יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

שלב סיכום עונה: Elementary, עונה שלישית: בבקשה, רק לא עוד עונה...



כאשר הסדרה "אלמנטרי" עלתה לראשונה לאוויר ברשת CBS היה חשש בקרב מעריצי הדמות שהיא תהיה דומה לסדרה הבריטית "שרלוק". מהר מאד התברר שההפקה של הסדרה האמריקאית שונה לחלוטין ממקבילתה הבריטית. כאשר צופים בעונה השלישית גם מבינים שההבדל ברמות בין שתי הסדרות הוא של שמיים וארץ. גם כאשר מנתחים את הסדרה לבדה מגיעים למסקנה שהיא לא מספקת את הסחורה וזאת בלשון המעטה.

בשעה שסיכמתי את העונה השנייה של הסדרה טענתי שהיה רק פרק אחד בעונה, הפרק שבו נטלי דורמר חזרה כג'ימי מוריארטי, היה פרק ברמה גבוהה. חשבתי, שגם בהפקה הבינו זאת ושלפחות יחזירו אותה ליותר מפרק אחד בעונה. לצערי, קרה ההפך הגמור מכך. מלבד קריינות של שתי דקות באחד מהפרקים של השחקנית, אשר נועדו להזכיר שהדמות עדיין קיימת לא היה לה אפילו אזכור בעונה כולה. זאת הטעות הגדולה ביותר שבהפקה עשו, אבל לא היחידה.

אפשר היה להבין לו בהפקה היו מגיעים לעונה החדשה עם רעיונות חדשים או שהיו מעלים את הרמה בצורה כלשהי, אבל זה לא קרה. יתרה מכך, לשתי העונות הראשונות היה סיפורי מסגרת. בעונה הראשונה הסיפור נסב סביב מוריארטי ואילו בעונה השנייה הסיפור נסב סביב מייקרופט, אחיו של שרלוק. בעונה השלישית זכינו לסיפור מסגרת קטן הרבה יותר, סיפורה של קיטי (אופיליה לובאונד), אשר נאנסה מספר שנים קודם לכן ואילו שרלוק חוזר מאנגליה איתה בתחילת העונה כבת החסות החדשה שלו לאחר שווטסון פורחת כנפיים ומתחילה בקריירת בלשות משלה. הפעם, סיפור המסגרת נסגר אחרי 12 פרקים בשעה שקיטי תופסת את האנס שלה ונאלצת לברוח לאחר מה שהיא עשתה לו.

גם את ההחלטה הנ"ל הייתי מקבל לו היו נותרים מספר פרקים בודדים לעונה, אולם נותרו 12 פרקים נוספים עד תום העונה ! שניים עשר הפרקים הנותרים עסקו יותר בבעיות האישיות של הדמויות ופחות בפיתוח הדמויות. חזינו ברצח של אנדרו (ראזה ג'פרי), החבר של ווטסון עמו היא התגוררה, חזינו בהתמודדות של הולמס עם הרצון לחזור לסמים, עד שבפרק האחרון של העונה הוא נכנע לכך, או בחברות שלו עם אלפרדו, החונך שלו. חזינו בקשר של הבלש בל עם בלשית מרובע אחר עד שמתברר שהיא חלק מהיחידה לחקירת שוטרים ואפילו בבתו השאפתנית של קפטן גרגסון. אבל עבור סדרה בלשית, ובמיוחד עבור הדמות האדירה הזאת, התוצאה הייתה: רמה נמוכה מאד.

איבוד דמותה של קיטי לאחר 12 פרקים לא היה בעייתי רק לסיפור המסגרת של העונה שנסגר, אלא גם להתפתחות של הדמויות. על פי סוף העונה השנייה ווטסון כבר פרחה כנפיים והצליחה להתמודד לבדרה כבלשית, אולם חזרתה לביתו של הולמס גרמה לכך ששוב היא נמצאת ככינור שני להולמס. בתחילת העונה, כאשר היא נחשבת לדמות המייצבת עבור קיטי עוד יש לה ערך, אבל ברגע שקיטי עוזבת ומיד לאחר מכן אנדרו נרצח היא חוזרת להתגורר עם הולמס ולמעשה חוזרת אחורה מבחינת ההתקדמות שעשתה. כן, יש לה משרד, היא מקבלת לקוחות ואפילו עוזרת לפקד גרגסון, אולם בפועל היא שוב תחת אחיזתו של הולמס. התסריטאים יכולים לקרוא לכך שותפות, אבל בפועל זה לא נראה כך. גם הדמות של הולמס צועדת לאחור כאשר הוא בסופה של העונה מדרדר שוב לסמים.

גם בתור סדרה בלשית הפרקים כבר כמעט ולא מעניינים. כן, מדי פעם יש פרק סביר, אבל לא יותר מכך. בוודאי לא ברמה שהסדרה צריכה להיות. היא אפילו לא מתקרבת לכך. אין מעוף, אין חידושים, אין פענוחים מעניינים. פשוט עוד מאותו דבר ולא מעבר לכך. בעבר זה היה מספיק, אך מאחר ויש למה להשוות, ואפילו לעונה הראשונה שהייתה סבירה ומעלה, צופי הסדרה מבינים שבזבזו כמעט 18 שעות על שום דבר.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. הסדרה הידרדרה בנתוני הרייטינג מ 1.73 נק' מדד ו 8.79 מיליון צופים בעונה השנייה שלה ל 1.28 ו 7.42 מיליון צופים בממוצע. מהבחינה הזאת לא ברור מדוע ברשת העניקו לה 24 פרקים לעונה השלישית. ברשת חשבו שההתרסקות של הקומדיות ערב יום חמישי גרמו לכך, ואולי יש לכך חלק בירידה, אבל כאשר מביטים על העונה הזאת מבינים שהקהל האמריקאי הבין טוב מאד שלא מדובר במוצר טוב, ואפילו פחות מכך.

בשלב הנוכחי של הסדרה, אפילו חזרת הדמות של מוריארטי לא תוכל להציל אותה. לא ברור כיצד אפשר לקחת דמות כה מדהימה ולדרדר אותה לתהום. בעצם אפשר להבין זאת, מדובר בסדרה של רשת ברודקאסט אמריקאית, שהמרחק בינה לבין איכות רחוק מאד. מלבד The Big Bang Theory שגם היא נמצאת בדימדומיה, מתי בדיוק חזיתם בסדרה איכותית ברשת הזאת ?

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מזכיר קצת את מה שקרה במנטליסט אחרי שהסיפור של רד ג'ון נגמר.
לצערי הרשתות לא יודעות מתי לגמור סדרה כשיש לה עוד קצת כבוד.