יום שני, 18 באפריל 2011

שלב סיכום מיני סדרה: The Kennedys – מיני סדרה יפה אבל עם הרבה חורים בתוכה.


בחודשים האחרונים המיני סדרה הזאת הייתה בין הפרויקטים שציפו להם מאד בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית. הסיבה לכך הייתה ברורה. משפחת קנדי נחשבת בעיני רבים מאזרחי ארה"ב למשפחת מלוכה, החל מבחירתו של ג'ון קנדי לנשיא ארה"ב ודרך הרצחם של שני האחרים לבית קנדי: ג'ון ובובי. צריך היה לראות כיצד התקשורת התייחסה לבנו של ג'ון, בכל איזכור שלו במדיה. התייחסות כאל הבן האהוב. סיבה נוספת לכך שציפו למיני סדרה הייתה מכיוון שמדובר בתקופה חשובה מאד בהיסטוריה האמריקאית: תקופה שבה המאפיה הרימה את ראשה, כמו כן התקופה הייתה שיאה של המלחמה הקרה שהתבטאה באפשרות למלחמת עולם שלישית, היא הציגה אשת נשיא כל כך אהובה כמו ג'קי קנדי, רציחות פוליטיות ותככים. מרכיבים שעושים כל סדרה לאחת ששווה לחכות ולצפות בה.
אולם כגודל הציפיה למיני סדרה כך גם היה הניסיון למנוע את שידורה. הסיבה לכך ברורה. המיני סדרה הזאת הייתה אמורה לשבור את כל המיתוסים של משפחת קנדי כמשפחה חמה ולהציג אותה כמו שהיא: קן צרעות אחד גדול. בשל כך ערוץ ההיסטוריה, אשר שילם על ההפקה המרהיבה החליט למנוע את שידורה וגופי שידור נוספים סרבו להעלות אותם לשידור. רק ערוץ אחד החליט בכל זאת להיות אמיץ ולכן בשבועיים האחרונים זכינו לראות את המיני סדרה בת שמונה הפרקים.
המיני סדרה מציגה בפנינו את העובדה שהיום די ידועה לכל. אב המשפחה, ג'וזף קנדי היה האיש שדחף את המשפחה מתוך שאיפה פוליטית אישית שלא הצליחה בשל תמיכה במדיניות של כניעה להיטלר במלחמת העולם השנייה ואי כניסה של ארה"ב למלחמה. העובדה שיפן, בת ברית של היטלר, תקפה את ארה"ב וגרמה לה להיכנס למלחמה גרמה לכך שג'וזף הורחק מהמפה הפוליטית. ג'וזף הבין שאין לו עתיד פוליטי ושאיפתו להיות נשיא ארה"ב כבר לא תתקיים. בשל כך הוא דרבן את ילדיו להשיג את מבוקשו וגרם לאסון של משפחתו.
ראשית, בנו ג'ו נחשב כבעל הסיכויים הטובים ביותר לרוץ למשרה הזאת מטעם המשפחה, אולם היריבות עם אחיו הצעיר, ג'ון, אשר זכה לעיטור בשל העובדה שמטוסו הופל והוא נשאר בחיים, גרמה לו להמשיך ולהלחם במלחמה ובסופו של דבר להיהרג.
הבת רוזמרי, אשר ג'וזף גרם לרופאים לבצע בה כריתת אונה, לאחר שמעשיה ביישו את המשפחה ויכלו להזיק לשאיפות הפוליטיות שהוא רקם עבור בנו ג'ון.
שני בניו הנוספים: ג'ון ובובי נרצחו בשל סיבות פוליטיות.
המיני סדרה מציגה בצורה יפה מאד את עלייתו של ג'ון קנדי לנשיאות ארה"ב בפרקים הראשונים באמצעות פלשבקים ובהמשך את הנקודות המרכזיות של חייו: המבצע הכושל שנקרא "מפרץ החזירים" בו ניסו בארה"ב להפיל את משטרו של קאסטרו בקובה, הניסיון להעניק זכויות שוות לשחורים בארה"ב, המצור על קובה בכדי שברה"מ תעיף משם את הטילים הגרעיניים שלה. כמו כן, התחלת ואמצע המיני סדרה מציגה באופן נאה מאד את היכרותם של ג'ון קנדי ורעייתו ז'קלין והבעיות שלהם (העובדה שג'ון היה בוגד בה על ימין ועל שמאל, וכן את העובדה ששניהם היו מכורים לסמים כשג'ון היה נשיא).
אבל צריך לציין, שבניגוד להתחלה ולאמצע של הסדרה, הרי שאת כל מה שקשור לסופה ניתן להגדיר כ: עבודה רעה מאד וחובבנית. יש 4 נקודות מרכזיות שהמיני סדרה מתעלמת מהן, או נוגעת בהן מעט מאד, וככל הנראה פעולה זו נעשית במתכוון:

1. הרומן של הנשיא ג'ון קנדי, ואח"כ בובי קנדי, עם מרלין מונרו ושאלת הירצחה – בתחילת שנות השישים מרלין מונרו הייתה האישה הנחשקת ביותר בעולם ועובדת היותה הפילגש של הנשיא הייתה ידועה לכל. את העובדה שגם בובי היה מאהב שלה גילו רק שנים אח"כ. שאלת מותה והחלק של האחים לבית קנדי במוות הזה (עד היום יש מספיק הוכחות לכך שהיא נרצחה או לכל הפחות שרימו אותה לנסות להתאבד בשביל להשיג סימפטיה מתוך ידיעה שיצילו אותה לאחר מכן, הצלה שלא הגיעה) היו שאלות גדולות מאד שהציבור האמריקאי צמא לדעת את התשובות לגביהם, גם היום. אבל חלקה של מרלין במיני סדרה היה בסך הכל 15 דקות ובשאלת מותה בכלל לא עסקו !!!

