יום שני, 4 ביולי 2011

ניתוח: ערוץ 10, קשת ורשת-האם הרייטינג תואם את המציאות ? – חלק ראשון.


מאת: שקד, קורא נאמן של הבלוג.
עריכה: D1D1.

בישראל קיימים שני ערוצי בידור מובילים ו-3 זכייניות. ערוץ 10 המשדר באפיק 10 בערוצי הכבלים והלווין, והזכייניות רשת וקשת אשר משדרות בערוץ 2 (נכון לכתיבת הכתבה, רשת משדרת בימים א-ג', ואילו קשת בימים ד-שבת). פערי הרייטינג בין הערוצים גדולים מאד. בעוד קשת הניבה בשליש האחרון ממוצע צפייה של 28.3%, רשת הציגה 17% בלבד ואילו ערוץ 10 הסתפק ב 11%. לגבי ערוץ 10 צריך לצין שהנתונים שלו הצביעו על עלייה. בכתבה הבאה, שאני מקווה שתהיה אחת מיני רבות שתעסוק בנושא הזה, אנסה לבדוק האם יש לכך הצדקה.

את הניתוח שלי אתחיל עם הז'אנר הפופולארי כיום – ריאלטי.

שלושת הזכייניות מרבות בשידורי תוכניות ריאליטי, ישנן זכיניות שעושות זאת יותר (קשת וערוץ 10) והשלישית מעט יותר (רשת). כאשר בוחנים את ז'אנר הריאליטי ניתן לחלק אותו ל 2 סוגים: תחרות כישרונות כדוגמת כוכב נולד, ותחרות שלא מתבססת על כישרון ו/או מטרתה לקדם את משתתפיו כדוגמת האח הגדול.

בגזרת תחרויות הכשרון, ניתן להצביע על שלש תחרויות מרכזיות. קשת מתהדרת ב"כוכב נולד" הוותיקה, ברשת ניתן להצביע על "רוקדים עם כוכבים" , ובערוץ 10 "לרדת בגדול". מבין השלשה, "לרדת בגדול" אמורה להיות התוכנית שעוזרת ביותר למשתתפיה היות והיא מלווה את המשתתפים לכל אורך חייהם ולעיתים גם מצילה אותם ממוות. "רוקדים עם כוכבים" ו"כוכב נולד" רק מקדמת קריירות. אך מהי התוכנית האיכותית מבין שלשתן ?

ל"כוכב נולד" יש מעמד ידוע וותק, וזו גם בעייתה הגדולה. קיימת שחיקה והתוכנית לא מצליחה להתחדש. עובדה זו מנוגדת לחלוטין לעובדה שקיימת עלייה בנתוני הרייטינג, אותה אני מייחס להתחזקותה של הזכיינית ולא של התוכנית. היתרון של התוכנית על השתיים האחרות הוא שהיא מוציאה מקרבה כוכבים כגון: הראל סקעת, נינט טייב, הראל מויאל, רוני דלומי , שירי מיימון ואחרים, אשר חלקם זוכים לקריירה מוצלחת, שספק אם היו מגיעים לכך בכוחות עצמם.

ב"רוקדים עם כוכבים", המשתתפים משתתפים בתוכנית בכדי לחוות חוויה ו/או לנסות להחיות את הקריירה שלהם. כמו כן, הליהוק הוא בעיקר בשל מראה חיצוני (ראו מקרה מייקל לואיס, עדי הימלבלוי) ובדרך כלל (פרט לאירועים יוצאי דופן) ה"כוכבים" שנראים טוב יותר מצליחים להעפיל לשלבים הגבוהים. יש לכך סיבה טובה מאד: את מי הייתם רוצים לראות בבגדים מינימאליים מדי שבוע: את איציק כהן או את עדי הימלבלוי ?

ואילו ב"לרדת בגדול", ההשתתפות היא מתוך מחשבה רפואית, להציל את חייהם. לעיתים מדובר ברצון של אישה להיכנס להריון, או בשל הרצון להימנע ממחלות, אשר קשורות להשמנה כגון סוכרת ועוד...

כאשר משווים בין התוכניות קשה למצוא תשובה חד משמעית. לכל אחת יש את היתרון שלה, אך ניתן לדרג אותן. לפחות, בצורה חלקית.

