יום שני, 18 ביולי 2011

שלב סיכום עונה: ניקיטה, עונה ראשונה: אקשן טוב.


אחת הסדרות שביקשו ממני מידע עליה לאורך העונה כולה, שלא לדבר על סיכום ההתרשמות שלי, הייתה ניקיטה. למי שלא יודע, במקור היה סרט צרפתי, שלאחר מכן הפך לגרסה אמריקאית בכיכובה של בריג'יט פונדה. בשנת 1997 יצאה סדרת טלוויזיה, אשר החזיקה מעמד ארבע עונות וחצי עד שנת 2001. 9 שנים לאחר סיום הסדרה החליטו ברשת ה CW לחדש את הסדרה.

גם לסדרה הזאת, כמו גם שאר הסדרות המשודרות כיום בטלוויזיה, יש אלמנטים חיוביים ואלמנטים שליליים.

נתחיל דווקא עם האלמנטים החיוביים.

מדובר בסדרה יותר מדי טובה עבור רשת ה CW. בדרך כלל ניתן לצפות ברשת בסדרות גרועות כגון 90210, Gossip Girl ואפילו בעונות האחרונות של Supernatural, אשר מהוות ביזיון ואם זה היה תלוי בי היו מזמן נזנחות לטובת סדרות טובות יותר. "ניקיטה" היא ללא ספק צעד בכיוון הנכון. חבל דווקא שהרייטינג שלה בינוני במקרה הטוב, והיא נאלצה לקבל אישור ברגע האחרון לעונה שנייה. למען האמת, אם סמולוויל לא הייתה מסתיימת העונה קשה לי להאמין שברשת היו מאשרים לה עונה נוספת. וזה היה חבל, חבל מאד.

אז מה היה טוב בסדרה ?

הרעיון. בסדרה לא לקחו את הסיפור המקורי של ניקיטה כפי שראינו אותו בסרטים ובסדרה הקודמת, אלא החליטו לנסות ליצור לעצמם גרסה משלהם. בגרסה הנוכחית ניקיטה היא לא חלק מדיוויז'ן, אשר הפכה אותה לרוצחת. ניקיטה כבר הצליחה להימלט מ"יוצריה" והיא מנסה להפיל אותם. עובדה זו מאפשרת לכותבים חירות רבה יותר עבור הדמות. ואכן, דמותה של ניקיטה דווקא עשירה יותר מהדמות לה נחשפנו בגרסאות הקודמות. למרות שלכאורה ניתן להבחין בקרירות שלה כרוצחת מיומנת, הרי שלא פעם הצופה מצליח להבחין בפגיעות שלה.

אלמנט חיובי נוסף היה התגלגלות הסיפור במהלך העונה. למרות שהתסריט לא היה ברמה גבוהה מאד, הרי שלעונה היה סיפור מסגרת די טוב: הרצון לאתר את "הקופסאות השחורות" שראשה של דיוויז'ן מחזיק ובאמצעותם הוא סחט את הממשלה. בתווך היו סיפורי משנה נחמדים כמו יחסיהם של ניקיטה ומייקל, ההכרה לעומק של אלכס, החפרפרת של ניקיטה בתוך דיוויז'ן, מערכת היחסים של אלכס עם שני הגברים במהלך שתי חצאי העונות (תום בחצי הראשון וניית'ן בחצי השני) ועוד... ובכך הדעה שלי, שסיפור מסגרת נכון יכול לשדרג כל סדרה, התבררה כנכונה.

ולסיום, ההפקה והעריכה של הסדרה היו מהוקצעות. בניגוד לקיטשיות בה צפינו בסדרות אחרות של רשת ה CW, אפילו בסדרות של הרשת שהן לא אופרות סבון, כגון סמולוויל ו Supernatural, העריכה שלהן בעונותיהן האחרונות היו קיטשיות ודביקות, הרי שב"ניקיטה", לפחות בעונה הראשונה שלה, למרות נפילות פה ושם העריכה שירתה את התסריט ללא דופי. זוויות צילום ובמיוחד לוקיישנים, אשר לא הגבילו את הצילומים לאולפן, יצרו תחושה של סדרה חיה ובועטת, של סדרת אקשן אמיתית.

ועכשיו, לאחר שסקרנו את האלמנטים החיוביים, הגיע הזמן להצביע על הנקודות הבעיתיות שלה.

הליהוק, בעיקר, של שתי הדמויות המרכזיות. צר לי לומר זאת, אבל בסדרה של סוף שנות התשעים הליהוק היה מושלם. פטה ווילסון, אשר גילמה את ניקיטה, די קיבעה את הדמות, למרות שבריג'יט פונדה עשתה עבודה נהדרת בסרט. מגי קיו עושה עבודה טובה, אבל לצערי עדיין לא מספיק טובה בכדי להגיע לרמה של ווילסון, בעיקר בכל מה שקשור להבעת רגשות. כמו כן, נמאס כבר מה"טרנד" החדש של דמויות שלוחשות, אני לא יודע אם מדובר בהחלטה שלה או של ההפקה, אבל עובדה זו עיצבנה כשקיפר סאת'רלנד עשה את זה ב 24, וגם עתה הצופה מתעצבן.

הדמות של מייקל גם היא סובלת בצורה קשה מאד מליהוק גרוע. רוי דופיס היה מושלם בתור מייקל בסדרה הקודמת ואילו שיין ווסט, אשר מגלם אותו בסדרה הנוכחית, מצטייר כמו ילד, או דוגמן, שהעניקו לו תפקיד גברי לגלם והוא לא מצליח בכך. גם אם במהלך כל העונה כביכול הוא שומר על הבעת פנים קפואה המגמה לא משתנה, התפקיד גדול עליו בשתי דרגות.

דמות בעייתית נוספת, אבל מכיוון שונה לחלוטין היא דמותה של אלכס. דמות חדשה שלא ראינו בגרסאות קודמות של הסדרה. אלכס הינה אישה, אשר נמכרה לזנות בגיל צעיר, הצליחה לברוח אבל הדרדרה לסמים. ניקיטה מצילה אותה ולאחר שאלכס מגלה שדיוויז'ן אחראית לרצח הוריה היא מוכנה להסתנן לתוך ד'ייויז'ן כמגויסת חדשה בכדי לעזור לניקיטה להפיל אותה מבפנים. הרעיון יפה ומקורי, אבל יש לי בעיה גדולה מאד עם לינדזי פונסקה, אשר מגלמת אותה: היא יותר מדי יפה עבור הדמות. פונסקה היא אחת הנשים היפות בתעשייה וקשה לי לקבל אותה בתור הרוצחת קרת המזג. בכל רגע שהיא על המסך ההתמקדות היא יותר בפניה וגופה המושלמים ופחות בכושר המשחק ובדמות שלה. מי שמחפש את סוג השחקניות הללו יכול ליהנות ממנה, אבל לי זה מפריע. השחקנית אמורה לחדד את הדמות ולא למשוך לחלוטין את תשומת הלב, מה שקורה בפועל.

אלמנט בעייתי נוסף שלא אהבתי היה הסוף הצפוי של העונה הראשונה. ראשית, בגרסה הטלוויזיונית הקודמת מערכת היחסים של מייקל וניקיטה קרמה עור וגידים במשך זמן רב, בגרסה החדשה כבר לקראת סוף העונה הראשונה ניקיטה ומייקל מוצאים את עצמם ביחד. כמו כן, מי שלא ראה את העימות בין ניקיטה לאלכס קורם עור וגידים כמעט מהפרק הראשון לא מבין בסדרות טלוויזיה. הייתי מצפה לרעיון קצת יותר מקורי.

לסיכום, למרות ליהוק לא מספיק טוב לדמויות הראשיות וסוף צפוי לעונה, מדובר דווקא בסדרה טובה מאד, טובה מדי עבור רשת ה CW, בעלת רעיון טוב, אשר מייחד אותה מגירסאות קודמות של הסיפור. העובדה שיש לסדרה סיפור מסגרת מעניין, הפקה ועריכה מהוקצעים ותסריט סביר עוזרים לה לייצר מוצר באיכות גבוהה. המבחן שלה יגיע כבר בעונה השנייה שלה ומשתי סיבות. הראשונה, כבר לא יהיה מדובר בסדרה חדשה, אלא בסדרה עם וותק וכסדרה כזאת מצפים ממנה ליותר. והסיבה השנייה היא, המעבר שלה ליום שישי, אשר דווקא השנה יהיה עמוס מאד בשאר הרשתות.

אז, לראות או לא לראות ?
כדאי לראות. בעיקר עבור הצופים חובבי סדרות האקשן.

Share on Facebook

3 תגובות:

מאיה אמר/ה...

זה נראה כאילו רשת CW משתפרת וזונחת יותר את הסדרות כגון אחת שיודעת ו90210 והולכת יותר לכיוון של המדע הבדיוני ואקשן כמו ניקטה ויומני הערפד וגם הסדרות החדשות שהיא מעלה יותר בכיוון הזה ,לדעתך זה צעד נכון לרשת או שהוא יפגע ברייטינג שלה ?

ואתה מוכן לעשות גם סיכום עונה ליומני הערפד העונה השנייה

שקד אמר/ה...

D1D1, תראה.
היחס שלך כלפי CW מצחיק אותי אבל אתה לא יכול להתעלם מסדרות כדוגמת סמולוויל וניקיטה, שכן נחשבות לסדרות איכותיות וטובות.

חוץ מזה, שהשנה יש גם עוד 2 סדרוץ כדוגמת המעגל הסודי(או איך שלא נתרגם אותו) ואת RINGER, שבמידה ויצליחו יכולות להיות סדרות מאוד טובות.

לגבי לינדזי פונסקה. אני חייב להגיד שאני לא מסכים איתך, שכן הסיבות שבגללן אתה מסרב להאמין לד'מותה "לא טובות" בעיניי,ף שכן יש פעמים רבים שדמותה משמשת גם לקשרים רומנטיים כמו שאמרת, וכן, אקשן. אני האמנתי לה, לא יודע מה איתך. בגלל יוףפי לפסול אותה? זה חדש לי.

אנונימי אמר/ה...

D1D1 תודה רבה על ההמלצה, שמעתי הרבה על הסדרה הזאת אבל חשבתי שהיא סתם עוד סדרה ולא סדרה איכותית, אני מתחיל לצפות בה!