יום שני, 30 במרץ 2015

שלב סיכום עונה: Pretty Little Liars, עונה חמישית: זה עומד להיגמר מתישהו ?



כאשר הסדרה "שקרניות קטנות ויפות" עלתה לראשונה ברשת ABC Family היא הייתה משב רוח מרענן. שילוב של אופרת סבון לנוער עם הרבה מיסתורין, סודות ושקרים שצצים בכל פינה וכמובן שתי שאלות מרכזיות: מי רצח את אליסון ומי זו A המיסתורין, אשר רודפת את ארבע הבנות המסכנות. בתום העונה השנייה התברר שמונה היא A המיסתורית ובעונה הרביעית התברר שאליסון בכלל בחיים והיא ברחה מפני מישהו שרדף אותה.

כאשר הצופה מגיע אל הפרק האחרון של העונה החמישית ההרגשה שלו שהוא נמצא כבר בתום העונה העשירית. הרעיון נמתח הרבה יותר מדי. אפשר היה להבין את העובדה שבהפקה חיכו שתי עונות בכדי לגלות שמונה היא A, אבל למתוח סיפור על פני שלש עונות וחצי (עונות 3 עד פרק סיום החצי הראשון של העונה השישית) בכדי לגלות מי זה Big A, אשר רודף אחר הבנות, זה היה כבר הרבה יותר מדי. קחו גם בחשבון שאמור\ה להיות Uber A (A הסופי\ת), כך שבאפן תאורטי הסדרה יכולה להגיע לעונה תשיעית או עשירית. אם את A הראשונה לקח שנתיים לגלות, את Big A ייקח שלש שנים וחצי, אז על פי הקו הלינארי את Uber A אמור לקחת יותר מארבע שנים לגלות, לא ?

הבעיה הגדולה של הסדרה בעונתה החמישית היא למרבה הפלא, דווקא דמותה של אליסון. מדוע ? החצי הטוב יותר של העונה הוא דווקא החצי הראשון שלה, אין כמעט ספק בכך. הסיבה לכך נעוצה בכך בשחקנית סשה פיטרס. יש שחקניות שיש להן נוכחות והיא אחת מהן. לאחר כמעט ארבע עונות של התרכזות בארבע הדמויות המרכזיות (ספנסר, אריה, האנה, אמילי) אפשר היה לחזות בעייפות החומר ולכן, כאשר סיכמתי את העונה הרביעית טענתי שהדרך היחידה לרומם את הסדרה היא לשים את הדמות של אליסון במרכז ולבסס עליה את העונה. המפיקים הסכימו איתי, אולם הדרך שבה הם עשו זאת חיבלה להם במוצר הסופי.

התסריטאים החליטו להפליל את אליסון ברצח של מונה (בפרק האחרון של העונה התברר שהיא בכלל לא נרצחה, אבל נעזוב את זה כרגע) וכתוצאה מכך אליסון נכנסה לכלא. כל החלק השני של העונה הדמות שלה כבולה לכלא ומספר הדקות שלה על המסך היה מצומצם. התוצאה ? הפוקוס שוב עבר אל ארבע הבנות. גם כאשר לקראת סוף העונה אליסון עומדת למשפט זה כבר מאוחר מדי והאימפקט פחות חזק. ההרגשה היא יותר שהרעיון "נמרח" יותר מדי וגם העובדה שאליסון נידונה למאסר על רצח מדרגה ראשונה לא גורם לזעזוע גדול מדי עבור הצופה.

כל עוד הדמות של אליסון הייתה במנוסה (בתום העונה הרביעית) או לצד ארבע הבנות (בחלק הראשון של העונה החמישית) הדינמיקה של ארבע העונות הראשונות השתנתה והסדרה התעוררה שוב לחיים. בחצי השני של העונה הרמה יורדת ירידה תלולה. לו התסריטאים היו משאירים את אליסון במנוסה המצב היה שונה. חבל.

הגענו לשלב הגילוי המרכזי של העונה. במשך שלש עונות הבנות נרדפות על ידי אדם מיסתורי, אשר חטף את המשחק של A מידי מונה ואף הגביר הילוך בכל הקשור לטקטיקה שלו. בפרק האחרון של העונה מגיע הגילוי הגדול, השם של צ'ארלס דילורנטיס נזרק לאוויר. מסתבר, שלאליסון יש אח נוסף, ככל הנראה תאום לג'ייסון. השם הזה נמצא במרכז הסיפור של Big A. אולם, לא ברור באם הוא אכן Big A או שמה מדובר בג'ייסון, אשר עושה זאת בשם אחיו או משום שאליסון עשתה לו משהו בעבר.