לפי דעתי, "רוקדים עם כוכבים" לא ראוייה להיות במקום הראשון היות ומבין השלוש היא תורמת למשתתפיה בצורה המועטה יותר מהשתיים האחרות. מבין השתיים שנשארו, אפשר לומר שכבר מדובר בטעם אישי. ישנם צופים שעושים שמעדיפים מאמץ אמיתי וחשוב ותחרות עם השפעה לחיים ולמוות, ולכן יעדיפו את "לרדת בגדול", ויש צופים שמעדיפים לשמוע זמרים שרים, והם יעדיפו לראות "כוכב נולד".

ההעדפה שלי ? לרדת בגדול, בעיקר בשל חשיבותה, והצפייה במאמץ של האנשים מרגשת אותי.

בריאלטי ישנן גם תוכניות שאין בהן תוכן. לשם כך, בחרתי ארבע נציגות. את קשת תייצג "האח הגדול". את רשת "המירוץ למיליון" ולערוץ 10 יש 2 נציגות: "היפה והחנון" ו"הישרדות".

הישרדות היא הוותיקה מכולן. רבים חושבים שבתוכנית לא מתרחשים אירועים יוצאי דופן ושכל גבר או איש יכולים לזכות. לפי דעתי, הם טועים. צריך להבין, שלמנצח של התוכנית צריכות להיות התכונות הבאות:
חוכמה, יכולת אסטרטגית, יכולת התמצאות בשטח קשה, וכן, גם חוזק פיזי. דרך אגב, עד כה, לזוכים בגרסה הישראלית של התוכנית לא היה את מכלול התכונות הרצויות. אירית רחמים, הזוכה האחרונה, היא דוגמא לחוסר בכל אחת מהתכונות הנ"ל. אז למה היא זכתה ? יש לה חזה גדול. וזו גם הבעיה של התוכנית בגרסתה הישראלית, בעוד בארה"ב מתייחסים למשחק החברתי והאסטרטגי ומייחסים לו חשיבות גדולה, בישראל זמן מסך רב מבוזבז על דיבורים חסרי תועלת, משימות מיותרות והתמקדות בתפל.

להלן הוכחות לעיוות שנוצר בגרסה הישראלית מול מקבילתה האמריקאית. בעוד בהישרדות בארה"ב מסתפקים בפרק אחד בשבוע בו מתקיימים 2 משימות והדחה, בישראל משודרים שני פרקים בשבוע (בעונה השלישית שודרו שלשה פרקים בשבוע) ובהם בין 0 ל 4 משימות ובין 0 ל 2 הדחות. בגרסה הישראלית קיים אלמנט של חזרה לסדרה לאחר הדחה, בארה"ב, במשך 23 עונות, האלמנט הזה התקיים ב 3 מקרים בלבד !!!

נעבור כעת אל האח הגדול. לפי דעתי, אין לתוכנית הזאת זכות קיום. אין בה גורם חשיבתי או אסטרטגי. קיים בה הגורם המציצני וההתמקדות באלמנט הפיזי של המשתתפים, כפי שקיים ב"הישרדות" והקהל צופה בתכנים חסרי עומק, כגון ריבים מטופשים, מלחמות בין עדות, הכנסת הומוסקסואל ודתי לאותו הבית כדי שהם יריבו וכדומה.

שתי התוכניות הנותרות "המירוץ למיליון" ו"היפה והחנון" מעט שונות. בעוד שב"מירוץ למיליון" ניתן לחזות במשימות ונופים מרהיבים, הרי שב"יפה והחנון" המתמודדים עוברים שינוי.

ב"יפה והחנון", לפחות בעונתה השנייה, היו מתמודדים שניתן להזדהות, לאהוב, להצטער ולשמוח איתם, מתמודדים שברוב סדרות הטלוויזיה מנסים לכתוב וללא הצלחה. אין ספק שבמידה וערוץ 10 היו משדרים 2 פרקים בשבוע, כפי שקורה ב"הישרדות" וב"אח הגדול", הם היו הורסים גם את הפורמט הזה, אך ההחלטה שלהם לא לעשות את זה השתלמה להם לטווח הארוך, שכן כעת האהדה אל התוכנית גדולה יותר.

לגבי "המירוץ למיליון", מדובר בריאליטי ללא הרבה רגשות, לפחות לא בעונה הראשונה שלו, שכן רוב התכנים שצפיתי בהם היו משימות, אלמנט שמאוד כיף ומהנה לצפות בו, אך לקראת הפרקים האחרונים הורגש שימוש במוטיבים דומים במשימות, ודמיון רב ביניהן. אני מקווה שישפרו זאת בעונה הבאה כאשר המשתתפים יהיו במספר גדול יותר יבשות והמשימות יהיו מגוונות ומעניינות יותר.

