מדוע) ולא גרועה, כי היא לא הייתה כל כך גרועה, אבל אין בכלל ספק שבהשוואה לעונות קודמות היא לא הייתה מספיק טובה.

האלמנט הבולט בעונה זו היה ההיעדרות של אסף הרץ (בסדרה הוא גילם את דמותו של איתן שרוני) מהעונה השלישית. נכון, בתום העונה השנייה הוא הקריב את עצמו בכדי שרחלי לא תצטרך לעשות זאת, אך אם הצליחו להוציא את יונתן בסדרה "גאליס" ממה שהוא עבר בתום העונה השנייה, כאשר הפך לאבן, אפשר היה גם להציל את גורל הדמות של הרץ. אולם, השחקן לא רצה לחזור לעונה שלישית ולכן גורל הדמות נשאר על כנו. כתוצאה מכך, כל הסדרה השתנתה לחלוטין. במידה מסוימת אפשר לחלק את הסדרה לשתי העונות הראשונות ולעונה השלישית. כלומר, נוצר מעין ריבוט של הסדרה בין העונות והריבוט הזה נכשל.

בשתי העונות הראשונות עלילת המיסתורין עסקה בעיקר במטה אהרון. בתום העונה השנייה המטה הושמד על ידי רחלי ולכן בעונה השלישית עסקו בשאר אוצרות הכהנים ובעיקר באבני החושן. זה לא הניב את אותו אפקט. הייתה תחושה של ניסיון לשחזר מתכון מוצלח. הבעיה היא, שניסיונות שחזור בדרך כלל לא מצליחים, משום שהם לא מגיעים לקרסוליים של המותג המקורי.

מהבחינה הזאת, לאחר הדמויות של טדי שיינפלד (מורדי גרשון) והקוברה בעונה הראשונה, וזו של נינה (לירז צ'רכי) בתו של הקוברה בעונה השנייה, לקבל את מיכאל מושונוב כאיש הרע של העונה בעונה השלישית היה לא פחות מעלוב. הדוגמא הטובה ביותר לתאר זאת היא הורדת ההילוך ברכב מהילוך רביעי להילוך שני או ראשון. נכון, מושונוב מנסה אבל זה לא ממש מצליח לו. אין את ההרגשה של הרוע המוחלט שאמורה להתקבל ממנו. אולי ילדים קטנים לא יצליחו להבחין בכך, אבל מדובר בקהל שגדל עם הסדרה ולאחר ארבע שנים סביר להניח שהוא כבר התבגר ולכל הפחות הוא באמצע גילאי העשרה. הקהל הזה מבין זאת מהר מאד.

ואם כבר הזכרנו את האיש הרע בעונה השלישית צריך גם לומר מילה על עלילת המיסתורין של העונה. בשתי העונות הקודמות לצד הניסיון של החבורה לנסות ולחלץ את "בנדה" (אביהם של ויקי, רחלי, אודי והתאומים) מהחובות הכספיים שנקלע אליהם, לעלילת המיסתורין (המירוץ אחר האוצר, ובמקרה זה "מטה אהרון" והקוברה) היה חלק כמעט שווה מבחינת הדקות על המסך. בעונה השלישית עדיין יש סיפור מיסתורין שכולל בחובו מירוץ אחרי אוצר, אבל התחושה היא שהשיוויון הופר וקיימת התמקדות יותר בדמויות עצמן. מהבחינה הזאת, המבנה של הסדרה נשבר. עכשיו, הצופים אשר אוהבים יותר דרמות ופחות עלילות מיסתורין יאהבו זאת, אבל מעריצי הסדרה שעלילת המיסתורין דיברה אליהם יותר בסדרה זו, ואשר ליוו אותה בשתי העונות הראשונות בוודאי הרגישו בהבדל ויכול להיות שלא אהבו זאת.

