יום חמישי, 5 ביוני 2014

שלב סיכום עונה: Dexter, עונה שביעית: סגירת מעגל.



הערה קטנה לפני שאחל בסקירת העונה השביעית של "דקסטר": למרות שבשעה שאני מעלה על הכתב את הביקורת שלי על העונה השביעית של הסדרה העונה השמינית כבר הסתיימה, ביקורת זו מתבצעת מבלי שצפיתי בפרקי העונה השמינית, כך שיכול מאד להיות שמספר אנקדוטות שאציין יראו לצופי הסדרה, שכבר נחשפו לעונה השמינית, כמובנים מאליהם. לצופים הללו אומר רק: בעיה שלכם...

כאשר הסדרה "דקסטר" סיימה את עונתה השישית רשת Showtime ניהלה משא ומתן עם כוכב הסדרה, אנתוני סי הול, בכדי שישוב לגלם את דמותו של דקסטר מורגן, הרוצח שכולם אוהבים, בעיקר בשל הקוד שהוא חי לפיו הוא הורג רק פושעים שהצליחו לחמוק מידי המערכת המשפטית. מחשבה, שללא ספק עוברת במוחם של אנשים רבים, אך בשל העובדה שאנו חיים בעולם נורמאטיבי והאנשים ברובם הם אנשים נורמאטיביים הם לא פועלים לפי הדחפים שלהם. לאחר משא ומתן ארוך הצליחו ברשת להחזיר את השחקן לשתי עונות נוספות. שמחת המעריצים נמהלה בעצב, כאשר התברר שאלו יהיו גם העונות האחרונות של הסדרה.

האלמנט שהיה ברור לכל אורך הסדרה, ובוודאי בחמשת העונות הראשונות שלה, אשר היו גם הטובות ביותר שלה (העונה החמישית קצת פחות, אבל בכל זאת ניתן להכניסה לאותה קטגוריה), האלמנט היה של שבירת מוסכמות. ראשית, העובדה שהפכו דמות של רוצח סדרתי לאהוב ועד לעובדה שהרגו את דמותה של ריטה, אשתו של דקסטר, בתום העונה הרביעית וזאת למרות שנראה היה שהם בדרך לחיים נורמאטיביים (עד גבול מסוים, בכל זאת מדובר ברוצח סדרתי), במיוחד לאחר שנולד להם בן, האריסון. ואולם, העונה השביעית של הסדרה היא בדיוק ההפך מכך: המפיקים סגרו מעגלים כמעט ממספר כיוונים ובכך למעשה הפכו לצפויים. בדיוק מה שהסדרה לא הייתה עד כה.

העונה התמקדה בסיפורה של האנה מקיי, אשר בגיל 15 ברחה עם חבר שלה, וויין רנדל, שיצא למסע רציחות ולקח אותה איתו. במהלך העונה מתברר, שהאנה לא הייתה כה תמימה כפי שחשבו בתחילה והיא אף רצחה בעצמה וככל שהשנים חלפו היא הפכה בעצמה להיות רוצחת סדרתית. בתחילה, דקסטר חושב להכליל אותה כחלק מה"קוד" שלו, היות והמערכת המשפטית לא הצליחה לתפוס אותה, כאשר היא גם קיבלה חסינות בשל עזרתה למצוא את הקרבנות של חברה לשעבר, שבתחילת העונה גם מתאבד לפני עיניו של דקסטר, כאשר דמו של ווין ניתז על דקסטר. בכך, נולד בדקסטר משהו חדש, אשר במהלך העונה ישנה את האופי שלו, והוא יאבד את ה"קוד" שלו כאשר ינסה לרצוח את רב פקד להגוורטה, לאחר שזו גילתה את הסוד שלו. בדיוק כפי שרצח אימו כשהיה בגיל שלש שינה את אופיו ופתח לו את המסלול להיות רוצח סדרתי כשיגדל.

סגירת המעגל הברורה יותר מתקבלת בפרק האחרון של העונה, כאשר דברה ניצבת בפני החלטה, להגן על אחיה בו היא מאוהבת (בדיוק כפי שהאנה הייתה מאוהבת בוויין) שעתה היא יודעת שהוא רוצח סדרתי או לעצור בעדו כפי שלהגוורטה מתחננת בפניה שתעשה. בסופו של דבר, דברה בוחרת בדקסטר והורגת את להגוורטה, בדיוק כפי שהאנה הרגה ביחד עם וויין. באותו רגע, דקסטר ודברה הופכים להיות גרסה חדשה של וויין והאנה, למרות שהם לא זוג. המשמעות דומה, במיוחד עבור דברה.

