יום שישי, 20 ביוני 2014

שלב סיכום עונה: Homeland, עונה שנייה: עליות ומורדות.



"הומלנד" נחשבת בארצות הברית לאחת מהסדרות האיכותיות ומדי שנה היא זוכה בפרסים רבים, עצוב לראות שמדובר בגרסה אמריקאית ל"חטופים" הישראלית ובעוד ש"חטופים" משוועת לעונה שלישית כבר יותר משנה הרי ש"הומלנד" כבר מתכוננת לעונה הרביעית שלה. אלמנט נוסף שמדהים לראות הא עד כמה שונות שתי הגרסאות, בעונה השנייה הבדל זה רק מתחדד, כאשר הסדרה הופכת לגרסה חדשה של הסדרה 24. מעניין לראות את השתיים אחת לצד השנייה, כאשר 24 חזרה בעונה חדשה. הסדרה הוותיקה וממשיכת דרכה...

כיום, סרטי ג'יימס בונד הם מפעל מצליח שמרוויח כסף עבור האולפנים, אבל רבים משוכנעים שהסרטים לא היו מצליחים כל כך לו קנדי, נשיא ארה"ב בתחילת שנות השישים, הודיע שהוא צופה נלהב של הסרטים. בימים אלו זהו ברק אובמה, נשיא ארה"ב, אשר מודיע כמעט בכל פורום שהוא אוהב לצפות בסדרה, אולם בניגוד לסרטי בונד, את הצלחת הסדרה אי אפשר לזקוף לזכותו, אלא לזכות הכותבים הנהדרים שלה, אשר מצליחים (גם לפי אובמה) ליצר תמונה כמעט אמיתית של האירועים.

בעונה השנייה של הסדרה רעיון זה כמעט מתכתב עם המציאות. הרעיון שישראל עומדת להפציץ את מתקני הגרעין האיראנים הוא נושא שעדיין עומד על הפרק וכותבי הסדרה בוחנים את המצב במידה ותסריט זה אכן התרחש. לטענתם, וכפי שרבים בארה"ב חושבים שזה מה שיקרה במידה והתרחיש ייצא לפועל, ישראל לא תצליח להשמיד את כל הכורים, אשר חבויים מתחת לאדמה וכמו כן, איראן תרצה להגיב על כך בפעולות טרור באמצעות הגרורות שלה. ב"הומלנד" מדובר בארגון של אבו נזיר, הטרוריסט שהצליח לשטוף את מוחו של ניקולאס ברודי, נחת של ארה"ב שנשבה בעת מלחמה בעיראק, בכדי שיסייע לו.

העונה השנייה עוסקת בתוכניתו של אבו נזיר להגיב על אדמת ארה"ב. אבל למרות דברי השבח, הגיע הזמן גם לבקר את העונה. אין כמעט ספק שהתחלת העונה היא גם החלק החזק שלה. הפרקים עד לנקודה שבה ה C.I.A אוסרים את ניקולאס ברודי לאחר שמתברר שקרי מתיסון, סוכנת ה C.I.A  שכולם חשבו שהיא משוגעת כאשר היא טענה שהוא טרוריסט, צדקה לגביו, פרקים אלו היו אינטנסיביים וחזקים מאד. הבעיה מגיעה מיד לאחר מכן.

הפרק שבו קרי מצליחה לשבור את ברודי ולהעביר אותו לצד של "הטובים" נראה כה מאולץ. צריך לזכור, שברודי עבר שטיפת מוח, הוא עתה מוסלמי והוא אף מסייע לאבו נזיר לברוח מניסיון חיסול וזאת למרות שהוא נמצא בסכנה שיגלו אותו ובכל זאת ה"שבירה" שלו מתרחשת כל כך מהר ובצורה כה חלקה. הוא מסייע ל C.I.A להפיל את כל רשת הטרור של אבו נזיר. זה נראה קצת יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי. וגם כאשר בפרק סיום העונה הוא נחשד בכך שהפעיל את הפצצה שגרמה למותם של מאות אנשים במטה ה C.I.A באזכרה למותו של סגן הנשיא ווילדן, למרות זאת קרי מבריחה אותו מעבר למרות שנערך עבורו מצוד. בנקודה זו הדברים הופכים להיות פחות אמיתיים וקצת מוגזמים.

מאחר ושמה של קרי עלה הגיע הזמן לציין בהקשר אליה, שהכותבים לקחו חירות גדולה מדי ולקחו את הסיפור לכיוון קצת לא אמין. צריך לזכור, שבתום העונה הראשונה קרי מועפת בגלל ברודי מה C.I.A ואף עוברת מכות חשמל בראשה בכדי לטפל במחלתה. למרות זאת, עד תום העונה ברודי וקרי הופכים להיות זוג וכפי שציינתי, קרי גם מסייעת לו לברוח כאשר הוא הופך להיות חשוד מרכזי בהפעלת הפצצה האכזרית. לקראת סוף העונה הסדרה מאבדת מהאמינות שלה.

כמו כן, במשך יותר מעונה וחצי אבו נזיר הפך להיות למעין בן לאדן החדש, ארכי פושע שיש לו קשרים ואנשים בכל מקום, אולם העובדה שבסופו של דבר הוא מחסל את ווילדן ולאחר מכן מוכן למות בכדי להסיט את תשומת הלב של ה C.I.A לתוכניתו האמתית, הטמנת הפצצה במטה ה C.I.A, מהווה מעין אנטי קליימקס עד לרגע הפיצוץ. העריכה המקבילה של הלוויתו בים הפתוח ברגעי הפיצוץ מציגה את איוע הטרור כניצחונו הסופי, אך למרות היקף ההרוגים לא ברור מדוע היו צריכים לחסל את הדמות שלו ולא לשים אותו כארכי פושע לאורך מספר עונות. הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא, שהכותבים לא רצו להתמקד בדמות שלו, אלא לשים את נפשו המעוערת של ברודי במרכז. בכך גם דמותה של קרי הופכת משנית לדמותו של ברודי בעונה זו. כולם מגיבים למהלכים של ברודי, כולל אבו נזיר. במידה וזו הייתה הכוונה זה בוצע באופן מושלם, במידה ולא, ובכן...

בשל כך, החלק השני של העונה, מרגע שבירתו של ברודי ועד לפרק האחרון, הוא החלק הפחות טוב שלה, עושה רושם שבחלק זה הסדרה קצת הופכת לאופרת סבון, כאשר ההתמקדות היא שוב במערכת היחסים שבין קרי-ברודי-ג'סיקה-מייק, מערכת יחסים שכבר נבחנה בעונה הראשונה ועושה רושם שבמקום להתקדם הדמויות הולכות אחורה, למרות הניסיון להראות כביכול שג'סיקה בכל זאת רוצה להיות עם מייק והניסיון שלה לחזור אל בעלה הנעדר לא צלח. בעוד שניקולאס רוצה להיות עם קרי ובנקודה הזאת כבר טיפלנו.

בפרקים אלו גם מערכת היחסים שבין ניקולאס לבתו, דיינה, עוברת עליות ומורדות. לאחר שמתברר שפין, החבר של דיינה, גרם למותה של אישה וברודי לא יכול לסייע לה בגלל שה C.I.A לא מרשה לו מערכת היחסים שוב חווה מורדות עד לנקודה שבה היא מטיחה בפניו את האימרה שהיה עדיף להם לו מייק, אחיו, היה ממשיך להיות אבא שלהם כפי שהיה לפני שהוא חזר. היה יפה לראות בפרק האחרון של העונה כיצד בכל זאת היא מגנה עליו לאחר שהוא נחשד כמי שהפעיל את הפצצה במטה ה C.I.A. מהבחינה הזאת קשה מאד להבין את הדמות של דיינה עד הסוף. היא רוצה לעשות את הדבר הנכון, אך לא עושה זאת (לא מודיעה למשטרה על התאונה), אוהבת את אבא שלה, אך לא רוצה שום קשר אליו, פוחדת ממנו (בפרק האחרון לאחר שהיא מגלה מה הוא כמעט עשה בפרק האחרון של העונה הקודמת), אך ממהרת לצאת להגנתו. בקיצור, נערת טיפש-עשרה טיפוסית. היה ראוי לבחון לתת לה תפקיד גדול יותר (אם כי להבנתי בעונה הרביעית היא כבר לא תהיה כחלק מהקאסט הראשי וחבל שכך).

מעניין גם לעקוב אחר מערכת היחסים שבין סול לקרי. למרות שנראה שמדובר בבת טיפחיו בסוכנות, לעיתים נראה שהוא משמש לה כמעין דמות אב. בפרק האחרון של העונה, כאשר סול מביט בקרי לאחר שהוא חשב שהיא מתה בהתפוצצות נראה כאילו הוא חוזה בבתו האהובה.

לסיום, חייבים לציין את העבודה המופלאה של שלשת כוכבי הסדרה: מנדי פאטינקין בתור סול, קלייר דאנס בתור קרי ומעל לכולם דמאיין לואיס בתור ניקולאס ברודי. בעונה זו, התהפוכות הרגשיות שברודי עובר הצריכו מהשחקן איכויות והוא עמד בכל מה שהיה צריך לעשות בצורה מופלאה. לראות ולא להאמין. דמאיין מצליח בעונה זו להראות לכל השחקנים כיצד צריך לשחק. אתה מאמין לדמות שלו, אבל בכל זאת נשאר חשדן, גם כאשר הדמות של קרי מאמינה לו שהוא לא זה שהפעיל את הפצצה במטה ה C.I.A. ליהוק ומשחק מושלמים .

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. למרות עליות ומורדות במהלך העונה (איזו סדרה מצליחה לשמור על יציבות לכל אורכה ?), עדיין מדובר באחת הסדרות הטובות שיש כיום. דווקא במקרה שלה, ולאור הקווים המקבילים עם הסדרה 24, עושה רושם ש 12 פרקים לעונה הם מעט מדי. מצד שני, יכול מאד להיות שבמידה והיו מוספים לה פרקים האיכות שלה הייתה נפגמת. בשל כך, תמיד יש מצד אחד רצון לעוד, אך מצד שני עובדה זו יכולה ליצור בשלב כלשהו תסכול. הנתון המעניין הוא שדווקא הסדרה 24 עוברת לפורמט של "הומלנד", כלומר 12 פרקים בעונה, במקום שיקרה ההפך ל"הומלנד". רשת FOX צועדת בנתיב הזה (מעבר לעונות מקוצרות), מעניין כיצד מעריצי הסדרות יגיבו לכך.

תגובה 1:

דניאל אמר/ה...

לא מסכים. אחרי פרק 5 (שלא היה מאולץ בכלל לפי דעתי), היו 2 פרקים מאוד חלשים (אבל אחרי הרף הגבוה שהפרק הציב לשאר הפרקים, אני יכול להבין אותם) אבל מפרק 8 הסדרה חוזרת להיות טובה.
והסצינות של דיינה והחבר שלה (שכחתי את השם שלו) היו בעלי חשיבות עלילתית.
ודיינה תופיע בעונה 3 וסוף עונה 2 בהחלט השפיע עלייה.
ובנוגע למערכת היחסים של ברודי - עלייך להבין שלקארי יש הפרעה דו-קוטבית, ככה שהמצבי רוח שלה משתנים, ככה שמדי פעם היא יכולה לאהוב אותה. ופעם לא. ועלייך להבין, יש נשים שעוברות דברים יותר רעים (אונס, ניסיון לרצח, אלימות וכו') ועדיין אוהבים את הבעל שלהם.
ותודה... למרות הדיליי.