יום רביעי, 6 באוגוסט 2014

שלב סיכום עונה: Hell On Wheels, עונה שלישית: ריבוט לא מוצלח



לא קל להגיע לצפות בעונה שלישית של סדרה לאחר שהעונה הראשונה הייתה טובה מאד ומעניינת ואילו העונה השנייה הייתה מאכזבת. הסיבה לקושי היא, שלא ברור מה הצופה אמור לקבל בעונה השלישית. מצד אחד, הזיכרונות של העונה הראשונה עדיין חרוטים בראש הצופה וקיים רצון לחזור אל האיכות שליוותה אותך במהלך הצפייה בעונה זו, אך גם קיים חשש שאתה עומד לחוות אכזבה כפי שהייתה בעונה השנייה. זו הדילמה שניצבת בפני הצופים של הסדרה Hell On Wheels לפני שהם מתחילים לצפות בעונה השלישית של הסדרה. לצערי, במקום לחזור לאיכות של העונה הראשונה הצופים חווים את האכזבה של העונה השנייה פעם נוספת.

במבט לאחור, לו לא הייתה מופקת עונה שלישית לסדרה, ניתן היה לומר שהיא הסתיימה בצורה משכנעת, במיוחד לאור העובדה שהדמות של לילי בל (דומיניק מקאליגוט), הדמות הנשית הראשית, נרצחה, והרוצח נפל מהגשר על ידי הגיבור הראשי, קאלן בוהאנון (אנסון מאונט). בדרך כלל, כאשר מסיימים עונה בצורה שכזאת הבעיה הגדולה ביותר היא כיצד להניע את הסדרה קדימה. במקרה הנידון התסריטאים פישלו ובמקום להניע את הסדרה קדימה הם מעניקים לצופים עוד ממה שהם חוו בעונות קודמות. אחרי שתי עונות, ובמיוחד לאחר עונה שנייה לא טובה, זה לא מספיק.

התסריטאים אמנם הציגו בעונה זו דמות נשית חדשה בשם לואיז אליסון (ג'ניפר פרין), עיתונאית שמגיעה לדווח על הנעשה במקום, ואף יצרו דמות מעט שונה בכדי לא לצוות אותה לבוהאנון מאחר והדמות הנשית הראשית הקודמת, לילי בל, הוצמדה אליו. כיצד הם עשו זאת ? הם, ככל הנראה, קבעו שהיא לסבית, אך התייחסו לנושא זה מעט מאד בעונה זו, מלבד דקות ספורות בהן ניסו להראות שהיא החלה לפתח רגשות לאווה, הזונה שחיה עם אילאם, האפרו אמריקאי שעוזר לבוהאנון לנהל את פרויקט הנחת המסילות וגם הפך להיות מפקד המשטרה של המקום. אולי בעונה הבאה יחקרו את הדמות הזאת לעומק.

מלבד הוספת הדמות והצגת דמותו של יוליסס ס גראנט (ויקטור סליזאק), אשר לימים יהיה הנשיא של ארה"ב בשני פרקים, הכל חוזר על עצמו. יחסי אהבה-שנאה בין אילאם (קומון) לאווה (רובין מקלווי), שלא בטוחה באהבתה אליו, למרות שהוא עוזר לה לגדל ילד שלה מבעלה המת והיא אף מוסרת את בתה לאח של בעלה המת כאשר היא יודעת כיצד אילאם ירגיש. האלמנט היחיד שהפתיע לגבי הדמויות הללו היה שבדקות האחרונות של הפרק האחרון של העונה עושה רושם שאילאם מת לאחר מאבק עם דוב. מעניין יהיה לראות אם "יחזירו אותו לחיים" בעונה הבאה, או שיעשו כפי שעשו בעונה זו כאשר לא החזירו את דמותה של לילי בל לחיים לאחר שזו נרצחה בפרק האחרון של העונה השנייה. בכל זאת, לאבד שני שחקנים ראשיים בשתי עונות זה קצת יותר מדי, אתם לא חושבים כך ?

כמו כן, תומאס דוראנט (קולום מיניי), אשר היה האחראי על הפרויקט עד שנכנס לכלא בתום העונה השנייה, ממשיך עם השחיתויות שלו לאחר שהוא מוצא סנאטור שיוציא אותו מהכלא. דוראנט עושה כל שביכולתו להפריע לו להשיג את מטרתו ובפרק האחרון משיג את מטרתו והופך שוב לאחראי על הפרויקט.