נקודה נוספת המהווה מעין סגירת מעגל היא ההתכתבות עם התמה של תחילת הסדרה: סיפורו של הרוצח מביי הארבור, הלא הוא דקסטר. אנו עדים לכך במהלך העונה מאחר ורב פקד להגוורטה פותחת מחדש את המקרה של הרוצח מביי הארבור ובכך מחזירה את הצופים אחורה בזמן. בפרק האחרון של העונה, רעיון זה מקבל משנה תוקף, כאשר אנו חוזים בפלשבקים לחילופי הדברים בין הבלש דוקס לדקסטר וכיצד דוקס מגלה לאיטו את פרצופו האמיתי של דקסטר, בדיוק כפי שלהגוורטה מגלה ובשני הפרקים האחרונים משוכנעת בכך לחלוטין.

אין ספק, שהאטרקציה של העונה השביעית היה הליהוק של איבון סטראהובסקי בתור האנה מקיי, הרוצחת הסדרתית (מרעילה), אשר מצליחה לשבות בקסמה (וגם מתאהבת בו בעצמה) את דקסטר. מבחינת שני הצדדים נראה היה שמדובר בליהוק נכון. איבון בדיוק סיימה חמש עונות של הסדרה "צ'אק", בה למרות שגילמה סוכנת C.I.A, הרי שמדובר היה בסדרה לכל המשפחה. הליהוק ל"דקסטר" העניק לה עומק ולא קיבע את מעמדה כיפה התורנית בסדרות אקשן. מצד שני, גם להפקה מדובר היה בליהוק נכון היות ואיבון הביאה עימה את מעריציה מ"צ'אק" והם גם יכלו לשבור דמות שלקח חמש עונות לעצב ולהראות כיצד בונים לאותה שחקנית דמות חדשה לחלוטין.

התוצאה של הליהוק הייתה פחות טובה. ברור גם שאחד מהחישובים בליהוק של איבון הייתה העובדה שרצו להראות שלדקסטר יש טיפוס דומה בכל מה שקשור לנשים. ריטה (ג'ולי בנז), לומן (ג'וליה סטיילס) ועתה האנה (איבון) דומות, פחות או יותר, מבחינה ויזואלית. אבל לצערי, הכימיה בין איבון למייקל לא הייתה טובה, בוודאי לא כמו הכימיה שבין מייקל לג'ולי בנז (ולא משנה העובדה שהיא שיחקה בסדרה במשך חמש עונות, הכימיה הייתה כמעט מהפרק הראשון) וגם לא כמו הכימיה שהייתה למייקל עם ג'וליה סטיילס.

ברמת העיקרון, האנה ודקסטר אמורים להיות מאוהבים, אבל בפועל זה לא נראה על המסך, גם בקטעים שהם מתוודעים על אהבתם אחד בפני השני. זה נראה היה כמו שני קרחונים הנצמדים אחד לשני. נכון, מדובר ברוצחים סדרתיים והאנה אמורה להיות מרעילה (סוג האנשים הללו שומר בדרך כלל קרירות), אבל בכל זאת, הם אמורים להיות מאוהבים ולקראת סוף העונה דקסטר אף מדמיין אותם מזדקנים ביחד. לי זה נראה מלאכותי מאד.

גם סצינת הסקס בין איבון למייקל לא נראתה אותנטית, ובכך אשמה ההפקה. לאור העובדה שסדרות כבלים (וגם בסדרה "דקסטר") לא מתביישים להציג סצינות סקס נועזות או עירום חזותי דווקא סצינת הסקס הנ"ל נראתה ערוכה. ככל הנראה בכדי שלא יגלו שאיבון לא באמת הייתה עירומה במהלך הסצינה, שהיא לבשה בגד גוף בצבע העור, שהשתמשו בכפילה בקטע החדירה של מייקל ושלמעשה לא הראו עירום חזותי של איבון. ואני אומר, אם כבר רצו לזעזע עם סצינת סקס לאיבון היו חייבים ללכת עם הסצינה עד הסוף, כי בסופו של דבר הצופה מבין מהר מאד, שמדובר בסצינה ערוכה, מבוימת ובעיקר מזויפת, בדיוק כמו הכימיה בין איבון למייקל.

מי שדווקא ראויה לציון היא ג'ניפר קרפנטר, אשר מערכת היחסים שלה עם מייקל סי הול עלתה על שרטון והשניים התגרשו ובכל זאת דווקא בעונה זו דברה, הדמות אותה היא גילמה, הייתה אמורה להיות מאוהבת בטירוף בדקסטר (אחיה החורג). למרות הקשיים הללו ג'ניפר העבירה את הדמות בעונה זו בצורה יוצאת דופן וראויה להערכה. סצינת סיום הפרק האחד עשרה של העונה, כאשר רואים אותה מביטה בדקסטר בשעה שלוקחים את האנה למעצר, הייתה סצינה מרשימה מאד והחזירה את הצופים לימים טובים שלה (לפני שתי עונות ויותר).

מבחינת התסריט, צריך להבין שהרעיון של העונה היה מחויב המציאות. היות ובהפקה ידעו שמדובר בעונה לפני האחרונה של הסדרה, רצו להראות את פענוח האופי האמיתי של דקסטר על ידי כך שהציגו את המקבילה הנשית לדקסטר (האנה). האנה למעשה מציבה בפניו מראה ומכריחה אותו להבין שמה שהוא הגדיר כ"נוסע האפל", הנחיצות שלו להרוג, היא לא כתם בנשמתו, אלא למעשה רצון אישי שלו. הוא לא צריך להרוג, הוא פשוט רוצה בכך.

