יום שישי, 1 באוגוסט 2014

שלב סיכום עונה: השמיניה, עונה 4: לא לילד הזה פיללנו



כאשר מזכירים את הסדרה "השמיניה" מיד עולים זיכרונות בקרב הצופים בני העשרים פלוס וקרוב לוודאי שגם גורמים לאותם צופים לחייך חיוך של הנאה. מדובר בסדרת הנוער הטובה ביותר שנראתה על המסכים בעשור האחרון, וצריך גם לזכור שמדובר בסדרת הנוער הראשונה, לפחות במבנה של סדרות הנוער בדור הנוכחי. שש שנים עברו מסיום העונה השלישית של הסדרה ועד לחזרתה למסכים לפני כשנה. לא היה לי ברור מדוע החליטו להוריד את הסדרה בפעם הראשונה וכמו כן, לא ברור מדוע החליטו להחזיר אותה.

בערוץ הילדים הודיעו שהסיבה לכך שהחליטו להחזיר את הסדרה היא, שהיה להם סיפור טוב מספיק בכדי לחזור לעונה נוספת. עתה, כאשר העונה הסתיימה, ניתן לשאול: זה הסיפור הטוב שהיה לכם לספר ? זה מה שהגיתם לאחר שש שנים של הפסקה ? במידה והתשובה לכך היא כן, מישהו בערוץ הילדים צריך להיות מפוטר. העונה הרביעית הייתה עלבון לכל אוהבי הסדרה, שזכרו לה חסד נעורים.

מדוע ?

משום שמדובר במחזור חומרים בכל אספקט של הסדרה. נכון, בעונה זו הוחלט ליצור "שמיניה" חדשה, כביכול של הדור החדש, אבל לייצר עותקים של הדמויות כמעט אחד לאחד ? ניתן היה לראות כיצד מנסים להפוך את עמית יגור (הגר) לעדי הימלבלוי החדשה, את נועם לוגסי (גילי) לדון לני גבאי החדשה, את אור טראגן (רפאל) לידידיה ויטל החדש וכך הלאה...הבעיה ביצירת אפיוני דמויות על פי דמויות קיימות, במיוחד כאשר הדמויות הוותיקות נמצאות גם הן על המסך, היא שניתן לראות את ההבדל ברמת המשחק והנוכחות של שני הדורות. נכון, זה לא הוגן לעשות השוואות בין שחקנים וותיקים עם ניסיון לאלו שזה עתה עושים את דרכם הראשונה (או ליתר דיוק, שנמצאים בתחילת דרכם), אבל ההפקה של הסדרה גורמת להשוואות הללו.

המסקנה הברורה מההשוואה בין שני "דורות" השחקנים היא, שלא ניתן לציין בדור החדש שחקן אחד או שחקנית שמותרים רושם שהם עומדים להגיע לחלק ממה שהקאסט המקורי של הסדרה הגיע אליו. גם ברמת המשחק (אם כי, במקרה זה המצב יכול להשתנות בעתיד, משום שיש להם את האפשרות עדיין ללמוד ולהתפתח, בניגוד למשל לאגם רודברג, שלא משנה שכמה תלמד כבר לא תהיה שחקנית, למרות שממשיכים ללהק אותה לסדרות) וגם בנוכחות (בכך, כבר אין להם סיכוי להשתפר, או שיש לך את זה או שאין, ולהם אין).

את בעיית הליהוק בהפקה היו חייבים לפתור לפני שהסדרה החלה. לפחות לגבי שתי שחקניות ברור כמעט מהדקות הראשונות שאין להן מקום בסדרה. הראשונה היא עמית יגור, שעד שהיא מסיימת משפט אחד אפשר לגשת למטבח, להוציא כוס מים ולסיים לשתות. השנייה היא דריה שיזף (ליאה), שבשל הקול הנמוך שלה קשה לעיתים להבין מה שהיא אומרת. בצד הגברי חייבים לציין את הליהוק הגרוע של אור טראגן. אור הוא לא שחקן, רואים זאת בהבעות פניו שלא משתנות כמעט בכל סצינה. לעיתים נדמה שהוא מופתע כמעט בכל רגע מחדש. לאחר שלוהק היה הבמאי חייב לעבוד איתו על הבעות פנים. מדובר באלמנט שכל שחקן מתחיל אמור לדעת.

