יום שישי, 10 ביוני 2016

ניתוח: הליין אפ של רשת NBC נמצא כיום במצב הטוב ביותר מזה שנים רבות



לאחר שניתחתי את הלוחות החדשים של חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות בשבוע הצגת הלוחות, הגיע הזמן גם לראות מה חושבים על כך בארה"ב. הכתבות הבאות ינתחו את מצב הרשתות לקראת העונה הבאה שלהן, על פי ראות עיניו של כתב התרבות האמריקאית ג'וזף אדליאן. הכתבה הראשונה בסדרה היא אודות רשת NBC.

קשה להגדיר רשת ברודקאסט אמריקאית בעונת 2016 כ"פורחת", אבל אם יש רשת שקרובה לכך זו רשת NBC. מדובר באמרה מדהימה לאור המצב הקשה שבו הייתה הרשת עד לפני שנים ספורות ובפני כמה בעיות היא עדיין ניצבת. לרשת אין קומדיה מצליחה, המבקרים לא משבחים את הסדרות שלה וגם את הבכורה בנתוני הדמו (גילאי 49-18) היא איבדה לרשת CBS, ככל הנראה בשל שידור הסופרבול. אבל מה שכן יש לרשת זה לוח משדרים שעובד בצורה הטובה ביותר מזה יותר מעשור ואת התודות היא חייבת לדיק וולף ובעיקר למותג של Chicago שהוא פיתח עבורה ומניב עבורה רווחים גדולים מאד. עובדה זו היא הסיבה המרכזית לכך שבלוח שהרשת פרסמה לעונה הבאה השינויים הם מינוריים.

מי שהכיר את המותג Must See TV של רשת NBC, כאשר לרשת היו מותגים כגון סיינפלד, "חברים", "חופשי על הבר", בלוז לכחולי המדים", "פרייז'ר" ועוד...בוודאי מביט קצת אחרת על הלוח של הרשת. אם בעבר לרשת היו סדרות שהיו מוצלחות, הניבו רייטינג גבוה וגם המבקרים אהבו אותן הרי שהסדרות של דיק וולף, שעליהן מתבססת הרשת, הן לא בדיוק המשך של המגמה הזאת. מדובר בשכפול מוצרים ("חוק וסדר", Chicago, The Blacklist) ובעיקר וויתור על קומדיות לטובת דרמות. הם ראו את מה שרשת CBS עשו בעשור האחרון (CSI, NCIS) וניסו לשכפל זאת בהצלחה סבירה מאד, כאשר Blindspot היא דוגמא נוספת לכך, למרות שהיא לא חלק ממותג הרי שמדובר על שכפול נוסחא, כמו גם Timeless, אשר תעלה בעונה הבאה במשבצת השידור היוקרתית של יום שני אחרי The Voice. למרות שהמהלכים הללו אמנם לא זכו להצלחות היסטוריות בנתוני הרייטינג הרי שהן סייעו לרשת לייצב את לוח המשדרים שלה ולבנות אותו מחדש בצורה יציבה מאד, כאשר בכל ערב היא גם יודעת כמעט מה היא תקבל ברובו. את היציבות הזאת המפרסמים אוהבים מאד במיוחד בתקופה הנוכחית, שבה טלוויזיה ליניארית סובלת מירידה.

היציבות הנ"ל גם מסבירה מדוע ברשת לא מפציצים בעונה הבאה עם מספר רב של סדרות חדשות כבר בחלק הראשון של העונה. במקום זאת, מרבית הסדרות הוותיקות של הרשת חוזרות בעונה חדשה עם תוספות מינימליות, כאשר את הדחיפה לסדרות החדשות תמשיך לתת "מסחטת הכסף" שלה, The Voice, אשר תשיק שתי סדרות חדשות: Timeless ביום שני ו This Is Us ביום שלישי. צריך גם להזכיר זאת שוב: Timeless היא ניסיון נוסף לשכפל את הנוסחא של The Blacklist ו Blindspot עם שינויים קלים ואילו This Is Us היא סבוניה, בדיוק כפי שמשבצת השידור שלה אמורה להיות. קשה לדעת כיצד הן יצליחו, כאשר מרבית השאלות הן בעיקר לגבי האחרונה, שסדרות מסוגה לא מצליחות בשנים האחרונות, אך במידה ואחת מהן תצליח זה יהיה גם בגלל השיבוץ שלהן ובגלל הלוח היציב של הרשת.

