יום ראשון, 9 באפריל 2017

ביקורת: Taken, עונה ראשונה, פרקים 6-1: לא מזכיר את המקור



בדרך כלל, כאשר לוקחים מותג מוכר נוצרת בעיה, משום שהמותג של Taken היה כל כך מוצלח, בוודאי של הסרט הראשון (כאשר בסרט השני והשלישי חלה ירידה טבעית), כך שכמעט וכל "נגיעה" בו הייתה יוצרת השוואה בלתי אפשרית. ואכן, בכל קנה מידה הסדרה Taken היא אכזבה אחת גדולה, החל מנתוני הרייטינג הבינוניים ומטה ועד הבעיות הקריאטיביוות שהסדרה סובלת מהן.

מבחינה מסוימת, אפשר לומר שהבעיות הקריאטיביות של הסדרה הן אלו שגורמות לנתוני הרייטינג, כאשר הבעיה הגדולה מכולן נעוצה בפורמאט של הסדרה. אין כמעט ספק בכך שכל מי שהגיע לצפות בסדרה (אולי פרט למעטים) צפה בסרטים ובכך טמון המכשול. ההצלחה של הסרט הייתה נעוצה בכך שמדובר היה בסרט שהוא אדרנלין טהור מנקודת ההתחלה שלו ועד סופו. אולם, ברגע שעוברים מפורמאט של סרט לסדרה צריך לבצע התאמות משום שקשה לשמור על אינטנסיביות במשך עשרה פרקים ברציפות וכמעט ללא מעצורים. הוכחה לכך אפשר היה לצפות בפרק הפיילוט שהיה גם מוצלח מאד בעיקר בשל העובדה הזאת. גם הצופים הגיעו לצפות בכמות סבירה בפרק זה ואפילו בשל כך רובם החליטו להעניק לה הזדמנות נוספת בפרק השני, אך ברגע שזיהו, החל מפרק זה שמה שקרה בפיילוט כבר לא יחזור החלה נטישה איטית מפרק לפרק, כאשר אולי בשלשים אחוז מהזמן יש אקשן טהור ולכך מצפים הצופים.

בעיה נוספת שהסדרה סובלת ממנה היא הליהוק של הדמות הראשית. קלייב סטאנדן אפילו לא מתקרב לרמה של ליאם ניסן, אשר כה מזוהה עם המותג. נכון, ההשוואה לא הגיונית, בעיקר בשל הרזומה של ניסן, אבל השוואה זו גם מוכיחה שסטאנדן חסר אלמנט אחד כבר מההתחלה: הוא חסר כריזמה. אלמנט זה הוא לא אלמנט נרכש, או שיש לך אותו או שלא ובמקרה הנ"ל די ברור שהתשובה היא שלא  ובמותג שכזה זו בעיה רצינית.

אז, לראות או לא לראות ?

אין טעם לצפות בה, אולי רק בפיילוט שהיה סביר ואשר גם היה הזרז להענקת אישור לסדרה. מדובר בסדרה בינונית במקרה הטוב ונמתחת יותר מדי במקרה הרע. אולי כדאי היה לעבור לפורמאט של סרטי טלוויזיה בני 90 דקות, אשר היו מאפשרים למותג לשמור על המבנה שלו, במקום "למרוח" את הרעיון, שדווקא נשמע הגיוני ופיתח ציפיות עבור מעריצי המותג, על פני 10 פרקים. מקרה נוסף של בזבוז של רעיון טוב.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

זאת סתם עוד סדרת משטרה ובכל פרק יש מקרה אחר?

שד משחת אמר/ה...

אלא אם כן הם בסדרה מנסים לספר על בריאן מילס בצעירותו
והיכן הוא רכש את הניסיון והידע
כי הסדרה לא באה להכנס לתוך הנעליים של ליאם ניסן
אבל כנראה שזה לא מעניין את הציבור או שכן?

JamesCrow אמר/ה...

לא אומר שזאת הסדרה הכי טובה שיש בג'אנר אבל צריך לקחת כמה דברים בחשבון,
זה בריאן הרבה לפני שהוא נהפך למה שראינו בסרטים שגם לא הייתי טוען שהם אקשן ללא הפסקה - להבדיל מטרנספורטר/קראנק לדוגמה.

דבר נוסף, לא יודע איך ניתן לומר שלקלייב סטאנדן אין קריזמה אחרי המשחק שלו בוויקינגים ולמעשה אחת האהובות והשחקנים האהובים על הצופים.
פה הוא פשוט משחק אחרת אבל כנראה שזה מה שביקשו ממנו כי ידוע שהוא מסוגל ליותר.