יום שישי, 15 בינואר 2016

שלב סיכום עונה: The Following, עונה שלישית: רמאות



לא היה ברור מדוע בכלל רשת FOX אישרה את הסדרה The Following לעונה שלישית. פרקי סיום העונה נעו סביב 1.4 נק' מדד ואילו הפרק האחרון הניב בסך הכל 1.52 נק' מדד ובמספר הצופים הכללי רק 4.81 מיליון צופים. אולם, בשל העובדה שהרשת מאד אוהבת את קווין בייקון היא העניקה לסדרה שלו עונה נוספת, למרות שהיה ברור שמכאן לסדרה יש רק לאן לרדת ולא לעלות. ואכן, היה צורך רק בעונה נוספת בכדי להוכיח שהיא נמצאת בסוף הדרך. הנתונים הממוצעים של העונה השלישית היו 1.12 נק' מדד ו 3.45 מיליון צופים, כאשר הפרק האחרון הניב רק 0.9 נק' מדד ו 3.054 מיליון צופים.

אם כן, מה הייתה הבעיה המרכזית של העונה השלישית ?

שהיא סיפרה את הסיפור הלא נכון. העונה השלישית עסקה בניסיון למצוא את התלמיד הטוב ביותר של מדריך הרוצחים שטראוס (גרג הנרי) , תיאו (מייקל אילי). אולם, דווקא הסיפור שנפתח לקראת סוף העונה, אודות חבורה של רוצחים בעלת השפעה וכסף אותה ראיין הארדי נשבע לחסל לאחר שהוא מתוודע להם ולסכנה שהם מהווים, דווקא הסיפור הזה הרבה יותר מעניין ויכול מאד להיות שהיה עדיף לו היה מסופר במקום הסיפור הבנאלי אודות הרוצח הסדרתי תיאו, סיפור שלא מצליח להתרומם לאורך העונה כולה.

בהפקת הסדרה יכלו לסטות מהתבנית הרגילה שהם בנו בשלש העונות. לפתוח עם נושא שנראה מרכזי אבל לא (המרדף אחר שטראוס שמשוחרר מהכלא) ואז פונים אל הנושא המרכזי, המרדף אחר הרוצח הסדרתי הגדול. בשתי העונות הראשונות זה היה ג'ו קרול (ג'יימס פיורפוי), ובעונה השלישית מדובר במרדף אחר תיאו. זו גם הסיבה שהעונות השנייה והשלישית היו גרועות ומיותרות. מדובר היה בניסיון לשכפל את הנוסחה של העונה הראשונה, אולם לא הצליחו בכך. התוצאה היא: עונה אשר באופן מעשי "טחנה מים" כמעט במשך 15 פרקים ולא הצליחה לרגש או אפילו להפחיד עד לדקות האחרונות של העונה, כאשר רואים את הארדי עוזב את העולם אותו הכיר בכדי לרדוף אחר חבורת הרוצחים עם "הכסף הגדול". יתרה מכך, מכיוון שהסדרה לא חודשה לעונה רביעית הסיפור המעניין הזה גם לא יסופר.

גם סיפורי המשנה של העונה השלישית היו משעממים, כגון הסיפורים של קייל ודייזי, או העובדה שטום (גבנגה אקינגבה), החבר החדש של מקס (ג'סיקה סטרופ), שלא רואים צל צילה של כימיה ביניהם, הפך להיות סוכן מלוכלך, אשר מוסר את מייק עבור מארק ודייזי, היה כל כך בנאלי, משעמם וצפוי.

בעיה נוספת שהסדרה ניצבה מולה בעונה השלישית היא הליהוקים של שתי דמויות נשיות: גוון (זוליקה רובינסון), הדמות הנשית אותה ציוותו לראיין הארדי בעונה השלישית. לאחר שתי עונות בה הדמות הראשית הייתה נטלי זי, מדובר בירידה דרסטית בכימיה בין שתי הדמויות המרכזיות. למען האמת, אי אפשר היה להצביע על כימיה מינימלית בין השניים. ומדובר באישה שלקראת תום העונה נכנסת להריון ממנו ואמורה להיות חלק חשוב יותר בחייו.

