יום שישי, 30 במרץ 2018

ביקורת: Instinct, עונה ראשונה, פרקים 2-1: פיספוס



רשת CBS העלתה לפני קצת יותר משבוע את הדרמה Instinct ולאחר שני פרקים בלבד אפשר לסכם את הדרמה במילה אחת: פיספוס.

בפני הרשת עמדו שני אלמנטים חזקים מאד. ראשית, בהפקה הצליחו לגייס את השחקן אלן קאמינג לפרויקט. אין כמעט ספק שמדובר באחד מהשחקנים הטובים ביותר בתעשייה והתפקיד שלו בדרמה The Good Wife הוכיח זאת. הבעיה היא, שמכל התפקידים שקאמינג יכול לגלם, דווקא תפקיד של סוכן C.I.A לשעבר הוא התפקיד הכי פחות הגיוני עבורו. את דמות הפרופסור השנון אותו הוא מגלם בצורה טובה מאד.

כמו כן, קשה להתעלם מכך, שלמרות שאנו רגילים לראות בציוותים של גבר ואישה פותרים פרשיות, הרי שהדמות הראשית תהיה הומוסקסואלית זה חידוש גדול מאד, בוודאי עבור רשת שמרנית כגון רשת CBS. הבעיה הגדולה היא, שזו בדיוק הבעיה הראשית של הסדרה: היא משודרת ברשת שמרנית ובשל כך גם לא יכולה להרחיק לכת. הדיווחים גורסים שהרשת גם קבעה להפקה מתי ואיך בדיוק תוצג הנשיקה הראשונה בין דילן (קאמינג) ובן זוגו.

כל מי שצופה בדרמה ברגעיה הראשונים וצפה בדרמה Castle מרגיש שמדובר בשכפול של הנוסחה עם כמה שינויים מינוריים (?). גם הפעם יש בלשית משטרה, אשר לא מסתדרת עם שותפים ועתה מצוותת לשותף חיצוני בעל השקפה שונה על האירועים ואשר בדרך כלל מצליח להציל את המצב. גם הפעם אותו שותף חיצוני הוא שנון ואילו הבלשית סגורה ו"מרובעת" יותר. השותף כתב ספר מצליח ועוד...וזו אחת הבעיות הגדולות של הסדרה: מדובר בעוד דרמה אחת מאותו ז'אנר ויחסית למה שהיא יכולה להיות היא לא מספיק פורצת דרך.

ואם משווים את הסדרה ל Castle, אפשר גם להשוות בין הדמויות הנשיות: לנייתן פילון ב"קאסל" היה את סטאנה קאטיק, אשר הצליחה לעמוד לצידו ולא להיות בצל שלו. ב Instinct, השחקנית הראשית, בוג'אנה נובאקוביק, די חוסה בצילו של קאמינג וחבל שכך.

בחצי הראשון של העונה שודרה ברשת CBS באותה משבצת שידור הדרמה Wisdom Of The Crowed, שגם היא הייתה דרמה שבה פותרים פרשיות וקשה להבחין כיצד Instinct, שהדימיון שלה ל Castle זועק לשמים (למרות שהדרמה מבוססת על ספר), מצליחה להבדיל את עצמה מכל אותן הדרמות באותו ז'אנר. ולא, האלמנט של הגיבור הבלשי ההומוסקסואל הראשון זו לא זווית מספיק טובה, אלא רק נראית כגימיק נוסף.

מבחינת התסריט, לפחות בפרקי הפתיחה של הדרמה, ובמיוחד בפיילוט, קשה להצביע על רמה גבוהה מאד. התסריט זורם בצורה סבירה, העלילה סבירה והמשחק (פרט לקאמינג המעולה) סביר. וו בדיוק הבעיה: אין בה משהו יוצא דופן. כמו כן, פתרון הפרשיות צפוי מאד.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לדלג. קאמינג לבדו לא מספיק בכדי לצפות בה. היא יכלה להיות פורצת דרך, אך למעשה הופכת להיות עוד דרמה מאותו ז'אנר עם שינויים קלים, שינויים שלא מספיקים בכדי לצפות בה. מי שממש אוהב את הז'אנר ולא יכול לפספס עוד דרמה דומה יכול לצפות בה. אבל שלא יצפה ליותר מדי. לטעמי, אפילו Private Eyes, שגם היא מאותו ז'אנר, טובה יותר ממנה. 

אין תגובות: