יום שישי, 9 באוקטובר 2015

שלב סיכום עונה, Bloodline, עונה ראשונה: דוגמא טובה נוספת




"נטפליקס" עלתה על במת הרשתות, כאשר היא העלתה את הסדרה "בית הקלפים". לפני כן, אולי רבים שמעו עליה, אבל בפועל לא כל כך התייחסו אליה, בוודאי שלא החשיבו אותה כמתחרה רצינית לרשתות הכבלים והברודקאסט האמריקאיות. לכל היותר, מפיקי סדרות שבוטלו וצופים רבים פנו אליהם בבקשה שיצילו את הסדרות האהובות שלהם ויעניקו להן עונה נוספת. כיום, כשלש שנים לאחר מכן, אפשר לומר זאת בפה מלא: "נטפליקס" נמצאת בכבוד לצד הרשתות הנ"ל. אולי היא עדיין לא מצליחה להביא את מספר הצופים הגבוה, אבל היחס אליה השתנה. והוא רציני. מאד.

הסיבה לשינוי ביחס ל"נטפליקס" מקורv בעובדה שהיא מתגה את עצמה כבית יוצר לסדרות איכותיות. "בית הקלפים" הייתה הסנונית הראשונה, אבל גם העובדה שהרשת החזירה את הסדרה Arrested Development, אשר נחשבת לאיכותית, או העלתה את הסדרה "כתום הוא השחור החדש" ו Hemlock Grove, שעונתה הראשונה הייתה טובה מאד.

בשנה שעברה החליטו ב"נטפליקס" (וואהו, אני מרגיש כאילו אני מקדם את האתר בשעה שאני חוזר על השם שלו פעם אחר פעם...) לנסות להפיק סדרה מסוג אחר: אופרת סבון. לאחר צפייה בעונה הראשונה עושה רושם, שכמעט כל מה שהם עושים יוצא בסופו של דבר כמוצר מצליח, או ליתר דיוק, איכותי. מהבחינה הזאת, זה מזכיר את מצבה של רשת USA עד לפני שנתיים, כאשר כמעט כל סדרה שהם הפיקו נחלה הצלחה.

צריך לציין זאת כבר בהתחלה. לא מדובר בסדרה הקלילה ביותר, בוודאי לא לעונת האביב-קיץ. אורכו של כל פרק מתקרב לשעה (אורכו של הפרק האחרון היה 64 דקות) וגם עבור אופרת סבון התסריט היה כבד. למען האמת, בדרך כלל באופרת סבון, בוודאי ברשתות הברודקאסט, מצפים שקצב העניינים ינוע בקצב מהיר יותר, אבל במקרה הנ"ל קצב העניינים הוא איטי, מאד, ויכול להיות שחלק מהצופים ירגישו לעיתים מועקה, אבל בסופו של דבר הצופה יוצא בסוף הפרק מסופק.

הסדרה עוקבת אחר משפחת רייברן. אב המשפחה רוברט רייבורן (סאם שפרד), שכבר בפרק החמישי מת, אם המשפחה סאלי (סיסי ספאקק), שמחזיקה בסוד גדול מאד, ג'ון (קייל צ'אנדלר), אשר נשוי לדיאנה (ג'קינדה בארט) ויש לו שני ילדים גיין (טיילור רוביר) ובן (ברנדון לארקונטה). קווין (נורברט ליאו באץ'), אשר נשוי לבל (קייטי פינרן) ומג (לינדה קרדנילי), שיוצאת עם מרקו (אנריקה מאוריקאנו), אבל גם בוגדת בו בתחילת העונה.

חייה של המשפחה משתנים מהקצה אל הקצה כאשר דני (בן מנדלסון) האח הבעייתי במשפחה, שצרות אופפות אותו בכל מה שהוא עושה, חוזר אל עיירת החוף בה המשפחה הוריו מתחזקים פונדק משגשג ואחיו ג'ון הוא שוטר בכיר. בתחילה דני מנסה לחזור אל חיק המשפחה, אך אלו מנדים אותו וכאשר בסופו של דבר, ולאחר נקיפות מצפון בשל משקעי העבר, הם פותחים לו את הדלת זה כבר מאוחר מדי והוא כבר "עבר אל הצד האפל" והוא מושך את כל המשפחה איתו לכיוון הזה, כאשר בין היתר מעורבים במעשיו עסקאות סמים ואפילו רצח של נערות (אם כי בנוגע לכך הוא מקושר בעקיפין).

בחצי השני של העונה דני מחליט שכאשר היה נער נעשה לו עוול מצד משפחתו לאחר שהוא היה אחראי בשוגג למותה של אחותו שרה (אנג'לה וינוויקז) ואביו הוציא עליו את זעמו והכה אותו מכות רצח. ולכן, הוא מחליט להרוויח כסף, גם אם במחיר של הריסת כל מה שיקר למשפחתו וזה כולל ניסיון סחיטה של אחותו מג על כך שבגדה בחבר שלה, הכאת אחיו קווין אשר מכניסה אותו לבית חולים וגורמת לו לסחרור והידרדרות לסמים, כמעט תקיפה מינית של גיסתו דיאנה בה הוא היה מעוניין בעבר ואיום מפורש על חיי אחייניתו, ג'יין. התוצאות הרסניות עבור דני, אבל גם עבור המשפחה כולה, שלא תישאר אותו דבר.

הבעיה העיקרית שנובעת מהעונה הראשונה של הסדרה נעוצה בפורמאט שלה. בסדרה נקטו באותו סגנון בו נקטה הסדרה Revenge. כלומר, מציגים אירוע שהתרחש בסופה של העונה וכל העונה קצב העניינים מתנהל בצורה איטית עד לאותה נקודה.

