יום שבת, 26 בדצמבר 2009

למה אופרות סבון שמכוונות לקהל הצעיר, במילים עדינות, כל כך גרועות ?



לא פעם קראתם את המאמרים שלי שעסקו באופרות סבון לילדים ונוער. יותר מפעם אחת בוודאי שאלתם את עצמכם, למה הוא כל כך שלילי ? מדוע הוא לא יכול ליהנות מסדרות שרבים מבני הנוער בארץ ובעולם נהנים מהם ? הרי לא יכול להיות שכל כך הרבה אנשים טועים כאשר הם צופים בסדרות כמו Gossip Girl ("אחת שיודעת") או "חייה הסודיים של נערת טיפש עשרה" (עדיין ממשיך לדבוק בגרסת התרגום שלי לשם הסדרה). אז צר לי לבשר לכם : מה שאנחנו רואים כיום על המסך, בכל מה שקשור לאופרות סבון לנוער זה פשוט בדיחה.
מתי התחיל הכל ?
אם אנחנו רוצים להצביע על הסדרה שהחלה את כל עידן אופרות הסבון לנוער אפשר להצביע ללא ספק על הסדרה "בברלי הילס 90210" המקורית אשר יצאה לאוויר העולם בסוף שנת 1990 (ניתן להצביע על סדרות כמו "דגרסי" או "שגעון של עיתון" הבריטית) שקדמו לה אבל ההצלחה שלהן הייתה יחסית מינורית או מקומית. הסדרה הייתה שינוי מרענן. עד אז, אופרות הסבון היו בעיקר עבור המבוגרים כשרבים מהמבוגרים של אותה תקופה זוכרים סדרות כמו "דאלאס" או "שושלת" ואפילו "נוטס לנדינג" או "פלקון קרסט" אשר היו הלהיט הגדול בטלוויזיה האמריקנית ואף בישראל מסוף שנות השבעים ועד תחילת שנות התשעים.
כאשר יצאה בברלי הילס המקורית אני לא חושב שמישהו תיאר לעצמו שהסדרה תתפוס את קהל הצופים בצורה כל כך מהירה ובגדול. הסדרה למעשה נתנה לצופים הצעירים את מה שהם רצו לראות: נערים ונערות בלבטים הכי גדולים שלהם בתקופה הכי קשה שלהם – גיל ההתבגרות. האהבות, האכזבות, בעיות הסמים והאלכוהול, בעיות בלימודים, התאבדויות וכו'... תוסיפו לכך את הזוהר של בברלי הילס והנה לכם מתכון מנצח.
עובדה נוספת שעזרה מאד הייתה צוות השחקנים. לא רק שהם היו יפים ויפות בשיא הפריחה שלהם, הם גם היו כריזמטיים. מי לא אהב את שאנון דוהרטי כברנדה, ג'ייסון פרסטלי כברנדון, לוק פרי כדילן, ג'ני גארת כקלי וכל החבורה. אנשים ממש הזדהו איתם בעיקר בשל העובדה שהליהוק של הדמויות היה פשוט מושלם ונדיר לראות קאסט כל כך גדול מלוהק בצורה נכונה. לא כל השחקנים היו גם בגילאי העשרה. הנשים: שאנון דוהרטי, ג'ני גארת וטורי ספלינג היו אמנם בגילאי 18-19 אבל כמעט כל הגברים היו מעל גיל 20. האיזון היה נכון.

בשנים הראשון גם התסריט היה מקורי ודי אמין כך שנוצר לנו שילוב די טוב: רעיון חדשני וטוב, תסריט טוב, צוות שחקנים בליהוק טוב והתזמון היה מעולה. כך נוצרה אופרת סבון שהצליחה להחזיק מעמד 10 שנים עד שבוטלה בשנת 2000. כן, הסדרה החזיקה מעמד 10 שנים !!! ואף הצליחה לייצא סדרת בת בדמות "מלרוז פלייס" שהחזיקה מעמד אף היא הרבה זמן – 7 שנים.
כל ניסיון נוסף ליצור אופרת סבון לנוער בתקופה הזו גרר השוואה לבברלי הילס ופשוט נכשל. בין הכישלונות היו "מאליבו" לצעירים ואפילו "סאוונה" למבוגרים יותר שנכשלו. אגב, שתיהן מאותו בית היוצר "ספלינג".

