יום שני, 25 ביולי 2011

שלב סיכום עונה: Sherlock, עונה ראשונה: סדרה מבריקה.


בשנים האחרונות עלו 2 גרסאות לסיפורי שרלוק הולמס, הגרסה ההוליוודית בכיכובו של רוברט דאוני ג'וניור, אשר הצליחה לא רע בקופות ובחודשים הקרובים תזכה לסרט המשך. אבל הגרסה השנייה, הגרסה הבריטית שיצאה בשנת 2010 בדמות 3 סרטי טלוויזיה אודות סיפור סיפורי שרלוק הולמס בגרסה המודרנית ולא בסוף המאה ה 19, כפי שסופרו על ידי ארתור קונאן דויל, הגרסה הזאת הייתה ב 2 דרגות מעל הגרסה ההוליוודית וגם הברקה רעיונית.

בשנת 1986 יצא סרט טלוויזיה אודות שרלוק הולמס בשנות השמונים. עד כמה שאני זוכר, התברר שהקפיאו את גופתו וכאשר הקימו אותו לתחייה הוא חבר לצאצאית לבית ווטסון. כשחזיתי בסרט, שהיה בינוני, חשבתי לעצמי שזה היה רעיון גאוני מבוזבז ושהניסיון לייצר סיפורי שרלוק הולמס בתקופה המודרנית יכול להיות הצלחה אדירה. צדקתי.

הסדרה הבריטית, שכבר זכתה להזמנה לעונה שנייה שתציג 3 סרטי טלוויזיה נוספים של שרלוק הולמס בתקופה המודרנית, עלתה על כל הציפיות שלי.

ראשית, צריך להבין שקשה מאד להתעלות על כתבי ארתור קונאן דויל. דויל יצר את הדמות הבלשית הטובה ביותר בספרות העולמית, והניסיון לייצר ספרים נוספים לאחר שהסופר הפסיק לכתוב אותם רק הראו עד כמה הסיפורים המקוריים היו טובים יותר. אבל במקרה של הסדרה "שרלוק", תקפו את הנושא מנקודת מבט שונה וכאמור העבירו את ההתרחשויות לתקופה המודרנית. כל הדמויות של הסיפורים המקוריים: שרלוק הולמס, ד"ר ווטסון, הגברת הדסון, פרופסור מוריארטי המרושע, הבלש לסטראד ועוד... כולם שם, אבל במקום לנסוע בכרכרה הם נוסעים ברכבים. רבים יכלו לחשוב שהקסם ייעלם, אבל ההפך הוא הנכון, מדובר בסדרה איכותית מאד, שמעוררת גאווה באוהבי ספרי הבלש המהולל. וכן, גם אני בתוכם.

מי שאחראים לפרויקט הם צמד כותבים של הסדרה ד"ר הו, סטיב מופאט ומאט גאטיס, שכתבו מספר פרקים של סדרת המדע בדיונית הבריטית. מופאט כתב את סרט הטלוויזיה הראשון בסדרה ואילו גאטיס כתב את הסרט השלישי. אני מוריד בפניהם את הכובע, הכתיבה זורמת החל מהדקות הראשונות של סרט הטלוויזיה הראשון ועד הדקות האחרונות של הסרט השלישי. גם השימוש בהשתאות של ד"ר ווטסון והבלש לסטראד בכדי להאדיר את שמו של שרלוק הולמס לא נפגמו. כמו כן, אהבתי את העובדה שהמציאו להולמס כינו במשטרה "פריק", ושהצמידו לו חוקרת פתולוגית שמאוהבת בו ועושה לו טובות אבל הוא לא מבחין בכך. בכך סטו מעט מעלילות הסיפורים המקוריים, אבל עדיין התוספות הללו הוסיפו ולא גרעו מהסיפור החדש.

מבחינת רייטינג, הסדרה נחלה הצלחה אדירה. סרט הטלוויזיה הראשון הניב 9.23 מיליון צופים, הסרט השני (והקצת פחות טוב, אבל עדיין מעולה לכשעצמו) הניב 8.07 מיליון צופים, והסרט השלישי, במקום להמשיך במגמת הירידה צמח בחזרה ל 9.18 מיליון צופים. לא פלא שברשת מיהרו להזמין עונה שנייה ללהיט החדש שלהם. מעניין יהיה לראות אם הנתונים הגבוהים יישמרו גם בעונה השנייה.

