יום שני, 31 בינואר 2011

ביקורת: US) Shameless) – עונה ראשונה, פרקים 3-1: סוף סוף חידוש נכון לסדרה בריטית.


ראשית, עלי לציין, שבניגוד לסדרות בריטיות קודמות שעברו אמריקניזציה, הפעם לא יצא לי לראות את הסדרה הבריטית המקורית, אשר מגיעה בימים אלו לעונתה השמינית, כך שנבצר ממני להשוות בין השתיים. בלית ברירה, יהיה עלי להסתפק בניתוח הסדרה לגופה.
ראשית, ולמי שלא יצא לו לראות את הסדרה עד כה, הסדרה עוסקת באב אלכוהוליסט ובששת ילדיו אשר חיים בעוני ונאלצים לטפל בו יותר מאשר הוא מטפל בהם. מי שמשמשת כתחליף אם, היא האחות הבכורה פיונה, בגילומה של השחקנית אמי רוסום.
גם מי שלא ראה את הסדרה הבריטית "מריח" את ההשפעה שלה, בדיוק כפי שהיה ניתן "להריח" את ההשפעה הבריטית על החידושים של Skins ו Being Human, במיוחד לאור העובדה שהסדרה מזכירה לקהל הקצת יותר אינטליגנט את ספרי צ'ארלס דיקנס, אשר התרכזו בנושא העוני באנגליה במאה ה 19. אבל בניגוד לסדרות הנ"ל, נדמה שכאן דווקא ההשפעה עובדת. משום שבניגוד להבדלים בין הנוער האמריקאי לבריטי, הבדלים אשר ניתן לראות אותם בסדרות Skins (בגרסאות האמריקאית והבריטית), ובניגוד להבדלים בתפיסת סדרות העל טבעי, אותן ניתן לראות ב Being Human (בגרסאות האמריקאית והבריטית), הרי שדווקא נושא העוני והאלכוהוליזם הוא נושא אוניברסאלי חוצה יבשות. בשל כך המעבר לגרסה אמריקאית יוצא בצורה טובה.
התסריט קולח ולמרות שכל פרק הוא כמעט בן שעה, ניתן להבחין שמדובר בתסריט ברמה גבוהה, אשר מביט על החיים לא דרך משקפיים ורודות, אלא מנסה להראות את האמת, כפי שהיא קיימת במציאות, עבור משפחות מרובות ילדים שחיות במצב כלכלי גרוע (אולי יעשו גרסה ישראלית עם משפחה חרדית או ערבית...).
אבל בעקבות הניסיון להראות את המציאות כמו שהיא, והיות שמדובר ברשת כבלים, בסדרה מרשים לעצמם גם להראות סצנות סקס בצורה די חסרת רסן. דרך אגב, לא רק סצנות סקס מוצגות באופן פרטני, אלא גם עירום. כמו כן, על לציין, כי בניגוד למה שנכתב כאן באחת התגובות על הסדרה, העירום הוא לא שוויוני בין נשים לגברים. הוכחה לכך ניתנת, כאשר פיונה הראתה כבר בפרק הראשון את החזה שלה, אבל בפרק השני, כאשר היה צריך להראות את החלק הקדמי של האב פרנק, לאחר שהוא יצא מהאמבטיה, הסתפקו בהפקה להראות רק את ישבנו. לדעתי, צריך לשבח אותם על כך. אבל עדיין, העירום לא שוויוני.
נקודה בעייתית היא הליהוק. אם נוציא את וויליאם ה מאסי, אשר מגלם את האב, פרנק גלגר, הרי שכמעט כל הילדים נראים כילדים בריטיים. אני חושב, שכאשר מחדשים סדרה מארץ אחרת חייבים להעניק לה ייחוד משלה בכדי להבדיל אותה מהסדרה המקורית. העובדה שמשתמשים בילדים וילדות בעלי חזות בריטית רק גורמות לכך שנזכור כל הזמן, שמדובר בחידוש לסדרה בריטית. היו חייבים לקחת ילדים בעלי חזות אמריקאית.
אבל, אם נוציא את הנקודה הבעייתית הנ"ל, מדובר בסדרה לא רעה בכלל. הבעיה היא, למרות שמדובר בסדרה איכותית, לכמה זמן הקהל האמריקאי יהיה סבלני בכדי לראות סדרה אודות משפחה שנלחמת בכדי לשרוד ? רק בחודשים האחרונים התברר שלאחר שהנשיא אובמה ניסה להפוך את מדיניות הממשלה ליותר סוציאליסטית ושוויונית כלפי השכבות החלשות, מיד קמה זעקה בלב מרבית העם האמריקאי והרפורמות נמצאות בסכנת ביטול. כלומר, האמריקאים לא כל כך אוהבים להתייחס ולקבל תמונת ראי של השכבות החלשות של החברה. הם חיים עם המחשבה של "החלום האמריקאי" אודות הצלחה וקשה להם להיות סימפטיים כלפי אנשים כגון אלו שמוצגים בסדרה. לכן, עד מתי הצופים האמריקאים ימשיכו לצפות בסדרה הזאת ?
לסיכום, בתור חידוש לסדרה בריטית, ומבלי לראות את המקור, מדובר בסדרה טובה. בה העלילה מעניינת, התסריט קולח והמשחק טוב. לאחר שנוציא את בעיית ליהוק, לא מבחינת רמת משחק אלא בשל הלוק שלהם, מתקבל מוצר חיובי. עובדה שדי הפתיעה אותי. אני מקווה שהקהל האמריקאי לא יירתע מהנושא, משום שמדובר בתסריט טוב, אשר מוצא לפועל בצורה טובה.
אז, לראות או לא לראות ?
כדאי לראות, אבל צריך לזכור: היות ומדובר בסדרת כבלים, ולאור שלשת הפרקים הראשונים, כמות העירום, סצנות הסקס וניבולי הפה גבוהים מהרגיל. כך שלפי דעתי, קהל הצופים אמור להיות מבוגר יותר. אבל כמו שאני מכיר את הנוער של היום הם מיהרו להוריד את הפרקים ולא יתחשבו בעצה שלי. חבל.

