יום שישי, 10 במרץ 2017

ביקורת: Powerless, עונה ראשונה, פרקים 5-1: סדרה ללא עתיד



לאור ריבוי דרמות הקומיקס בעולם הטלוויזיוני האמריקאי (והכלל עולמי) היה זה רק צפוי שהמהלך הבא יהיה להפיק גם קומדיה, אשר תתרחש באותו עולם. ואכן, רשת NBC אישרה להעלות את הסדרה Powerless, אשר מתרחשת ביקום של DC Comics וכאשר דמויות כמו "הפלאש" או "באטמן" מוזכרות בו כל הזמן, אם כי לא זכינו לראות את הדמויות על המסך.

לאחר חמישה פרקים בלבד אפשר לומר שמבחינת נתוני הרייטינג מדובר באכזבה גדולה, אשר יש לה השפעות גדולות יותר על לוח השידורים של הרשת באותו ערב. כאשר The Good Place שודרה בתחילת העונה, נתוניה נעו בין 1.0 ל 1.2 נק' מדד, נתונים בינוניים לכל הדעות, אך עדיין סבירים. Powerless, מצד שני, לא מצליחה אפילו להגיע ל 1.0 נק' מדד. הבעיה הגדולה יותר היא, שמאז שהיא עלתה לאוויר, הדרמות שמגיעות אחריה, Chicago Med ובעיקר The Blacklist איבדו גובה. נכון, מדובר בקהל יעד שונה, אך קשה שלא להבחין בהשפעה של עליית הקומדיה החדשה עם המגמה הנ"ל. במיוחד אמורים הדברים לגבי The Blacklist, אשר הידרדרה ל 0.9 נק' מדד, ירידה אשר מסכנת את שאלת חידושה לעונה נוספת.

כאשר מביטים על הקאסט של הסדרה אפשר למצוא בו שמות בולטים, במיוחד מעולם הקומדיות: דני פודי (Community), כריסטינה קירק ("מנהטן", A to Z), רון פאנצ'ס (Undateable) ואלן טיודיק (Suburgatory), כאשר אליהם מצטרפת ונסה הודג'נס, אשר הצליחה ליצור לעצמה שם, גם אם לא יותר מדי גדול בתעשיית הקולנוע האמריקאית. ועדיין, למרות מצעד השמות הללו הסדרה לא מצליחה להתרומם. מדוע ?

אפשר להעלות מספר אפשרויות לכך. ראשית, יכול מאד להיות שלאור ריבוי דרמות הקומיקס אפשר להבחין ברוויה מסוימת בקרב קהל הצופים, כאשר אפילו הסדרה The Flash, אשר הייתה להיט גדול בתחילת דרכה מאבדת גובה מדי עונה. בשל כך, נתונים הנעים סביב 0.8-0.7 נק' מדד נראים הגיוניים עבור הקומדיה,  משום שפרט ל The Flash, אשר גם היא מתקרבת לנתונים הללו, שאר סדרות הקומיקס של רשת ה CW, אשר מתרחשות באותו עולם, נעות סביב הנתונים הללו.

סיבה שנייה היא, שאולי הפורמט של הסדרה לא נכון. יכול מאד להיות שאולי היה עדיף להעלות את הקומדיה דווקא בתור סדרת אנימציה ולא ברשת ברודקאסט, אלא ב"ניקולודיאון" או ערוץ של סרטים מצוירים.

סיבה שלישית היא, שלאור ריבוי דרמות הקומיקס, אפשר היה לקוות שהבחירה בקומדית קומיקס תעניק לה רעננות, בעיקר בתחום התסריט, אשר חייבים להודות שהוא מעט צפוי וקצת משעמם, בוודאי לאור ההשוואה הבלתי נמנעת ל The Good Place, אשר שודרה לפניה. וזה לא קורה. קשה לראות בה קומדיה מקורית מלבד העובדה שהיא מתרחשת ביקום של DC Comics ולצער הרשת וההפקה, לאור ריבוי הסדרות שיש כיום, זה לא מספיק.