לאחר שסקרנו את הבעיות ש"שכונה" הציגה בפנינו בעונה השלישית הגיע הזמן להגיד כמה מילים טובות בכל זאת. המרכזית שבהן היא, שהתסריטאים לא נפלו בפח של סוף העונה השנייה. כפי שמעריצי הסדרה בוודאי יודעים, בתום העונה השנייה רחלי חוזרת בזמן ומשנה את ההיסטוריה. כתוצאה מכך, כל העונה השנייה למעשה הפכה למיותרת וממשיכים בנקודת הזמן של סיום העונה הראשונה, בחתונה של "בנדה" ואילנה. רחלי גם מעניקה את הטופס הזוכה בלוטו בחמישים מיליון שקלים  לאגם (ליהי קורנובסקי) בכדי שיקרה מה שקרה לאגם ואודי בעונה השנייה, לאחר שהכסף הפריד ביניהם וזאת בכדי שאודי ומיטל יהיו ביחד. כלומר, היא רוצה שהכל יישאר על כנו. בפועל, כמעט שום דבר לא מסתיים באותה צורה. ועל כך, צריך לשבח את התסריטאים.

ראשית. נכון, בתחילת הדרך אודי ואגם נכנסים לסחרור בעקבות הכסף שיש לאגם, אך בסופו של דבר אגם עוברת את השינוי הסופי שלה ומצטרפת לשכונה ואף מבינה שהיא עדיין אוהבת את אודי והשניים בסופו של דבר נשארים ביחד, למרות הכל.

כפועל יוצא מכך שאגם ואודי ביחד, ניתן להבין גם שמיטל ואודי לא ביחד, והיא מסיימת את הסדרה כאשר העתיד שלה הוא עם בן, במיוחד לאחר שכאשר היא קפצה בזמן חמש שנים קדימה היא מבינה שהם עדיין ביחד. כמו כן, כפי שציינתי קודם לכן, אסף הרץ לא מופיע בעונה השלישית ולכן לויקי (עומר גולדמן) יש חבר חדש בשם עומרי (תמיר גינזבורג, שדווקא עשה עבודה טובה יותר ממה שעשה בשלש עונות ב"חממה"). ולבסוף, ההבדל הגדול מאד הוא שרחלי ולירון כבר לא ביחד, אלא שהשניים נפרדים ורחלי מסיימת את הסדרה כאשר היא ודורי (יעל פולמן) ביחד. למען האמת, הזוג היחיד שהיה ביחד גם בעונה השנייה והשלישית היו שלומי ולילוש.

אי אפשר שלא לדבר גם על מערכת היחסים שבין רחלי לדורי. מצד אחד, אין כמעט ספק שמדובר בהחלטה חשובה מאד שקיבלו התסריטאים להציג רומן בין שתי דמויות נשיות, כאשר מדובר גם בדמות המרכזית של הסדרה. לא דבר של מה בכך. כפועל יוצא גם שבעונה זו התמקדו יותר בדמויות ופחות בסיפור המיסתורין, גם הסיפור נבנה בצורה הטובה ביותר שאפשר היה לכתוב אותו. עד נקודה מסוימת.

הנקודה שבה דורי מתוודה בפני רחלי (תותי ניניו עשתה עבודה מושלמת בגילום הדמות בעונה זו) על כך שהיא מאוהבת בה אמורה להיות נקודת מפנה. בנקודה זו, אפילו שלרחלי יש רגשות כלפי דורי ובמהלך העונה רואים שיש לה רגשות כלפיה, השינוי עצמו, ובמיוחד הקבלה שלו, אמור להיות איטי יותר. בפועל, כמעט מיד היא אומרת לדורי שיש לה רגשות כלפיה. יתרה מכך, עושה רושם שכולם, אבל כולם מקבלים זאת בטבעיות. אז נכון, מדובר באקט טבעי של אנשים שמתאהבים (ואין בכך שום דבר רע), אבל באיזה מן עולם אין אף אחד שזה לא הפריע או הרתיע אותו ? אני רוצה לשמוע סיפורים דומים שקורים במציאות בצורה שכזאת, שכולם מקבלים הודעה כזאת בטבעיות, כולל החבר לשעבר שממשיך להיות החבר הכי טוב שלה. אפשר להבין שמנסים להראות שההחלטה לא כך כך קשה ושהכל טבעי, כלומר שמנסים לחנך, אבל בפועל בדרך כלל (אם עד בכלל) זה לא קורה בצורה הזאת במציאות. אשמח לטעות בכך.

