יום שישי, 29 באוגוסט 2014

שלב סיכום עונה: Elementary, עונה שנייה: פרק אחד בלבד



"באשר יגורתי בא לי". מדובר בפתגם שאפיין מאד את קו המחשבה שלי בשנייה שסיימתי לצפות בפרק האחרון של העונה השנייה של הסדרה Elementary. כאשר העונה הראשונה של הסדרה הגיעה לסיומה סיכמתי אותה והצגתי מספר חששות. לצערי, החששות הללו התאמתו כבר בעונה השנייה שלה. לא פלא שבעונה זו ירד הרייטינג של הסדרה.

טענתי, שהעובדה שהדמות של ווטסון היא אישה משנה לחלוטין את הדינמיקה של הסדרה ובעונה השנייה זה בא לידי ביטוי, כאשר יצרו רומן קל בין הדמות של ווטסון לדמות של מייקרופט הולמס, אחיו של שרלוק. עבור מעריצי הדמויות המקוריות זה כבר היה יותר מדי. נכון, בהפקת הסדרה האמריקאית שינו בעונה הראשונה את הרקע של מספר דמויות, כולל הפיכת מוריארטי וגם זו של ווטסון לנשים ואת גברת הדסון לטרנסג'נדרית, אבל יש גבול לכל תעלול. יכול מאד להיות שבעקבות העובדה שיצרו לשרלוק רומן בעונה הראשונה עשו זאת בעונה השנייה לווטסון, אבל זה כל כך קלישאתי לייצר לה רומן עם אחיו. בכמה סדרות ראינו זאת ?

הקוראים שכל כך אהבו את הדמויות המקוריות כבר לא יודעים אלו דמויות יהרסו להם הלאה. מייקרופט מאופיין בספרים וגם בסרטים שנעשו בעקבות הסרטים כבעל חוש הקשה לא פחות טוב מזה של אחיו ואילו בסדרה הזאת הפכו אותו לקרבן, ואפילו למה ששרלוק אומר עליו "עצלן...מוקיון...", למרות שכביכול שני האחים מתחברים מחדש לאחר נתק של מספר שנים שלא דיברו אחד עם השני. נכון, עשו ממנו נכס של MI6 אבל מעבר לכך, ציירו אותו יותר כפתאטי מאשר דמות שבאמת חשובה וזה היה עצוב לראות.

טענה נוספת שלי הייתה שבעונה הראשונה לא כל כך רואים את ווטסון נדהמת מהעבודה של הולמס ושגם עובדה זו פוגמת במבנה הכללי של העולם של הולמס שלמדנו להכיר ולאהוב במשך כל השנים. בעונה זו לקחו את העובדה הזאת רחוק יותר. בעונה השנייה ווטסון הפכה לבלשית בעצמה ולמעשה לשותפה לכל דבר לתהליך של הולמס. עובדה זו הפכה את הסדרה לסדרה בלשית כמו כל סדרה שראינו עד עתה. גבר ואישה פותרים תעלומות. הבעיה גדלה משום שגם העלילות לא כל כך מעניינות, בוודאי לא בהשוואה לסדרה הבריטית או לסדרת הסרטים. מדובר באותם סיפורים של רציחות שהצמד פותר מדי פרק ובכך הסדרה הופכת לבינונית ומטה.

בעונה הראשונה, למרות שמרבית מהפרקים עמדו בפני עצמם היה סיפור מסגרת מעניין מאד: הניסיון של הולמס ביחד עם ווטסון לאתר את מוריארטי. סיפור המסגרת היה זה שהשאיר את הצופים לצפות בסדרה. בעונה השנייה זה לא קיים. סיפור המסגרת בעונה זו עסק במייקרופט הולמס, בעברו ובמעשיו, אשר גורמים בין היתר לחטיפתה של ווטסון ולניסיון הפללה שלו על ידי חפרפרת בתוך MI6. הבעיה היא, שהסיפור היה גרוע מאד וזאת בלשון המעטה. אולי משעמם זו המילה הנכונה יותר.

בעונה הראשונה הייתה זו נטלי דורמר שהצילה את הסדרה בשלשת הפרקים האחרונים שלה, כאשר גילמה את דמותה של איירן אדלר ומאוחר יותר התברר שהיא גם מוריארטי, בעונה זו הסדרה ממשיכה להתבוסס בבינוניות. נכון, מתחילים להתרגל לג'וני לי מילר בתור הולמס, אבל זה עדיין לא מספיק. עושה רושם שלאחר שצופים בפרק של הסדרה שוכחים אותו מהר מאד.

כיצד אפשר להבחין בכך ?

