יום שישי, 13 ביוני 2014

שלב סיכום עונה 2014-2013: רשת NBC מצליחה לבנות את עצמה מחדש צעד אחרי צעד



לפני שמתחילה עונת 2015-2014 ברשתות הברודקאסט האמריקאיות, הגיע הזמן כמדי שנה לסכם את עונת 2014-2013, אשר ללא ספק הצביעה על מגמות ברורות. כתבה זו הינה ראשונה מתוך חמש כתבות, אשר כל אחת מהן תיוחד לרשת ברודקאסט אחרת ותסקור את מצב הרשתות בעונה הקודמת. נתחיל את הסקירה עם רשת NBC, אשר לאחר עשור שחור, עושה רושם שמצאה את הדרך שלה.

היכן הרשת עומדת ?

אם הייתם שואלים את השאלה הזאת לפני שנה או שנתיים, סביר להניח שהתשובה הייתה: במצב רע מאד. ואולם, לאחר עונת 2014-2013 ניתן לומר זאת בבירור: מצבה של הרשת לא היה טוב יותר מזה זמן רב. במקום להיות תקועה במקום השלישי או הרביעי מבין רשתות הברודקאסט, כפי שהייתה בעשור האחרון, הרשת סיימה את העונה במקום הראשון בנתוני הדמו בקרב בוגרים מתחת לגיל 50. כן, רשת NBC במקום הראשון, זו לא טעות ! נכון, נתוניה של הרשת קיבלו מקפצה משידורי אולימפיאדת החורף, אך גם אם נוציא את שידורי המשחקים מהמשוואה היא עדיין נמצאת במקום הראשון. היא גם הרשת היחידה אשר רשמה עליה בנתוני הרייטינג, כאשר מספר הצופים הכללי שלה עלה בכ 20%. הנתון המרשים יותר הינו בכך שהעלייה נרשמה בצורה רוחבית ולא רק בגלל תכנית אחת או שתיים: נתוני רשת NBC עלו בלמעלה מ 10% בכל יום בשבוע, להוציא ימים ראשון וכמובן, חמישי.

מספר אלמנטים עזרו ל NBC לבצע את המקפצה, בראש ובראשונה The Blacklist. שידורה אחרי The Voice גרם לצופים לצפות בה, אך בניגוד לסדרות קודמות באותה משבצת שידור (Smash, Revolution) היא הצליחה לגייס צופים גם בכוחות עצמה. לא רק שהיא הצליחה להחזיק מעמד בצורה טובה מאד, כאשר The Voice לא שודרה לפניה, אלא שהיא גם הייתה הסדרה בעלת נתוני ה DVR הטובים ביותר, כאשר צפו בה 6.1 מיליון צופים לאחר השידור המקורי שלה. הרשת גם הצליחה עם סדרה חדשה נוספת, .Chicago P.D, אשר הצליחה לנצח את Nashville ולהתייצב בצורה טובה מאד אל מול CSI בשעה עשר בערב. ולמרות ש The Voice יכולה לרשום השנה האטה בנתוניה, היא התעלתה בנתוניה בצורה משמעותית על המתחרה שלה, "אמריקן איידול" והפכה לתוכנית הריאלטי הדומיננטית כרגע בקרב רשתות הברודקאסט ועדיין הצליחה לשמר נתונים חזקים מאד, למרות ששודרה בשתי עונות (חורף ואביב) בשנה אחת.

במקביל להשקה מוצלחת של שתי התכניות הנ"ל, את המיני קאמבק ניתן לרשום גם לגבי האסטרטגיה של השיבוצים. ההימור שלה על שידור חי של The Sound Of Music התברר כהצלחה מסחררת (וגם גרם לרשת FOX להעתיק זאת, כאשר בעונה הבאה היא תעשה זאת עם Grease), המעבר של Parenthood ליום חמישי ו Chicago Fire ליום שלישי ואפילו זה של Revolution ליום רביעי העלה את נתוני הרשת בצורה יפה מאד לעומת עונות קודמות. גם תכניות הלייט נייט של הרשת זכו ליהנות מכך, כאשר ג'יימי פאלון העניק נתונים טובים מאלו שג'יי לנו הביא עונה קודם לכן וסביב התכנית שלו יש גם באז גבוה.

לאחר שבשנים האחרונות הרשת נעה ממשבר למשבר, רשת NBC הצליחה להטות את הכף. לא כל ההחלטות שהרשת לקחה הצליחו ובראשם, לשמר את ערב הקומדיות של יום חמישי. ערב זה הפך ל"חור שחור" עבור הרשת והבאז סביבו הפך גם לשלילי. הניסיון שלה לנפק סדרה מעט שונה, Ironside, נכשל. ביום ראשון, הסדרה American Dream Builders, הניסיון של הרשת לחקות את Extreme Makeover: Home Edition, היה כישלון צורב וכך גם הניסיון שלה עם סדרות בעלות תסריט בערב זה (Crisis, Believe). ולבסוף, הרשת גם נהנתה מהקריסה של רשתות FOX ו ABC והירידה בנתונים של רשת CBS במקביל לעלייתה.

כאב הראש הגדול ביותר של הרשת לקראת העונה הבאה

יום חמישי. אין כמעט ספק שהשינוי שהרשת עשתה לקראת העונה הבאה, כאשר בחצי השני של העונה The Blacklist ו Allegiance  (הגרסה האמריקאית לתא גורדין), אמור להיות הניסיון הראשון שלה לתת מענה לבעיה הזאת. גם השיבוץ של תכנית ריאלטי (The Biggest Loser) הינו ניסיון נוסף לסגור, לפחות בצורה חלקית את ה"בור" שהרשת כרתה לעצמה בערב זה כאשר שידרה קומדיות ללא רייטינג רציני ("קומיוניטי" זו דוגמא מצוינת לכך). מדובר בהימור גדול לאור המאבק הצפוי לה אל מול The Big Bang Theory של רשת CBS והערב החדש של רשת ABC, אשר יציב את Scandal (הלהיט הגדול של הרשת) בחצי השני של העונה אל מול The Blacklist.

השורה התחתונה

לרשת NBC יש עדיין מספיק "חורים" בלוח המשדרים שלה אותם מנהלי הרשת יצטרכו ל"סתום", מיום חמישי ועד יום ראשון שלאחרי עונת הפוטבול, ובשעה ש The Voice היא עדיין להיט גדול, ההחלטה של הרשת לשדר שתי עונות בשנה של התכנית יכולה לשחוק אותה מהר יותר (זכרו ש"אמריקן איידול" נשארה זמן כה רב משום ששדרה רק עונה אחת בשנה), במיוחד אם הצופים יחלו למאוס בהחלפה של השופטים מדי עונה. אך רוברט גרינבלאט יכול להיות מרוצה, הוא עושה עבודה טובה מאד בבנייה מחדש של הרשת, אשר לפי עונת 2014-2013, נמצאת בקו עלייה. מצד שני, צריך לזכור, שמדובר בתעשיית הטלוויזיה והמומנטום יכול להתהפך באותה מהירות גם על הרשת, אשר סיימה את העונה כשהיא המרוצה ביותר מבין חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות.


הערה: הניתוח מבוסס בחלקו על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה המצב של ״המאה״ מבחינת רייטינג? The CW אישרו לה כבר עונה שניה? רב תודות

אנונימי אמר/ה...

מה דעתך על Halt and Catch Fire?