יום שלישי, 24 במאי 2016

שלב סיכום מיני סדרה: Tut - עוד מיני סדרה כביכול היסטורית



אין בכלל ספק שמבין מלכי מצרים העתיקים שמו של תות אנח אמון מלבה את הדמיון של האנשים יותר מכל מלך מצרי קדום. יש לכך שתי סיבות עיקריות, העובדה שמדובר בקבר של מלכי מצרים הקדומים, אשר השתמר בצורה הטובה ביותר וכמעט שלא נשדד. סיבה נוספת היא השמועה שקללה רובצת על כל מי שגילה את הקבר. אם רוצים להיות הוגנים הרי, שככל הנראה מדובר באחד המלכים הכי פחות חשובים בהיסטוריה המצרית הקדומה, שככל הנראה גם לא תרם לה יותר מדי ובמידה מסוימת גם הניע אותה לאחור לאחר ששינה מחדש את הרפורמות שאביו ניסה לבצע, רפורמות שרק היו מסייעות לעם המצרי.

אולם, בשנת 2015 הוחלט להפיק מיני סדרה על חייו של המלך המצרי אשר עד היום משלהב את הדימיון של הצופים. אפשר בהחלט להבין את ההחלטה, אולם הבעיה הגדולה היא, שאין כמעט מידע מבחינה היסטורית להתבסס עליו. אפילו את מרבית מהמידע על הפיזיולוגיה של תות וגם על מותו אנו למדים יותר ממחקרים שנעשו על גופתו ופחות מרשומות של בני דורו או מרשומות מאוחרות יותר. 

בהפקה קיבלו החלטה לתרץ זאת בכך שהמלך המצרי שבא אחריו, אי, שהיה גם יועצו האישי של תות, היה זה שהשמיד את המידע לגביו. תירוץ זה אפשרי, אך במידה והיה מדובר במלך כה מרשים, כפי שהוא מוצג במיני סדרה, היינו מקבלים לפחות אימות חלקי כלשהו מרשומות של עמים אחרים, אך גם רשומות אלו אינן בנמצא. ולכן, צריך להתייחס לסדרה כמות שהיא: בידיונית. 

כמעט כל מה שנגלה לנגד עינינו היה שגוי. נתחיל בליהוק של אוון ג'וגיה לדמותו של תות. על פי כל קנה מידה המראה החיצוני של תות לא היה נאה (בלשון המעטה), כאשר הרגל שלו הייתה עקומה כמעט לחלוטין והוא נאלץ ללכת עם מקל, עובדה שככל הנראה, מנעה ממנו מלהשתתף בקרבות, בדיוק ההפך ממה שאנו רואים על המסך. אוון בחור נאה למדי, ולמעט משיכה קלה של הרגל, הוא עושה הכל ואף מצעיד את הצבא שלו לשני ניצחונות צבאיים מבריקים. מי שמכיר קצת היסטוריה מצרית (יש הרבה כאלה ?) לא לוקח אותה יותר מדי ברצינות בשל כך. 

גם דמותה של סוהאד (קיילי בנברי) לא מצויה ברשומות הבודדים שיש בידינו ולכן כל סיפור האהבה הגדול בינה לבין תות וכן היריבות שלה עם ענחס אן אמון (סיביליה דין), ככל הנראה לא הייתה ולא נבראה. ואם כבר מזכירים את קיילי וסיביליה, איזה הבדל ענק בין שתי השחקניות. קיילי הוכיחה פעם נוספת שהיא לא שחקנית. נקודה. קשה להבין כיצד היא מצליחה לקבל תפקידים, אפילו סצינת הסקס שלה עם אוון הייתה מחרידה והיא נראתה יותר כמי שמתגוננת מפני תקיפה מאשר אישה שמתנה אהבים. יכול להיות שזה נבע מכך שרצו שלא להבליט את חלקי גופה המוצנעים, אולם לסיביליה הייתה סצינת סקס עם קא (פיטר גדיו) והיא הצליחה להעביר אותה בצורה אמינה הרבה יותר. 

במידה ורוצים להתייחס להפקה עצמה, הרי שדווקא חייבים להחמיא לערוץ Spike שהפיק את המיני סדרה. בשנים האחרונות אנו עדים לסדרות רבות (ובכללן מיני סדרות) מינימליסטיות. במיני סדרה הנ"ל עושה רושם שמדובר בהפקה מרשימה ובניצבים רבים. נכון, יש קטעי CGI כאשר מנסים להראות קהל רב יותר ממה שבדרך כלל יש, אבל המוצר הסופי בהחלט מרשים מהבחינה הזאת. 