ישנו פרק אחד בלבד מתוך עשרים וארבעה פרקים שהיה יוצא דופן וזה הפרק השניים עשר של העונה, הפרק בו הולמס ביחד עם ווטסון נאלצים לשתף פעולה עם מוריארטי בכדי לחלץ ילדה שנחטפה, ובסוף מתברר שמדובר בבתה של מוריארטי. פרק זו הוכיח מספר דברים: נטלי דורמר שחקנית מעולה, שמצליחה להשאיר במשחקה בצד את כל השחקנים בסדרה, כולל שחקנים מנוסים כג'וני לי מילר ולוסי לו. כמו כן, הוכח שכאשר הדמות של מוריארטי נמצאת על המסך העוצמה של הפרק עולה ולבסוף, שהכימיה בין דורמר למילר מעולה. בשל כך, היה עצוב לקרוא כבר באמצע העונה שהדמות לא תחזור בפרקים נוספים בעונה, בין היתר בשל לוח הזמנים של דורמר.

האם אפשר לציין אלמנטים חיוביים נוספים בעונה זו ?

לא. הסיפורים האישיים היו "בסדר", אבל לא יותר מכך. אבל יותר מהכל צרמה העובדה שניסו "לביית" את הולמס. להפוך אותו ליותר חביב, בין היתר בשל יחסיו עם ווטסון או בלקח שהוא לומד לאחר שההתנהגות שלו גורמת לכך שהבלש בל נורה כאשר הוא מגן עליו וכמעט הופך לנכה ביד אחת כאשר ידו לא מתפקדת במספר פרקים. הסיבה שאוהבים את הדמות של הולמס היא שהדמות יוצאת דופן וכפי שנטען בסדרה הבריטית מדובר בסוציופת. ברגע שמנסים לשנות את הדמות זה גורם לזילות שלה כפי שרואים בעונה זו.

אז, לראות או לא לראות ?

רק את פרק שתיים עשרה של העונה, על כל השאר ניתן לעבור די במהירות (כולל פרקי הסיום של העונה, שכביכול גם עסקו בתמה המרכזית של העונה). במידה ובהפקה מעוניינים להעלות את הרמה של הסדרה הם חייבים להחזיר את נטלי דורמר לסדרה בכל צורה שהיא ולמספר פרקים רב ככל האפשר. קשה לי לראות אפשרות אחרת. אני מקווה מאד שאתבדה. אה כן, ורצוי להוריד את מספר הפרקים. אין שום סיבה "למרוח" את העונה על פני עשרים וארבעה פרקים בעונה, במיוחד כשפרקי הציר של הסדרה בעונה עומדים על חמישה או שישה לכל היותר.

3 תגובות:

שד משחת בכעס אמר/ה...

לך תחפש ג'וקים כך אמר הגשש
וכך אני גם אומר לך
העונה השניה היתה מצוינת
ואני יסביר לך למה
סדרות שעושים להם רק עונה אחת תמיד מתלוננים למה אין עונה שניה
ואם כן עושים עונה שניה מתלוננים למה היא לא טובה כמו העונה הראשונה
אי לכך ובהתאם לכך דעתי היא כזאת
אני נהנה לצפות בסדרה שבנו אותה בצורה כזו שיש לה התחלה ויש לה סוף
ובגלל כל התלונות של הצופים כמעט אין סדרות עם התחלה וסוף
ואם יש אז מסיימים אותם באופן גרוע ומגעיל
אז תפסיקו להתלונן ותתחילו לצפות בלי להגיב או לא לצפות

מעיין אמר/ה...

מסכימה עם רוב הביקורת. לא רואה מקום להשוואה ברמת העלילה בין אלמנטרי לשרלוק - האחת סדרת משטרה והאחרת מיני סדרה. מתבקש להשווות את הדמויות, אך לא את הסיפורים. אני גם לא רואה זילות בכך ששרלוק לא סוציופת כאן, מספיק שהוא אנטיפת. בכל השאר אני חושבת כמוך. במיוחד חבל שהסדרה באורך 24 פרקים בעונה. זה נכון לגבי הרבה סדרות של 22-24 פרקים, שעם 16-18 פרקים בעונה יכלו להיות מוצלחות יותר, עם עלילה מגובשת יותר והתקדמות בקצב טוב יותר - ואני ממש לא בעד קצב מהיר, אבל גם לא איטי.

שד משחת ברוגע אמר/ה...

ילדה אבודה חודש לעונה 5 ואחרונה
יהיו 16 פרקים
השידור בקנדה יתחיל ב 7/12/14
והעונה תתחלק לשתי חלקים
http://www.showcase.ca/blogs/6064/fifth-season-of-lost-girl-to-be-its-last