יום שישי, 8 בינואר 2016

שלב סיכום עונה: Sense8, עונה ראשונה: "נטפליקס" נשבתה בתוך קונספציה מדאיגה



גילוי נאות. ג' מייקל סטרזינסקי הוא לטעמי אחד מהיוצרים החשובים והטובים ביותר של הדור הנוכחי בתעשיית הבידור האמריקאית, והיצירה שלו, "בבילון 5", לפי דעתי, היא גם היצירה הטלוויזיונית החשובה ביותר בארבעים השנים האחרונות בטלוויזיה האמריקאית ובכלל. הסיבה לכך היא, שעד לפני "בבילון" לא ניתן היה לראות סדרה בעלת סיפור מרכזי מורכב, או במילים אחרות "סיפור מסגרת", שרץ על פני יותר משניים או שלשה פרקים ומאז ש"בבילון" עלתה לאוויר המצב התהפך כמעט ב 180 וכיום קיימת דרישה כמעט מובהקת שלכל סדרה שעולה יהיה סיפור מרכזי ומורכב.

בשל כך, הציפיה שלי מהסדרה החדשה של סטרזינסקי הייתה גבוהה מאד, הרי הוא הציב רף גבוה מאד. לאחר צפייה בעונה הראשונה של הסדרה (הסדרה חודשה לעונה שנייה) התאכזבתי מעט. לא שמדובר בדרמה גרועה, אבל מיוצר כגון סטרזינסקי ציפיתי ליותר.

ראשית, בגזרת הסיפור המרכזי המורכב סטרזינסקי מספק זאת ובגדול. מי שראה את היצירות שלו (בין היתר גם ניתן לציין את "ג'רמיה", שהייתה לטעמי סדרה מעולה וחבל שלא זכתה ליותר משתי עונות) יודע שהוא נוקט בשיטה של זריקת אלמנטים שונים במהלך העונה כולה, ובפרק האחרון כל האלמנטים הללו מתאחדים לפתרון הגדול. כך קורה גם הפעם. הסדרה מספרת את סיפורם של שמונה אנשים ברחבי העולם, אשר יום אחד מגלים שהם מחוברים אחד לשני מבחינה שכלית ורגשית ויכולים גם לאמץ את היכולות אחד של השני והם נעזרים אחד בשני לטפל בבעיות שלהם. מנגד, ניצב "וויספרס" (טרנס מאן), אשר מעוניין לצוד אותם ולנתח אותם בכדי לגלות כיצד הם פועלים, למרות שגם הוא ניחן באותם יכולות כגון השמונה. אל התמונה נכנס גם ג'ונאס מאליקי (נאבין אנדרוז הזכור מהסדרה Lost), אשר לא ברור באם הוא אכן לצידם של השמונה או פועל נגדם.

בעיה גדולה שהסדרה סובלת ממנה היא שב"נטפליקס" התרגלו שפרק של כל סדרה שלהם ארוך מהרגיל. לפי דעתם, כך אני חושב, זה מצביע על איכות של הפרק (קשה לי להצביע על סיבה אחרת). ואכן, מלבד הפיילוט אשר נמשך כ 64 דקות, כמעט כל פרק נמשך מעל 50 דקות. בשל כך, הפרקים "נמרחים" יתר על המידה ולעיתים על גבול השעמום. וזאת בניגוד לסדרות קודמות של סטרזינסקי.

הבעיה הגדולה יותר היא שהמאפיין הזה קורה בצורה מובהקת כבר בפיילוט ואף בפרק השני של הסדרה. אם נוציא מהמשוואה את עשר דקות הפתיחה של הסדרה הרי ששאר שני הפרקים הראשונים משעממים על גבול הזוועה ורק מי שהחליט לתת לסדרה סיכוי נוסף ונשאר עד לפרק השלישי יכול לזהות עלייה מסוימת ברמה. אולם, יכול מאד להיות שאנשים לא יכולים להמתין למעלה משעתיים בכדי להגיע אל החלק הטוב יותר.

יכול מאד להיות שהתסריטאים חשבו שלראות בפיילוט סצינת סקס לסבית (שאחד מהמעורבים בה הוא טרנסג'נדר) יכול להמשיך לעורר עניין, אבל באופן מעשי הפיילוט לא מצליח לגרום לצופה להמשיך לצפות בו, בעיקר משום שבפרק הראשון שלה התסריטאים מנסים לתמרן בין סיפורי הפתיחה של שמונה דמויות ראשיות וזה יותר מדי. היה רצוי להתחיל עם שתיים או שלשה דמויות ו"לרוץ" עמן לפרק או שניים ואז לצרף את השאר, במיוחד מאחר ומדובר בפרקים ארוכים מהרגיל, אשר יכולים לאפשר זאת.