בהפקה לא הסתפקו במחזור של השמיניות (גם הפעם יש לנו זוג תאומים לבית דביר, רונצ'וק ומרי) מבחינה מבנית וגם במבנה העלילתי מחזרו חומרים. עוד פעם רוצים לשאוב מהשמיניה את הלמדא, גם הפעם משתמשים בלמדא קלאוד בכדי להחזיר את השאיבה אל הפושע (דורי)  ולעצור אותו וכו'...לא היינו כבר בסרט הזה ? במידה והחליטו ליצור סדרה חדשה, מדוע לחזור  על אותם אלמנטים שכבר ראינו בעונות קודמות ובצורה טובה יותר ?

כיצד ניתן היה לעשות זאת אחרת ?

אם אתם שואלים אותי, ובמידה ואתם קוראים את הכתבה סימן שאתם שואלים, היו חייבים לבצע מספר שינויים מהותיים. ראשית, לא להשתמש בכל חברי השמיניה המקורית. אין כמעט ספק שניתן היה לדלל את ההשתתפות של מספר דמויות. בראש ובראשונה היו חייבים לוותר על דני לשמן (דורי). לא ברור לי כיצד הוא לוהק מלכתחילה לקאסט המקורי, אבל שלש עונות ב"שמיניה" ומספר עונות ב"חצויה" הוכיחו שלא מדובר בשחקן. כמו במקרה של אגם רודברג, צריך להודות בכך ולהמשיך הלאה. נכון, סוף העונה עוסק בדורי, אבל גם את התסריט היו חייבים לשנות.

שחקן נוסף, שלא היה צריך לחזור הוא אבי קורניק (אבי), שלמרות שהתקדם והראה עם השנים ניצוצות של התקדמות במשחקו, עדיין לא הוכיח שמדובר בשחקן שעושה יותר מאשר לדקלם את הטקסט שלו.

את עדי המילבלוי, דון לני גבאי, הילי ילון, לימור אטיאס וידידה ויטל הייתי משאיר וכמו כן, עושה הכל בכדי להחזיר את מיכאל אלוני, אשר מראה בסדרה "שוברי גלים" שיש לו לפחות נוכחות על המסך.

הסדרה "חסמב"ה דור 3" הוכיחה בעונתה הראשונה שלא חייבים להחזיר את כל הדמויות לחיים, אלא רק אם זה תורם להתפתחות הסיפור. כך היו חייבים לנהוג גם במקרה של העונה הרביעית של "השמיניה". אולי להתחיל את הסיפור מנקודת מבטם של איה וניני ומשם להתרחב ולא מלכתחילה להחזיר כמעט את כל הדמויות.

במידה ומנתחים את התסריט של הסדרה המסקנה הנובעת כמעט בצורה מיידית מצפייה בפרקים הראשונים היא, שנעשתה עבודה גרועה מאד. עושה רושם, שבמקום להתקדם מבחינה רעיונית ובמיוחד מבחינת רמת הטקסט, שבעונותיו הראשונות פנה גם לקהל מבוגר יותר ולא רק לבני הנוער, במקום להתקדם בהפקה עשו מעשה שלא יעשה ודרדרו את הרמה לצפייה של ילדים בני 15-12 (ואני נדיב). למה לא לנסות ולהפוך את התסריט ליותר מאשר סדרת נוער רגילה ? בסדרה "כמעט מלאכים", שתסריטאים ישראלים רבים שפונים לבני הנוער חייבים לצפות בה בכדי להבין כיצד מקדמים, תסריט ודמויות בין עונות, הבינו זאת והוכיחו שאפשר לעשות זאת.

ואם כבר אנו עוסקים בתסריט, "כוחות על" ? באמת ? אתם רציניים ? בתחילת דרכה הסדרה הייתה פורצת דרך גם בכל מה שקשור לסיפור שרצתה לספר. כיום, כמעט כל רשת מייצרת סדרות על גיבורי על, אפילו בברטניה
(Misfits) ובניו זילנד (The Almighty Johnsons), בשביל מה לנסות לחקות מאפיינים נוספים של סדרות אחרות ? לא מספיק שבהפקה מחזרו רעיונות של עונות קודמות, עתה הם ממחזרים גם סדרות מחו"ל ? נכון, יכול מאד להיות שרצו להראות שיש למדא 2.0, אבל זה נראה כל כך לא רציני ודרדר את הרמה עוד יותר, במיוחד מאחר והתסריטאים הישראלים לא הוכיחו שהם יכולים לכתוב סדרת קומיקס בצורה טובה ("הנפילים" ששודרה ב"יס" היא דוגמא לכך). שימו לב, שהרעיון של האמצעי הטכני שמושתל על אנשים ומאפשר למי שמשתיל אותם אפשרות להשתלט על בני האדם נוסה גם הוא במספר סדרות (ואריציה של הרעיון הוצגה כבר בסדרה "בבילון 5" המיתולוגית לפני כעשרים שנה).