חשבנו שנפטרנו מאופרות הסבון הללו ?
לא. משום שבשנת 2003 יצאו לאוויר העולם 2 אופרות סבון שפתחו הכל מחדש. כנראה שהצעירים חיכו למשהו חדש והפסקה של 3 שנים עוררה רעב חדש, משום שהסדרו "The O.C." ו "One Tree Hill" ("מגרש ביתי") הביאו כל אחת מהן משהו אחר. בעוד "The O.C." הראתה את הצד הזוהר של הנוער בקליפורניה הרי ש "One Tree Hill" הביאה את הרגשת החמימות והביתיות כאשר למעשה הן הציגו את אותם נושאים, פחות או יותר, שעסקה בהם "בברלי הילס המקורית". השוני גם התבטא בכך שהסדרה "The O.C." התאפיינה בעונה וחצי של תסריט מבריק, אבל ככל שהפרקים התקדמו ניתן היה להבחין בעייפות החומר ולמעשה ראינו אותו דבר ממה שכבר ראינו: הוא מתאהב בה, היא לא אוהבת אותו, זוגות נפרדים, זוגות מתחברים, סקס, סמים ואלכוהול. קצב האירועים של הסדרה היה מהיר מאד והסדרה לא הצליחה להחזיק מעמד יותר מ 4 עונות."One Tree Hill" מנגד לקחה את הדברים באיטיות הנכונה, קצב האירועים היה הגיוני, לא ניתן להצביע על חורים בעלילה והשחקנים הראשיים המשיכו לשחק (עד לעונה האחרונה, השביעית, כאשר שתי דמויות ראשיות, פייטון ולוקאס, עזבו וגם איכות הסדרה ירדה).
ועכשיו הגענו לסדרות הנוכחיות. 2 רשתות עיקריות אחראיות לכל אופרות הסבון שאנו רואים כיום. רשת ה CW ורשת "ABC Family". ההבדל ביניהן הוא הבדל של שמיים וארץ וגם הסיבה שאני מבקר את הסדרות הללו.

רשת CW שמה לעצמה את קהל הנשים בגילאי 18-34 כקהל יעד ולטענתם הקהל הזה אוהב אופרות סבון. ולכן, בכל שנה פשוט נוספות עוד ועוד. אם לפני 4 שנים הסדרות שהן שידרו היו "One Tree Hill" ואולי גם ניתן להכניס לרשימה את "בנות גילמור", הרי ששנה לאחר מכן התווספה "Gossip Girl" הזוועתית שעושה בדיוק מה ש "The O.C." עשתה, קצב האירועים מטורף ולא הגיוני, לדמויות יש 2 או 3 בני זוג בעונה, הדמויות משנות את האיפיון שלהן מהר מאד והתסריט (פרט ל 13 הפרקים הראשונים של העונה הראשונה שהתסריט שלהם היה עיבוד של ספרים שיצאו לאור) פשוט גרוע במקרה הטוב. אבל נוצר באז סביב הסדרה למרות שנתוני הרייטינג שלה לא הכי טובים. אבל זה לא הספיק לה ושנה לאחר מכן התווספה גם 90210 המחודשת שנחלה כישלון, אך למרות זאת חודשה לעונה נוספת והיא ממשיכה לאכזב ברייטינג. השנה התווספו 2 סדרות חדשות "מלרוז פלייס" החדשה ו" The Beautiful Life" , חמש אופרות סבון בשבוע אחד. 6 אם ניקח בחשבון גם את "יומני הערפד" שהיא אופרת סבון עם טוויסט קטן.

מה שברשת לא למדו הוא שבעשרים השנים האחרונות, ברגע שניסו יותר מאופרות סבון אחת, או מקסימום 2 (90210 ומלרוז פלייס או The O.C ו One Tree Hill) התוצאה שמתקבלת היא לא רק כישלון ברייטינג אלא גם מוצר עלוב, משומש ודי צפוי. לא פלא שפרט ליומני הערפד (שההצלחה שלה היא הודות להצלחת "דימדומים") ו One Tree Hill שאר הסדרות (כולל Gossip Girl) לא מצליחות לרתק צופים (צופי Gossip Girl גם שלחו העונה הרבה אימיילים להתלונן על הרמה הירודה).
ברשת ABC Family למדו את הלקח ועשו 2 דברים חשובים. ראשית, הם פיצלו את הסדרות שלהם ל 10 עד 12 פרקים בקיץ ואת היתר בחורף. כך שניתן להתגעגע אליהן ואין עומס כל כך גדול על הצופים. כמו כן, יש בדרך כלל 2 סדרות כאלו במקביל בלבד. בנוסף לכך איכות התסריט שלהם הרבה יותר גבוהה מהסדרות של רשת ה CW.

זו הסיבה שתראו אותי מהלל סדרות כמו גריק, Make It Or Break It ואת העונה הראשונה של "חייה הסודיים של נערת טיפש עשרה" ומבקר בחומרה את הסדרות של רשת ה CW.
לסיכום, לטעמי יש בדרך כלל מקום ל 2 או מקסימום 3 סדרות של אופרות סבון לנוער. בפועל בשנים האחרונות קיימת אינפלציה מטורפת של הסדרות הללו ללא צורך. לכן אנו מוצאים סדרות גרועות כמו מלרוז פלייס החדשה, 90210 החדשה, The Beautiful Life והעונה השנייה של "חייה הסודיים של נערת טיפש עשרה". הסדרות הללו, בניסיון לבדל את עצמן מנהלות קצב אירועים מטורף, עובדה שגורמת לתסריט להיות גרוע ועלוב ולהשתמש במצבים שכבר ראינו ושלמען האמת, בברלי הילס 90210 המקורית עשתה כבר לפני כן, עם שחקנים טובים יותר ובצורה טובה יותר. הפתרון שלהi הוא להסיח את דעתנו מהבעיות הללו על ידי 2 אלמנטים מכריעים: צוות שחקנים צעיר, יפה וחטוב, גם אם זה בא על חשבון איכות. והאלמנט השני: שימוש ביחסי מין בין השחקנים עד לבלתי היכר . דוגמא לכך ראינו כבר העונה ב Gossip Girl בצורת: נשיקה הומוסקסואלית, נשיקה לסבית, שלישיה מקיימים יחסי מין במיטה וסתם יחסי מין...מה נותר להם לעשות בעונה הבאה ? לא הרבה יותר מזה. פשוט יותר מאותו דבר.
הפתרון: לווסת את מספר הסדרות ולהוריד את קצב האירועים ועדיף שעה אחת קודם. עד אז, רשת ה CW היא די בגדר רשת לא רצויה ("פרט לסדרות "על טבעי" וסמולוויל).

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא מסכים לכול מה שכתבת, אבל דבר אחד מצריך התייחסות לדעתי: בין הסדרות של ABC FAMILY המוצלחות בדרך כלל, דווקא Make It Or Break It בולטת לדעתי לרעה - צפויה, משוחקת רע, עלילה משעממת ושאר ירקות... ואני מודע לכך שהרייטינג גבוה למרות זאת.

D1D1 אמר/ה...

דווקא זו הסדרה בה הפוטנציאל הגדול ביותר. הרבה יותר מחייה הסודיים של נערת טיפש עשרה שמשודרת לפניה שמדרדרת מפרק לפרק, אבל קצת פחות מגריק הנהדרת.
צריך להבין, הסדרה הזו לא קיבלה עונה מלאה ולפי דעתי לקראת הסוף דחסו מעט יותר מדי, אבל כשאתה מתעסק בספורט התוצאה יחסית די צפויה, במיוחד בסדרות אמריקאיות, בזה אין לך הרבה מה לעשות.
לפי דעתי, יחסית לז'אנר הרעיון חביב, המשחק סביר והשחקנים יותר מסבירים. הרבה יותר טוב מהסדרות של ה CW. אגב, למה כן הסכמת ?

אנונימי אמר/ה...

קודם כול תודה על המאמר והאתר המצוינים והמהנים; מסכים עם החיבה לגריק וsecret life ; למרות שאני חייב לציין שבשאר ההפקות הקודמות להן הייתה לערוץ נטייה להנמיך את איכות התסריט לשבלוניות כזו שנראה כאילו השייכות לדיסני משפיעה יותר מדי על התוכן ודווקא Make It Or Break It נראית בעיני כמייצגת את השבלוניות העלילתית הזאת [כמו לצפות בwildfire המתקתקה בגרסה משעממת יותר...]
; לגבי CW גישתך קצת מוקצנת מדי לדעתי- זכותך...
ועוד שתי הערות לסיום: בברלי הילס התקלקלה גם היא וגם דיי קפצה מעל הכריש אחרי סיפור דילן וטוני-אנטוניה מרשט; ואף מילה על שולחן לחמישה הפוקסית בהשפעה שאחרי בברלי?! סך הכל היא הייתה ארבע שנים אחרי והעונות הראשונות שעד ג'וליה שק החבטות היו מוצלחות, לדעתי...
תודה שוב

D1D1 אמר/ה...

זה יבאס אותך אם אומר שדי התמכרתי ל Wildfire ?
אני יודע, קצת ילדותי אבל אהבתי מאד. אני מאד אוהב סוסים והשחקנית הראשית הייתה חמודה אז נשארתי. התסריט לא היה גאוני אבל סביר בהחלט, ונכון הסדרה הייתה קצת מתקתקה אבל גם אני בחוטאים לפעמים.
לגבי שולחן לחמישה, הסדרה לא כוונה להיות אופרת סבון ואם תשימו לב תראו שהיא די דיכאונית עבור אופרת סבון. מה שכן, בשל העובדה שנמשכה שלוש שנים יותר מדי היא הפכה למעין סדרה שכזאת.
לגבי בברלי הילס המקורית. ממסכים. השנה הקריטית הייתה השנה שבה אשתו של דילן מתה, לאחר מכן הסדרה ירדה ברמה, אבל אני עדיין מחזיק בדעה שגם היו, יותר מעשור לאחר הפרקים הללו, היא הרבה יותר טובה ממה שעובר לנו על המסכים היום.

אנונימי אמר/ה...

היי, גם אני התמכרתי ל'לוחשת לסוסים' :) למרות החסרונות שלה ובהחלט בשל השחקנית הראשית המתוקית שלה לא הייתה מוגזמת , כלומר לא הייתה לייפטיימית עד כדי רצון לעקור לעצמך את המעיים בשל הצפייה; לעומת זאת השחקניות בMAKE IT חמודות במיוחד ה'חדשה', אבל העלילה פשוט לא מושכת להמשיך לצפות, לדעתי והקשקשת באה על חשבון העלילה.
חבל שאני לא צופה באלופה, אחרת הייתי ממש מחכה לקרוא, לפי רמת המאמרים הקודמים!

D1D1 אמר/ה...

תודה רבה.
תהיה גם כתבה על Gossip Girl.

אנונימי אמר/ה...

מגניב! :)