נקודה בעונה זו שהפריעה לי בעונה זו הייתה הדמות של לואיס גרין (ג'וש קוק), איש המחשבים מהעונה הקודמת שהיה אובססיבי בכל מה שקשור לדקסטר. חבל שלאחר מספר פרקים בודדים הוא מחוסל (וולא על ידי דקסטר). היה אפשר לנהל בין השניים משחק נוסף של חתול ועכבר, שאולי גם היה מקליל מעט את העונה, שללא ספק גם הייתה כבדה מכל העונות שהסדרה חוותה עד לאותה נקודה. נראה היה שהמפיקים רצו להספיק להעביר יותר מדי רעיונות בעונה זו .לדוגמא, אייזיק סירקו, ראש ארגון פשע אוקראיני, אשר מנסה לחסל את דקסטר בגלל שהאחרון חיסל את המאהב שלו (דקסטר מחסל אותו בגלל שהוא רצח שוטר). רעיון ההומוסקסואליות והנקמה בעולם התחתון הוא רעיון נחמד, אך הצורה בה הוצג הייתה כבדה מאד. ואמירה זו נאמרת על סדרה שבמרכזה עומד רוצח סדרתי.

שני סיפורי המשנה האחרים במהלך העונה היו מעט משעממים וצפויים. הבלש קווין מתאהב בחשפנית ונסחט על ידי ארגון הפשע האוקראיני בשל כך ? היינו בסרט דומה כבר הרבה פעמים בסדרות וסרטים אחרים. אנג'ל מחליט שהוא הגיע לסוף דרכו ורוצה לפרוש ? אפשר היה לראות את הכתובת על הקיר, במיוחד כאשר נראה היה שאין לאן להצעיד את הדמות שלו קדימה. אולי עתה, לאחר שדברה חיסלה את אשתו לשעבר, להגוורטה, אפשר יהיה לפתח מחדש את הדמות.

אז, לראות א לא לראות ?

במידה ואתם מנסים לצפות בסדרה החל מהעונה השביעית התשובה היא: שיהיה לכם קשה מאד להתחבר אליה. אם אתם צופי הסדרה בוודאי שלא תפספסו את הפרק הלפני אחרון שלה, אבל צריך לומר זאת בפה מלא, זו לא שעתה היפה ביותר. עושה רושם שבהפקה לא הצליחו לשחזר את האיכות של העונות הראשונות, ובעיקר של העונה הרביעית, ומאותה נקודה ניתן לזהות ירידה ברמה. עדיין מדובר בסדרה טובה, אבל העונה השביעית של "דקסטר" אפלה הרבה יותר, כבדה וגם צפויה, בעיקר אמורים הדברים לגבי הטוויסט בדקות האחרונות של העונה. בדיוק מה שהסדרה לא הייתה בתחילתה. כולי תקווה שהעונה השמינית תצליח להחזיר מעט את הברק שהיה לה בתחילת הדרך ושלא ימשיכו עם סגירות המעגלים שכל צופה מחכה שיגיעו.

5 תגובות:

קובי אמר/ה...

לפי מה שזכור לי העונה השביעית הייתה די טובה,כפי שציינת זה לא ברמה של העונות הראשונות,אך עדיין נהנתי בה.
מה שלא ניתן לומר על העונה האחרונה והסוף הגרוע פי כמה.

דניאל אמר/ה...

אתה אומר כבר כמה זמן שתפרסם את שלב הסיכום עונה של הומלנד, עבר כבר 3 חודשים!! והעונה השמינית של דקסטר גרועה.
אל תטרח אפילו.

אנונימי אמר/ה...

עונה לא רעה בכלל, מסכים שהיא לא איכותית כמו עונה 4/3/2/1, אך בהשוואה לעונה האחרונה שהיא כאוס - היא מעולה.
עדיף לך לעצור פה, ולא לראות את עונה 8 כי היא זלזול. גרועה, והסוף עצמו מביך. אם אתה מהפאנבוי של דקסטר, תראה אותה, ואם אתה לא - עדיף לך להסתפק בעונה 7 כעונה האחרונה.
אגב- מה דעתך על משחקי הכס עונה 3 פרק 9?

רועי אמר/ה...

עונה מעולה! גם האחרונה טובה למרות שחלה ירידה ניכרת בה... הסוף היה אחלה (למרות כל מיני בעיות).
ו-D1D1, הסדרה Life נגמרה בסוף פתוח?
והאם FlashFoward שווה צפייה למרות הסוף הפתוח שלה?

מעיין אמר/ה...

תחסוך מעצמך את עונה 8, כל פרק בה עלוב יותר מהקודם, והשיא (בעצם השפל) הוא פרק הפינאלה המטופש.