יום שישי, 30 באוקטובר 2015

שלב סיכום עונת הקיץ 2015: ארבע מתוך חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות בצרה גדולה



עד כמה שזה יישמע מופרך, מבין חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות, דווקא רשת ה CW יוצאת מרוצה מעונת הקיץ 2015. אמנם הניסיון שלה עם The Messengers נכשל כישלון חרוץ, אבל זה היה ידוע מראש בשל השיבוץ שלה בערב יום שישי רק בחודש באפריל. כלומר, להעלות סדרה חדשה בשלב כה מאוחר של העונה לא השאיר לה סיכויים רבים. לא מדובר פה באחת מהרשתות הגדולות שיכולות להרשות זאת לעצמן. וגם אז, עדיף לחכות עד לתום העונה (סוף מאי או תחילת יוני) בכדי להשיק סדרה חדשה.

אז, מדוע בכל זאת רשת ה CW יכולה להיות מרוצה ?

משום שהניסיון שלה להעביר את Beauty & The Beast לעונת הקיץ נחל הצלחה. קטנה. ממוצע נתוני הרייטינג של הסדרה בעונת החורף השנייה שלה היה 0.29 נק' מדד ו 800 אלף צופים. בעונה השלישית הנתונים הראו: ירידה אמנם ל 0.23 נק' מדד, אבל במספר הצופים הכללי חלה עלייה ל 880 אלף צופים. וזאת בעונת קיץ בה הפרקים גם שודרו מספר ימים קודם לכן בקנדה והיה ניתן להשיגם ברשת. אין ספק, שהעובדה שהרשת העניקה לה עונה רביעית לפני שהחלה העונה השלישית סייעה לה. בשל כך לא ברורה ההחלטה של הרשת לבטל כעת את הסדרה בתום העונה הרביעית שלה. האם ברשת חשבו שהסדרה תרשום עליה גדולה דווקא בעונת הקיץ ? קשה לי להאמין בכך, משום שהם ידעו שזה המיטב שהסדרה יכולה להשיג. אולי זהו סימן שהרשת כן יכולה לנחול הצלחה יחסית בעונת הקיץ. האם Reign תהיה הבאה בתור ? מעניין יהיה לעקוב אחר הרעיון.

הרשת שלא יכולה לחייך בצאתה מעונה זו היא רשת CBS. ראשית, הסדרה Under The Dome שלפני שנתיים הייתה תופעה מדהימה עם נתונים שאפילו בעונת החורף היו נראים היום מדהימים, הסדרה הזאת נפחה את נשמתה לאחר שלש עונות. הסיבה ? נתוני רייטינג לא מספיק טובים (0.96 נק' מדד ו 4.70 מיליון צופים) וביקורות גרועות. האלמנט המעניין הוא ששבועות בודדים לפני כן הודיע נשיא הרשת שיש לרשת תוכניות לגבי הסדרה וזאת למרות שהכיפה עומדת לרדת. ככל הנראה הוא הודיע זאת בכדי שישארו לצפות בסדרה עד סופה. סוף עצוב להתחלה כל כך מבטיחה.

אבל לא רק Under The Dome בוטלה. דרמה נוספת של הרשת, Extant, הצטרפה אליה לאחר שתי עונות בלבד. למען האמת, לא ברור מדוע ברשת החליטו להעניק לסדרה עונה שנייה לאחר שהעונה הראשונה הניבה בסך הכל 1.1 נק' מדד ו 6.15 מיליון צופים בלבד. יכול מאד להיות שרצו להשאיר את האלי ברי בתוך הרשת ומכיוון שהנתונים היו גבוליים ומטה החליטו להעניק לה סיכוי נוסף. זה לא עזר, משום שהסדרה הניבה בעונתה השנייה 0.72 נק' מדד ובמספר הצופים הכללי הגיעה ל 4.70 מיליון צופים.

