יום שישי, 25 בדצמבר 2009

סדרות מדע בידיוני - האם העבר היה באמת כל כך טוב ?



כשבוחנים את סדרות המדע בידיוני ששודרו בשנים האחרונות למען האמת לא מוצאים שלל כה רב, בוודאי לא כמו שהייתי רוצה שיהיו. למען האמת, למעט הערוץ המדע בידיוני מעט מאד רשתות גדולות היו מוכנות, לפחות עד השנה האחרונה, לגעת בכלל בסדרות מהסוג הזה. ולא, אני לא מחשיב את "צ'אק" כסדרת מדע בידיוני, אלא על סדרות חייזרים, או סדרות שמתרחשות בחלל או על סדרות שעוסקות במסע בזמן. מהבחינה הזאת, סדרות אלו נשארו נחלת ציבור קטן ודי מצומצם עד לאחרונה, אך השנה המצב השתנה כאשר רשת ABC החליטה לשדר בקיץ את הסדרה שכשלה Defying Gravity, לא נרתעה מהכישלון והחליטה לחדש את הסדרה V המיתולוגית ולהנחית אותה ישירות אל תוך הפריים טיים, ולמען האמת נחלה הצלחה כל כך גדולה עד שהיא גרמה לרשת המובילה בארה"ב, CBS, לפתח אף היא סדרת מדע בידיוני שעוסקת במסע בזמן ושככל הנראה עומדת להופיע בלוח המשדרים של לוח החורף הבא (הזמנה לפיילוט כבר ניתנה ועכשיו נותר לה רק לאשר אותו). כולי תקווה שגם רשתות אחרות יקפצו על העגלה ונזכה לראות סדרות מדע בידיוני איכותיות על מסכי הטלוויזיה.
אני זוכר כיצד סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" בשנות השבעים שינתה את פני סרטי הקולנוע וגם חדרה אל מסכי הטלוויזיה עם סדרה ממש חמודה כמו "באק רוג'רס במאה ה 25", סדרה שאמנם שודרה במשך 2 עונות בלבד אבל גם בישראל הותירה רושם כאשר שודרה בראשית שנות השמונים, כדאי לכם לנסות ולהשיג את הפרקים שלה, הם ישעשעו אתכם מאד. סדרה נוספת שהפכה לסדרת קאלט הינה "באטרסטאר גלקטיקה" המקורית, אשר אמנם העלתה לשידור 24 פרקים בלבד אבל הותירה חותם משמעותי על ציבור חובבי המדע בידיוני, למען האמת וכמי שצפה בפרקים הללו, מדובר בסדרה חביבה אבל לא יותר מכך, העלילה הייתה סבירה, התסריט בינוני במקרה הטוב והמשחק סביר, לא משהו שהייתי מתהדר בו, אבל מכיוון שלא היה משהו טוב יותר וכנראה בשל העובדה ששרדה רק עונה אחת התפתח סביבה מיתוס אשר לפי דעתי בכלל לא היה מוצדק.

רבים מביניכם בוודאי ירצו שאתחיל את הסקירה משנות ה 60 עם סדרות כמו "מנהרת הזמן" המיתולוגית והנהדרת (עד היום זו חוויה לצפות בה) או עם מסע בין כוכבים המקורית עם ויליאם שאטנר כקפטן הספינה, אבל צר לי לבשר לכם שסדרות אלו הן סדרות בוסר שעדיין לא הבשילו. בעוד במנהרת הזמן עדיין ניתן היה למצוא איכות הרי שמסע בין כוכבים המקורית הייתה בינונית במקרה הטוב, ההפקה גרועה, תסריט גרוע עוד יותר ואילולא סדרת הסרטים שיצאה משנות ה 70 ועד ימינו אני בספק אם מישהו בכלל היה נזכר בה. עד היום מזכירים לכולם כי הסדרה הזו נכשלה באופן די טוטאלי בארה"ב ורק סדרת הסרטים הצילה אותה מאבדון ושכחה.
שנות השמונים התבססו בעיקר על סרטי וסדרות קומיקס. זכורים לכם בוודאי סרטי סופרמן ובסוף העשור גם באטמן, אבל בתווך היו סדרות כגון "אדם-זאב" אודות אדם שיכול להפוך לכל חיה שירצה, או סדרת קצרת המועד "פלאש" שהחזיקה בדיוק עונה אחת. שוב, הסדרות לא הצליחו להחזיק מעמד יותר מדי. היחידה שאולי ניתן להצביע על הצלחה מסוימת הייתה "אשת חיל" אשר שודרה בארץ דווקא בתחילת שנות השמונים למרות שהופקה בשנות השבעים והחזיקה מעמד בעיקר בגלל הכוכבת הלוהטת לינדה קרטר, מיס עולם לשעבר, אשר שרדה שלוש עונות ולמען האמת הייתה חוויה די מענגת, בשנים האחרונות דובר על יציאת סרט קולנוע בכיכובה של שרה מישל גלר אבל הסרט לא יצא לפועל. אמנם התסריט לסדרה היה אף הוא לא הכי מוצלח אבל עד היום הסדרה זכורה בליבותיהם של מיליוני אנשים וגם בליבי יש פינה חמה ללינדה קרטר (ואני בטוח שלצופים רבים יש יותר מפינה חמה עבורה...).
מהבחינה הזאת הייתה V המקורית, ששודרה בשנים 83 – 85 ולמשך 24 פרקים בלבד יוצאת דופן, אבל למרות שהייתה סבירה (לא סיפור גדול, במיוחד התסריט שהיה בינוני במקרה הטוב, אבל הרבה יותר טוב מהרבה חומרים שרצו אז על המסך) לא ממש הצליחה וגוועה די מהר, אם כי יכול להיות שגם העובדה שחייה היו קצרים הצליחו להפוך גם אותה לסדרת קאלט.
לקראת סוף השמונים, שנת 87, ליתר דיוק, יצאה סדרת ההמשך של מסע בין כוכבים ומה אני אגיד לכם, הייתה אכזבה בדיוק כמו הסדרה המקורית. חוץ מחידוש טכנולוגי ניתן היה לראות שמדובר בעוד של מה שכבר הסדרה הראשונה הראתה. שום רעיון מקורי, שום סיפור מסגרת, אם לא הפסדת פרק יכולת להמשיך ולצפות בסדרה כאילו כלום לא קרה, הסדרה הייתה בזבוז זמן ולפי דעתי בגלל שלא הייתה לה אלטרנטיבה ראויה ורק בגלל זה היא זכורה עד היום לרבים מצופיה. אם לדוגמא, הייתה משודרת מול בבילון 5 (בה אגע עוד מעט) לפי דעתי הייתה נזכרת ככישלון. וחבל, כי היו לה את כל הכלים בכדי להצליח – אבל אני החזקתי מעמד בדיוק עשרה פרקים מתוך שבע העונות ששודרו וגם כשניסיתי לחזור ולצפות בה בעונה השנייה לא ממש הצלחתי. למען האמת, חלל עמוק 9, שלוחה נוספת של הסדרה ששודרה בשנות התשעים, הייתה טובה הרבה יותר בתסריט, בשחקנים וברעיון הכללי בין היתר משום שבשלב מסוים החלה ליצור לעצמה סיפור מסגרת שהלך ונרקם עם הזמן, סיפור לא רע בכלל.


