יום שישי, 11 באפריל 2014

שלב סיכום עונה: House Of Anubis, עונה שלישית: לא משהו מיוחד.



החדשות הרעות לגבי הסדרה מגיעות, כפי הנראה, לאחר שהעונה מסתיימת. בסוף העונה השנייה הודיעה השחקנית נטליה ראמוס, אשר שיחקה את דמותה של נינה מרטין, כוכבת הסדרה, כי היא לא חוזרת לעונה השלישית של הסדרה. עתה מתברר, כי הסדרה לא תשוב לעונה רביעית.

רבים אולי לא יודעים, אבל הסדרה מבוססת על פורמאט הולנדי, ובו לאחר שלש עונות הסדרה נגמרה, אך הופק לה ספין אוף של שתי עונות של חבורה חדשה וצעירה, שנכנסה ללמוד בבית. עושה רושם שספין אוף שכזה לא יופק, לפחות נכון לעכשיו. למען האמת, בערוץ קיבלו את ההחלטה הנכונה, הסדרה מוצתה לאחר שלש עונות. למעשה, אולי כבר אחרי העונה השנייה, העונה השלישית הייתה מיותרת לחלוטין.

ההיעדרות של נטליה ראמוס מהעונה השלישית (ומסרט הטלוויזיה שהופק לאחר מכן) פגעה בהרמוניה של הקבוצה. כיצד ניתן להתאושש מכך, שהסדרה מאבדת את השחקנית הראשית שלה ? אז זהו, שעל פי העונה השלישית, הם לא הצליחו בכך. בהפקה החליטו להחליפה בשחקנית אלכסנדרה שיפ, אשר קיבלה את דמותה של קיי.טי ראש. הבעיה הגדולה הייתה, שבהפקה מחזרו את הדמות.

לפי דעתי, אין כל רע בניסיון להחליף שחקן או שחקנית ראשי\ת, אולם מדוע לעשות את זה בצורה כל כך שקופה. למה אני מתכוון ? לאופן שבו הוצגה הדמות החדשה. מתברר שקיי.טי היא תלמידה מארה"ב, אשר מגיעה לבית אנוביס בשליחות מטעם סבה בכדי למנוע חזרת רוע גדול אל העולם. מדובר כמעט באותם מאפיינים של הדמות של נינה (אמריקאית, באה להציל...). אם בוחרים להחליף דמות, היה רצוי לפחות להעניק לה סיפור רקע שונה בכדי להפריד אותה מהדמות שהיא מחליפה, משום שתמיד יעסקו בהשוואות ובכל מקרה היא תפסיד, בשל העובדה שנטליה הייתה הלב של הסדרה בשתי העונות הראשונות.

לא ברורה לי ההחלטה לוותר גם על השחקנית אנה מולי תן (אמבר) לאחר רבע עונה. במידה ומדובר באימוץ הרעיון של הפורמאט ההולנדי או החלטה של ההפקה הבריטית, מדובר בהחלטה גרועה מאד. לא מספיק שאיבדת את הכוכבת הראשית שלך אתה גם מוציא מהמשוואה את אחת מהכוכבות הראשיות ויוצר חור גדול יותר ?

מי שמכיר את הסדרה יודע שיש בה חבורה סודית בשם "סיבונה" ובחבורה המקורית היו נינה, אמבר, פטרישה, פביאן ואלפי. כאשר אמבר עזבה, יצא שמהחבורה המקורית נותרו רק פביאן, פטרישיה ואלפי, כאשר בעונה השנייה נוספו לה אדי ובעונה השלישית קיי.טי. אבל זה כבר לא היה אותו דבר. הצופים מבחינים, שמדובר ביצירת תלאי על תלאי, במיוחד כשמדובר בעונה בת 40 פרקים (פלוס סרט טלוויזיה באורך של 70 דקות).