מדוע מדובר בבעיה ?

משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא, שכפי שציינתי זה כבר נעשה ולאחרונה בעוד מספר סדרות, כך שאם בתחילה זה היה נחמד, הרי שהיום זה בעיקר מעצבן, במיוחד מאחר וכבר בפרק הראשון הגילוי הוא קשה מאד. וזה מוביל אותי לסיבה השנייה. משום שבניגוד לנעשה בסדרה Revenge, אשר הראתה סצינה של כביכול חיסול דמות ראשית (בעונה הראשונה דניאל, בעונה השנייה אמילי\אמנדה) אבל בסופו של דבר היה ברור שינסו לעקוף את המכשולים הללו והדמויות יישארו, הרי שב Bloodline מגלים כבר בפרק הראשון שג'ון הרג את דני והוא אף מנסה לטייח את המעשה (פלשבקים נוספים בפרים הבאים מגלים שאחותו גם מסייעת לו).

לפי דעתי, אין בעיה להרוג דמות ראשית במהלך עונה, אבל להודיע כבר בתחילת העונה שהמושא המרכזי ביותר שלה ימות וגם מגלים על ידי מי ? זה קצת יותר מדי. במידה ושואלים את ההפקה די ברור מדוע עשו זאת. נעשה ניסיון לעבוד על המימד הפסיכולוגי של מה שדני עולל למשפחה ופחות על תעלומת מותו, אבל אין ספק שזה פוגם מעט בחוויית הצפייה.

אלמנט שחייבים להדגיש הוא הליהוק. לא היה ליהוק אחד חלש בכל הסדרה ! מצב נדיר ביותר בנוף סדרות הטלוויזיה. יתרה מכך, ההחתמה של קייל צ'אנדלר גם העניקה לסדרה מימד של סדרה איכותית לאור ההצלחה שלו בסדרה Friday Night Lights והעובדה שהמבקרים שיבחו אותו על איכויות המשחק שלו ועל איכותה של הסדרה. ואכן, המשחק של קייל בסדרה זו הוא ללא רבב. לינדה היא התגלמות האחות הקטנה, כמו שנורברט הוא התגלמות האח המפשל או שדיאנה היא על תקן האישה הצחורה והמתוקה של הילד הטוב. ההצלחה בליהוק מגיעה גם לדמויות של ג'יין ובן.

למרות שהרעיון של איש משפחה שחוזר חזרה אל העיירה וגורר העלאת זיכרונות כאבים ו\או גורם לשינוי המצב הקיים, רעיון זה לא כל כך חדשני, הרי שהצורה שבה מוצגים הרעיונות בעונה הראשונה הייתה מושלמת. כל הסיפורים שסופרו במהלך העונה קיבלו את הפירוט הנכון וגם את הסגירה שהיו צריכים וזה גם נעשה בצורה נכונה, אם כי לפי דעתי, בוודאי שאם היו מפיקים פרק אחד נוסף זה היה עוזר לסיים את העונה בצורה מושלמת.

בעיה נוספת שניתן לציין בעונה זו היא הדקות האחרונות של העונה. נכון, מדובר באופרת סבון, אבל האיכות של התסריט די הצליחה להדחיק את העובדה הזאת. ואז בדקות האחרונות הצופים מגלים שבל בהריון והיא חוזרת לחיות עם קווין למרות שהשניים היו פרודים בתחילת העונה ואיך לא, שלדני יש בן והוא בא לדבר איתו על המוות של אבא שלו. אפשר להבין שרוצים לסיים את העונה בקליף האנגר, אבל זה היה קצת יותר מדי שמאלצי.

אז, לראות או לא לראות ?

למרות שתי הבעיות הקטנות שציינתי, ההמלצה היא לראות. נדיר לראות אופרת סבון כה איכותית. למען האמת, בשנים האחרונות ניתן להצביע על שתי סדרות שהצליחו להשיג את: העונה הראשונה של שתי סדרות עולות במוחי: Desperate Housewives ו Revenge. סדרה זו נמצאת באותה שורה. מעניין יהיה לראות אם האיכות תשמר גם בעונה השנייה, שכבר אושרה לה.

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא יודעת למה אתה מתייחס לסדרה כאל אופרת סבון לדעתי היא סדרת דרמה.
והיא בהחלט סדרה מצויינת. במיוחד בזכות השחקנים שפשוט עושים עבודה מעולה.

Unknown אמר/ה...

מישהו יודע מתי חסרי בושה חוזרת לעונה שישית אשמח לתשובה תודה

שי אמר/ה...

ינואר 2016

אלעד אמר/ה...

מה חשבת על הסדרות דרדוויל sense8 ו narcos?

Unknown אמר/ה...

ביקורת מעולה כרגיל. אבל למה אתה כותב את הביקורות של הסדרות זמן רב אחרי שהעונה נגמרה???( בדרך כלל)

חיים אמר/ה...

החור הגדול בסידרה מעולה זו הוא התעלמות מטרידה של המשטרה מבדיקת פתולוג לגבי מועד פטירת האח דני.
זה היה ממוטט לחלוטין את התסריט!
לדעתי ממש "חור שחור"!
בנוסף: הכויות הקלות על ידו השרופה של דני לא תואמות את כמות החומר הדליק שנשפך עליו.
לדעתי דליקה זו הייתה אמורה לשרוף את כל גופו של דני ומהעצמות שיוותרו לא ניתו יהיה לדעת שהוא מת בטביעה!
אי אפשר להשוות את שריפת דני לשריפת שאר המהגרים כיוון ולא נשפך עליהם דלק ישירות, אלא המיכלים התפוצצו על הסיפון.