יום שלישי, 12 בינואר 2016

ביקורת: Colony: עונה ראשונה, פיילוט: למה ?




רשת USA נמצאת בבעיה רצינית בכל מה שקשור לנתוני הרייטינג שלה. בשל כך, ברשת מנסים לשנות את כיוון הסדרות שהם מפיקים. הסנונית הראשונה הייתה Mr. Robot, אשר למרות באז גדול מאד, לא ניפקה את הסחורה. בשל כך, ברשת מקווים מאד ש Colony תעשה עבורם את העבודה ולפחות תנפק להיט אחד לרפואה, אשר אולי יוכל לייצב את הספינה הרעועה שלהם.

לאחר צפייה בפיילוט, השאלה היחידה שנשאלת היא: מדוע החליטו ברשת להעלות את המוצר הזה ? ראשית, לפני מספר חודשים לא רב הסתיימה העונה החמישית והאחרונה של Falling Skies ולכן סדרת חייזרים נוספת בשלב הזה נראית לא הכרחית. מעריצי הסדרה (יש כבר אנשים כאלו ?) אולי יוכלו לנסות להגן על הסדרה ולומר, שהיא עוסקת יותר בצד האנושי ופחות בצד החייזרי, לפחות זה מה שמראה הפיילוט, אולם עדיין, נראה כי הנושא החייזרי די מיצה את עצמו. ראו זאת בנתוני הרייטינג של העונה השנייה של Extant, שלא היו מרשימים, בלשון המעטה.

בתחום התסריט, ניתן לראות שברשת מנסים בכל הכוח לחכות את התסריט האיכותי של הסדרות של רשת AMC. התוצאה ? לא מרשימה. עבור פיילוט, התסריט "כבד" מאד ולא מושך את הצופה לצפות בו, אולי רק בשניות האחרונות שלו, כאשר מתברר שקייט באומן (שרה ויין קאליס) שייכת ל"התנגדות" והיא תהיה "החפרפרת" שלהם מאחר והחייזרים מכריחים את בעלה וויל (ג'וש הוליווי) לצוד את המנהיג של "ההתנגדות". עד לאותה נקודה, התסריט "מרוח" ובעיקר, לא סוחף את הצופה להמשיך לצפות בו, וזאת למרות שלכאורה התרחשו בו לא מעט אירועים.

במילים אחרות, מרבית הצופים אשר מגיעים לסדרה בכדי לצפות בהוילווי ושרה ויין בשל הסקרנות מהפרויקט החדש שלהם לאחר ההצלחות שלהם מהעבר (הוליווי מ Lost ושרה ויין מ Prison Break ו The Walking Dead) לא יצליחו לעמוד בסדרה החדשה והדי מעיקה עד לסופה, אלא יחליטו לנטוש אותה. ריבוי הסדרות בשנים האחרונות יעניק להם אפשרות לנסות סדרות רבות אחרות.

בגזרת הליהוק, אפשר לומר שהליהוק של פיטר ג'אקובסון כאלן סנידר, בא כוחם של החייזרים, היא קליעה בול במטרה. יש בו בדיוק את מידת הקרירות הדרושה לתפקיד וכך גם מידת המוזרות. מצד שני, הליהוק של שרה וויין שגוי. היא לא מתאימה בתור הרעייה, כפי שהליהוק שלה ב The Walking Dead הוכיח וגם לא בתור המרגלת מ"ההתנגדות". היא לא גורמת לצופה לאהוב אותה ויוצרת תחושה של עצבנות.

הליהוק של ג'וש הוילווי בתפקיד הראשי הוכיח לצופים שעדיף שהוא לא יהיה בתפקיד הראשי כפי שהניסיון הכושל שלו ב Intelligence והניסיון הנוכחי מוכיח, אלא יותר ככוכב משני, כפי שהיה בסדרה Lost. אין בו את הכריזמה הנדרשת בכדי להוביל סדרה, אלא להיות לצד הכוכב הראשי או כאנטי תזה אליו. לא מדובר בליהוק גרוע, אך גם לא בליהוק מבריק. כלומר, עושה רושם שכל שחקן אחר יכל לגלם את הדמות והוא לא מותיר את החותם שלו עליה. נכון, אולי מוקדם מדי בכדי לקבוע זאת בצורה מוחלטת, אך לפחות על פי הפיילוט, עושה רושם שזה אכן הכיוון.

למרות שפרק הפיילוט ארך כמעט כ 50 דקות, הרי שמספר הדקות לא אופייני לפיילוטים של הרשת, אשר בדרך כלל אורכם כ 42 דקות או למעלה משעה. המסקנה הנובעת מכך היא, שברשת הבינו שהמוצר שיש להם ביד לא מספיק טוב בכדי להוביל פרק פיילוט של למעלה משעה. לפי דעתי, עדיף היה לו היו מקצצים אותו ל 42 דקות וגם אז זה היה יותר מדי.

אז, לראות או לא לראות ?

הסדרה לא מתאימה לרשת המשדרת, העיתוי שלה שגוי (ובמיוחד כאשר היא עולה בחצי השני של עונת
2016-2015, לאחר שמרבית הצופים כבר ביססו את דפוסי הצפייה שלהם לעונה הנוכחית), התסריט שלה, לפחות על פי הפיילוט, העיק ולא סחף את הצופים והליהוק של שתי הדמויות המרכזיות היה בינוני במקרה הטוב, כאשר הדמות שהכי היה מעניין לצפות בה הייתה של אמנדה ריגטי (The Mentalist) כמאדי באומן, שהיא דמות משנית, וזה אומר הכל. עבור אחת מהתקוות הגדולות לעונה הנוכחית (בוודאי עבור הרשת) מדובר באכזבה. אפשר לתת לה סיכוי (אולי בשילוב עם צפייה גם בפרק השני בכדי להיות בטוחים) ולגלות לבד שמדובר במוצר לא מספיק טוב. בכל מקרה, לפי דעתי התוצאה תהיה זהה: כדאי לדלג עליה. 

3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

זה מדהים עד כמה אתה כל פעם קולע בול. מצפייה בשני הפרקים הראשונים אין דרך יותר טובה לנסח כמו שניסחת את הבעייתיות של הסדרה. לילה טוב.

אורן אמר/ה...

משום מה, קולוני מזכירה לי מאוד את fear the walking dead. מוקדם מכדי לדעת אם קולוני טובה או שלא

שד משחת אמר/ה...

Heroes Reborn (NBC) will not continue past this season