יום שני, 31 בינואר 2011

שלב סיכום עונה: Zen – עונה ראשונה: הפקה מוצלחת.


אני לא יודע לכמה מכם יצא לראות את הסדרה הזאת, אבל אני יודע שלי החוויה הייתה לא רעה בכלל. לכל אלו שלא יודעים במה מדובר, רק אציין שמדובר בשלשה סרטי טלוויזיה באורך של שעה וחצי כל אחד, אשר עוקבים אחר מעלליו של בלש במשטרת רומא בשם אורליו זן. זן ידוע בתכונת היושר שלו, עובדה שמונעת ממנו להתקדם בסולם הדרגות, ומצד שני גם לשמש לניסיון להיות כלי פוליטי בידי גורמים ממשלתיים. ככל שהסדרה מתקדמת מתברר שזן לא רק אדם כנה, אלא שהוא יודע לשחק את המשחק הפוליטי והאנשים שלוחצים עליו לא מבינים שבסופו של דבר הוא משחק בהם. במישור האישי, זן פרוד מאשתו, אשר בגדה בו והוא שם את עינו על המזכירה של הבוס שלו, אולם הבעיה היא שהיא נשואה. האם הוא יצליח לכבוש את ליבה ?
סרטי הטלוויזיה הללו הופקו בהשראת ספרים בעלי אותו שם ועובדה זו ניכרת. הסיפור זורם בצורה חלקה, הדמויות מתפתחות במהלך העונה הקצרה הזאת ומהר מאד אתה מוצא את עצמך מתאהב בדמויות, אשר ממלאות את המסך. אין כאן ניסיון "למרוח" את הצופה, או להתחכם יתר על המידה, אלא פשוט לספר את סיפורו של הבלש בצורה רגילה. יש לעונה התחלה, אמצע וסוף, כאשר בתום העונה קיים קליף האנגר קטן, אולם העלילה, פחות או יותר נסגרת.
למרות שהאירועים צולמו ברומא (העלילה מתרחשת שם), מדובר בהפקה בריטית וגם עובדה זו ניכרת. מדובר בעוד מוצר איכות שיוצא מבית המדרש הבריטי, במיוחד הדברים אמורים לגבי הצילום והבימוי. עובדה זו גם ניכרת בביקורות שהסדרה קיבלה, ביקורות חיוביות מאד, אשר לוו ברייטינג לא רע בכלל (6.49 מיליון לסרט הראשון, 5.64 לסרט השני ו 4.39 לסרט השלישי). לכן, גם קיים סיכוי טוב שיופקו סרטי טלוויזיה נוספים.
מבחינת צוות השחקנים ניתן לציין את רופוס סיוול, אשר מגלם את זן. רופוס גילם את ד"ר ג'ייקוב הוד מהגרסה האמריקאית ל Eleventh Hour ואת התפקיד של טום הבנאי מהסדרה המופלאה The Pillar Of The Earth. רופוס עושה את עבודתו נאמנה וניכר שהליהוק היה מוצלח מאד, הוא מצליח לשדר את התמימות המלווה במעט ערמומיות שהתפקיד מבקש.
שחקן נוסך שניתן לציין הוא בן מיילס, אשר מגלם את אמדאו קולונה, האיש אשר מנסה לתמרן את זן לתועלתו האישית, אולם בסופו של דבר לא מבחין שזן הפך את היוצרות והוא זה שמתמרן אותו.מיילס ידוע בתפקידו כפטריק בגרסה הבריטית (והמעולה) ל Coupling. מדובר בשחקן נהדר ומבוקש מאד בממלכה הבריטית (ולעיתים גם האמריקאית).
הליהוק היחיד שלא אהבתי היה של קתלינה מאורינו, אשר מגלמת את טניה מורטי, המזכירה של הבוס של זן, ובה הוא מאוהב. הסיבה לכך שלא אהבתי את הליהוק, ואני יודע שתגידו שאני שטחי, אבל אין מה לעשות, עובדה זו צועקת לשמיים, היא שהיא נראית גברית מדי בשביל תפקיד שכזה. יכול להיות, שניסו להציג אישה רומאית טיפוסית, אבל אם זה אכן המקרה, סימן שהרומאיות ממש מכוערות, עובדה שלא נראית לי נכונה. אם מייקל דיבידין, כותב הספרים, תיאר אותה בצורה כזאת בספריו, סימן שיש לו מודל שונה ליופי משלי.
לסיכום: חיבתי הגדולה לסדרות בריטיות קיבלה מתנה כבר בתחילת השנה האזרחית. מדובר במוצר מהוקצע מבחינת רעיון, צילום, משחק ובימוי. אני מצפה בקוצר רוח להודעה, כי הסדרה תשוב לעונה נוספת. זה פשוט יהיה חבל אם זה לא יקרה.
אז, לראות או לא לראות ?
לדעתי כן. אבל יש להדגיש, שלא מדובר בסדרה בנוסח אמריקאי אלא בניחוח בריטי. כלומר, הסיפור מתנהל בצורה נכונה ומבוקרת, ולא בצורה מהירה מדי, כפי שקורה במרבית מהסדרות האמריקאיות, בהן בדרך כלל יש יותר רעש מסביב מאשר תוכן. אז כל מי שאוהב את סוג הסדרות הללו צריך להבין, שזו לא הכתובת. כל מי שמבקש לראות סדרת איכות, זו הכתובת.

Share on Facebook

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה על ההמלצה! נשמע מעניין ואינטיליגנטי! בהפסקה הבאה בין השיעורים אני אוריד...

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה, התחלתי לצפות בסרט הראשון. איזה צילום מושקע ולוקיישן מעולה, איזה דיוק ואמינות בנסיון ליצור אווירה איטלקית, באמת שווה צפיה, לא הייתי מגיעה לזה בלי ההמלצה שלך!!