על כך יש לי לומר שני דברים. ראשית, המרדף הראשון אחר A היה מרתק הרבה יותר ואת היותה של מונה A, למי שלא קרא את הספרים, זה היה די מפתיע, אולם כבר מתחילת העונה החמישית (ואולי גם לפני כן) היה ברור שג'ייסון קשור לסיפור בצורה זו או אחרת. זה בא במיוחד לידי ביטוי כאשר הוא מפתה את אמה של האנה ושוכב עמה. ברגע זה היה ברור שהפוקוס של הצופים צריך להיות בכיוון הזה. ברגע שג'ייסון הוא גם זה שגורם למאסרה של אליסון החשד רק גובר והטאץ' הסופי הוא בעדותו של ג'ייסון במשפטה של אליסון, כאשר הוא משנה מעט את עדותו בכדי להסיט מעצמו חשד ובכדי להראות שהוא מנסה לעזור לאליסון והאנה, אך בפועל רק פוגע בהן עוד יותר. אם כן, גורם ההפתעה בסיפור כמעט ונעלם בעונה זו ולכן העובדה שמותחים אותו על פני עונה של 25 פרקים ההרגשה היא רק של עייפות ושל צפייה מתוך הרגל ופחות מתוך התלהבות (ואני מוציא מהמשוואה את המעריצים השרופים של הסדרה, שלא יודו בכך גם אם הסדרה תהפוך לגרועה מאד, כל עוד הם יקבלו את המנה השבועית שלהם).

עכשיו הגענו אל הדבר השני שברצוני להדגיש. מי שקרא את הספרים יודע שבהן התגלה שאליסון היא האחראית העיקרית לעינוי ה"שקרניות" ויש לכך קשר לאחותה התאומה, אולם מרלן קינג, האחראית על הסדרה והתסריטאית הראשית, טענה שהיא לא עומדת לגעת ברעיון הזה של תאומה לאליסון. אז עכשיו עושים זאת לג'ייסון ? גם אם יתברר שהתאום הוא לא הרוצח, הרי שהמצאת תאום דווקא לג'ייסון אמנם משנה מעט את הזהות המיסתורית, אך זה לעג לרש. עדיף היה לו היו מתרכזים בסיפור שנבע מהספרים ונשארים עם התאומה של אליסון.

בכל מה שקשור לזוגות בסדרה. אני מבין שהסדרה Ravenswood בוטלה לאחר חצי עונה, אולם מדוע היה צריך להחזיר את הדמות של כיילב ? ההרגשה היא של רצון להחזיר את הגלגל לאחור ולא שהדמויות נעות קדימה. זו גם הסיבה שהחזרת עזרא ואריה אחת לזרועות השנייה נראית כמו "פלסתר" ארעי. קשה לראות כיצד הצמד נע קדימה ודווקא הפרידה שלהם בחצי השני של העונה נראית כצעד ההגיוני. דווקא הפרידה של פייג' ואמילי נראית מאולצת ולא הכרחית. אולי התסריטאים רצו להדגיש את הקרבה של אליסון ואמילי ולכן הפרידו בין השתיים, אולם לא היה צורך להרחיק את פייג' לחלוטין מהעיירה. יכול מאד להיות שהתסריטאים רצו לגרום לכך שלפני הקולג' כמעט כל הדמויות הראשיות יהיו בנפרד מבני הזוג שלהן (המצב של ספנסר וטובי לא כל כך ברור), כאשר הזוג היחיד שיציב הינו של האנה וכיילב, גם אם האנה מנסה להדוף אותו מעליה לאחר שהיא נכנסת לכלא בכדי שימשיך בחייו, אך הוא לא מרפה ממנה. מעניין יהיה לראות את מערך הזוגות בתחילת החצי השני של העונה השישית לאחר המקפצה של ארבע השנים בזמן.

אלמנט שחסר בעונה זו הינו הדור המבוגר. ההורים של אמילי כמעט ולא בנמצא, אמה של אריה הופיעה למספר בודד של פרקים ואביה אפילו פחות (אם בכלל), אביה של ספנסר נעדר כמעט לאורך העונה כולה ואילו אמה מופיעה מעט מאד ורק אמה של האנה מופיעה במספר רב של פרקים משום שהיא הכרחית לסיפור של ג'ייסון. הדמויות הללו חסרות, במיוחד בצד של אריה וזאת, מלבד איבוד עוגנים חשובים עבור הדמויות, משום שהפוקוס על ארבע הבנות רק גדל וכבר טענתי בפסקאות קודמות שמדובר באלמנט שלילי. בשל כך, הרחבת דמותו של מייק, אחיה של אריה, היה אלמנט חיובי מאד ויעשו בחוכמה בהפקה אם רק יגדילו את חלקו בסדרה, למרות שקשה לי להאמין שזה יקרה.

לסיום, שתי נקודות קטנות. ראשית, נמאס כבר מהקטע של החזרת דמויות לחיים. בתום החצי הראשון של העונה עשו רעש גדול מכך שהדמות של מונה מתה ובכל אתר אינטרנט טענו שהיא אכן מתה והנה, בפרק האחרון של העונה מתברר שהיא חיה. לטעמי, דמויות שהיו מתות צריך להשאיר מתות, במיוחד לאחר שכבר עשו זאת עם הדמות של אליסון. אפילו ארבע הבנות (ספנסר, אריה, אמילי והאנה) לא נראות נדהמות יתר על המידה כאשר הן מגלות שמונה בחיים. אולי היה צריך אותה בכדי שתגלם את דמותה של אליסון ב"בית הבובות" אליו מוכנסות הבנות בפרק האחרון, אך לפי דעתי דווקא שימוש בדמות של אליסון היה נכון הרבה יותר, במיוחד לו לא היו מכניסים אותה לכלא במשך זמן כה רב בעונה ואז ניתן היה להביאה למקום.

ולבסוף, לא ברור לי מדוע החזירו את דמותו של לוקאס בחצי הראשון של העונה ומדוע החליטו להעלים אותו בחצי השני. הוא לא סייע וגם לא גרע. יתרה מכך, לפחות נכון לעכשיו אין לו תרומה לסיפור. חבל, יש פוטנציאל גדול לדמות שלו והוא לא מנוצל.

אז, לראות או לא לראות ?

רק המעריצים המושבעים או מי שרוצה להתקרב לגילוי הזהות האמיתית של Big A יכולים לראות את העונה. קשה להגיד לצופים שהיו נאמנים לסיפור במשך זמן כה רב להפסיק לצפות בסמוך מאד לסיומו, במיוחד לפני גילוי זהות Big A בחלק הראשון של העונה השישית, אבל ההמלצה שלי היא לרפרף על הפרקים, משום שאולי 75% מהתוכן של העונה פשוט משעמם, להתמקד בסצנות של אליסון ובסיפור של מייק ובתום החצי של העונה השישית לעזוב את הסדרה לחלוטין. גם המעריצים הגדולים ביותר שלה מבינים שהשיא שלה מאחוריה ועתה מנסים בהפקה להיאחז כמה שניתן במה שיש להם ואחרי חמש עונות זה כבר לא כל כך הרבה...

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אוי כמה שאני מסכימה איתך! 3>
לצערי עושה רושם שאנשים נאחזים בזוגות בסדרה ועל כן היא הפכה לסוג של אופרת סבון מאשר סדרת מיסתורין :(

עונה 5A "חזרתה של אליסון" שינתה את הדינמיקה והייתה משב רוח מרענן כי תכלס נמאס כבר מהשקרניות!
עונה 5B הייתה פלופ אחד גדול! במקום להתמקד במשפט ולהחזיר את הקונפליקט של מונה/אליסון (מה שעושה את הסדרה לטעמי) למסך ע"י דמויות חוזרות גמו ג'חנה/לוראס/נואל וכיו"ב הרי זה לא סוד שמונה הייתה A הראשונה יכלו לעשות מטעמים מהמשפט ובסוף דחסו אותו ל2 פרקים... בזיון!

אחי חתך אחרי שמונה התגלתה כA הייתי צריכה להצטרף אליו אני אחתוך סופית בתום 6A... כדי שנבין מה המניעים של צ'ארלס דילורנטיס.

אחלה סיכום עונה... היא ללא ספק כבא מעבר לשיא! ואני מחשיבה עצמי למעריצה שרופה..חחח

אנונימי אמר/ה...

אני חושב שהבעיה העיקרית של הסדרה (חוץ מהמריחה, דמויות שחוזרות לחיים, עלילות משנה מיותרות, תשובות מאכזבות) היא העובדה שהחצי השני של הסדרה משעמם.
החצי הראשון טוב - אבל ההמשך משעמם ובעיקר מיותר. העונה היה משפט על הרצח של מונה - והיא הייתה בכלל בחיים. מ י ו ת ר.
אבל לפחות בחצי הראשון של העונה השישית נקבל הרבה תשובות.

אנונימי אמר/ה...

אני דווקא אוהבת את החיבור בין האנה לכיילב ושמחה שהחזירו אותו.
חוץ מזה שאר הביקורת קולעת בול.
הסדרה כבר חודשה ממזמן לעונות שש ושבע, אז נראה שהיוצרת מתכננת למרוח את תעלומת A עוד הרבה.
אגב, הדמות שהכי לא סבלתי בעונה הזו היתה הבלשית הראשית. הרבה שכל לא נתנו לדמות שלה.

אנונימי אמר/ה...

מה אתה חושב על The 100 בכללי ? ועל סיום העונה הנדירה הזו בפרט?
תודה, ומקווה שתענה מתוך אמינות וצפייה של כל העונות ולא ממה שהביקורות אומרות למרות שהן אומרות רק דברים טובים.