Share on Facebook

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כמה נקודות: כדאי לצפות בפרקים הראשונים של Shameless-UK כדי להשוות. לראשונה בהסטוריה (המוכרת לי) החידוש עולה על המקור!! התסריטאים האמריקאיים ניתחו את הסדרה המקורית והוסיפו/שינו בהרבה מובנים, והסדרה האמריקאית פשוט מצויינת בעוד המקור הרבה פחות!

לגבי הלוק: משפחת גאלאגר שעומדת במרכז הסדרה היא אירית. למי שלא יודע, האירים העניים נחשבים ל white trash, תחתית הסולם החברתי בארה"ב, בעוד אלו ממוצא בריטי-סקוטי פרוטסטנטי נחשבים לתרבות העילית (כמו סטיב, החבר העשיר של פיונה בסדרה). לליהוק חיפשו ילדים עם מראה אירי (ואני מדגישה: אירי ולא בריטי), כדי להדגיש את הרקע הסוציואקונומי של המשפחה. ואכן, הילדים, בפרט הבנים, נראים איריים, ומשתלבים במראה הסלאמס של השכונה העניה בשיקגו.

לגבי העירום וסצינות המין: אכן, לא מתאים לתרבות האמריקאית (והישראלית) השמרניים, ובאמת זה קשה לצפיה במבט ראשון. אך אני מניחה שזה נועד לשבור מוסכמות, ודי בהצלחה. אני הייתי מוותרת על כל הפרובוקטיביות הזו לטובת המסר החברתי, ש D1D1 עמד עליו למעלה, כי המסר מאוד חזק ונוקב. עם הפרובוקציות האלה אולי הרייטינג יעלה, אבל מרכז הכובד בדיון על הסדרה החשובה יוסט מהעיקר לטפל.

מחשק מעולה של כל הקאסט, תסריט ברמה גבוהה, דמויות אמינות, הרבה הומור, מסר חברתי חשוב. (לגבי הלוק, אמי רוסום והשחקן שמשחק את האח הגדול שניהם יהודים, אבל תודו שהמראה שלהם אירי מובהק)

אני ממליצה מאוד- ורק לצופים מבוגרים כמובן:)

D1D1 תודה על הסקירה

אנונימי אמר/ה...

תחילה: תודה D1D1 שאתה מביא לידיעתנו סדרות וסרטים שווים, אתה הדה מארקר של הטלוויזיה!

לזו שמעליי: רציתי להוסיף לגבי הסדרה והרעיון שמאחורי אירים שיכורים וסתם עניים ו"זבל לבן" או שחור לפעמים מסתתר לב זהב, בודאי בהשוואה לוואספ ומגשימי החלום האמריקאי.

כל מי שצפה בארבעת הפרקים ששודרו עד כה יכל היה להיווכח, שמאחורי העוני ומלחמת ההישרדות יש נסיון לצייר את העשירון התחתון כאנשים טובים וערכיים. כך השכנה השחורה שעובדת למחייתה כחשפנית באתרי פורנו, שהיא ממש המצילה של המשפחה. בפרק הרביעי, לדוגמא, פראנק, האבא השיכור והעלוב של משפחת גאלאגר מוצא את עצמו בסיטואציה מפתה: נערה בת 14 מתפשטת מולו ומפתה אותו פעם אחר פעם. למרות שניכר שהטיזינג עבד היטב, התסריט מפתיע אותנו בכך שפראנק השיכור וחסר הבושה מסרב להיענות לחיזוריה של הנערה רק משום שהיא ילדה.העירום משמש כאן להצגת הפאן החיובי של האירי השיכור והלא מתפקד. יש לו גבולות וכבוד לצלם האדם שבילדה שמפתה אותו כמשחק ילדותי מבלי להבין את מעשיה.
וכך ניתן למצוא המון דוגמאות בסדרה.

אם נשווה את שיימלס לרייזינג הופ של פוקס, שגם שם משפחה לבנה עניה ולא מתפקדת עומדת במרכז, הרי שבעוד האחרונה מסכימה שהאנשים האלה הם זבל, רק הם עוברים שינוי איטי ונפתחים לנשמה הטובה שבהם בזכות התינוקת, שיימלס עושה כבוד לעשירון התחתון מהמילה ראשונה בתסריט. וזו נקודה חשובה.

לגבי ההערה של D1D1 שארה"ב עדיין חזירה קפיטליסטית ומוציאה לאובמה תנשמה עם רפורמת הבריאות שלו, הרי שסדרה כמו שיימלס, שמציגה את העשירון התחתון באור אוהד, מעוררת הזדהות בקרב הצופה, ומושכת הרבה רייטינג (אתם תראו שהיא תאפיל על דקסטר), זה בדיוק השירות שטלוויזיה ומדיה איכותיים עושים לרעיונות חברתיים.

מעולם העוני לא נראה סקסי יותר...