ברשת התהדרו בכך שהסדרה Zoo, דרמת הקיץ היחידה של הרשת אשר קיבלה עונה נוספת, היא הדרמה החדשה הנצפית ביותר מבין רשתות הברודקאסט. יכול מאד להיות שזה נכון, והיא אכן כיכבה בקטגוריה של הנתונים הטובים במהלך מרבית העונה, אבל שימו לב לנתונים שלה: הסדרה פתחה עם 1.2 נק' מדד בלבד (אפילו Extant פתחה עם 1.65 נק' מדד שנה קודם לכן). הממוצע העונתי שלה עמד על 1.06 נק' מדד ובמספר הצופים הכללי היא הגיעה ל 6.40 מיליון צופים בלבד. יתרה מכך, הפרק האחרון של העונה הניב בסך הכל 0.9 נק' מדד ו 4.804 מיליון צופים. בכל קנה מידה מדובר בנתונים סבירים בלבד ואולי גם למטה מכך, הבעיה היא ששאר סדרות הרשת במצב גרוע הרבה יותר ובמידה וגם סדרה הייתה מבוטלת, הרשת הייתה מבטלת בכך את כל הדרמות שלה מעונת הקיץ בבת אחת. וברשת קיבלו החלטה לשדר שלש דרמות במהלך הקיץ. קשה להתחיל הכל מחדש עם שלש סדרות חדשות.

רוצים לשמוע אימרה מצחיקה ?

דווקא רשת FOX שידרה סדרה מצליחה בעונת הקיץ שזה עתה הסתיימה. הכוונה היא ל Wayward Pines, אשר הניבה בממוצע 1.1 נק' מדד ו 3.82 מיליון צופים. עבור סדרת קיץ אלו נתונים יפים מאד עבור הרשת. הבעיה ? הסדרה בוטלה לאחר עונה אחת. הסיבה הרשמית היא שברשת הודיעו שמדובר מלכתחילה בסדרה לעונה אחת בלבד. אולם, אם זה היה המקרה, מדוע לסיים עם סוף פתוח ? לפי דעתי, הסדרה עלתה לאוויר בשלב מאוחר מדי, כאשר חוזי השחקנים כבר לא היו סגורים ולהשיג אותם לעונה נוספת היה עולה הרבה יותר ממה שהרשת רצתה להעניק, משום שברשת לא האמינו בסדרה. ולכן, הרשת יכלה להעלות קאסט חדש, אולם אז סביר להניח שהסדרה הייתה מתרסקת ולכן החליטו לדבוק ברעיון הראשוני שלה ולסיים אותה כפי שתכננו. וזאת, למרות ההצלחה שלה.

גם רשת ABC לא יכולה לחייך בצאתה מעונת הקיץ הקודמת. ראשית, שלש דרמות של הרשת, אשר שודרו בקיץ שעבר, הגיעו לסיומן. הסדרה הראשונה הינה The Astronaut Wives Club מלכתחילה כוונה לעונה בודדת, אבל גם היא הניבה בסך הכל נתונים של 0.76 נק' מדד ו 4.12 מיליון צופים בממוצע.

הסדרה השנייה של הרשת, אשר הגיעה לסוף דרכה הינה Rookie Blue. הסדרה הניבה בעונתה השישית 0.65 נק' מדד ו 3.65 מיליון צופים בממוצע. הסיבה היחידה שהיא שרדה בשנתיים האחרונות היא משום, שהיא לא עלתה הרבה לרשת מאחר משום שהיא הופקה בקנדה והרשת קנתה את הזכויות שלה לשידור בארה"ב. בכל מקרה, הסדרה נמצאה בדעיכה מבחינת נתוני הרייטינג וגם מבחינה קריאטיבית סגרו את כל קצוות הסיפורים.

כמו כן, הניסיון שלה עם The Whispers נכשל כישלון חרוץ וגם היא בוטלה. הסדרה אמנם השיגה ממוצע של 0.83 נק' מדד לאורך העונה, אולם עובדה זו היא בעיקר בשל פתיחת העונה הסבירה. בחמשת השבועות האחרונים שלה הסדרה נעה בין 0.5 ל 0.7 נק' מדד בלבד. גם במספר הצופים הכללי הסדרה לא הבריקה, כאשר נעה בשבועות האחרונים בין 2.510 ל 2.768 מיליון צופים (3.43 מיליון בממוצע עונתי).

רק דרמה בודדת של הרשת, הכוונה היא ל Mistresses, חודשה לעונה רביעית. הסדרה סיימה את עונתה השלישית עם נתונים של 0.75 נק' מדד ו 3.19 מיליון צופים וניתן למצוא ירידה נאה לעומת העונה השנייה אשר הניבה 0.97 נק' מדד ו 3.71 מיליון צופים. אפשר לייחס זאת לעזיבתה של אליסה מילאנו או לעובדה שהסדרה נמצאת בשקיעה טבעית. בכל מקרה, עבדה לטובתה העובדה שהיא הייתה הדרמה בעלת הנתונים הטובים ביותר של הרשת בעונת מעונת הקיץ הקודמת (פרט The Astronaut Wives Club שבוטלה עוד לפני שהחלה מכיוון שכוונה לעונה אחת) ואולי בשל כך ברשת החליטו להחזיר אותה. בכל מקרה, עתיד גדול לא יהיה לה וסביר להניח שהיא תבוטל בתום העונה הרביעית. קשה לראות מצב שזה לא יקרה.

ולסיום, הגענו אל רשת NBC. הרשת כבר ביטלה שתי קומדיות, הכוונה היא ל Welcome To sweeden ו
Mr. Robinson ומנגד חידשה את הסדרה The Carmichael Show. יהיו צופים שיתהו מדוע דווקא The Carmichael Show אשר הניבה 1.03 נק' מדד ו 3.804 מיליון צופים בממוצע חודשה ואילו Mr. Robinson אשר הניבה בממוצע 1.02 נק' מדד ו 3.94 מיליון צופים בוטלה. סיבה אפשרית לכך היא שהשחקנית הנשית הראשית בסדרה Mr. Robinson, מייגן גוד, עזבה את הסדרה לטובת פרויקט חדש ברשת FOX, הכוונה היא ל Minority Report (לא שזה עזר לה במיוחד, גם לסדרה הזאת אין עתיד). בכל מקרה, הצלחת שתי הקומדיות הללו (למרות שאחת מהן בוטלה) מוכיחה שכוחם של האפרו אמריקאיים בטלוויזיה מתחיל להיות כוח משפיע, לפחות בכל מה שקשור לנתוני הרייטינג. הקהל "הלבן" מנגד פונה יותר לפלטפורמות אחרות (הורדות, צפייה און ליין ועוד...).

בגזרת הדרמות, Hannibal נפחה את נשמתה בתום העונה השלישית ולא הצליחה למצוא לעצמה בית חדש. הדרמה השנייה של הרשת, Aquarius אמנם חודשה לעונה שנייה, אך הניבה 0.53 נק' מדד ו 2.79 מיליון צופים בלבד בממוצע. לגבי האחרונה צריך לזכור שכל הפרקים שוחררו לרשת בערב השידור הראשון, אבל עדיין הנתונים שהיא הניבה לא היו מספיק טובים (לפחות כך דיווחו באמצעי התקשורת האמריקאיים). הסיבה שהיא חודשה נעוצה ברצון של הרשת להמשיך ולראות את דיוויד דוכבני משודר באחת מהתכניות שלהם, מתוך מחשבה שבשנה הבאה "יתפרו", או לכל היותר שנה מאוחר יותר, לו סדרה חדשה.

אם כן, הסיכום של חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות לעונת הקיץ 2015 הוא עלוב. אין סדרה אחת שהייתה להיט גדול. היו מספר סדרות שהצליחו בצורה סבירה (Zoo, Beauty & The Beast, The Carmichael Show, Wayward Pines), כאשר אחת מהן (Wayward Pines) כבר לא תחזור. זה לא מספיק. יכול מאד להיות שדווקא ריבוי הסדרות יצר את הבעיה הנ"ל ואולי גם פגם בסדרות הכבלים שהיו נהנות מעונת קיץ מוצלחת יותר ממה שעבר עליהן בעונה הנוכחית. יכול מאד להיות גם שההצלחה לפני שנתיים של Under The Dome הייתה מקרית ונקודתית. מעניין יהיה לראות את הלוחות של חמש הרשתות הנ"ל בעונת הקיץ הבאה ובעיקר מה הלקח שהן יקחו מהעונה הנוכחית: לנסות להשקיע יותר בפרויקטים הללו או פחות. 

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היא מיני סדרה...

techtik אמר/ה...

Sweden לא מופקת עי nbc זה אומר שכן יהיה לה עונה 3 בחו"ל?