יום שני, 16 ביוני 2014

בוודאי שמתם לב ש...


הפרק התשיעי בעונה הרביעית של Game Of Thrones היה מיוחד. אני טוען זאת כבר זמן רב, ואחרי זמן רב זה קרה. הפרק התשיעי של העונה הרביעית של הסדרה הנ"ל היה מרוכז רק בנושא אחד: המאבק על החומה. כתוצאה מכך, לא היה מעבר לוקיישנים או התמקדות בדמויות רבות. התוצר הסופי: פרק איכותי במיוחד, ובעיקר אפי, אשר מזכיר מאד את הסרטים הגרנדיוזיים של שנות החמישים והשישים בקולנוע האמריקאי. הייחוד בפרק זה, לעומת "פרק החתונה" בסוף העונה שעברה, הוא שלא מדובר בהריגת דמות מרכזית, אלא באירוע מעצב, דוגמת הלחימה על השליטה ב"מעלה המלך" (או איך שקוראים, לעזאזל, למקום). ללא ספק, הפרק הטוב של העונה ומזה זמן רב, גם של הסדרה.

בהפקת הסדרה Game Of Thrones נוקטים בשיטה מאד מיוחדת. נכון, הסדרה מופקת בעקבות סדרה ספרים, אך צריך לשים לב למגמה ברורה מאד של הסדרה בבניית הסיפור. בדרך כלל, האירועים של העונה מובילים דווקא אל הפרק התשיעי, או ליתר דיוק הלפני אחרון, של העונה, אשר גם מהווה את הפרק החזק ביותר של העונה והשיא שלה. כך היה בעונה הראשונה עם הוצאותו להורג של נד סטארק, כך היה בעונה השלישית עם "פרק החתונה" וכך גם בעונה הרביעית עם "המאבק על החומה". התוצאה ? במקום לפתוח את העונה הבאה בצורה חלשה, כפי שקורה למרבית הסדרות האמריקאיות, הפרק האחרון של העונה מהווה את פתיחת העונה הבאה, כאשר נותר בדרך כלל קליף האנגר לסגור בתחילת העונה הבאה. ואני אומר, כדאי שיוצרים ישראלים ילמדו מכך.

בסדרה Reign נוקטים חירויות אומנותיות. הסדרה התקופתית של רשת ה CW לא בדיוק "הולכת לפי הספר" בכל מה שקשור לאירועים היסטוריים. אפשר היה לראות זאת בעיקר בפרק סוף העונה. האירועים שהובילו לדו קרב שבו השתתף המלך אנרי השני היו נישואי בתו אליזבת לפיליפ השני מספרד ולא שגעונו של המלך. כמו כן, אין בכלל ספק שפרנסיס לא הרג את אביו בדו הקרב, אין עדות היסטורית אחת לכך. ובעיקר, (תכינו את עצמכם לספוילר) עזיבת פרנסיס את הטירה בכדי להיות עם לולה, עובדה שתגרום לו בעונה השנייה (או השלישית) למות (אין על כך מידע, אך אין ספק שזו הכוונה שאליה הולכים התסריטאים), אינה כתובה על ידי היסטוריון אחד. הסיבה למותו של פרנסיס (שבהיסטוריה מוכר כפרנסואה) היא היותו ילד חולני במשך כל חייו. דרך אגב, בסדרה מראים את מרי ופרנסיס כשהם מבוגרים בצורה יחסית. במציאות, השניים נישאו כשפרנסיס היה בן 14 ומרי בת 15 בלבד. נכון, הסיפור מעניין ומדובר דווקא בסדרה נחמדה, בוודאי ביחס למרבית מהסדרות של רשת ה CW, אך כדאי שהצופים יבינו שלא מדובר בסדרה היסטורית, אלא בסדרה המבוססת בחלקה על אירועים היסטוריים.

