יום חמישי, 14 בנובמבר 2013

שלב סיכום עונה: חסמב"ה דור 3, עונה 2: לא לילד הזה פיללנו.



קוראי הבלוג שלי בוודאי יודעים את דעתי לגבי העונה הראשונה של הסדרה, למי שלא קרא אחזור על דבריי: לפי דעתי, העונה הראשונה של חסמב"ה דור 3 הייתה היצירה הטובה ביותר של HOT בשנים האחרונות. לכן, ההמתנה לעונה השנייה של הסדרה (קרוב לשלש שנים) הייתה מייגעת מאד. ואז, בתחילת חודש אוגוסט 2013 הגיעה העונה המיוחלת. מה אני אגיד לכם, לאחר צפייה בעונה כולה, יצאתי קצת מאוכזב. יכול מאד להיות שהאכזבה שלי נבעה גם מהציפיות הגדולות שהיו לי ממנה, ואולם, היו לכך סיבות נוספות.

נתחיל דווקא עם נקודות חיוביות. ראשית, העלילה של העונה השנייה עסקה בעיקר בדור השני של חסמב"ה. לאחר שהעונה הראשונה עסקה בעיקר בדור הוותיק של ירון ותמר זהבי, אהוד השמן ועוד...זכינו לראות בעונה השנייה את הדמויות של הדור השני, של יואב צור, רחל ושרגא לצידם של שני הדורות האחרים. היה נכון מאד לגוון ולהציג דמויות נוספות מהרפרטואר של הסדרה. אם כי, צריך לומר זאת, צירוף הדמויות של הדור השני לקח זמן מסך מהדמויות של הדור הראשון הוותיק יותר.

נקודה חיובית נוספת היא ליהוק של שלש דמויות. ראשית, הליהוק של יובל סגל כיואב צור, לשעבר בשב"כ שעבר התמוטטות עצבים, היה נכון, של שי גולדשטיין כשרגא השמן שרזה ועכשיו הוא פסיכופט הייתה הברקה ולבסוף, הליהוק של אורנה פיטוסי כרחל היפה, אשר נחשדה כטרוריסטית ועדיין מנהלת יחסי אהבה-שנאה עם אורי זהבי (רנן היא הבת שלהם ומאוחר יותר מתברר גם שיש להם ילד נוסף ששרגא חטף ועתה תמר עושה את כל מה שזרח זורקין (איציק כהן בהופעה טובה גם כן) ושרגא אומרים לה בכדי שיחזירו לה את בנה), הליהוק של אורנה היה מושלם מכל הבחינות.

ואולם, בהפקה עשו טעויות ענקיות בשני ליהוקים מחדש. ראשית, דורית בר אור, אשר גילמה את דמותה של סאני זורקין, לא המשיכה אל העונה השנייה. ניתן להבין זאת, אבל ללהק את מגי אזרזר במקומה לתפקיד ? ראשית, מבחינה ויזואלית הן אפילו לא דומות, אולם זו לא הבעיה הגדולה. צר לי לומר זאת, אבל המשחק של מגי לא אמין, ראו זאת ב"ניו יורק" בשתי עונות, כאשר היא שיחקה בצורה שעצבנה את הצופים (ולא, זה לא קשור לדמות שלה). כמו כן, לאחרונה היא מופיעה יותר מדי על המסך (מישהו זוכר אותה מ"החממה" ?)

אם לא די בליהוק מחדש הגרוע של דמותה של סאני הגיע הליהוק מחדש של הדמות של פרדי זורקין. יהודה לוי גילם בעונה הראשונה את דמותו של פרדי בצורה מושלמת !!! ניתן להבין גם את העובדה שהוא לא המשיך, אבל מי לעזאזל חשב שמיקי גבע הוא ליהוק סביר ? בתוכנית "לילה בכיף" צחקו כל הזמן על מיקי גבע כאילו בצחוק, אבל זה ממש לא מצחיק. לרדת משחקן בדרגה א (לוי) לשחקן מדרגה ז (גבע) זה היה מעליב, אפילו בצחוק.

מבחינה קריאטיבית ניתן להצביע על בעיה רצינית. מדרמה-קומית קלילה, ששילבה קצת מתח והרפתקאות, בעיקר לדור הצעיר, הסדרה הפכה למעין אופרת סבון. אמו של איגי זונחת אותו וטסה לארה"ב, איגי מושפע ועוזב את רנן אותה הוא אוהב בשל רגשי נחיתות רק בכדי להבין זאת בסוף העונה והם חוזרים אחד לשני. חופני מקנא ללודה והשניים נפרדים, רק בכדי להבין את טעותו לאחר שהוא יוצא עם בת-אל המשוגעת וגם הם חוזרים להיות ביחד. אורי לא סובל את רחל, אבל שוכב איתה ומגלה בסוף העונה שיש לו ילד נוסף וכולם שמחים כאילו כלום לא קרה. סאני מגלה שהיא לא הבת של אלימלך זורקין, אלא של זרח זורקין ואפשר להמשיך בלי סוף...

גם התסריט השנון של העונה הראשונה סבל מירידה גדולה מאד. ראשית, מה זה כל המשחק עם החושן ? האם זה ניסיון להיות מעין גרסה ישראלית של אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה ? גם כל העניין שרנן היא המיועדת היה בדיחה גדולה. לא אהבתי את הסיפור הדומה של "החולמים" ו"גאליס" שהגיעו עם רעיון דומה של "המיועד" כמקבילה של "הארי פוטר", זה נראה כמו חיקוי זול, כי מה שהם לא יעשו הם לא ישתוו למקור.

לסיכום, העונה השנייה של הסדרה כבדה מאד, קשה גם למצוא רגעים גדולים שיזכרו ממנה. הרגעים הטובים הגיעו רק בסצינות של אורנה פיטוסי ושי גולדשטיין וזה אומר הכל.

אז, לראות או לא לראות ?

למרות האכזבה הכללית עדיין מדובר ביצירה טובה יחסית ליצירת הישראליות ולכן ההמלצה שלי היא עדיין לראות. אולי אם היו מותחים את הסדרה על פני מספר פרקים רב יותר (בעונה השנייה קוצץ מספר הפרקים מ 17 ל 13) ניתן היה לנפק מוצר טוב יותר. פרקים נוספים היו מאפשרים לפתח דמויות מסוימות, במיוחד כאשר נוספו הדמויות של הדור השני לצד שני הדורות האחרים וכן לנסות להקליל את התסריט הרבה יותר, כך שהוא לא היה כה כבד. הניסיונות המועטים שנעשו במהלך העונה נראו מאולצים. כמו כן, כיצד ניתן לוותר על דמותה של תמר (נירה רבינוניץ') על פני עונה שלמה ולקצץ בצורה משמעותית את מעורבות הדמות של איגי ? חסרונם הורגש מאד.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה אתה חושב על המשחק של בת אל ? הלוא היא הילה סעדה ?

אנונימי אמר/ה...

ביקורת טובה, מסכימה לגמרי.

זה לא רק הציפיות. העונה הייתה מהנה אבל באמת פחות טובה.
העלילה עם החושן מוזרה והליהוק החדש של סאני ופרדי אכזב. אבל יחסית לסדרות ישראליות אחרות (במיוחד סדרות ילדים) הליהוק בחסמבה מעולה והמשחק טוב, כך שעדיין כיף לצפות בה.