2. שאלת הירצחו של ג'ון קנדי – למרות שהוקמה ועדת חקירה ממשלתית, הטענה היא שלי אוסוולד, האיש שנתפס כרוצחו של הנשיא לא היה הרוצח היחידי ושהיה יורה נוסף וכן שהיית קנוניה להירצחו של הנשיא כאשר גם סוכניות אכיפת החוק בארה"ב היו שותפות לכך ביחד עם המאפיה ידועות לכל, ואפילו קווין קוסטנר הוציא על כך סרט לפני יותר מ 15 שנה בשם JFK. האיזכור לכך במיני סדרה ? 2 דקות.

3. העובדה שבובי קנדי ניהל רומן עם ג'קי קנדי (ככל הנראה במשך 4 שנים לאחר מות אחיו), אלמנתו של אחיו, בשעה שהיו לו 11 ילדים עם אשתו, אתל. אומנם רמזו על כך במשך שתי שניות, אבל ככל הנראה לא רצו להרוס את דמותו של בובי לחלוטין, לאחר שבמשך כל המיני סדרה ציירו אותו כאיש משפחה בעל עקרונות שאפילו לא נכנע למרלין מונרו (עובדה שהיום כולם יודעים שהיא שקר אחד גדול).

4. שאלת הירצחו של בובי קנדי – גם רציחתו של בובי קנדי, אשר היה מועמד להיות הנשיא הבא בשנת 1968, לא טופלה. העובדה שבובי קנדי נרצח מוצגת אבל לא הציגו את הרוצח ולא עסקו במניעים שלו. גם בנושא הזה יש תיאוריית קונספירציה שהיו רוצחים אחרים נוספים, והיה נחמד לראות את הגרסה של התסריטאים לנושא, אבל לא, גם הנושא הזה לא טופל כראוי.

בתור מיני סדרה, אשר הייתה אמורה להיות עבור ערוץ ההיסטוריה היה ראוי שלפחות הנקודות החמות הללו ידונו בהרחבה ולא יטאטאו אותם מתחת לשטיח. כל מי שמביט על כל המיני סדרה מצליח להגיע למסקנה, שלמרות שכביכול הוצאו כמה איזכורים שונים לאור לגבי הנשיא כגון, העובדה שגם ג'ון קנדי וגם אשתו היו בשלב מסוים מכורים לסמים, ואת העובדה שכולם ידעו שג'ון קנדי היה בוגד באשתו כל הזמן. אבל הנקודות אשר באמת הציבור האמריקאי רצה להשיג חוות דעת חדשה עליהם לאחר שעברו כמעט 50 שנה מאז הירצחו של הנשיא האמריקאי, השאלות הללו לא נידונו.
כמו כן, הצגת העניינים כאילו ג'וזף לא היה מודע לכך שכריתת האונה של בתו תגרום לה לא לזהות אותו ואת אשתו הינה ככל הנראה שקרית.
אם מחברים את כל הנקודות הללו מגיעים למסקנה ברורה שהמיני סדרה עדיין לא נשכנית, ביקורתית ולא מציגה באמת את מה שקרה בנקודות הקריטיות של הסיפור. מדובר בעוד מיני סדרה בנושא הזה. וחבל, היה לה את כל הפוטנציאל להיות מיני סדרה טובה.
אז, לראות או לא לראות ?
בשל היותי חובב היסטוריה מושבע (כן, אני אוהב היסטוריה, תתחילו עם הבדיחות...) עדיין הייתי ממליץ לראות את המיני סדרה הזאת, משום שעל ידי הצפייה בה מקבלים מושג כלשהו על אותה תקופה.
בנוסף לכך, מי לא רוצה לראות סדרה שיש בה רציחות פוליטיות, בגידות, שקרים, סמים, השפעה של המאפיה ועוד... ?
אבל, אני מזכיר שוב, צריך לזכור שאת המידע המדויק על הנקודות המרכזיות בכל מה שקשור למשפחת קנדי לא ניתן למצוא בה ובכך המיני סדרה בהחלט החמיצה את המטרה שלה. כנראה שנצטרך לחכות עוד מספר שנים לסדרה הבאה או אולי לסרט הבא על הנושא. ואני בטוח שיהיו כאלו סדרות או סרטים, הנושא חשוב מדי מכדי שישכחו אותו. ורק שאלה אחת ממשיכה להדהד בראשי: אתם באמת חושבים שקייטי הולמס ראויה לגלם את התפקיד של ג'קי קנדי, האישה שהייתה נערצת בכל העולם בתחילת שנות השישים ? אני לא.

Share on Facebook

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כמדומני הנשיא היה ג'ון קנדי (ושם בנו שמת בהתרסקות המטוס היה ג'ון קנדי ג'וניור) ולא ג'ק כמו שמופיע בכתבה
אבל תודה על הכתבה

D1D1 אמר/ה...

תוקן.
אכן מדובר בג'ון ולא בג'ק. זה מה שקורה כשכל הזמן תקוע לך בראש המושג JFK ולאשתו קוראים ג'קי.
מצטער על הטעות.