גם בליהוק הדמות של שרלוק הולמס עשו בהפקה עבודה מוצלחת. בנדיקט קאמברבץ', שמבחינה ויזואלית נראה מעט מוזר מצליח להחצין את דמותו המוזרה של הולמס. דרך אגב, מדובר בדמות מעט שונה מהשחקנים הקודמים שגילמו את הדמות של הולמס עד עתה. בסרטים וסדרות קודמים הולמס היה דמות גברית חזקה ואילו בסדרה, בנדיקט מצליח להציג הולמס מעט נערי ואולי בכך מעט פגיע יותר.

אני לא יכול לציין אלמנט אחד בסדרה שלא אהבתי. אפילו לא אחד.

אז לראות או לא לראות ?
כבר הרבה זמן לא הייתי כל כך החלטי בביקורת שלי לסרט או סדרה: רוצו לראות !!!

Share on Facebook

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ביקורת נהדרת! תודה על ההמלצה על סדרה מעולה שמהוללת בכל פורום אפשרי שדן בטלוויזיה (אכן, בלונדון עדיין יש טלוויזיה מצוינת, והיאוש נעשה יותר נח, וכו,וכו').
אני עוקבת אחרי הקריירה של בנדיקט קמברבץ' כבר תקופה ארוכה, ומוכרחה להודות שהוא הפתיע אותי לחלוטין בתפקיד שרלוק הולמס. השחקן, שחצה כמדומני את גיל ה 36, מפליא לגלם דמות ללא גיל, בעלת פני נער מתבגר, נוטה לתסמונת אספרגר (סוג של אוטיסטים גאונים שמתקשים לתפקד חברתית ובעלי אובססיה לפרטים וזכרון פנומנאלי), מנוכר לרוב החולשות הגבריות הרגילות: נשים, שתיה, אם כי מכור לסמים, ומצליח לגלם במהלך מבריק דמות אנכרוניסטית, אך עם זאת נטועה בתקופתה, שבירה, אך עם זאת חזקה, עצמאית אך זקוקה לעזרה, בקיצור: דמות מורכבת של ניגודים ופרדוקסים.
אני, כמו D1D1, בטוחה שלו סר ארת'ור קונן דויל היה זוכה לראות את הגרסה הזו של הבלש שיצר, הוא היה מכריז עליה כקרובה ביותר לרוחו.

ההתאמה וההעתקה של הולמס ווטסון לתקופתנו מבריקה ומקורית, כולל הרפרנטים למלחמה בעיראק (או שמא זה באפגניסטן, סליחה על חוסר הדיוק).

אחת הסדרות המוצלחות במיוחד שנעשו לאחרונה, מכל ההיבטים, החל ברעיון המקורי לקחת בלש חבוט ולהפוך אותו לרלוונטי וחדשני, ממשיך בתסריט ששומר על העקרון הכפול של להיות נאמן למקור אך להיות מעודכן ומודרני, כולל משחק מדהים של הקאסט, כשקמברבץ', שבד"כ מזכיר צנונית עבשה בכל סט שהשתתף בו, מתעלה על עצמו בתפקידו זה.
חוויה סוחפת לכל חובבי הבלש המיתולוגי, וגם לאלו שפחות פמיליריים עם המאה ה-19.

ושוב, תודה ל D1D1 על ההפניה וההמלצה!

אנונימי אמר/ה...

מה? רק תגובה אחת על פוסט מעולה על הסדרה המעולה הזאת? אתם לא רציניים

inon אמר/ה...

ברוב הביקורות שלך אני די מסכים
בביקורת הזו אני מסכים לחלוטין!
סדרה מצוינת
כשחושבים על זה יש לסדרה חסרון אחד: רק שלושה פרקים!

Asaf אמר/ה...

תודה על ההמלצה אני ממש מסכים עם זה שמעליי החסרון היחידי בסדרה הוא שיש לה מעט מאוד פרקים. שאלה אחרת יש לך מושג מתי עולה עונה שנייה לשידור ?

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה על הביקורת! נשמעת סדרה מדהימה מכל הבחינות ולמרבה הפתע יש לה גם תרגום!

אנונימי אמר/ה...

סדרה מדהימה עם כותבים מעולים!
תודה על הסיקור!
(ד"א סטיבן מופאט הוא כבר הכותב הראשי הנוכחי של ד"ה)