הבעיה גדלה, כאשר חזינו בשחקנית שהחליפה את אמבר, לואיזה קונלי בורנהאם (ווילו). מדובר בשחקנית שכבר שיחקה במספר סדרות בריטיות, אבל בכל סדרה בה שיחקה ניכר היה שמשחקה מוגזם מאד, גם אם היא הייתה צריכה לגלם בסדרה דמות קצת אקצנטרית, זה יצא מכלל שליטה והדמות שלה לא הייתה אמינה. כמו כן, גם במקרה שלה, במידה והחליפו את דמותה של אמבר, מדוע להצמיד אותה לדמות של אלפי, החבר לשעבר של אמבר ? לי זה נראה קצת מאולץ.

מבחינת הרעיון של העונה, מדובר דווקא ברעיון מעניין. בעונה הזאת אנו חוזים בויקטור, אב הבית של בית אנוביס, וד"ר סוויטס, מנהל בית הספר ביחד עם קרוליין דנבי (שמתחזה לאחותה הרייט בכדי להיות מורה בבית הספר) מנסים להחזיר לחיים את רוברט פרוברשייר סמיית, אשר נמצא במכשיר להחייאה שמחזיק אותו בחיים מזה עשורים, בכדי שיעניק להם את המתנה של לחיות לעד. הם לא מוכנים לכך, שכאשר רוברט מתעורר הוא צריך להחזיר לכדור הארץ את האלה אמות ובכדי לעשות זאת הוא זקוק לנשמות של חמישה חוטאים וחלק מהצוות בצוותא לחלק מהילדים יזדקקו להפוך למעין גרסה רעה שלהם. יש להם רק סיכוי אחרון למנוע את זה, האם הם יצליחו בכך ?

הרעיון של העונה היה מעניין, אולם לאחר שתי עונות כה ארוכות שהתרכזו בנושאים מצריים, לפי דעתי היה ראוי קצת לגוון. בסרט הטלוויזיה ג'רום (אחד הילדים) שואל, מדוע זה צריך להיות תמיד מוטיב מצרי ? ולפי דעתי, השאלה מוצדקת. קיים שובע מהרעיונות הללו, למרות שמבחינה ביצועית, הטקסט דווקא בסדר גמור וברמה יחסית טובה לגילאים אליו הוא מופנה. התסריט זורם בצורה טובה, אבל עדיין קיימת תחושה שהסדרה עובדת על מתכון מוכר מהעונות הקודמות ודי ממחזרת חומרים.

ראוי לציין, שלאחר סרט הטלוויזיה, מדובר בסיום די שמאלצי לסדרה. כולם (חוץ מקיי.טי) מוצאים את בני הזוג שלהם: ג'וי וג'רום, פבריאן ומוירה, אדי ופטרישיה, אלפי ווילו. כולם מודעים לחבורה הסודית ואפילו משתפים פעולה עם ויקטור, אשר היה בצד של הרעים לאורך שלש העונות. למרות שאני לא אוהב בדרך כלל סופים צפויים, אפשר להבין את ההפקה, שרצתה להעניק לצופים (שרובם ילדים קטנים) סיום סופי לסדרה, משום שהחבורה מסיימת את התיכון והולכת לקולג' וויקטור עוזב את הבית, במקביל להזנקת דם חדש, כאשר הדור החדש נכנס.

אז, לראות או לא לראות ?

ילדים בני עשר עד שלש עשרה (ורק הם), שאוהבים את הסדרה וצפו בשתי העונות הראשונות שלה, יכולים לצפות בה, הם יקבלו בדיוק אותו דבר ממה שהם קיבלו בשתי העונות הקודמות. אך, הם צריכים לדעת לפני שמתחילה העונה, שלמרות הרעיון המעניין לעונה והתסריט הסביר, קיימת תחושה של "טחינת מים" ומחזור חומרים, הבעיה הגדולה ביותר היא איבוד שתי הדמויות הנשיות אמבר ובמיוחד נינה, התחליפים היו דהויים ולא מספיקים. טוב שהסדרה הסתיימה בשלב הזה, כאשר היא קצת אחרי השיא שלה, עונה נוספת הייתה ממאיסה לחלוטין את הרעיון, שדווקא היה מרענן כאשר עלה לאוויר בעונה הראשונה של הסדרה.

תגובה 1:

אליסון דילורנטיס אמר/ה...

איזה סדרה טובה יותר, The Lying Game או Pretty Little Liars?