בשנות התשעים הופקה גם סדרת מדע בידיוני לילדים ונוער בשם "גולשים בזמן" אודות חבורה של אנשים שגולשים לממדים אחרים, בה מדובר באותם אנשים אבל היסטוריה שונה. הרעיון היה יפה מאד ובמשך שתי העונות וחצי הראשונות מדובר היה בסדרה לא רעה בכלל, אבל אז החלו תחלופות שחקנים ושינויים בתסריט שחייבה הרשת, שינויים אשר הרסו את חווית הצפייה והעונה החמישית בכלל הייתה ביזיון מתמשך ולא נחוץ.
אבל שנות התשעים ייזכרו בעיקר בגלל מה שעשתה סדרה אחת: בבילון 5. סדרה אשר גרמה לרעידת אדמה בקרב סדרות המדע בידיוני בפרט ובטלוויזיה בכלל. הסדרה הראתה לעולם מה קורה כאשר מעבירים סיפור מסגרת מלא באמצעות סדרת טלוויזיה. הסדרה העבירה סיפור במשך 110 פרקים (בנוסף לסרטי טלוויזיה וספרים) כאשר בכל פרק זכית לחלק מהסיפור, גם אם לא הבנת זאת בתחילה. מרבית הסדרות שבאו אחריה ניסו לחקות אותה ובראשן סטארגייט שנמשכה חמש עונות יותר מדי (שודרה במשך 10 עונות) אשר נראה היה שהיא בונה סיפור מסגרת אבל למרות שתוכננה לחמש שנים המשיכה להפיק עונה אחרי עונה כי אנשים צפו בה מתוך הרגל ולא שמו לב שלאחר העונה החמישית הסדרה הייתה צפויה, וגם חילופי השחקנים (שובו של דניאל ג'קסון) לא ממש עזרו לה להתרומם בחזרה מבחינת איכות. הסדרה הבאה בתור הייתה "סטארגייט אטלנטיס" אשר הייתה במשך עונה וחצי חידוש מרנן אבל גם היא החלה בחילופי שחקנים, והתסריט, שלסדרת האם לקח חמש שנים להידרדר, לא הצליח להחזיק מעמד יותר משנתיים. בעונה השלישית כבר ניתן היה להצביע על מיאוס ואכן, הסדרה לא החזיקה יותר מחמש עונות (שלוש שנים יותר מדי).
סדרה אחרת שזכורה לרבים משנות התשעים הייתה "אנדרומדה" אשר שודרה בערוץ AXN והייתה שינוי די מרענן. העונה וחצי הראשונים שלה היו פשוט נהדרות אבל לפתע פתאם הסיפור אשר שודר במשך שנה וחצי שונה ושוב זכינו בסדרה שכל פרק בה הניב סיפור שונה וזה הרס אותה, לפחות לטעמי. כמו כן, החלה תחלופה של שחקנים, כאשר חלק מהקאסט הראשוני הוחלף, עובדה שפגעה בסדרה. וכן, גם העונה החמישית שלה הייתה ביזיון ומיותרת לטעמי.
בעשור הנוכחי זכורות בעיקר הסדרה "אנטרפרייז" שהייתה שלוחה נוספת וקדומה יותר של מסע בין כוכבים, אבל די נמאסה אחרי עונה. הסדרה לא התפתחה, בדיוק כמו דומיה (מסע בין כוכבים המקורית, הדור הבא וויאג'ר), ואחרי שתי עונות באמת הייתה בלתי נסבלת. לא פלא שהחזיקה מעמד 4 עונות בלבד.
סדרה נוספת שלא החזיקה מעמד הייתה "פארסקייפ", סדרה גאונית שלא העריכו אותה ברשת המשדרת (syfy) ועד היום מצטערים על כך.

ועכשיו הגענו לחידוש של "באטרסטאר גלקטיקה". אהבתי את הפיילוט, אהבתי את העונה הראשונה וכמעט את כל העונה השנייה. אבל אז, כמה פרקים לפני סוף העונה כל הסיפור השתנה (ראה מקרה אנדרומדה) ולפתע החלו לספר סיפור חדש. מבחינתי, הסדרה נהרסה באותו רגע, ולמרות שראיתי אותה עד סופה לא ממש נהניתי, היו הרבה חורים בתסריט שלא ממש אהבתי, איפיון של דמיות שהשתנה מהקצה אל הקצה, סיפורים שלא סופרו נכון. מצטער, זו אחת האכזבות שלי. אני מקווה ש"קאפריקה", שהפיילוט שלה היה טוב לא תתאפיין באותו מצב.
ולסיום, הסדרה Sanctuary. הסדרה הייתה נהדרת בעונה הראשונה משום שהיה מאחוריה סיפור מסגרת נאה (המלחמה בקאבל) אבל מאז שאשלי נעלמה החלו לספר סיפור אחר בכל פרק, כולי תקווה שהמצב ישתנה, ואו שיחזירו אותה או שיחזרו לסיפור המקורי או שייצרו סיפור מסגרת חדש, כי במצב שהיא נמצאת כיום אני לא ממש אצפה בה.
אז איזו סדרת מדע בידיונית אני אוהב כיום. התשובה היא: "אאוריקה". אני אוהב בה הכל, החל מהרעיון, גם התסריט מעולה, השחקנים נהדרים ומאחור יש סיפור מסגרת (גם אם לא כולם שמים לכך לב, בקרוב תשימו לב). וגם Warehouse 13 (שהיא גלגול מחודש של הסדרה "אוצרות מן העבר") לא רעה בכלל.
כולי תקווה שנזכה לראות סדרות רבות כאלו וברשתות גדולות ולא רק בערוץ המדע בידיוני. V היא התחלה טובה, והסדרה החדשה של CBS יכולה להוות המשך טוב. מי יודע, אולי FOX (שיש לה עבר עם סדרות מהסוג של באפי ואנג'ל, שאמנם לא סדרות מדע בידיוני טיפוסיות אבל יש בהן מן העל טבעי) וגם NBC יצטרפו למגמה.
אפשר רק לקוות.

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

סחטיין על הכתבה המושקעת, היה מעניין לקרוא.

D1D1 אמר/ה...

תודה רבה.

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה!
אבל דווקא Sanctuary כמוצלחת?!היא התחילה טוב בפרקים שהתבססו על סדרת הרשת, אבל בפרקים לאחר מכןהחלה להיות משעממת נורא לדעתי, הסיפור המסגרת הגדול היה אולי מוצלח אבל הסיפור בפרקים עצמם היה איטי ומשמים, לדעתי; חבל שהסדרה לא הייתה מוצלחת ככתבה.. :)

D1D1 אמר/ה...

קודם כל תודה על המחמאה.
זה בדיוק מה שאמרתי. בגלל סיפור המסגרת הגדול בעונה הראשונה (שתפס את מרבית העונה) החשבתי את Sanctuary כהצלחה. בגלל העדר סיפור שכזה בעונה השנייה הבעתי את האכזבה, כי באמת לראות פרקים שעומדים לבד ללא קשר אחד לשני זה באמת משעמם.

אנונימי אמר/ה...

אני התייחסתי לעונה הראשונה בלבד, לשלושת-ארבעת הפרקים הראשונים של הסדרה שהיו מבוססים על סדרת הרשת, לאחר מכן פשוט משהו לא זרם ופשוט היה משעמם ולכן לא הגעתי אפילו לסיום העונה הראשונה, כך שאיני יכול לשפוט את מה שאתה אומר על העונה השנייה [אבל אני מאמין לך... :)]
(למשל הפרק עם המטוס היה משעמם וצפוי עד אימה, והוא עוד היה אחד מהמוצלחים (?!) של העונה הראשונה)
ורק אני חייב לציין שאין לי בעיה לא עם סדרה בעלת פרקים העומדים בפני עצמם וגם בסדרה עם סיפור עלילתי מתמשך; אני שופט את הסדרה על סמך העניין שיש בכול פרק ולכן Sanctuary וFlashForward ואנוכי נפרדנו לל אשוב, בעוד שאני וLOST עדיין מיודדים ואף את SG1 שרדתי על כול עונותיה מה שכמעט ולא היה קורה עם אטלנטיס אחרי עונת הסיום שלה שהייתה פשוט איומה..
שוב תודה!

D1D1 אמר/ה...

Lost לפי דעתי קצת הגזימה עם העלילה שלה. היא יצאה משליטה בערך באמצע העונה השנייה.
SG1 שודרה 5 שנים יותר מדי.

אנדרו הולינג אמר/ה...

סטארגייט אס-ג'י-1 היתה סדרה ראויה וסבירה, ופרט לחילופי שחקנים שמטלטלים כל צופה וכל סדרה, אני חושב שהרמה היתה (בערך!) אחידה לאורך העונות. אם אינני טועה בין עונה 5 ל-6 הסדרה עברה לרשת אחרת ואז השתנו הציפיות מהסדרה, ודרישות השחקנים, ואז מייקל שנקס עשה ברוגז ואחרי עוד עונה הוא חזר ובלה בלה בלה.
נכון שפלוס-מינוס שליש מהפרקים לא היו ראויים למאכל אדם- אבל פרקי מסטיק כאלה היו פזורים לאורך כל העונות כולן, תמיד היו ותמיד יש פרקים שהם אינם מופת של כתיבה תסריטאית.
זה קורה בכל סדרה שהמפיקים זורמים איתה, ומצלמים עוד עונה ו"אחר כך כבר נראה מה יהיה ומה הרשת תגיד".
זה קורה בכל סדרה שיש לה כ-20 פרקים לעונה; יכולים להושיב עדת תסריטאים עד שיחרבנו קוביות, אבל 20 הברקות לא יצאו להם.
ובוודאי שאם אין מראש סיפור מסגרת מהודק שמקיף את כל העונות, לא יתגבש פתאום אחד כזה כשסוגרים הבסטה והסדרה לא מקבלת עוד עונה.
בדימדומיה של כל סדרה - אלא אם נחתכה באכזריות פתאומית- ינסו הכותבים קצת לסגור קצוות ולתת צידוק לכמה דברים שהוזכרו מוקדם יותר, כדי לא לאכזב מעריצים (וסתם צופים) יותר מדי.
אבל אי אפשר לצפות מעבודת טלאים שתהפוך להוט-קוטור.

