יום רביעי, 22 בפברואר 2017

ביקורת: פולמון, פרקים 11-1: ציון גבוה ביחסי ציבור, ציון נמוך בתכן



תחילת שנות האלפיים ובמשך יוותר מעשור הטלנובלות היו חלק נכבד מלוח השידורים בישראל, במיוחד עבור רשת הכבלים HOT, כאשר גם ערוצי 10, 22 ו 24 "חטאו" בכך. בשנים האחרונות הפקת הטלנובלות פחתה כמעט לאפס. לכן, הרעיון להעלות טלנובלה חדשה, במיוחד ש"תאג"ד" (ואין מה לעשות, "תאג"ד הייתה טלנובלה) הצליחה כל כך עבור YES, היה רעיון נכון. הבעיה נעוצה במוצר הסופי שנגלה לעיני הצופים.

הקמפיין הפרסומי עבור הסדרה היה כל כך משקע וניכר שעשו עבודה נהדרת בתחום הזה, במיוחד עבור סדרה שלא משודרת בערוץ האם של הרשת (הכוונה היא ל HOT3), אלא לערוץ אשר נחשב, פחות או יותר, לערוץ נישה. כמובן שעזרה העובדה שניתן למצוא שחקנים מפורסמים, בוודאי בכל מה שקשור ל"ביצה המקומית" שלנו. וקשה גם שלא להבחין שכמעט בלי יוצא מהכלל כולם יפים ויפות. 

בערוץ לקחו את שני השחקנים הלוהטים ביותר של תאג"ד, הכוונה היא לתומר קאפון, שגם קיבל את התפקיד הראשי, ודין מירושניקוב ובכך גם אולי קיוו לשמר חלק מההצלחה הנ"ל. הבעיה היא, שהתסריט של תאג"ד היה מעניין, זורם ובעיקר היה כיף לצפות בסדרה. כאשר צופים ב"פולמון" מקבלים את התחושה שהצופה מקבל את כל הדברים הרעים שהטלנובלות הציעו קרוב לשני עשורים. 

נתחיל דווקא באמרה חיובית לגבי הסדרה: העובדה שהסדרה מתרחשת בתאילנד היא דווקא רעיון נכון, בעיקר בשל הנהירה הגדולה של ישראלים למקום, בדרך כלל כטיול לאחר צבא. לא ברור לי באם כל הסדרה צולמה באזור או שרק חלקים נבחרים ממנה צולמו שם, אבל הרעיון הנ"ל היה נכון. 

מצד שני, הרעיון הכללי של הסדרה נראה משומש. הסדרה עוקבת אחר עידן (קאפון), אשר עבר אירוע טראומתי בעת שירותו בצבא ועתה הוא סובל משכחה וחי בכפר בתאילנד עם חברתו קארן (יובל שרף). בר (אורטל בן שושן), חברתו לשעבר מקבלת מסר כביכול מעידן לבוא ולסגור איתו מעגל בתאילנד, ארבע שנים לאחר מכן, אך כאשר היא מגיעה היא מבינה שעידן הוא לא האדם ששלח לה את ההודעות, אלא חברו יובל (מירושניקוב), אשר נחשב למת והוא רוצה שבר תגרום לעידן להיזכר בעברו משום שאנשים מנסים להרוג אותם ורק עידן יוכל להבין מי בדיוק ברגע שייזכר. השימוש בסיפור השכחה נבחן בקפידה מרובה בטלנובלה הארוכה "אניגמה" רק לפני כשנתיים ועתה לשוב ולהעניק לרעיון הנ"ל מקום מרכזי כל כך בטלנובלה הופך למשומש, בעיקר משום שבטלנובלות הדרום אמריקאיות עשו זאת כל כך הרבה פעמים. 

