יום שישי, 24 בפברואר 2017

שלב סיכום עונה: Daredevil, עונה שנייה: התפתחות...



אחת התהיות לגבי הסדרה Daredevil הייתה באם יקרה לה מה שקורה לסדרות רבות בעונתן השנייה: ירידה גדולה באיכות. ואכן, כאשר העונה השנייה יצאה לאוויר, ועוד לפני שהספקתי לראות פרק אחד מעונה זו, קראתי במספר מקומות ברשת ביקורות שליליות מאד. לאחר שצפיתי בעונה כולה אני יכול לפסוק שלמרות שיש טעם מסוים בביקורת מסוימת נגד עונה זו, הרי שבסופו של דבר מרבית הביקורות השליליות היו מוגזמות וניכר שמי שכתב אותן לא ראה את העונה כולה עד הסוף. כי מי בדיוק יכול לראות 13 פרקים בתוך יממה או שתיים ולנתח אותה שעות בודדות לאחר מכן (מה שקרה בפועל) ? זה היה לא רציני. בהחלט לא רציני.

הסיבה לכך שלפי דעתי חלק מהביקורות היו שליליות הן בהשוואה לעונה הראשונה. עונה זו הייתה עונת הצגת הדמויות והיא הציגה סיפור מרכזי אחד, המאבק בפושע הגדול פיסק, שנראה היה שמישהו כתב אותו כיחידה אחת, ממש כמו ספר. העונה השנייה, מנגד, הציגה מגוון של סיפורים וגם פיתחה את הדמויות. לדוגמא, קארן, אשר בעונה הראשונה הוצגה כיצור מפוחד שחייבים להציל אותו כמעט כל הזמן, מתגלה בעונה השנייה כתותחית, אשר לא מפחדת להתעמת עם אדם מפחיד כמו פרנק קאסל (ג'ון ברנתהל), הלא הוא The Punisher, אשר מחסל פושעים על ימין ועל שמאל.

גם פוגי (אלדן הנסון) מתפתח בעונה השנייה ויוצא מהצל של מאט מרדוק (צ'ארלי קוקס) והופך לעורך דין גדול, שחברות עורכי דין גדולות מחזרות אחריו לאור התנהלותו ובעיקר בשל היכולת שגילה במשפטו של פרנק קאסל. בעונה זו הוא גם נפגע בצורה פיזית ומאושפז בבית חולים ועושה רושם שהוא מתגבר על הפציעה ללא טראומה.

מצד שני, אלמנט אחד שאולי היה זה שגרם לבלבול של חלק מהמבקרים בתעשיה היה שבניגוד לעונה הראשונה בה וילסון פיסק היה הנבל הברור שלה, הרי שעד לפרקים האחרונים של העונה לא ברור מי באמת הוא הנבל העיקרי של העונה. ראשית, חייבים לציין שישנם שני נבלי על בעונה זו: ברמת המיקרו וברמת המקארו ובשניהם זהות הנבל לא ברורה.

ברמת המיקרו. בתחילה היה נדמה שמדובר בפרנק קאסל, אולם לאחר שלשה או ארבעה פרקים מתברר שפרנק הוא למעשה קרבן ושמשפחתו נרצחה. לאחר מכן נדמה היה שמשרד התובעת המחוזית הוא הנבל העיקרי בשל העובדה שיכול להיות שאולי הם היו מאחורי המוות של משפחתו של קאסל ורק בפרקים האחרונים של העונה מתבררת התמונה ומתברר שה"נפח", מבריח סמים גדול הוא ה"זאב הגדול והרע" וקאסל מחסל אותו.

ברמת המאקרו, מתברר ש"היד", ארגון של מתנקשים רוקם מזימה בעירו של מאט ועד לשני הפרקים האחרונים של העונה לא ברור מה בדיוק הם רוצים. רק כאשר מגיעים לשני פרקי סיום העונה מתברר שבעקבות אירועים מיסטיים כלשהם הם רוצים להפוך את אלקטרה (אלודיי יאנג), החברה לשעבר של מאט, למנהיגה שלהם, מנהיגה חסרת רחמים, שלא בוחלת לרצוח אנשים. אך בסופו של דבר מאט מצליח לחדור לליבה ולגרום לה להיות "טובה", לא שזה עוזר לה יותר מדי וגורלה הופך להיות טראגי בפרק האחרון של העונה.

