יום חמישי, 5 במאי 2016

שלב סיכום עונה: Under The Dome, עונה שלישית: זבל נשאר זבל ולא משנה עד כמה ינסו להסתיר זאת



בעוד שבועות בודדים בלבד תחל עונת הקיץ בטלוויזיה האמריקאית ומזה שלש שנים תיעדר מלוח המשדרים הסדרה Under The Dome. הסדרה, אשר החלה בעונה ראשונה עם נתוני רייטינג כל כך גבוהים של 2.67 נק' מדד ו 11.21 מיליון צופים בממוצע הצליחה בעונתה השלישית להידרדר ל 0.96 נק' מדד ו 4.70 מיליון צופים בלבד ובסופה לקבל את הודעת הביטול הכל כך צפויה. הנפילה הגדולה הגיעה בעונתה השנייה, מבחינה קריאטיבית ומבחינת נתוני הרייטינג. העונה השלישית הצליחה רק לסיים את מה שהעונה השנייה יצרה.

אין בכלל ספק שהעלילה נמתחה הרבה יותר מדי והיה עדיף לו הסיפור סופר כפי שרצו ברשת בתחילה לעשות, בתור עונה חד פעמית, אך הצלחה מעורת גם את האנשים הטובים ביותר, ולכן יצרו לה עונה שנייה ושלישית. אז, מה גרם לקריסה הטוטאלית בעונה השלישית, אשר סגרה את גורלה ?

אפשר למנות לכך מספר סיבות. הראשונה, העובדה שהסיפור נמתח על פני שלש עונות (כאשר בסוף העונה השלישית גם יצרו פתח לעונה רביעית, אשר לא תצא לפועל) יצרה מצב שהסיפור בעונה השלישית הפך כמעט למגוחך. רשת Syfy מתמחה בסדרות מהסוג הנ"ל והעונה השלישית של Under The Dome, אשר עסקה ברעיונות של מאבק במלכה שהבועה יצרה ובמחתרת, עד אשר בפרק האחרון של העונה (והסדרה) הבועה יורדת ונעלמת.

הסיפורים בעונה זו היו פשוט גרועים. ביג ג'ים, אשר בסוף העונה השנייה הפך שוב לאיש הרע, כאשר ניסה לרצוח את ג'וליה ואת בנו, הופך שוב לאיש הטוב, לאחר שהוא מגלה שכל האנשים בעיירה השתנו והוא ניצב בחוד החנית ביחד עם ג'וליה בכדי לעצור אותם. המעבר של הדמות שלו מהאיש הרע לטוב וחוזר חלילה די מעייפת ומעצבנת.

גם דמותה של ג'וליה הפכה למעצבנת. יתרה מכך, סיפור האהבה שלה עם ברבי בעונה זו היה לא פחות ממחליא. אהבת אמת מצליחה להוציא את ברבי ממה שהשפיע עליו ? באמת ? הצופה רוצה להקיא, כאשר הוא רואה זאת. אפילו בסרטי רומן רומנטי לא מגיעים לכך.

בעיה שנייה הינה, שבשל העובדה שמספר הגוויות בסדרה היה גבוה מאד, מספר הדמויות שאפשר היה להזדהות איתן היה נמוך מאד ומאחר ובעונה זו גם מלאני, אשר הוצגה בתחילת העונה השנייה, והפכה למעין מחליפה לדמותה של אנג'י, אשר מתה בפרק הראשון של העונה השנייה, מתה לאחר פרקים בודדים. ומאחר ודמותו של ג'וניור הופכת להיות אחת מהדמויות הרעות בסדרה למעריצים נותרו רק ג'ו ונורי. (על ברבי, ג''וליה וביג ג'ים כבר הרחבתי את הדיבור)

ובנקודה זו הגענו לבעיה נוספת שהעונה השלישית של הסדרה מציגה: שתי דמויות ראשיות שרמת המשחק שלהן לא מספיקה. ראשית, מקנזי לינץ, אשר גילמה את דמותה של נורי לא הצליחה לקדם את רמת המשחק שלה במשך שלש עונות ולמען האמת, גם לא ברור בכלל מדוע היא קיבלה תפקיד בסדרה הזאת.

שחקנית נוספת שלא הייתה צריכה להיות מלוהקת לסדרה הייתה קיילי בנברי, אשר גילמה את דמותה של אווה, ארכיאולוגית, אשר מרמה את ברבי לשכב איתה בכדי להוליד את המלכה החדשה, ולאחר מכן היא גם גילמה את דמותה של דון, בתה לאחר שהיא עוברת תהליך התבגרות מזורז. מדובר בשחקנית מדרגה ז שלא ידעה לשחק כבר בסדרה Twisted ולא ברור מדוע קיבלה הזדמנות נוספת. במיוחד, כאשר מדובר בדמות ראשית.

אבל הבעיה העיקרית של הסדרה, עושה רושם, הייתה שבעוד שבעונה הראשונה ובחלק מהעונה השנייה אחד הנושאים המרכזיים שלה היה כיצד חברה מצליחה לשרוד בעידן פוסט אפוקליפטי, נושא חם בשנים האחרונות, אשר הוליד סדרות רבות ומגוונות (בין השאר The Walking Dead, Zoo, Contamaint) הרי שבעונה השלישית, מלבד חצי בהלה בחצי פרק לבעיית המזון, בעיה אשר נפתרה מהר מאד, נושא זה לא בא לידי ביטוי ולמעשה העונה כולה עסקה בנושא המדע בידיוני של הבועה.

יכול מאד להיות שמנהלי הרשת רצו לסגור את הסיפור, ולכן עסקו בתמה המרכזית שלה עד שבסוף העונה הבועה ירדה באופן סופי, או שזו ההתגלגלות הטבעית של הסיפור, אולם השורה התחתונה היא בסופו של דבר שעונה זו הייתה סדרת מדע בידיוני לכל דבר. ונכון לעכשיו, קשה לי להאמין שסדרה שכזאת יכולה להצליח בגדול בלב הפריים טיים, ובמיוחד ברשת ברודקאסט בעונת הקיץ. הניסיון הכושל של Extant עם שם גדול כמו האלי ברי הוכיח זאת (הסדרה הייתה אמורה להיות מבוטלת אחרי עונה אחת ובסוף בוטלה לאחר שתי עונות).

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. הסיום של הסדרה איכזב והזכיר סדרות של ילדים בגיל 10. התסריט שלה נמרח יתר על המידה, הסיפורים שסופרו בעונה זו היו מגוחכים והתוצר הסופי היה בסופו של דבר פשוט רע. רק אם אתם רוצים לראות כיצד הבועה ירדה אתם יכולים לרפרף על העונה האחרונה ולהגיע לפרק האחרון ולחזות בכך. עצה שלי ? אל תעשו זאת, מדובר בבזבוז זמן אחד גדול. לא פלא שצופים רבים נוהרים לסדרות הכבלים, לפחות שם רמת התסריט גבוהה והצופים לא זוכים לראות מוצרים נחותים כגון זה. מצד שני, בעונת הקיץ הקודמת אפילו רשתות הכבלים לא הציגו סדרה חדשה אחת איכותית, אז מה האלטרנטיבה האמיתית ? והאם בעונת הקיץ הקרבה (2016) כדאי לתת סיכוי נוסף לסדרות החדשות של הרשת ? מה דעתכם ? 

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

"בעונה הקיץ הקודמת אפילו רשתות הכבלים לא הציגו סדרת קיץ איכותית",אני מבין שלא צפית בנרקוס ובמר רובוט

D1D1 אמר/ה...

צפיתי ואני עומד מאחורי מה שכתבתי. מר רובוט היה יותר בגדר של יחסי ציבור מאשר איכות. סדרה פלצנית שדי שעממה אחרי הפרק השלישי. לפחות כך אני רואה את הדברים. כמובן, כל אחד רשאי לדעות משלו.
לגבי נרקוס, מודה, לא יצא לי לראות, כי הרעיון שעמם אותי, כך שאולי לגבי הסדרה הזאת יש צדק בדבריך.

שד משחת אמר/ה...

כל מילה נכונה
ובקיצור הם אמנם הורידו את הכיפה מעל העיר
אבל קברו את הסדרה תחתיה
חחח

מה הסדרה של החורף האחרון הכי טובה שאתה ראית???

שלמה אמר/ה...

כל מילה בסלע, העונה הראשונה הייתה מעניינת עזבתי בתחילת עונה שנייה מחוסר עניין לציבור