אז אני רק אומר, טיפה להנמיך ציפיות, אפשר להיות סלחנים ואז להיות מופתעים לטובה ולהעריך עוד יותר כשסדרה מתגלה כיהלום ששווה צפיה, ואולי אפילו מחשבה נוספת וצפיה שניה ושלישית. קורה. אבל נדיר.


עוד משהו לעניין אס-ג'י-1, קצת אסנגר על 5 העונות המאוחרות: לדעתי עונה 8 (חציה השני, יותר נכון) היתה מעולה! אולי כי נכתבה מראש בראייה של סגירה כמו שצריך של עלילות מעונות קודמות. עונות 9 ו-10 לא קשורות כמעט כלל מבחינת העלילה אבל אסלח להם כי הופיעה שם קלאודיה בלאק. אחחח...
ובעונות 6+7 הופיע פארקר לואיס. ואי אפשר לומר עליו דברים רעים, אתם יודעים, הוא לא יכול להפסיד.

D1D1 אמר/ה...

קודם כל תודה על התגובה המנומקת.
עכשיו, כנראה אנשים לא מבינים למה אני מתכוון שאני אומר שהיא שודרה 5 שנים יותר מדי.
כפי שציינתי, הסדרה תוכננה מראש ל 5 שנים, המפיקים הצהירו את זה בכל פעם ששאלו אותם לפני שהסדרה החלה ובמהלך העונות הראשונות. המגמה הזאת הגיעה, כפי שכבר ציינתי, בעיקר בשל העובדה שניסו לחקות את מה שבבילון 5 עשו לפניהם. ואכן, הסיפורים ב 5 השנים הללו היו כתובים טוב, וניתן היה להצביע על משהו שקרוב לחוט מקשר ועל איכות יחסית גבוהה.
בכל מקרה, הסיפור אמור היה להסתיים אבל כדי לחלוב עוד ועוד את הצלחת הסדרה החליטו להמשיך אותה ואז ראו גם את הירידה ברמה. נכון, בכל עונה היו פרקים פחות טובים אבל התדירות של הנפילות היו הרבה יותר גבוהות. אם ב 5 העונות הראשונות ראית בין 3 ל 4 כאלו בעונה הרי שהחל מהעונה ה 6 זה קפץ למספרים דו ספרתיים פשוט כי הם היו צריכים למלא מכסה. במידה מסוימת זה מה שקרה עם העונות של "תיקים באפילה" אשר לפי דעתי נמשכו 3 שנים יותר מדי.
לדעתי, ברגע שמתוך 20 פרקים מחצית או יותר מכך הם פרקים לא מספיק טובים והם גם לא שייכים לסיפור מסגרת אין הצדקה לסדרה. אני לא רוצה להטריח את עצמי לשבת ולראות סדרה בת 45 לכל פרק ובסופו של דבר אקבל מוצר נחות והחל מהעונה ה 6 זה בדיוק מה שקיבלנו בסדרה הזאת ביותר ממחצית מהזמן. אתה רוצה לשחק בול פגיעה עם סדרות מהסוג הזה ? אני לא.
אגב, אני לא אומר שהסדרה הייתה גרועה פשוט אם היו סוגרים את ההפקה אחרי העונה החמישית היו זוכרים אותה טוב יותר.
ולבסוף, מזל שעשו את זה לסטארגייט אטלטיס ולא משכו אותה גם כן 10 שנים(למרות שגם במקרה הזה משכו אותה לפחות שנתיים יותר מדי).