בגזרת התסריט, אפשר לראות שהוא שוטף ויחסית לעובדה שמדובר בארבע שעות וחצי של שידור, אשר מתייחסות לפרק זמן קצר מאד מדובר בהחלט במחמאה. אין קפיצות יותר מדי גדולות מדי בתסריט (מלבד המעבר מההצצה בתחילת הסדרה לתות הצעיר, אשר מקבל "שיעור" לחיים מאביו) ואז העלילה קופצת 10 שנים קדימה בזמן. כמו כן, בשל העובדה שהתסריטאים לקחו לעצמם "חירות אמנותית" בכל מה שקשור לרעיונות המרכזיים של המיני סדרה, הם מסייעים לה לצלוח אותה בצורה יפה, משום שלו היו נצמדים לאמת ההיסטורית סביר להניח שהמיני סדרה הייתה משעממת להחריד. 

אז, לראות או לא לראות ? 

במידה ורוצים להתייחס למיני סדרה כמשקפת אמת היסטורית אזי מדובר באכזבה גדולה מאד ויכול מאד להיות גם שחובבי ההיסטוריה שמכירים את התקופה יגחכו כשיראו אותה. הקשר בין המיני סדרה להיסטוריה קיים אך הוא רעוע מאד. בתור מיני סדרה תקופתית בדיונית, היא סבירה לחלוטין ובהחלט אפשר לצפות בה, יותר בשל התסריט ש"זורם" בצורה חלקה, פחות או יותר, ופחות בשל הליהוקים, משום שלמעט הליהוק של בן קינגסלי כאי ושל סילביה כענחס, שאר הליהוקים לא מספיק טובים (ושל קיילי במיוחד) או לא רצויים (אלכסנדר סידינג, אשר עושה רושם שנמצא בכל סדרה בעת האחרונה, כאשר לאחרונה הוא נצפה ב"סודות של דה וינצ'י"). סביר להניח שכמו שהמלך תות נשכח למשך אלפי שנים עד שקברו התגלה גם המיני סדרה הזאת תשכח מהר מאד. 

בכל אופן, מה שאני לוקח מהמיני סדרה הזאת זה רק את סליביה דין (את בן קינגסלי כולם מכירים ומוקירים). לא ברור כיצד שחקנית טובה וגם מדהימה ביופיה "עפה מתחת לרדאר" של תעשיית הטלוויזיה והקולנוע האמריקאי (השחקנית כבר בת 34). נכון, היא הופיעה במספר סדרות (כולל Tyrant שם היא מקבלת נתח גדול בשידור), אך זה בהחלט לא מספיק. 

ולסיום, שבע עובדות היסטוריות, לכל מי שמעוניין, על התקופה והאירועים: 

1. בסדרה טוענים שענחס, לה נישא תות, הייתה אחותו של תות. בפועל היא הייתה רק אחותו למחצה.

2. בסדרה מציינים שענחס לא מצליחה להורות לתות ואף מפילה שני הריונות. עובדה זו נכונה, אך לא ציינו שמדובר בשתי בנות. אחת החזיקה מעמד כחמישה או שישה חודשים והשנייה תשעה חודשים.

3. נישואי אחים במשפחות המלוכה המצריות לא היו דבר יוצא דופן.

4. גם מריבות בין אחים על השילטון במצרים לא היו דבר יוצא דופן. קליאופטרה, המלכה המצרית האחרונה, דאגה למות אחיה שרב עמה על השלטון.

5. אי לא היה רק יועצו של תות, אלא גם קרוב משפחה שלו.

6. לאחר מותו של אי (מלך פחות מארבע שנים), מלך חורם-חב, הגנרל של תות.

7. בסדרה מראים כיצד ענחס בוגדת בתות, רוצחת את סוהאד ושורדת את תות בכדי להינשא לאי (הנישואים הללו הן אכן עובדה היסטורית, לגבי סוהאד, לא ברור אם הייתה דמות שכזאת). מה שלא סיפרו היא העובדה, ששנה לאחר הנישואים הללו ענחס נעלמת ממסכי ההיסטוריה וככל הנראה מתה בגיל 26. תות מת שנה קודם לכן, כאשר הוא בן 19, כך שאתם מבינים שענחס הייתה מבוגרת ממנו במספר שנים טובות. 

אין תגובות: