יום שישי, 23 באוקטובר 2015

שלב סיכום עונה: 24, עונה תשיעית: הסדרה הנכונה, במקום הנכון, בזמן הנכון, עם הליהוקים הנכונים, אבל...



צופי הסדרות של רשת USA יכולים להצביע על הנקודה שבה הרשת שלהם ביצעה מהפך בדרך להיות סדרת הכבלים המצליחה ביותר בעונות הקיץ (ובכלל) בחצי השני של העשור הקודם. זה קרה כאשר ברשת העלו את הסדרה Burn Notice ב 28 ביוני 2007. כאשר הסדרה הצליחה היא יצרה מצב שברשת כמעט ושכפלו את ההצלחה עם סדרות בעלות אוקטן גבוה כ Covert Affairs ובמידה מסוימת גם White Collar. בשנים הללו (סוף העשור הקודם ותחילת העשור הנוכחי) זו הייתה תקופת הזהב של הרשת. כלומר, לסדרות בעלות אוקטן גבוה יש ביקוש בעונות הקיץ.

בשל כך, הרעיון להחיות את המותג של הסדרה 24 לאחר ארבע שנים של הפסקה מתום העונה השמינית היה רעיון נכון מאד. ראשית, אפשר היה להבחין ברשתות החברתיות שיש ביקוש לסדרה, כאשר בתחילה דובר על סרט קולנוע, אך בסופו של דבר הוחלט על עונה נוספת ברשת FOX. לפי דעתי, גם בכך הם קיבלו החלטה נכונה, משום שקשה להעביר את הקונספט של הסדרה לסרט קולנוע. וכפי שכבר ציינתי, בעונות הקיץ קיים ביקוש לסדרות בעלות אוקטן גבוה ולכן ההתעקשות להעלות אותה בעונת הקיץ ולא להחזירה לעונת החורף כפי ששודרה בשמונה עונותיה הראשונות היה נכון, כאשר היא לא הייתה צריכה להיאבק בשאר הרשתות יתר על המידה.

גם בגזרת הליהוק של הדמויות הראשיות בהפקה קיבלו החלטות נכונות אחת אחרי השנייה. ההחלטה על צירוף איבון סטראהובסקי כמקבילה נשית של ג'ק באואר (ובפועל סוכנת C.I.A) הייתה מושלמת, בעיקר משום שאיבון המשיכה לגלם את התפקיד שעשתה בצורה נהדרת בסדרה "צ'אק" וכך גם בסדרה הזאת, בשעה שהוכיחה שכאשר הייתה צריכה להוכיח קשיחות בעיקר בתחילת העונה ומצד שני, כאשר הייתה צריכה להראות פגיעות בכל מה שקשור לבעלה שהופלל על מכירת סודות לסינים, קשה היה למצוא שחקנית אחרת שתעשה זאת בצורה טובה יותר.

גם הליהוק של טייט דונובן כמארק בודרו, ראש הסגל של הבית הלבן, היה במקום, משום שבתפקידו בסדרה 24 הוא העביר בדיוק את אותו האופי של הדמות שגילם בסדרה Damages, למרות שב Damages עשה זאת בדמות של עורך דין. הוא גילם דמות שחושבת שהיא דמות חיובית אבל במהותה היא לא כזאת ובסדרה הזאת הוא הוכיח זאת כאשר בגד בג'ק עבור הרוסים ואף זייף חתימה של הנשיא הלר בכדי להיפטר מ"המטרד" הזה.

ההחלטות הטובות של ההפקה נמשכו כאשר הלוקשיין של הסדרה עבר מחוץ לארה"ב. אחרי שמונה עונות הצילום בלונדון עשה לסדרה רק טוב ובאופן מעשי רענן את השורות. לראות צילומים של איצטדיון וומבלי או תחנות הרכבות של לונדון ועוד... יצר כמעט תחושה של סרט של ג'יימס בונד, כאשר הדמות של ג'ק באואר היא דגם דומה כמעט במאת האחוזים לדמות המרגל הבריטי.

החלטה נכונה נוספת שקיבלו בהפקה הייתה לקצר את העונה ל 12 פרקים. נכון, הייתה בכך סטייה מהמבנה של 24 פרקים כמספר השעות במהלך היממה, אולם קיצור העונה גרם לכך שהעונה הייתה דוחסה מאד ולא היו "מריחות" של התסריט. אבל, זו גם הייתה הבעיה היחידה של ההפקה. הרעיון לדחוס יותר מדי בפחות מדי זמן. בדרך כלל, בעונה בת 24 פרקים היו מתחילים בסיפור ראשוני מרכזי, כאשר במקרה הזה מדובר על מרגו אל חרזי (מישל פיירלי), אשר השתלטה על מזל"טים אמריקאים מתוך רצון לחסל את הנשיא הלר (וויליאם דוויין), ואז העלילה הייתה מתפתחת עוד יותר ובעונה התשיעית נכנסו הרוסים והסינים.

אבל, וזו גם הבעיה היחידה של הסדרה בעונה זו, בשל העובדה שהזמן קוצר בחצי השתלשלות העניינים מהרגע שבו מרגו ובנה חוסלו הייתה מהירה מדי. בארבעה פרקים ג'ק מוצא את החפרפרת בתוך ה C.I.A בדמות הסוכן נאוורו (בנג'מין פראט), מוצא איש מודיעין רוסי ומחסל אותו, מוצא ומחסל את הסיני שעינה אותו, מונע מלחמה גרעינית עם סין שרוסיה כמעט גרמה לה, מאבד את אודרי (קים ריבר) לחלוטין (היא מתה על ידי צלף סיני) קלואי (מרי לין רסקוב) ומבצע החלפת שבויים עם הרוסים תמורתה. שמונת הפרקים הראשונים התנהלו בקצב סביר ונכון, אך ארבעת האחרונים יצאו מכלל שליטה. אפשר להבין את הרצון "להעביר הילוך" לפני תום העונה אבל זה היה יותר מדי בזמן מועט.

מדוע, לפי דעתי, זה קרה ?

משום שבהפקה הודיעו מלכתחילה שמדובר בסדרה מוגבלת, ולכן הרצון לסגור את כל הקצוות של הסיפורים גרם לסחרור של התסריט. לו העונה הייתה מורכבת מ 24 פרקים זה היה מובן ומבוצע בצורה טובה יותר. חבל. אפשר היה לעשות זאת אחרת.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות, בעיקר בחודשי הקיץ ואם אפשר גם ברצף. כמו כן, כולי תקווה שלא נצטרך לחכות 4 שנים נוספות (אם בכלל) לעונה נוספת. נבצר מבינתי מדוע ברשת FOX לא הבינו שיש להם מוצר נכון עבור עונות הקיץ ולא העניקו עונה נוספת לסדרה מיד לאחר שהסתיימה, כאשר אפשר היה שבכל עונה הלוקיישן יעבור למדינה אחרת. הרעיון שברשת FOX הדליפו לתקשורת, שהם מעוניינים לפתח מחדש את הסדרה, נראה אידיוטי. מדוע להרוס משהו טוב ובעיקר מוצר מצליח (הסדרה הסתיימה עם 1.67 נק' מדד ו 6.470 מיליון צופים, איזו סדרה בעלת תסריט של הרשת בכלל התקרבה לנתונים הללו בעונות הקיץ ?) ? ולא, התירוץ שקיפר לא מעוניין להמשיך לא תופס במקרה הזה.

עבור חודשי הקיץ מדובר במוצר מושלם. בעונה התשיעית שלה זו כבר לא הסדרה פורצת הדרך, הטובה והאיכותית שהייתה בתחילת דרכה. מצד שני, לא צריך לחשוב יותר מדי, פשוט להתחבר לאקשן בחום הכבד בחוץ, לאכול אבטיח (מי לא אוהב אבטיח ?), להתרווח תחת המזגן ולמרות בעיות בתסריט ליהנות. אני יודע שלי זה קרה, ולכם ?

אין תגובות: