יום שישי, 29 בינואר 2016

שלב סיכום עונה: Gotham, עונה ראשונה: סדרת קומיקס מהוקצעת



כאשר רשת FOX אישרה את הפרויקט של Gotham היה בכך סיכון. עד אז, הניסיון הראשון להעלות סדרת קומיקס בארבעת רשתות הברודקאסט הגדולות הסתיים עם נתונים בינוניים (ש.י.ל.ד. סיימה את העונה הראשונה עם 1.93 נק' מדד), למרות שהיום ברשת ABC היו קונים בשתי ידיים את הנתונים הללו. למרות זאת, הסדרה פתחה את דרכה עם נתונים יפים מאד (עד הפרק ה 12 הנתון הנמוך ביותר שלה עמד על 2.2 נק' מדד) ובממוצע השנתי הסדרה עמדה על 2.19 נק' מדד, נתונים טובים מאד בכל קנה מידה, בוודאי בימים אלו.

כאשר מביטים על העונה הראשונה של הסדרה אפשר להבין מדוע היא נחלה הצלחה. בדיוק מהסיבה ש Arrow הצליחה בתחילת דרכה. הסדרה הייתה אפלה ובעיקר, לא "שמאלצית", כמו "סמולוויל" או The Flash, אשר משודרת היום ברשת ה CW. מהבחינה הזאת היא המשיכה את הרוח של סדרת סרטי באטמן שיצאה בשנים האחרונות. נכון, מדובר בהבדלים עצומים באיכויות, אבל אפשר היה לראות שלא מנסים ליפות את התמונה ולהתאים את עצמם לרוח התקופה, אבל עדיין, אפשר היה לראות מספר בעיות, בעיקר בליהוק.

ראשית, כדאי לציין את ההבדלים העמוקים בין 13 פרקי הפתיחה שלה ותשעת הפרקים האחרונים של העונה. החלק הראשון, בו הוצגו הדמויות והעלילה התנהלה בקצב איטי ומבוקר, היו מעולים, אולם החצי השני של העונה, בו העלילה התקדמה, בין היתר כאשר ברוס החל להבין לעומק מה עומד מאחורי רצח אביו, או מצב משפחות הפשע בעיר אשר החל להסתבך (מרוני, פלקון ופיש) וכן מערכות היחסים של ג'ים גורדון (מרובע האהבים מונטויה-ברברה-ג'ים-תומפקינס), אשר החל להסתבך. הפרקים הללו התאפיינו בירידה ברמה, במקום שזה יהיה הפוך, כאשר ככל שהעונה הייתה אמורה להתקדם היא הייתה אמוורה להיות איכותית יותר, במקרה הזה זה לא קרה.

בעיה מרכזית שחייבים לציין בנוגע לסדרה נוגעת לשחקן הראשי. כאשר הגיעו הרשמים מהפיילוט של הסדרה, לפני שעלתה לראשונה לאוויר, החלו להגיע ההדלפות עד כמה הליהוק של בן מקנזי בתור ג'ים גורדון הוא ליהוק מוצלח. צר לי לומר זאת, אבל לא כך הם פני הדברים. המשחק של בן היה מוגזם לעיתים קרובות ובעיקר לא אמין. הוא נשאר אותו השחקן שראינו באופרת הסבון The O.C ולא הצליח להראות בגרות או עומק.

לא עזרה לבן העובדה שהצמידו לו בחצי השני של העונה מאהבת בדמותה של מורנה בכרין, אשר גילמה את דמותה של תומפקינס, שלימים תהפוך לחוקרת הפתולוגית של העיר ותעבוד לצידו. אני מצטער, אני יודע שהשניים זוג במציאות, אבל הזיווג ביניהם נראה כל כך רע שקשה להאמין שהמפיקים לא ראו זאת. זה מתחיל בכך שמורנה היא שחקנית טובה בשתי דרגות מבן והיות והוא כוכב הסדרה זה גורם לכך שבכל פעם ששניהם על המסך דמותו מתגמדת.