מצד שני, צריך גם להודות שהבחירה של הקאסט הייתה נכונה מצד אחד, משום שקשה לומר מילה רעה אפילו על שחקן אחד, אך מצד שני, אפשר ורצוי היה לנסות לרענן שורות וללהק פרצופים מעט פחות מוכרים לחלק מהדמויות, משום שנדיר היום למצוא סדרה שמצליחה ללא שחקן אחד או שחקנית חדשים, אשר אולי היא הייתה מגלה אותם, כמו שCommunity הביאה לנו את דני פודי. איך שגלל מסתובב, לא ?

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות, אבל לא חייבים. קשה לראות אותה שורדת מעבר לעונה הראשונה שלה, וגם אם כן, לא מדובר בקומדיה איכותית במיוחד, אלא רק מעבירה את הזמן. הקאסט טוב, אבל התסריט סביר בלבד ולא מצליח לחדש יותר מדי. רק מי שלא יכול שלא לצפות בעוד סדרה אשר מתרחשת ביקומי הקומיקס, שיצפה בה.

אפשר לסכם זאת כך: המחשבה מחוץ לקופסה הייתה נכונה, הניסיון ליצור קומדיה בעולם של ה DC Comics וגם אז, לעסוק בדמויות הרבה פחות מוכרות ביקום הנ"ל, אולם המוצר הסופי לא מספיק טוב. חבל. עכשיו נסו לחשוב מה היה קורה לו היה מדובר בסדרה מצוירת מדובבת, התוצאה הייתה שונה לחלוטין. 

4 תגובות:

יורם אמר/ה...

שתי שאלות
1.,ראיתי שג'וזף מורגן מצטרף לסדרת אקס מן של פוקס,אז זה אומר ביי ביי למקוריים?
2.למרות שרק עוד שבוע הסדרה יוצא אבל יש כבר ביקורות שליליות לאיירון פיסט,האם הביקורות השלישיות קשורות לעובדה שבסדרה יש מיסטיקה או שזה בגלל בעיות בתסריט\בעלילה\בשחקנים וכו'?
והאם גם לדרדוויל ג'סיקה ג'ונס ולוק קייג' היו ביקורות שליליות שבוע לפני שהן עליו לאוויר?

JamesCrow אמר/ה...

1. אני מניח שהמקוריים תקבל עוד עונה ואחרי הכל לא ידוע עדיין מה יהיה תפקידו ב"Gifted" (עדיין שם זמני)
נראה שבחלק מהמקרים דווקא בסדרות של CW אפשר לראות שחקנים שמשחקים גם ברשתות אחרות.
-ויש גם את עניין המיקום וצילומים שצריך לקחת בחשבון, אם הלוח זמנים מאפשר אז אין בעיה לשחקן להופיע ב2 הסדרות.

2. אם יש משהו שאפשר ללמוד על התעשייה זה לא להתייחס לביקורות (טובות או רעות) לפני שהסדרה עולה.
אפשר גם להוסיף את זה שבמקרה של נטפליקס רוב סדרות הקומיקס הן בכדי ליצור רקע לדמויות לסדרה החדשה שכוללת את רוב הדמויות כך שאם הסדרה תבוטל זה לא יהיה נורא לאלו שאהבו את הדמות.

יורם אמר/ה...

תודה על המענה אבל לא שאלתי אם תהיה עונה 2 לאיירון פיסט שאלתי מה הסיבה לזה שיש לה ביקורות שליליות

JamesCrow אמר/ה...

כמו לכל סדרה יש ביקורות טובות וביקורות רעות והכל מסתכם בדעה אישית של המבקר.
הסיבה לכך שיש ביקורות שליליות היא שאלו שצפו בפיילוט לא אהבו את מה שהם ראו ואם קראת את הביקורות אז אתה אמור לדעת למה.

אני לא חושב שאפשר לקבוע איך הסדרה לפי הפיילוט בלבד ויכול להיות שאתה תאהב את הסדרה או שתסכים עם הביקורות השליליות.
אז הסיבה כמו שאמרתי היא מאותה סיבה שיש ביקורת שלילית לכל דבר, גם ללוק קייג' היו ביקורות סבירות.