בסדרה Rookie Blue מחזקים סטראוטיפים. בתום העונה הרביעית של הסדרה הפכו את הדמות של גייל ללסבית (באופן אישי, אני לא מבין מדוע היו חייבים לקבע את המיניות שלה ולא להשאיר אותה כביסקסואלית, אבל נעזוב את זה כרגע). אבל כבר בפרק הראשון של העונה החמישית מצאו תירוץ לכך שגייל תסתפר וביחד עם האופי שלה תהפוך למה שנקרא בוצ'ית (אני מקווה שאני הוגה זאת נכון). האם יכול להיות יותר סטראוטיפ מזה ? בשביל מה זה היה נחוץ ? דרך אגב, הסיבה שנתנו לכך הייתה שבעקבות המצב של סאם וקלואי (שניהם היו בסכנת מוות) היא לא ידעה מה לעשות, נעלה את עצמה בשירותים וסיפרה את עצמה. אבל כאשר היא סיימה להשתגע עדיין היה לה שיער ארוך בצורה יחסית ולא היה נחוץ לספר אותה שוב ולקצץ את שערה עוד. לפי דעתי, זה עלבון לקהילה ההומו-לסבית, שמציגים דמות בצורה שכזאת. מעניין שלא נשמע קול אחד בנידון.

לירידה השבוע בנתוני הרייטינג של הסדרה 24. הסדרה השיגה לפני שבועיים 1.8 נק' מדד ואילו בשבוע שעבר הגיעה רק ל 1.6 נק' מדד. מה הסיבה לכך ? עליית לוח הקיץ של רשת TNT באותו ערב ובמיוחד, חזרת הסדרה Major Crimes. שימו לב שגם הסדרות של רשת ABC וה CW סבלו מכך. במידה מסוימת, ברשת FOX צדקו בכך שעלו מוקדם עם העונה החדשה של הסדרה, וכרגע היא נמצאת מעבר לחצי העונה שלה. בכל מקרה, עבור רשת FOX, מדובר, לפחות כרגע בהצלחה גדולה. ברשת לא זוכרים מתי סדרת קיץ שהעלו הצליחה לנפק נתונים שמרבית מהדרמות שלה בעונת החורף לא הצליחו להשיג. מעניין יהיה לעקוב באם הסדרה תצליח לשמר את נתוניה ובאם ההצלחה של הסדרה תנפק לה עונה נוספת באותה מתכונת גם בעונה הבאה.

הסדרה Pretty Little Liars חזרה בצורה פחות טובה מהפתיחה של העונה שעברה. לאור הסיום המותח של העונה הרביעית ניתן היה לחשוב שהסדרה תשוב עם נתונים גבוהים מהעונה שעברה, ואולם הסדרה חזרה עם נתונים טובים, אך רשמה ירידה לעומת העונה שעברה. אל מול פרק הפתיחה של העונה שעברה: בנק' המדד הסדרה ירדה מ 1.3 ל 1.1 ובמספר הצופים הכללי מ 2.972 ל 2.722 מיליון צופים. גם אל מול פרק סיום העונה הרביעית ניתן לרשום ירידה: מ 1.3 ל 1.1 נק' מדד, ובמספר הצופים הכללי מ 3.116 ל 2.722 מיליון צופים. האם ניתן להצביע על מגמה ? האם מנקודה זו הסדרה תתחיל לאבד גובה, באיטיות או במהירות, למרות שחודשה לשתי עונות נוספות עד שתבוטל ? רק ימים יגידו. מצד שני, ואם אתם מחפשים תירוצים לירידה בנתונים, הסדרה שודרה בערב שבו שודר אחד ממשחקי הגמר של ה NBA, אז אולי הייתה לכך השפעה. לאיזה צד אתם שייכים, הפסימיים או האופטימיים ?

תגובה 1:

גיל אמר/ה...

גם בפרק התשיעי של העונה השנייה הפרק היה מרוכז בנושא אחד - המלחמה בבלאקוואטר.
מה דעתך על העונה הרביעית, שעד כה הכי טובה?
ואשמח לדעת אם יש לך מילים על החצי השני של העונה הרביעית של משחקי הכס (פרקים 6-10).