מהלך אחד שהוא כן מסוכן עבור הרשת הוא החזרת רצועת קומדיות של שעה ביום חמישי בשעה שמונה עם Superstore, אשר חוזרת לעונה שנייה ו The Good Place. המקרה של Superstore הוא דוגמא נוספת נוספת להמשך היציבות שהרשת מנסה להמשיך לייצר בשל כך שזו שמרה על יציבות בינונית במהלך עונתה הראשונה בתקופה יחסית קשה וללא הובלה. לשם שינוי, הקומדיה גם קיבלה תמיכה ממספר מבקרים. ברשת הרגישו שהם יכולים לבצע את המהלך גם בשל "ההתקררות" היחסית של The Big Bang theory בנתוני הרייטינג וכן משום שהלהיט של רשת CBS לא תחזור למשבצת השידור של שמונה בערב יום חמישי לפני סוף חודש אוקטובר ובכך תהיה לה תקופת הרצה. השיבוץ של Superstore ביחד עם The Good Place נועד גם לרכב על הבאז של שני השחקנים הראשיי של האחרונה, טד דנסון וקירסטן בל. לכך גם תוסיפו ש Superstore תקודם באמצעות שידור פרק בתקופת האולימפיאדה. מצד שני, היחס של הרשת ל The Carmichael Show, אשר בקושי אושרה לעונה נוספת ואף לא שובצה עדיין לעונה הבאה גורמת לכך שהרשת מתבססת על קאסט לבן בעיקרו.

ההחלטה של הרשת לוותר על The Mysteries of Laura לא הפתיעה רבים בשל הבעיה בנתוני הרייטינג שלה, הקאסט המבוגר שלה ושהזכויות על הסדרה לא בידי הרשת ולכן לא כל הרווחים היו עוברים לכיס שלה. הסיבה ש Blindspot הועדפה עליה, למרות ש Laura הניבה 8.6 מיליון צופים בממוצע היא, משום ש Blindspot פונה לקהל צעיר יותר ולכך הרשת מכוונת והיא גם יכולה לקחת צופים מרשתות CBS ו ABC. כמו כן, המעבר של Chicago Med יאפשר לרשת להתחרות על המקום הראשון בערב יום חמישי משעה 9 ועד שעה 11 ! מאחר ורשתות ABC ו CBS נמצאות בנסיגה בערב זה. הרשת עדיין רחוקה מאד מערבי חמישי המוצלחים שלה עד לפני 13 שנה, אבל הערב לא ייראה יותר כ"חור שחור" עבורה.

ועדיין, למרות שההתאוששות של הרשת נראית מרשימה, לרשת יש סיבה לדאגה. בשעה שהרשת הצליחה לשפר את הלוח שלה לאט לאט במקום להתבסס על להיט אחד, הרי שאת ההצלחה היא חייבת לאדם אחד: דיק וולף. מתוך 10 שעות של סדרות בעלות תסריט 40% מהליין אפ שלה בתחילת העונה יהיה של הסדרות שלו, כאשר Chicago Justice אמורה גם לעלות וגם היא שלו כמו גם Law & Order:True Crime ויש גם דיבורים על החזרת סדרת האם של Law & Order !

שונדה ריימס אולי מחזיקה ערב שלם ברשת ABC, אבל דיק וולף מחזיק רשת שלמה. הסדרות שלו אולי "עובדות" בשלב הזה, וכמו כן "החברה שלו" היא חלק מהאימפריה של הרשת , כך שהצלחה שלו היא גם הצלחה של הרשת מבחינה כספית, ונכון לעכשיו זה מאפשר לה להמשיך ולבנות את לוח המשדרים שלה, אך במידה והוא יקרוס הרשת יכולה לקרוס בחזרה.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה אחי
אני מבין שסופית אתה לא סוגר את הבלוג
כנראה קשה לך להתנתק

אנונימי אמר/ה...

אני מחכה בשקיקה לכל פרסום רשמי שאתה לא סוגר ת הבלוג כי כתבות מסוג אלה בשפת האם (וגם ניתוחי סדרות שבאים ישירות מפיך) הם חומר קריאה מרתק ורואים שיש פה מישהו שמבין בטלויזיה.
לגבי שיקגו אין ספק שזוהי נוסחא מנצחת! אתה מתחבר לדמויות אין פה סוג של סיפור מסגרת כל פרק יחסית לגופו כך שאם פספסת לא נורא והכי חשוב יש קשר כי הדמויות מופיעות (הופעת אורח) בכל אחת מסדרות הבת כך שזה כייף ומשעשע... אני אישית מאוד אוהבת את מותג שיקגו

אנונימי אמר/ה...

^^^ אל תדאגו הוא לא הולך לסגור תהבלוג,כבר כמעט 6 שנים הוא אומר שהוא יסגור את הבלוג אבל הוא לא יעשה את זה,הוא אוהב אותנו יותר מידי

וtimeless הולכת להיות סתם עוד סדרת משטרה (חוץ מהקטע של המסע בזמן)