גם סיפורי המשנה של הסדרה לא כל כך מעניינים: רון (מאור שוויצר), רופא הכפר ודון ז'ואן חלקלק, אשר ערק מצה"ל ועתה רוצה לחזור לישראל בכדי להשתתף בחתונת אחותו. מאור אמנם עושה עבודה טובה בגילום הדמות אך הסיפור לא כך כך מעניין, בוודאי לא בתחילת דרכה של הסדרה,

סיפורו ההזוי של אורן (אלישע בנאי), אשר מאובחן כחולה שיש לו גידול בראש ומנסה את הדרך של הנזירים בכדי להבריא את עצמו, תוך כדי כך שהוא מסתיר זאת מזוגתו גאיה (סיוון ווסט). נקודת זכות היא שהליהוק של בנאי הוא ליהוק נכון, רק חבל שהוא קיבל סיפור משעמם.

למען האמת, הסיפור היחיד הסביר הוא סיפורו של דניאל זקס (מיכה סלקטר), ככל הנראה האיש הרע בכל סיפור, אשר בוחש מאחורי הקלעים בכדי להשיג עסקה לדלק שהוא מוכר עבור הצבא הישראלי. אולם, גם סיפור השחיתות בתוך הצבא הוא לא כל כך ייחודי (מישהו אמר "תאג"ד" שוב ?).

ועכשיו אנחנו מגיעים לבעיה הגדולה של הסדרה: מספר שחקנים שמשחקים בסדרה לא צריכים להיות שם, בראש ובראשונה מדובר באורטל בן שושן. לא ברור מי ליהק את השחקנית לתפקיד הנשי הראשי, אולם מפרק לפרק מתברר שלא מדובר בשחקנית, פשוט לא. היא מדקלמת את השורות שלה ונראית לא אמינה בעליל. שחקנית נוספת שנמצאת באותה קטגוריה הינה רוסלנה רודינה, אבל במקרה הזה אפשר לסלוח משום שגם בהפקה יודעים שלא מדובר בשחקנית והיא לוהקה בשל יופיה, שמה, העובדה שהיא מפורסמת ואולי משום שהיא דוברת רוסית, אשר נחוצה לסיפור שלה.

בעיה נוספת היא שחקנים אחרים אשר משחקים בצורה מגוזמת. הבעיה גדולה יותר מכיוון שבנוגע לאחד מהם מדובר בדמות של שחקן ראשי. אולי לא יאהבו לקרוא זאת, בעיקר בגלל עדת המעריצות שלו, אבל דין מרישניקוב הוא השחקן המדובר. בסדרה תאג"ד אולי לא הבחינו בכך בשל התסריט שהיה מעניין יותר ואולי גם איכותי יותר, אבל ב"פולמון" אפשר לראות זאת החל מהסצנה הראשונה, הבעיה גדולה יותר כאשר שמים אותו ואת אורטל באותה סצנה ואז אי אפשר אפילו לראות את הסצנה.

אל הרשימה הנ"ל ניתן להוסיף את פיליפ מוגלינסקי, אשר מגלם את דמותו של איגור, הבוס הרוסי של יובל שרוצה להזיק לעידן מטעמו של איש מסתורי (זקס ?) ודניאל ליטמן, אשר מגלם את דמותו של דורון, בן זוגה של בר ומפיק סרטים, אשר עולה על הסיפור של זקס ומתחיל "לרחרח" בכדי להוציא אותו לאור.

ולבסוף, מזמן לא נראתה טלנובלה ישראלית בעלת תסריט כה ירוד.

אז, לראות או לא לראות ?

רק מי שרוצה לראות את השמות המפורסמים או את יובל שרף (ההחלטה הטובה ביותר בליהוק לצד ההחלטה ללהק את תומר קאפון לתפקיד עידן), כל השאר חייבים לדלג עליה. בהיסטוריה של הטלנובלות לא נראתה סדרה ישראלית כל כך ירודה, אפילו עבור טלנובלה. אפשר וצריך היה לעשות זאת טוב יותר. בסופו של דבר, מה שיזכרו מהסדרה הזאת זה את העובדה שהשמות המפורסמים שיחקו בה. הסדרה לא עושה טוב לז'אנר. בזבוז זמן אחד גדול. 

תגובה 1:

Gilad אמר/ה...

תודה על הביקורת חסכת לי זמן. אראה דברים אחרים...