נקודה נוספת שחייבים לציין בנוגע לתסריט. עושה רושם, שהתסריטאים לא יודעים כיצד לסגור באופן סופי את הסיפור. מדוע צריך לסגור את מערכות היחסים של כמעט מרבית מהדמויות ? רוני וניני זה היה מובן, אבל מדוע גם הגר ודניס ? או להראות ניצנים של התקרבות בין יותם וליאה ? התסריטאים חייבים לחשוב לטווח ארוך ולתכנן זאת כאילו הם עומדים לכתוב שתיים או שלש עונות נוספות. יכול מאד להיות שלא תהיה עונה נוספת, אבל זה היה עדיף מאשר סיום כל כך מלאכותי. לדוגמא, אפשר היה להסתפק בנשיקה של הגר ודניס בבית של איה וניני ולא לחזור ולדוש בכך בדקות הסיום. להשאיר את הרעיון באוויר, כאשר לא הייתה צריכה להיות בכלל התייחסות למה שקורה בין יותם וליאה. בכך היו צריכים לעסוק, אם בכלל, בעונות הבאות בלבד. הבעיה היא לא רק שמרגישים שהסיום מלאכותי, אלא שהוא גם יוצר בעיות לתסריטאים שבאים לכתוב את העונה הבאה, במידה ותהיה עונה נוספת.

ולסיום החלק בביקורת שלי שעוסק בתסריט, אומר רק זאת: אם עוד פעם אשמע את המשפטים "להציל את העולם" או "המגן האנושי" אני זורק כיסא על הטלוויזיה...

צריך גם להפנות שתי שאלות מרכזיות לערוץ הילדים:

במידה והחלטתם להחזיר את "השמיניה" אחרי שש שנים, מדוע רק ל 47 פרקים בעונה ? האם נגמרו לתסריטאים הרעיונות ? משום שאני יכול במספר שניות להעלות רעיונות כיצד ניתן היה להעמיק את הדמויות ולהוסיף לפחות חמישה ואולי עשרה פרקים נוספים.

כמו כן, במידה והחליטו להעלות בסופו של דבר 47 פרקים בעונה, איך הם חשבו לפצל אותה ולא לשדר אותה באופן רציף, או לכל היותר בהפרש של כחודש או כחודש וחצי בין שני החלקים ? עברו יותר משבעה חודשים מסיום החלק הראשון של העונה ועד לעליית החלק השני !!! והניסיון לקרוא לחלק השני עונה חמישית הוא לא יותר מפאתטי, לא מדובר בעונה חדשה, אלא בהמשך העונה הרביעית וכולם יודעים זאת.

ולסיום, בערוץ הילדים חייבים להפסיק ללהק את טל מוסרי לכל הסדרות שלהם. נמאס כבר לראות את הפרצוף שלו בכל סדרת נוער (והאחרונה שבהן היא "שוברי גלים"). ניתן להבין שהוא חתום בחוזה עם הערוץ ולכן הוא מחויב ללכת לאן שהערוץ שולח אותו, לפחות זה מה שחוזה טאלנט אומר, אבל לחזור ולראות אותו שוב ושוב על המסך הפך אותו למאוס. נכון, בסדרה הוא אבא של איה וניני, רונצ'וק ומרי, אבל אפשר היה לנסות ולצמצם כמה שאפשר את נוכחותו. זו לא תהיה אבידה גדולה, מדובר באחד השחקנים הבינוניים שנראו על המסכים.

אז, לראות או לא לראות ?

עדי הימלבלוי טענה בראיון לאחר סיום העונה השנייה של "דאוס" שהיא לא תשוב להופיע בסדרות נוער. ככל הנראה האיחוד מחדש של "השמיניה" גרם לה לחשוב שוב על ההצהרה שלה. במבט כללי אפשר לומר, שהרעיון לאיחוד של הסדרה היה נכון ובעיקר נבון, היה יותר מנחמד לחזור ולצפות בדמויות שרבים אהבו לפני זמן לא רב ובמיוחד בשחקנים ידידיה ויטל, עדי הימלבלוי, דון לני גבאי, הילי ילון ולימור אטיאס. התוצאה הסופית הייתה רעה מאד. מחזור חומרים ודמויות, רמת תסריט ירודה וליהוק גרוע. עושה רושם, שבערוץ רצו להחזיר את הסדרה ורק אחר כך ישבו וחשבו מה שהם רוצים לספר. כל תסריטאי מתחיל יגיד לכם שהתהליך צריך הפוך, ראשית צריכים להגיע עם רעיון ואז ליישם אותו. במידה ועושים זאת בצורה הזאת התוצאה הסופית נראית אחרת לחלוטין. ההוכחה לכך היא העונה הראשונה של "האי" (בניגוד לשתי העונות שהגיעו לאחר מכן). עבורי, מדובר בכישלון חרוץ, אשר מקהה את הזיכרון הטוב שהיה לי משלש העונות הראשונות של הסדרה. אני מודע לכך שמרבית ממעריצי הסדרה הוותיקים לא פיספסו, קרוב לוודאי, פרק אחד מהעונה החדשה, אבל אם היו אומרים לי שזו תהיה התוצאה הסופית הייתי מוותר על החוויה.

אה כן, על יופיה של עדי הימלבלוי אין עוררין, אבל זה רק אני או שהילי ילון ולימור אטיאס נראות היום יפות יותר מאשר הן נראו לפני שבע שנים ?

7 תגובות:

אורן אמר/ה...

משעשע אותי שאתה מתייחס לסדרה הזו ברצינות..
בארץ, לטעמי, זה עובד: סדרות מושקעות בעלות ערכי הפקה גבוהים וכתיבה בהתאם - שעולות הרבה כסף, כמו "תמרות עשן" למשל. ואז סדרות האולפן הזולות יותר עם כותבים שבמקרה הטוב הם אלה שכותבים לסדרות הסבון (סליחה, "דרמות יומיות"), ובמקרה הפחות טוב כנראה יצאו לפני יומיים מסדנת כתיבה בחור בכפר נידח, ומשלמים להם בבוטנים. לפעמים התקציב שהולך לכותבים הוא מה שנשאר אחרי שהשקיעו בשמות מוכרים לנוער - כלומר כמעט כלום...

אנונימי אמר/ה...

גם שירה וילנסקי (מיקה) נהייתה פצצה
באמת הייתה עונה צולעת

אנונימי אמר/ה...

הייתה עונה גרועה, אני אהבתי את הסדרה דווקא בעונות הראשונות.
ידוע כמה פרקים יהיו בעונה 4 של נקמה?
תודה:)

שילו אמר/ה...

עוד שאלה... למה אמורה להיות לברוצ'רץ עוד עונה? הרי הסוף של העונה הראשונה היה די סגור.

אנונימי אמר/ה...

כמה פרקים יש ל"מגויסים"? האם צפויים פרקים נוספים או עונה נוספת? האם היא מצליחה? תודה

נעה אמר/ה...

אהבתי את ההתייחסות לאגם רודברג.
באמת שחקנית גרועה! זה שהיא יפה לא אומר אוטומטית שהיא גם מוכשרת.
בארץ בכלל נוטים להתבלבל הרבה בין יופי לכישרון

ספיר אמר/ה...

אתה צודק אבל אני לא מסכימה עם זה שדני ואבי שחקנים גרועים... כאילו, למה? בעיני הם שיחקו טוב והם עדיין משחקים טוב... הם הרבה יותר טובים מהשחקנים החדשים לפחות.
ומה יש לך מאגם רודברג? כל שניה אתה משווה אנשים אליה ...
לגבי טל מוסרי זה נכון אבל זה לא שהראו אותו כלכך הרבה... אז אין מה לצמצם בנוכחות שלו...
כאילו, בחלק הראשון של העונה הראו אותו די בקושי....
ההשוואה לכמעט מלאכים לא קשורה, כי בכמעט מלאכים עצמה יש קטעים של פנטזיה.... ומה שניסו בשמיניה בעונה הנוכחית זה להפוך אותה מסדרת דרמה לסדרת פנטזיה ...
וזה מה שאתה בידיוק לא אהבת...
ואיפה מיקה? לגמרי התעלמת ממנה ולא דיברת עליה בכלל
מסכימה ביותר לגבי הליהוק הגרוע, במיוחד לגבי השחקניות שמשחקות את הגר וליאה, לא יודעת מה מתלהבים מעמית יגור... בסדר היא יפה אבל שחקנית טובה היא עדיין לא.
ולגבי הרעיון שאולי היו חושפים חלק מהשמיניה, ואז חלק אחר בפרקים מתקדמים יותר די אהבתי.
לגבי האי, אני דווקא אהבתי את כל העונות של האי, לא מבינה מה הקטע.
בסך הכול אתה צודק לגבי זה שהעונה הייתה כישלון במיוחד בגלל התסריט והליהוק הגרוע.