יום חמישי, 8 באוקטובר 2015

ביקורת: Limitless, עונה ראשונה, פרקים 3-1: בעיות מהותיות ובעיה מרכזית אחת



רשת CBS לא הצליחה בשנים האחרונות להשיק בהצלחה סדרה בשעה עשר בערב, אולם דווקא Limitless, שלא הייתה בטוחה אם בכלל תאושר לסדרה הצליחה להניב נתונים סבירים בהחלט בערב הפתיחה שלה עם 1.9 נק' מדד ו 9.86 מיליון צופים, בפרק השני הצליחה לשמור על כוחה, אבל כבר בפרק השלישי החלה הירידה שלה לנתונים, שאולי לא יאפשרו לה עונה נוספת. נכון, לא מדובר במספרים שעד לפני שלש שנים הרשת הייתה מגדירה טובים, אך במצב הרשת בימים אלו, היא תיקח גם הצלחה בינונית, במיוחד לאחר קריסתה של Code Black, אשר הייתה התקווה הגדולה ביותר שלה לעונת 2016-2015. כבר מהפרק הראשון ניתן היה להבחין בבעיות של הסדרה.

כיצד ?

ראשית, חייבים לשים לב שכבר בפרק הפיילוט שלה הסדרה הניבה 1.9 נק' מדד לעומת 1.7 נק' מדד של NCIS: New Orleans, אשר שודרה לפניה ובפרקים הבאים המצב לא השתנה. כלומר, הסדרה לא תיהנה מהובלה טובה לאורך כל העונה.

כמו כן, הסרט, שבשל הצלחתו הופקה הסדרה, הצליח בעיקר בשל השחקן הראשי שלו, בראדלי קופר, וגם בשל שחקן המשנה, שאולי אתם מזהים את שמו, רוברט דה נירו שמו. אגדה חיה. הסדרה מציגה בתפקיד הראשי את השחקן ג'ייק מקדורמן בתור בריאן פינץ', אשר מתוודע לסם, שיכול לגרום למוחו לעבוד בצורה יעילה יותר. בתום הפיילוט הוא הופך להיות יועץ מיוחד עבור ה F.B.I, אשר נעזרים ביכולותיו וגם לומדים כיצד הוא מצליח לא לפתח תופעות לוואי. ג'ייק הוא לא השחקן שהייתי בוחר לדמות ראשית, אשר אמורה להיות מעין שילוב של שרלוק הולמס (מבחינה שכלית) וג'יימס בונד (מבחינה גופנית). הוא בדיוק ההפך מכך. מדובר בשחקן אפור וחסר כריזמה עוד מימי הסדרה Greek. יכול מאד להיות שחלק מהנשים יחשיבו אותו כיפה תואר, אבל זה לא מספיק עבור הדמות. אפשר וצריך היה ללהק שחקן אחר לדמות.

מי שאולי תציל אותו היא ג'ניפר קרפנטר (רבקה), אשר מגלמת את סוכנת ה F.B.I, איתה ג'ייק אמור לעבוד, ואשר אביה של הדמות נרצח בשל משהו שקשור לסם אותו ג'ייק לוקח ועתה היא מצפה שהוא יסייע לה בחקירה של מות אביה. הבעיה היא, שזה לא מספיק. הדמות המרכזית היא של פינץ', אשר אמור להיות מעין גיבור על ומקדורמן לא מספק את הסחורה. ראו זאת במיוחד כאשר בראדלי קופר ניצב מולו באחת הסצנות בפיילוט וזה נראה כאילו ילד ניצב מול מבוגר. קופר אמור להפציע במהלך העונה בתפקיד אורח מתמשך וכאשר זה יקרה הרמה תעלה, הבעיה היא שברוב הפרקים הוא לא אמור להופיע ואז הבעיה תהיה בולטת במלוא הדרה.

בעיה נוספת היא, שבאופן מעשי, רשת CBS הפכה את הסדרה לעוד אחת מהסדרות שלה ועיקרה אותה כמעט מהייחודיות שלה. מדובר בעוד סדרה בה פותרים פרשיות, כאשר הפעם הגימיק היא היכולת של פינץ'. מה שונים הדברים מהסדרה "אלמנטרי" או "המנטליסט" שנפחה את נשמתה ? רק העובדה שהסדרות הללו לא מציבות גיבור על בעל כוחות, אך מבנה הסדרות הללו דומה. אין בה יותר מדי תחכום, וגם מרבית מסיפורי המסגרת הקטנים שהוצגו בו (ההתערבות של הדמות של קופר, או רצח אביה של רבקה) לא מספיק טובים בכדי למשוך את הצופה להגדיר את הסדרה כייחודית. פשוט, עוד סדרה של רשת CBS.

דרך אגב, הדינמיקה שבין פינץ' לרבקה מזכירה מאד את הדינמיקה בין צ'אק לשרה בסדרה "צ'אק", וכך גם הרעיון הכללי, גבר לא יוצלח, שלא מתקדם בחיים, מקבל "מתנה" אשר גורמת לו להיות במצב יחודי בכדי לעזור לסוכנות ארצית, כאשר בצ'אק מדובר היה ב C.I.A ואילו ב Limitless מדובר ב F.B.I. כלומר יש כמעט חזרה על אותה נוסחה, אם כי בצ'אק הייתה קיימת חמימות שבסדרה הזאת אין וג'ניפר קרפנטר היא בהחלט לא איבון סטרהובסקי.

האם אפשר להצביע על אלמנטים חיוביים בסדרה ?

שניים בלבד ושניהם קשורים לליהוק. הליהוק של ג'ניפר קרפנטר היה נכון, אם כי מישהו צריך להתחיל להביא לסט של הסדרות שלה ספר או מעצב שיער נורמאלי. גם ב"דקסטר" השיער שלה נראה מחריד, אבל הפעם היא כבר לא על תקן הצעירה הפוחזת, אלא סוכנת F.B.I מנוסה וראוי שתראה בהתאם.

גם הופעות האורח של בראדלי קופר וסיפור המסגרת שלו הן דברים מבורכים. אין ספק שמדובר בשחקן מהשורה הראשונה. חבל שהוא לא יופיע בכל הפרקים.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות אם אין לכם משהו אחר לצפות בו. באופן כללי, מדובר בדרמה בינונית ביותר, אשר לא ממשיכה את האיכות של הסרט. לא מדובר בסדרה גרועה, אבל גם לא משהו יוצא דופן. עוד סדרה של רשת CBS, שכאשר תרד מהמסך לא יזכרו אותה כעבור חודשיים. תעשו את החשבון ותחליטו לבד.

מה החלטתם ? 

תגובה 1:

שי אמר/ה...

סדרה חמודה, וברגע שהוסיפו דגש על ההומור מפרק 2 והלאה אאל"ט, היא אף הפכה למהנה עוד יותר... ונחמד שבפרק 3 עשו איחוד בינו לבין השחקנית הראשית שמולו בסדרתם הקודמת סיפור האהבה במנהטן..
אני ממליץ, נוסחתית אך מהנה והשחקן הראשי לא כזה אנמי כמו שתיארת אותו- הוא דווקא מתאים לתפקיד הairhead שהופך לגאון... נכון הוא לא שחקן ברמה של בראדלי קופר, אך מצד שני כרגע הוא כמו שבראדלי קופר היה כשהוא שיחק בזהות בדויה... יש לו עוד כעשור כדי להגיע לרמה של בראדלי קופר כוכב הקולנוע ;)
תודה