יום רביעי, 20 באוגוסט 2014

שלב סיכום עונה: Misfits, עונה חמישית: בזבוז זמן



כאשר הסדרה עלתה לאוויר היא הייתה משב רוח מרענן בעולם של סדרות הקומיקס. לא עוד הסדרות הקומיקס האמריקאיות הרגילות, אלא סדרת קומיקס ריאליסטית בשילוב של תסריט איכותי בריטי, אשר מביט אל הדור הצעיר בעיניים ומדבר אליו בשפתו, גם אם מעט מלוכלכת. נכון, לאחר עונה ראשונה מעולה חלה ירידה קלה בעונה השנייה וכך גם בעונה השלישית, אך התהום שהסדרה נפלה אליה לאחר שארבע מחמש השחקנים הראשיים לא הופיעו אל העונה הרביעית, התהום הזאת רק הלכה וגדלה מפרק לפרק. חשבתי לתומי, שמאחר ועוד לפני שהעונה החמישית עלתה לאוויר ידעו שהיא גם תהיה האחרונה, יעשו בהפקה בדק בית ויתקנו את הבעיות שצצו בעונה הרביעית. לצערי, זה לא קרה.

התוצאה ?

קיבלנו שמונה פרקים, אשר מהווים בזבוז זמן אחד גדול עבור כל מי שצופה בהם.

נכון, בדרך כלל אני שומר את הדעה שלי לסוף הניתוח, אולם קשה שלא לומר זאת בפה מלא כבר עתה: לאחר שחזינו בתוצר הסופי לא ברור מדוע בכלל נכתבה העונה הזאת. ראשית, ניתן לראות שהתסריטאים נתקלו במחסום יצירתי ולא ידעו מה לעשות.

כיצד ?

משום שכבר בתחילת העונה הם פנו לנושאים הומוסקסואלים-לסבים (כאשר תסריטאים עושים זאת במהלך חייה של סדרה זה מעיד על מחסום), כאשר אלכס קיבל את הכוח לחלץ מאנשים את הכוח שלהם על ידי כך שהוא שוכב עמם וכשפין הופך להיות שליח של השטן, אלכס מזיין אותו. כמו כן, הפכו את קצין המבחן להומוסקסואל שרודף אחר פין, ואת אבי ללסבית לפרק מאחר והיא מגלה שהיא הייתה יציר דמיון של ילדה קטנה ובעקבות הסופה הפכה לאמיתית והיא נקשרת אליה גם מבחינה מינית. בתום הפרק הכל חוזר לקדמותו עבורה והיא כבר לא לסבית. אם בעונות קודמות סצינות שכאלו היו מניבות חיוך עבור הצופה אז בפרקים הללו הצופים רק רוצים לדלג עליהם. התוצאה הסופית הייתה כל כך עלובה, שפרט להתחרמנות בעקבות הסצנות הללו הן לא משיגות דבר.

וזו גם אחת הבעיות הגדולות של העונה. בעונות הראשונות של הסדרה התסריט היה כל כך שנון ומצחיק שהצופה לא יכול היה שלא לחייך. בעונה זו זה לא קורה אפילו פעם אחת. ניכר שהתסריטאים מנסים להצחיק, אבל בפועל מה שנותר הוא רק ניבול הפה המיותר. בעונות קודמות לניבול הפה, בעיקר של רוברט שיהאן כניית'ן יאנג, היה מעין קסם, אבל בעונה הרביעית ובעיקר בחמישית ניבול הפה לא מרשים, אלא צורם.

בעיה נוספת שניכרת בעונה זו היא חוסר הכימיה בין השחקנים הראשיים. בעונות הראשונו, כאשר הצוות המקורי שיחק בה, ניכר היה לזהות כימיה בין השחקנים, בעונה החמישית ניתן לראות שחסר כימיה באופן בולט. ניתן להבין, שאת מאט סטוק כאלכס הביאו בשל החזות היפה שלו, את קארה קרום כג'ס כמחליפה של אנטוניה תומאס (אלישיה דניאלס) וכך הלאה. אולם, כקבוצה לא נראה שיש חיבור בין השחקנים.

מדוע ?

זה קורה בדרך כלל כאשר מחליפים קאסט בצורה כל כך מאסיבית בין העונות (שלש לארבע) ובדרך כלל מנסים להכניס שחקנים מסוימים לתבניות קיימות. להבדיל אלף אלפי הבדלות, ניתן לראות זאת גם בעונה הרביעית של "השמיניה", כאשר הדור החדש לא מצליח להתקרב לכימיה שהדור הוותיק הציג.

גם הרעיון הכללי של העונה, הרצון להקים קבוצה של גיבורי על נראה מגוחך, או ליתר דיוק הוצג בצורה מגוחכת. הפרק האחרון, כאשר רואים בו את רודי מצליח לנטרל את הלן, אשר יכולה לחשמל אנשים, בכך שהוא משתין על עצמו ומגיע עד אליה בלי שתשים לב וכשהיא מנסה לחשמל אותו היא מתחשמלת בעצמה ומתה, הסצינה נראתה פתאטית ועלובה. חבל, משום שהרעיון בפרק זה של מסע בזמן נתן את הפתח לאפשרות טובה יותר, אולם התסריטאים פישלו, בדיוק כפי שפישלו בכל העונה.

ולבסוף, ג'סיקה ורודי ביחד ועוד עם תינוק שנולד כתוצאה מקיום של יחסי מין של ג'סיקה עם פסיכופט ? באמת ? זה ההפי אנד של היוצרים ?

אז, לראות או לא לראות ?

כמובן, שהתשובה היא: לא לראות. לפי דעתי, הסדרה הייתה צריכה להסתיים בעונה השלישית. שתי העונות האחרונות מביישות לחלוטין את המורשת שלה בתור סדרה יוצאת דופן בעולם סדרות הקומיקס. בפועל, העונה החמישית מציגה רעיון סביר שהוצג בצורה עלובה, חוסר כימיה בין השחקנים הראשיים שמצידם לא הציגו כריזמה ונוכחות (אולי חוץ ג'וזף גיליגאן, אשר גילם את דמותו של רודי והיה חלק מהעונה השלישית לצד מרבית מהצוות המקורי, והראה ניצוצות, אבל לא בצורה מספקת) ותסריט עלוב בכל המובנים.

בסופו של יום, לפעמים צריך לדעת מתי להפסיק ולא להמשיך עם הפקת סדרה, למרות שנתוני הרייטינג והרשת המשדרת מאפשרים לך אחרת, בדיוק כפי שרשת FOX מגלה היום לגבי החידוש בעונה הקודמת של הסדרה Glee, שכיום אף אחד כמעט ולא רואה ואשר הייתה צריכה לרדת מהמרקעים לפני שתי עונות. אבל עושה רושם, שהיום הכל סובב סביב הכסף ובמידה וניתן "לסחוט" את המיץ של הסדרה עבור עוד כמה דולרים, יורו או לירות שטרלינג, יעשו זאת. במקרה של העונה החמישית של Misfits, התוצר כה עלוב שיכולה להיות התמרמרות בקרב הצופים כנגד ההפקה ואולי גם הרשת המשדרת.

תגובה 1:

ריילן גיבנס אמר/ה...

העונה השישית של justified תהיה האחרונה?