שון מקגינס (בן אסלר), בו צפינו בשתי העונות הראשונות מנסה לתחמן ולעשות "כסף קל", ממשיך לנסות ולתחמן, כאשר בעונה זו הוא עוזר לדוראנט כנגד בוהאנון, למרות שהאחרון לוקח אותו להיות מנהל החשבונות שלו, אך בסופו של דבר הוא נרצח על ידי אחיו, מיקי (פיל בורק), הסרסור ובעל המסבאה, מאחר והלה חושב שהוא עומד להלשין עליו לאחר שסייע לו להיפטר מהגופה של הסנאטור שעזר לדוראנט לאחר שדוראנט רצח אותה.

רות (קאשה קרופינסקי), המטיפה ובת הכומר, ממשיכה להתענות בעקבות מעשיה בעונה השנייה, כפי שקרה בעונה הקודמת, מתוך ההנחה שהיא לא מספיק טובה לעבוד את האל, אלא שהיא מתחילה לפתח רגשות כלפיי בוהאנון וגם הוא כלפיה, בדיוק כפי שפיתחה כלפי שון מקיגנס, אך הפעם עדיין לא יצא להם להפגין את רגשותיהם.

ולבסוף, ת'ור גונדרסן (כריסטופר היירדאל), אשר בוהאנון הפיל אותו מהגשר ונחשב למת, שורד את הנפילה ולוקח על עצמו זהות של הגמון, לאחר שהוא רוצח את ההגמון ואת אשתו, כאשר הבן עזרא בורח ובוהאנון למעשה מאמץ אותו אליו מבלי לדעת את הרקע של הילד. ת'ור ובוהאנון מגיעים לאותו מצב בו היו בעונה הראשונה וחלק מהעונה השנייה: כאשר ת'ור הופך להיות מנהל העבודה של בוהאנון, לאחר שהאחרון מכניס נערה של מורמונים (הקהילה החדשה של גונדרסן) להריון ונאלץ להינשא לה בכדי לא להיות מוצא להורג.

אז, לראות או לא לראות ?

הדמויות תקועות במקום ולא נעות קדימה, בדיוק כמו התסריט הכבד שממחזר חומרים (גם אם לא מדובר בדיוק באותם נושאים) וההרגשה של הצופה היא לאות ולא הנאה. יכול מאד להיות, שבשל העובדה שעונה זו הייתה מעין ריבוט של הסדרה היה צורך להרחיב אותה מעט למספר פרקים רב יותר בכדי להעמיק את הדמויות. באופן מעשי, לא התבצע ריבוט אלא חזרה על אותם מוטיבים בהם הצופה חזה בשתי העונות הקודמות (פרט לשינויים קוסמטיים). לכן, אפשר לוותר על העונה, לא תפסידו מאומה.

לא ברור מדוע דווקא בעונה הבאה (הרביעית) יופקו לסדרה 13 פרקים, הרייטינג שלה לא השתנה בצורה משמעותית. יכול מאד להיות שמדובר בהפקת לקחים ושבעונה הבאה יפתחו את הדמויות בצורה שונה, לעומק ואולי גם יוסיפו דמויות חדשות, אשר יגרמו לקאסט הראשי לריענון, אם תשאלו אותי, זה הסיכוי האחרון שלה, משום שאם זה לא יעזור לסדרה מבחינה קריאטיבית, אפשר גם לוותר על הסדרה, אשר הוכיחה בשתי העונות האחרונות שככל הנראה, הצלחת העונה הראשונה הייתה מקרית.

3 תגובות:

דניאל אמר/ה...

תודה :)
עונה 4 נראית מבטיחה על-פי הפרק ששודר, מה דעתך?

דנה אמר/ה...

שלום,

ראית את הסדרה Rectify? בעברית קוראים לה "לתקן".
אני לא יודעת אם להמליץ עליה אבל היא מעניינת ומרגשת.

אנונימי אמר/ה...

טוב לדעת.
העונה השניה היתה כל כך גרועה שהתלבטתי אם כדאי לראות את השלישית.
תודה שחסכת לי את הסבל...