וכן, הליהוק של אנט מהנדרו בתור אלייזה, רוצחת מהשכבה האמידה, שכמעט הורגת את ראיין. קשה להאמין שהיא באמת רוצחת, גם כאשר היא אוחזת בנשק. היא מתאימה יותר לדרמות ריגול כגון The Americans בה היא מככבת. אבל לסדרות אימה ו\או אקשן הליהוק בעייתי מאד.

האם היו אלמנטים חיוביים בעונה זו ?

אם הליהוק בעונה השנייה של ג'סיקה סטרופ כמקס הארדי התקבל כהפתעה לטובה, הרי שבעונה השלישית אפשר לקבוע כמעט בוודאות שסטרופ עשתה בהצלחה יתרה את המעבר מאופרות הסבון לנוער (90210) אל הסדרות של "הגדולים". למרות שלרגעים מסוימים בעונה המשחק שלה היה מעט "שמאלצי", אפשר לומר שסטרופ היא כבר מעבר לעוד פרצוף יפה ויש לה משהו לתרום גם ב"בריכה של הגדולים".

הליהוק של מייקל אילי היה נכון בחלקו. כאשר היה צריך להראות את הצד הקריר של הרוצח הדגול "תיאו" הליהוק היה מושלם. עיניו הכחולות בשילוב עם המשחק הרגיל שלו הצליחו להציג קור רוח מושלם של הדמות. הבעיה החלה כאשר הוא היה צריך לגלות אהבה כלפי אחותו פני (מגלין אצ'יקונווק) או זעם כלפי ראיין זה לא עבד בצורה טובה.

החזרה של הדמות של ג'ו קרול הייתה נקודת האור היחידה מבחינה קריאטיבית פרט לרעיון של הרוצחים מהשכבה האמידה. בעוד שבעונה השנייה הדמות של ג'ו הייתה חסרת משמעות, הרי שבעונה השנייה היא שרתה מספר אלמנטים. ראשית, סוף סוף ההומור חזר אל הסדרה. כמו כן, חלה עליה ברמה של הסדרה כאשר ניתן היה לצפות שוב בדינמיקה שבין הארדי וקרול, וכמו כן, היא הזניקה את הדמות של הארדי למסלול מעניין הרבה יותר, אם כי קצת צפוי של הפחד של הארדי מלהפוך בעצמו להיות התגלמותו של קרול לאחר שזה יוצא להורג (ובחלק האחרון של העונה זה כמעט יוצא לפועל).

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. הסדרה איבדה משמעות אחרי העונה השנייה. בדרך כלל בטרילוגיות של סדרות או סרטים חלה ירידה בעונה השנייה, אבל בעונה\סרט השלישי בסדרה חלה עלייה משום שמנסים לתקן את הבעיות של החלק השני בסדרה. פרט לשני פרקים בהם הדמות של ג'ו קרול חוזרת, זה לא קורה בעונה זו ובאופן מעשי מדובר ב 13 פרקים וחצי של העברת זמן עד אשר מתגלה שיש חבורת רוצחים עשירה ובעלת השפעה ועד לרגע שבו ראיין מוציא להורג סוכנת F.B.I מושחתת בדקות האחרונות של הסדרה. הבעיה היא, שברגע זה העונה האמיתית הייתה אמורה להתחיל וזה כבר לא יקרה. כלומר, הצופים שבכל זאת מחליטים לצפות בעונה השלישית יוצאים מרומים. 

תגובה 1:

JamesCrow אמר/ה...

ממש נהניתי מהעונה השלישית.
לא רואה שום בעיה בליהוקים והתסריט.. והסוף היה כמו שצריך.

לפי דעתי לא הבנת את העניין של העונה השלישית שבה יותר להראות את הצד האפל של ראיין ואת הקשר שלו עם קרול.
כל שאר האלמנטים היו פשוט דרכים להראות לנו את התמדודתו של הדמות הראשית וכיצד היא משתנה לאורך העלילה.