שני הסיפורים הראשיים הללו סופרו בצורה מופתית, אולם הבעיה היא, שלאחר שמעריצי הסדרה החלו את הסדרה בצורה איטית והגיעו לשיא מסוים בסוף העונה הראשונה, הרי שקיימת ציפיה שהסדרה תתחיל מאיפה שהיא הפסיקה, אבל לוקח לסדרה מספר פרקים בכדי "להתניע מחדש" ואולי בשל כך גם האכזבה של חלקם והביקורות השליליות שהגיעו מקרב המבקרים, משום שעושה רושם שחלקם ראה שניים או שלשה פרקים ראשונים של העונה ואז כתב את הביקורת. וחבל, משום שהסדרה צוברת תאוצה ככל שהעונה מתקדמת ומגיעה לסוף כמעט מושלם של שני שני הנושאים הראשיים של העונה: סיפורו של פרנק קאסל וסיפורם של אלקטרה ומאט.

כמו כן, חייבים לציין שבעוד ובעונה הראשונה צ'ארלי קוקס נראה כמו ילד בתחפושת, הרי שבעונה השנייה התפקיד "יושב" עליו בצורה טובה יותר. גם הליהוק של יאנג כאלקטרה היה טוב, אם כי (ואולי חלק מהמעריצים יתפלאו על כך), לטעמי, אני אהבתי יותר את הליהוק של ג'ניפר גארנר כאלקטרה בסרט בו היא כיכבה ביחד עם בן אפלק (הגרוע). נכון, היא מעט יותר "מלוקקת", אך קל יותר להתחבר אליה מאשר ליאנג, שבאמת נראית ונשמעת כמו רוצחת חסרת תקנה. אבל היא לא מצליחה להציג צד עדין כאשר היא עם מאט והיא צריכה לעשות זאת ובשל כך, הוידוי שלה על סף המוות שסוף סוף היא מבינה מה זה להיות "טובה" נראה קצת מאולץ.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. אחת הסדרות האיכותיות בשוק כרגע, בוודאי מבין סדרות הקומיקס. ליהוק של ברנתהל היה נכון והוא גם קיבל על זה פרס כאשר נודע שהוא יקבל סדרה משלו והוא גם ישתתף ב The Defenders. חבל רק שהדקות האחרונות של העונה קצת העיבו, הכוונה שלי לכך שאלאקטרה מתה (אם כי הכניסו אותה למתקן אולי אמור גם להחיות אותה, או משהו בדומה לכך) ולכך שמאט מתוודה בפני קארן על כך שהוא "דרדוויל". מדוע הם היו צריכים לעשות זאת ? אפשר היה להשאיר את דמותה של אלקטרה גם אל תוך העונה הבאה ובמיוחד לא היו צריכים להראות את הווידוי של מאט בפני קארן. אפשר להבין זאת לאור העובדה שמאט מנסה לשמוע לעצתה של אלקטרה להיפתח בפני אנשים ובמיוחד בפני קארן, אבל נמאס כבר שכל פורע חוק במסכה מגלה את הזהות האמיתית שלו בפני כל כך הרבה אנשים. ושוב, אני חוזר על השאלה: מה הרוויחו מכך ? 

2 תגובות:

JamesCrow אמר/ה...

יאי שוב קומיקס.
הדבר היחיד שהיה טוב בעונה הזאת זה דמותו של פרנק קאסל ואפילו אלקטרה הייתה יותר מענינת מדרדוויל.
עוד מן הראוי לציין זה שבפרקים שפרנק לא הופיע זה הרגיש כאילו השחקן הראשי נעלם מהסדרה והפרקים בלעדיו היו משעממים עד מאוד.

מעטים המקרים שדווקא הדמות האורחת לוקחת את השואו והעונה הזאת היא אחת מאותם מקרים שהצופה רואה וכל מה שעולה לו בראש זה - הלוואי שיעשו ספין-אוף לדמות הזאת ובעצם שוכחים שהדמות הראשית עדיין מסתובבת.

מזל שזה יקרה

אנונימי אמר/ה...

מסכימה עם התגובה מעלי.
הדמויות הראשיות (מאט, פוגי וקארן) שיעממו נורא העונה הזו. לא רק מבחינת העלילה אלא גם מבחינת המשחק שהחוויר לעומת השחקן ששיחק את קאסל.
הסיפור והדמות של אלקטרה לא הצליחו ליצור אצלי עניין גדול אז שמחתי שהרגו אותה בסוף.
סה"כ לא בטוחה שאצפה בעונה הבאה.