אם כן, "האח הגדול" ו"הישרדות" הינן תוכניות בעלות רמה ירודה, וכמו כן, בהפקת התוכנית הרסו את הפורמאט הקיים. ולכן, "היפה והחנון" ו"המירוץ למיליון" הינן תוכניות איכותיות יותר. מבין השתיים, אני מעדיף את "היפה והחנון" שכן היא מכילה משימות, הומור, מתח, אהבה ואילו במירוץ למיליון יש רק משימות ומתח.

לסיכום, לאחר מעבר על תוכניות הריאלטי בישראל בערוצי הברודקאסט, אין ספק שהזכיינית "רשת" לא מובילה במירוץ לתוכנית הריאלטי הטובה ביותר, קיים בה גם חוסר בכך ולכן היא מעוניינת לקנות פורמאטים נוספים כגון "אפקט הפחד". מבין "קשת" וערוץ 10, ההעדפה שלי היא ערוץ 10, אשר מכיל את "לרדת בגדול", "הישרדות" (אשר בעברה הייתה תוכנית טובה ויש לה פוטנציאל גדול יותר) והיפה והחנון, על פני "קשת", אשר מעלה תוכנית חסרת תוכן כגון "האח הגדול" ותוכנית שנמצאת מבחינה קריאטיבית בירידה ("כוכב נולד"). לכן ניתן להגיע למסקנה, שבמקרה של תוכניות הריאלטי זכיניות של ערוצי הברודקאסט, הרייטינג של הזכייניות לא משקף את איכות התכנים. לפי מדד האיכות, ערוץ 10 היה צריך להוביל.

Share on Facebook

19 תגובות:

Yael אמר/ה...

ספציפית הדוגמא של איציק כהן לא היתה רלוונטית, כיוון שהוא הגיע לגמר.. אבל הבנתי את הנקודה.

Yael אמר/ה...

ועוד דבר: לרדת בגדול זו ממש לא תוכנית בריאה ומצילת חיים. המהירות הלא נתפסת שבה הם מורידים משקל כבר הוכחה בעבר כהרסנית ומזיקה. רוב המשתתפים עולים במשקל מייד בסוף התוכנית, או סובלים מבעיות נפשיות.

שקד אמר/ה...

לגבי איציק כהן, אם אינני טועה הוא הגיע לחצי, אבל העיקרון היה ברור...
לרדת בגדול נותנת טיפים לשמירה על הגוף, איזה מתמודדים שומרים על כך ואלו לא.
יותר ממחצית מהמתמודדים בעונת הזוגות, שמרו על משקל גופם(על שאר העונות לא עקבתי אך על העונה הזו אני יודע...)

אנונימי אמר/ה...

שנת 2007, בה התחוללה שביתת התסריטאים הממושכת, הפכה לציון דרך שחור בהיסטוריה של ערוצי הברודקאסט.
כל מפלצות הריאליטי האלה, שיגוועו וימותו היום, הרביעי ביולי, ללא שריד וזכר, ונאמר אמן.

שקד אמר/ה...

השביתה קראה רק בארצות הברית, אם אינני טועה.

אלעד אמר/ה...

אם יכלת לבחור שחקן שיחליף את צ'ארלי בשני גברים וחצי,את מי היית בוחר?

מאיה אמר/ה...

איך אתה מסביר את זה שערוץ ה10 אותו החשבת כאכותי ביותר (לדעתי ממש לא -אין להם דרמות והראילטי שלהם משעמם ומתרכז רק בפרחות כמעט ,הישרדות היפה והחנון ...)הוא הכי פחות מצליח

וקשת אותה החשבת כפחות אכותית היא המצליחה ?

שקד אמר/ה...

קודם כל, הגדרתי אותו כהכי טוב בתחום הריאליטי ואסביר את זה.
כל מטרת הניתוח הייתה לנסות להבין האם זה הגיוני או לא. כמה שהתשובה נשמעת מצוצה מהאצבע, כל הסקרים וההוכחות אומרות את זה:
אנשים רגילים ללחוץ 22 בשלט ולא 10 החדש, אנשים רגילים לערוץ הישן והטוב ולקשת הישנה ולכן אומרים:"למה לשנות משהו טוב?"
חוץ מזה, כל מה שאני מנסה לגלות כאן זה האם זה הגיוני או שלא. לראות נתוני רייטינג ועל פי כך להסיק שערוץ 10 הוא ערוץ פחות טוב, זה לא נכון!