ואם כבר עסקנו במערכת היחסים שבין רחלי דורי. זו גם הייתה דוגמא למה שאני טוען לגביו במשך שנים לגבי סדרות הנוער. אין חשיבה לטווח ארוך. הרשו לי לקבוע כמעט בנחרצות, שכאשר גיורא הגה את הרעיון של הסדרה הוא לא חשב על כך. כלומר, שזה יהיה עתיד הדמות. במידה וזה היה התכנון (ואני סקפטי לחלוטין שזה אכן היה המצב) כל הכבוד שהוא הצליח להסתיר זאת מאיתנו במשך שתי עונות. בפועל, קרה מה שקרה גם בעונה השנייה של הסדרה Supergirl, כאשר הגיעו לשחקנית שיילר לי והודיעו לה שמוציאים אותה מהארון. כלומר, לא היה תכנון מקורי לאן לקחת את הדמות, אלא "התגלגלו" עם הרעיונות מעונה לעונה. ולפי דעתי, זו הייתה טעות, משום שהאקט הזה היה דוגמא נוספת להפרדה שבין שתי העונות הראשונות לעונה השלישית ולחיץ שנפער ביניהן. וכאשר מדובר בטרילוגיה, זה הדבר האחרון שרצוי לעשות. במיוחד, שמדובר בסיום הסיפור.

במבט כללי על צוות השחקנים הראשי של הסדרה לאורך העונות, אפשר כבר להצביע על השחקנים שהראו יכולות משחק מרשימות לבין אלו שהליהוק שלהן היה לא מספיק טוב. בקטגוריית השחקנים הטובים, מלבד הקאסט המבוגר והנהדר של יעל שרוני (סוזי שיינפלד), יוסי מרשק ("בנדה"), ועירית קפלן (אילנה) מקרב הקאסט הצעיר ניתן להוסיף לרשימה את: תותי ניניו, ליהי קורנובסקי (אגם) עומר גולדמן, דוד שאול (שלומי) ולמרבה ההפתעה גם את עידן שקרוקה (מצליח). בקטגוריית השחקנים הגרועים, אשר גם שלש עונות של משחק לא גרמו להם להשתפר, ניתן למצוא את ניר חלפון (אודי), ליאנה עיון (מיטל), טום יפת (לירון) ואושרת אינגדשט (לילוש).

לסיום, שלש אנקדוטות קטנות. ראשית, הדמות של סתווית (נועה קולר), כמורה הממורמרת היה לא פחות מגאוני. הצורה שבה גרמו לה לדבר והמשחק שלה הפכו את הדמות, לפחות לדעתי, לדמות קאלט.

כמו כן, גם אתם מרגישים שבעונות שתיים ובמיוחד בעונה השלישית ליהי קורנובסקי היא יותר דמות אורחת מתמשכת מאשר חלק מהקאסט הראשי של הסדרה ? לא ברור מדוע, משום שלפי דעתי מדובר בנכס, ולא רק בשל יופיה, ואפשר היה לראות זאת כאשר היא על הופיעה על המסך.

ולבסוף, כמה פעמים אפשר לפתוח עונה כאשר אנשי השכונה נאבקים מבחינה כספית ? הבנו את זה בעונה הראשונה והשנייה. למה היה צריך לחזור על זה גם בעונה השלישית, כאשר מנסים לפנות את תושבי השכונה ? הגיע הזמן לחשוב על רעיון חדש. זה לא קרה, לפחות לא בקטגוריה הזאת.

אז, לראות או לא לראות ?

רק אם אתם מעריצי הסדרה, שרוצים לסגור את הפרק האחרון של הסיפור ולדעת להיכן לקחו את הדמויות בסופו של דבר. כל השאר צריכים לדלג עליה. מדובר בעונה הפחות טובה מבין השלש (הראשונה הייתה הטובה ביותר) ומי שרוצה לזכור את הסדרה כשהיא בשיא או קצת מעבר לשיא צריך לסיים לצפות בסדרה בתום העונה השנייה. העונה הזאת לא עושה לה שירות טוב. ההפך מכך, היא מקרבת אותה יותר להיות אופרת סבון וחבל שכך. 

אין תגובות: