יום שישי, 6 במרץ 2015

שלב סיכום עונה: Marvel Agents Of S.h.i.e.l.d, עונה ראשונה: לא מספיק טובה



זו הייתה הסדרה שכולם ציפו לה בעונת 2014-2013. רשת ABC תלתה בה תקוות גדולות משתי סיבות, ראשית מדובר בהמשך של עולם הסרטים של "מארוול", סרטים אשר הפכו לשוברי קופות. הסיבה שנייה הייתה שמדובר בפרויקט של ג'וס ווידון, האיש מאחורי הסדרה "באפי קוטלת הערפדים". ואכן, פרק הפתיחה הניב נתונים מפלצתיים של 4.7 נק' מדד ו 12.12 מיליון צופים. ואולם, כגודל הציפייה כך גם הייתה האכזבה של הצופים. פרק סיום העונה הניב 2.01 נק' מדד ו 5.449 מיליון צופים. מדובר על איבוד של קרוב ל 60% מהצופים שהגיעו לצפות בפרק הפתיחה !!!

אפשר למנות מספר סיבות לנפילה הדרסטית בנתוני הרייטינג. סיבה ראשונה היא שהצלחת הסרטים כגון "קפטן אמריקה", "הנוקמים", "איירון מן" ועוד...יצרו תחושה בקרב המעריצים שגם התסריטים יהיו באותה רמה, אולם התוצאה הסופית הייתה נמוכה הרבה יותר. הסרטים, למרות שבתחילה כוונו גם לנוער, הרי שהם מספיק טובים בכדי למשוך גם קהל מבוגר, בניגוד לסרטים התסריט של הסדרה לא מתעלה מעבר לגילאי העשרים ואולי גם זה מתחת לכך, בוודאי אם משווים זאת לסדרות קומיקס כגון "סמולוויל" או "החץ" של רשת ה CW, אשר הראו עומק גדול הרבה יותר.

סיבה נוספת מגיעה מהקאסט של הסדרה. מלבד השחקן קלארק גרג, אשר הגיע כ"ירושה" מסרטי "מארוול" כפיל קולסון ומצדיק בהחלט את המעמד שלו ככוכב, שאר השחקנים בהחלט לא באותה רמה. השחקנית מינג נא וון (מלינדה מיי) מסתובבת כבר מעל לעשור בסדרות טלוויזיה ועדיין לא הוכיחה שהיא מעבר לשחקנית בינונית. אך, היא הבעיה הקטנה ביותר מבין השחקנים. קלואי בנט (סקיי) נראית כמו נערה (יפה, אבל עדיין רק נערה) קטנה ולא כמו האקרית גדולה, יאן דה קייסטקר (פיץ') ואליזבת' הנסטרידג' (סימונס) נחמדים מאד כתוסף שנועד להקליל את התסריט ולא מעבר לכך. ואילו ברט דאלטון (וורד) אף פחות מכך ובכלל לא מה שניסו להציג אותו, כגרסה מודרנית של ג'יימס בונד.

בעיית השחקנים הנ"ל ממחישה שוב את העובדה שמדובר, לפחות בעונה הראשונה, בסדרה לבני הנוער במקרה הטוב, ולצער ההפקה, הצופים הבינו זאת מהר מאד, כבר בפרק העשירי הרייטינג ירד ל 2.09 נק' מדד. הצער הפך לגדול הרבה יותר משום שמבחינת התסריט ג'וס לא הבין את הבעיה העיקרית שהייתה לו בסדרה "באפי קוטלת הערפדים": הוא היה פותח את העונה בצורה חלשה ואז הסדרה הייתה צוברת תאוצה עד לסוף העונה שבו האוקטן היה גבוה מאד. גם בסדרה הנ"ל ג'וס מתחיל, לאחר פרט פיילוט צפוי שיהיה באוקטן גבוה, בצורה איטית עד הפרק העשירי, אבל  החל מהפרק האחד עשרה הרמה, ובעיקר האוקטן של הסדרה, עולים בצורה יפה מאד והסדרה משתדרגת. הבעיה היא, שבשלב הזה מרבית הצופים כבר עזבו אותה.

הוכחה לטענה הנ"ל ניתן למצוא בכך, שהירידה מהפרק האחד עשרה (2.33 נק' מדד) לפרק העשרים ושניים (2.01 נק' מדד) היא קטנה באופן יחסי לנפילה מפרק הפתיחה לפרק העשירי. כלומר, הסדרה כמעט ולא איבדה צופים במהלך שנים עשרה פרקי הסדרה הללו, מי שהגיע לצפות בפרק האחד עשרה בדרך כלל נשאר לצפות בסדרה עד תום העונה. נכון, בתחילת העונה חייבים להציג דמויות ולבנות את הסיפור, במיוחד עבור סדרה חדשה, אך העובדה היא שבעידן של היום, ובמיוחד בסוג הסדרות הללו, הציבור מחפש את הריגושים שלו מהר מאד. והם לא קיבלו את אותו ריגוש שחיפשו בתחילת העונה.

בכל מה שקשור לסיפור שסופר בעונה זו, על האויב הראשי של "ש.י.ל.ד." בדמותו של "רואה העתידות", אשר בסופו של גבר מסתבר שהוא ג'ון גארט (ביל פאקסון), הסיפור היה מעניין מאד ובעיקר הוא התכתב עם הסרט השני בסדרת סרטי "קפטן אמריקה". בלטה במיוחד הדמות של ריינה, אשת הפרחים, אשר רות נגרה, שגילמה את דמותה, עשתה עבודה טובה מאד. לפי דעתי, היה עוזר מאד לו היו מרחיבים את השתתפות הדמויות של קובי סמולדרס (מריה היל), אשר הופיעה שני פרקים בלבד, ובמיוחד של סמואל אל ג'קסון (ניק פיורי), אשר הופיע בפרק סיום העונה, ובכך חלק נכבד יותר מקהל המעריצים היה נשאר לצפות בסדרה. לפי דעתי, ההחלטה לא לעשות זאת התקבלה בכדי לבדל מעט את הסדרה מהסרטים ולהוכיח שהיא עומדת בפני עצמה. במידה וזה היה השיקול שלהם הוא היה מוטעה.

אז, לראות או לא לראות ?

מדובר באכזבה הגדולה ביותר מעונת 2014-2013. הסדרה יכלה להיות הרבה יותר ממה שהיא. ברשת ABC לא הבינו את הטעות שעשו עם הסדרה No Ordinary Family, כאשר הכתיבה שלה הייתה קלילה יותר מדי ופחות עמוקה ועובדה זו חוזרת גם במקרה הזה. באופן אישי, למרות שרשת ה CW נחשבת לרשת הקטנה וחשובה פחות מרשת ABC הוותיקה, הרי שסדרות הקומיקס שלה טובות הרבה יותר מהמוצר הזה.

באופן פרטני יותר, מי שמצליח להעביר את עשרת הפרקים הראשונים יצליח בסופו של דבר להעביר את העונה בהרגשה סבירה. לא מעבר לכך. במיוחד מאחר ופרק סיום העונה היה מעט מאכזב לאור העובדה שבנו את ג'ון גארט וחבורתו במשך עשרים ואחד פרקים כבלתי מנוצחים ואז במשך פרק אחד וחצי הכל מתפרק לו. אפשר היה לצפות למעט יותר.

לסיכום, אומרים את זה על הרבה כדורגלנים אבל המשפט הבא מאפיין את העונה הראשונה של "ש.י.ל.ד.": כל כך הרבה פוטנציאל לא ממומש. חבל.

3 תגובות:

נו באמת אמר/ה...

עדיף את הסדרה הזאת מאשר הסדרות המטומטמות של FOX כמעט אנשוי ועוד

אני מאוד נהניתי למרות שהייתי קורא לזה היידרה נגד שילד

אנונימי אמר/ה...

סה"כ העונה הראשונה מאוד איכזבה, במיוחד לאור האנשים שהיו מעורבים בפרוייקט והפוטנציאל הגדול של הסדרה.
בצורה מפתיעה דווקא העונה השניה הרבה יותר טובה ומעניינת.
אז מי שהתחיל לצפות שלא יתייאש...

אנונימי אמר/ה...

מי שכתב את הכתבה הזאת לא מבין כלום מהחיים זאת סדרה מושלמת ומינג נה וון בין השחקניות הכי בולטות וחשובות בסדרה ואפילו ניק פיורי השתתף בה אני מאוד אהבתי ועוד הרבה וכתוצאה מכך החליטו אפילו להוסיף עונה שלישית ובקרוב ב-29.9.2015