ניר אמר/ה...

קצת מספרים:

"הדור הבא" פתחה בשבוע שעבר עם 431,400 אלף צופים (19% רייטינג). בפרק השני שנאלץ להתמודד מול "מאסטר שף", הרייטינג התנפץ: 219,500 אלף צופים (8.8%). הפרק השלישי ששודר ביום ראשון האחרון זכה ל-279,000 (12.7%) ונראה שסביב זה הוא מתייצב.

ב"מאסטר שף" צפו 688,700 (28.5%) ביום חמישי האחרון. עוד באותו יום חמישי, "רמזור" נצפתה על ידי 818,800 אלף צופים ו-32.3% רייטינג - שיא מאז עלתה הסדרה לאוויר. כך שאת הניצחון של "קשת" לא ניתן לזקוף רק לטובת הרגלם של הצופים ללחוץ "22" בשלט, אלא לתוכן המוצלח שהשאיר את הצופים לאורך כל הערב ("פולישוק" באותו הערב זכתה ל-504,200 ו-20.7%).

שקד אמר/ה...

כמובן שלא רק בגלל זה. הז'אנר הבא שבו יעסוק יהיה קומדיה, ושם תראו שאני מאוד מעריך את רמזור, אך גם את החברים של נאור ואת החיים זה לא הכל. נכון, זה לא רק בגלל הרגל אלא גם בגלל תוכם, ועובדה שהיפה והחנון זכתה ל-20% שזה נתונים יפים לערוץ 10 ובינוניים לקשת...

Yael אמר/ה...

אני עקבתי בעיקר אחרי המנצחים (אלה שעלו לגמר) בעונות האחרות, לא בעונת הזוגות, ושם הם ממש לא שמרו על המשקל. זה גם גורם לבעיות נפשיות ולחץ רב. בעיני זו תוכנית מאוד בעייתית.
אתה יכול לראות עוד כאן: http://www.nrg.co.il/online/47/ART2/177/989.html?hp=47&loc=12&tmp=5199 וזה רק על קצה המזלג, עשו על זה כתבת תחקיר פעם ששודרה בטלוויזיה אאל"ט!

נ.ב איצק כהן הגיע לגמר P: חחחחחחחחחחח אני סתם קטנונית

שקד אמר/ה...

את קטנונית...
עדיין, לרדת בגדול עוזרת לרוב המתמודדים ומצילה חיים במקרים רבים.

Yael אמר/ה...

זה רק מראה שלא הבנת את הנקודה שלי! היא ממש לא עוזרת אלא רק מחמירה. אבל שיהיה

ניר אמר/ה...

ליעל - גם אם התוכנית "לרדת בגדול" מחמירה את המצב, היא אולי עושה זאת רק למשתתפים עצמם, שלבטח מבינים את ההשלכות.

עבור רוב הציבור (הלא כל-כך "בריא" מבחינת משקל הגוף), זוהי תוכנית שמלמדת כיצד להגיע למטרה של גוף בריא.

ניר אמר/ה...

אגב, שקד, אם כבר ציינת שאתה הולך לעסוק בקומדיות הישראליות, ויש כאלה בשפע בקיץ הנוכחי, אולי נתוני הצפייה הבאים יעזרו לך (ראה זו כמחווה לך ול-D1D1 על הבלוג הנפלא הזה):

"החברים של נאור" (ערוץ 10):
פרק 1 - 411,000
פרק 2 - 333,300
פרק 3 - 421,300
פרק 4 - 429,600
פרק 5 - 445,500
פרק 6 - 429,900
פרק 7 - 317,000
פרק 8 - 294,700
פרק 9 - 364,300
פרק 10 - 295,900
פרק 11 - 319,100

"עם סגולה" (קשת, ערוץ 2):
פרק 1 - 897,200
פרק 2 - 630,200
פרק 3 - 614,500
פרק 4 - 555,800
פרק 5 - 357,400
פרק 6 - 444,100
פרק 7 - 474,400
פרק 8 - 429,400
פרק 9 - 409,200
פרק 10 - 420,000

"פולישוק" (קשת, ערוץ 2):
פרק 1 - 511,200
פרק 2 - 460,900
פרק 3 - 402,400
פרק 4 - 469,700
פרק 5 - 452,000
פרק 6 - 406,500
פרק 7 - 441,800
פרק 8 - 504,200

"בנות הזהב" (ערוץ 10):
פרק 1 - 272,900
פרק 2 - 239,500
פרק 3 - 234,800
פרק 4 - 241,200
פרק 5 - 356,900
פרק 6 - 286,100
פרק 7 - 311,100

"רמזור" (קשת, ערוץ 2):
פרק 1 - 514,800
פרק 2 - 725,300
פרק 3 - 706,800
פרק 4 - 649,800
פרק 5 - 718,900
פרק 6 - 818,800

"החיים זה לא הכל" (רשת, ערוץ 2):
פרק 1 - 443,300
פרק 2 - 442,100
פרק 3 - 477,000
פרק 4 - 356,400
פרק 5 - 345,400
פרק 6 - 364,300

"השנים הכי יפות" (רשת, ערוץ 2):
פרק 1 - 365,900

שקד אמר/ה...

את הפינה כבר כתבתי והתמדקתי בהחיים זה לא הכל, פולישוק ורמזור, אך יש לי בקשה ושאלה אליך.
שאלה-האם הנתונים הם למעשה הפיכת האחוזים המפורסמים באתרים הידועים למספר כולל של צופים?
בקשה-מהם נתוני המדרוג של כאן גרים בכיף?

ניר אמר/ה...

זה מבלבל הקטע הזה של הרייטינג... האחוזים והמספרים עוסקים בשני דברים שונים:
1. האחוזים (שנקראים "משקי בית") בודקים את מספר הטלוויזיות שהיו דלוקות על תוכנית מסוימת.
2. לעומת זאת המספרים (שנקראים "פרטים") בודקים את מספר האנשים בפועל שצפו בתוכנית.

בדרך כלל הנתונים מקבילים (כך ש-1% שווה ל-20,000 צופים), אבל זה לא כלל קבוע. מדוע? כי יכול להיווצר מצב שבו מול טלוויזיה אחת יושבים הרבה צופים. וכך לצורך חישוב "משקי הבית" הטלוויזיה נחשבת כאחת, אבל לצורך חישוב ה"פרטים" כל צופה נחשב בנפרד.

תאר לעצמך מצב ובו כל תושבי מדינת ישראל מתכנסים אל מול טלוויזיה אחת ענקית כדי לצפות בתוכנית מסויימת. הרייטינג של אותה התוכנית מבחינת "משקי הבית" במקרה שכזה יהיה אפסי - כי רק טלוויזיה אחת מתוך שלל הטלוויזיות שמדינה, דלקה באותה השעה. אבל אין לנו ספק ששיעור הצפייה ממש לא אפסי, הרי כל תושבי המדינה התכנסו לצפות בתוכנית. "משקי הבית" אמנם יגידו 0% רייטינג, אבל ה"פרטים" יגידו לנו 7,000,000 צופים. לכן האחוזים והמספרים ("משקי הבית" וה"פרטים" לא תמיד תואמים). לכן גם עדיף להשתמש בפרטים בכל מה שקשור לבדיקת שיעורי הצפייה, על אף שמחירי הפרסומות בפועל נמכרים על פי האחוזים.

מקווה שלא הסתבכת בהסבר. אם תרצה לשאול שאלות, יותר מאשמח לנסות להשיב עליהן. אגב, ההסבר הזה תקף לכל מדינות הגלובוס בהן קיימת מערכת מדידה.

לגבי "כאן גרים בכיף": הבעיה בסדרה הזו שהיא שודרה באופן לא מסודר (שינויי ימים, הפסקות וכדומה) ולכן קשה לעקוב אחר נתוניה. אני רק יכול לומר לך שהעונה הראשונה נצפתה על ידי 200 אלף צופים ואילו העונה השנייה הידרדרה ל-100 אלף צופים. במסגרת האחוזים, אני לא אצליח להביא לך את הנתונים...

שקד אמר/ה...

לא הבנת את שאלתי. התכוונתי לשאול האם הנתונים שאתה מביא(המסרים) לקוחים מתוך הפיפר מיטר, וכך פשוט נגיד 1% בהתאם ל-כמה שזה לא אמור לצאת.

ניר אמר/ה...

כל המספרים לקוחים ממערכת המדידה..

"הוועדה למדרוג" מפרסמת נתונים בכמה מישורים - אחד מהם זה האחוזים ואחד נוסף זה המספרים...