מבין סיפורי המשנה של הדמויות אפשר לציין רק ארבעה אשר היו ממש מעניינים. הראשון הוא, סיפורה של סאן (בו דונה), אשר מתגוררת בסיאול ונוטלת על עצמה את האשמה במעילה שאחיה ביצע. השני הוא סיפורה של קאלה (טינה דסאי), אשר לא בטוחה שהיא מעוניינת להינשא לארוסה ההודי העשיר ומתחילה לפתח רגשות כלפי וולפגנג (מקס רימוול), דמות נוספת שגם לה סיפור רקע מעניין, כאשר בין היתר הוא נצר למשפחת פושעים אלימה. הסיפור הרביעי המעניין הוא של ריילי (טופנס מידלטון), שהסיפור שלה הוא הטרגי וגם המעניין מכולן. המשותף לכל ארבע הדמויות הוא שמדובר על תרבויות שונות (הדמות של ריילי מגיעה מאיסלנד), אשר בדרך כלל לא נוגעים בהן בטלוויזיה האמריקאית.

בניגוד לארבע הסיפורים הנ"ל שאר הסיפורים נטחנו עד דק. כמה אפשר לראות סיפורים על הומואים בארון כמו בסיפור של ליטו (מיגל אנחל סילבסטרה) ? גם הסיפור של נעמי (ג'יימי קלייטון) הטרנסג'נדר כבר משעמם לאור הטרנד בעת האחרונה של הסיפורים הללו (מישהו אמר The Fosters ?). אפילו סיפורו של קפיאוס מניירובי (אמל אמין) משומש וסיפורי הכנופיות באפריקה סופרו ביותר מדי סדרות. ולסיום, סיפורו של וויל (בראיין ג' סמית) החל להיות מעניין רק כאשר הוא החל להתמזג עם זה של ריילי.

נקודה נוספת שחייבים לציין הן סצינות הסקס. ראשית, מוזר לציין אבל בעונה של 12 פרקים לא הייתה סצינת סקס אחת שבין גבר ואישה. הייתה אורגיה אחת של מרבית מהדמויות וכל השאר היו סצינות סקס שליטו ניהל וכן של נעמי. אבל לא זו הנקודה מרכזית. הבעיה הגדולה היא החובה שמרגישים היוצרים בסדרות של רשתות כבלים ועתה גם פלטפורמות אחרות להציג סצינות סקס מפורטות מדי. בפיילוט הראו סצינת סקס לסבית, כאשר התעכבו בעיקר על כך שאחת מהדמויות קשרה לעצמה דילדו. נו באמת, בשביל מה זה היה נחוץ ? או האורגיה ? במידה וזה היה נחוץ לסיפור אפשר היה להבין זאת, אבל זה לא המקרה. מה רע בלהשאיר מעט מקום לדמיון ? נמאס כבר.

כמו כן, גם הסצינה בפרק האחרון של הלידה שריילי עוברת הייתה פשוט מזעזעת. בשביל מה הצופים צריכים לראות כיצד תינוקת יוצאת מהוגינה שלה בצורה כל כך מפורטת ? התשובה ברורה: לא היה צריך. מה הצעד הבא, להראות כיצד מישהו מחרבן ? הגיע הזמן לעשות לזה סוף.

ולבסוף, שתי הערות קטנות. ההערה הראשונה היא: ג'יימי קלייטון לא יודעת לשחק. נקודה. לא ברור מדוע היא לוהקה. זה היה מעצבן לשמוע אותה מדקלמת את הדמות שלה במשך העונה כולה. וההערה השנייה היא, שהעיסוק בסיפור המרכזי, כלומר של הרדיפה של "וויספרס" את השמונה היה מועט מדי ורצוי שבעונה השנייה יתעסקו בכך יותר. לאור סוף העונה ולאור העובדה שבסדרות של סטרזינסקי הרמה עולה ככל שהעונות מתקדמות, סביר להניח שזה יקרה.

אז, לראות או לא לראות ?

מי שיכול לסבול שעתיים ראשונות משעממות יכול לנסות את הסדרה. לא מדובר בסדרת גיבורים רגילה, זו לא Heroes החדשה. מדובר בסדרה "כבדה", בעיקר מתוך ניסיון ליצור תסריט איכותי (ניסיון שברוב המקרים נכשל), שהפרקים שלה מעט "מרוחים", אבל שהסיפור המרכזי שלה מעניין כמו גם סיפורי הרקע של חלק מהדמויות הראשיות. אבל בעיקר, מתוך תקווה שלקראת העונה השנייה יתבצעו מקציי שיפורים ויתוקנו הבעיות שליוו אותה בעונה הראשונה. 

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בבילון 5 היא לא הסדרה הראשונה עם עלילה מתמשכת,טווין פיקס עשתה את זה לפניה

D1D1 אמר/ה...

לא דיברתי על עלילה מתמשכת, אלא על סיפור מסגרת. יש הבדל.

אנונימי אמר/ה...

ג'יימי קלייטון היא טרנסג'נדרית במציאות(לפי IMDB) אז זה כנראה מסביר מדוע היא לוהקה לסדרה.

Unknown אמר/ה...

כשהתחלת לראות את הסדרה לראות את הסדרה הרגשתי בדיוק מה שאמרת פשוט מריחה ושיעמום, למזלי זנחתי אותה אחרי שתי פרקים, גם הסיפור לא משהו. לא מומלץ!!! אגב D1D1 מה הם לדעתך 10 הסדרות/עונות הכי טובות של 2015?? עוד שאלה אם אפשר, האנגלית שלי ברמה של מתחילים+ אבל יש לי גם אוצר מילים די גבוה יש לך רעיון לכמה סדרות קלות שיעזרו לי לשפר את האנגלית? תודה מראש.