גם מערכת היחסים בין השניים נראית לא טבעית. למרות שבן מבוגר ממורנה בשנה, היא נראית יותר כאחותו הגדולה ואף למעלה מכך. קשה לראות את הניצוץ בין שתי הדמויות. נכון, דמותו של ג'ים אמורה להיות קשוחה, אבל ניתן היה לראות כימיה גדולה יותר בינו לבין השחקנית ארין ריצ'ארדס, אשר גילמה את דמותה של ברברה, ארוסתו של בן בתחילת הסדרה. גם בחלק השני של העונה, כאשר בן נפרד מברברה, או ליתר דיוק ברברה יוצאת משליטה, בוגדת בג'ים וכאשר היא מתאפסת מחדש הוא כבר עוזב אותה, עדיין בכל פעם ששניהם על המסך אפשר לראות את הכימיה ביניהם.

גם הליהוק של דוד מזוז בתור ברוס ווין הוא בעייתי, אם כי לא בשלב הזה. כידוע, ברוס יהפוך בעתיד לבאטמן, אולם בשלב הזה הוא עדיין נער מתבגר בתחילת דרכו ולדמות הזאת הליהוק נראה בסדר גמור,וגם מערכת היחסים שבין דוד לזו של קמרון ביקונדה (סלינה קייל, לימים קאטוומן) הייתה טובה מאד, אך במידה והסדרה תשרוד עוד מספר שנים (ובנתיים עושה רושם שזה יקרה) וברוס יהפוך לבאטמן, קשה לראות את זה קורה, אלא אם דוד יעלה על עצמו מאסת שריר נרחבת.

דרך אגב, יפה מאד שהחליטו בהפקה להתחיל עם הסיפור של הפיכתו של ברוס ווין לבאטמן בצורה כה איטית ולא כאשר הוא כבר באטמן, בכך תשומת הלב הייתה סוטה לדמות שלו ובהפקה רצו לשים את דמותו של גורדון במרכז ולא את זו של באטמן. כמו כן, בהפקה רצו להתחיל את הסיפור באותה צורה שבה התחילו את סיפורו של קלארק קנט בסדרה "סמולוויל". בנערותו. קשה לי להאמין שהסדרה תגיע לעונה עשירית כמו זו של "סמולוויל", אבל עדיין התכנון נכון.

מצד שני, חייבים לדבר על שני ליהוקים שקלעו בול במטרה. הליהוק של רובין לורד טיילור בתור אוסוולד קאבלפוט, או בכינוי "הפינגווין", היה ליהוק מבריק. רובין גילם את הדמות בצורה מושלמת עד כדי כך שקשה להאמין שמישהו אחר יכול היה לבצע עבודה טובה יותר. למען האמת, הדמות שלו מאפילה על שאר הדמויות ולא משום שהוא יוצא מנצח בתום העונה, כיאה לסדרה אפלה.

גם הליהוק של קורי מייקל סמית בתור אדוארד ניגמה היה נכון. היה יפה מאד לראות כיצד התסריטאים הצליחו להראות לאיטם כיצד נולדה המפלצת וקורי גילם את הדמות ללא רבב.

אז, לראות או לא לראות ?

למרות שהסדרה סבלה ממספר בעיות, כגון הבדלים מבחינת האיכות שלה בין שני החצאים שלה, ובשל כך הירידה בנתוני הרייטינג בחצי השני של העונה מובנת לחלוטין, ובעיקר ליהוק בעייתי של הדמות הראשית הרי שבאופן כללי מדובר בסדרת קומיקס מהוקצעת בעלת תסריט טוב (בצורה יחסית) ושני ליהוקים מעולים.

הבעיה הגדולה שלה ?

מלבד חובבי הקומיקס קשה לי להמליץ עליה לצפייה לצופים אחרים, וזאת למשל בניגוד לעונה הראשונה של Arrow, אשר יכלה לפנות גם לקהל שונה. אז, האם אתם חובבי סדרות קומיקס ? 

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

חובב קומיקס ולדעתי העונה הראשונה הייתה נהדרת, והסדרה רק משתפרת בעונה השנייה..

אני מאוד מקווה שמה שאתה אמרתה פה לא יקרה ושהסדרה תשרוד עד להפיכת ברוס לבאטמן, הדבר שאני הכי מחכה לו מהסדרה הזו..

Unknown אמר/ה...

הפלאש מקבלת תמיד יותר רייטינג מהחץ,ולא מה שרשמת,הסדרה מצויינת,גותהם,החץ,פלאש וגיבורי המחר

Unknown אמר/ה...

עונה ראשונה אהבתי עונה שנייה פחות!!