יום רביעי, 12 במרץ 2014

ביקורת: Star Crossed, עונה ראשונה, פרקים 4-1: מחזור.



רשת ה CW אישרה בעונת הפיילוטים הקודמת חמש סדרות חדשות, מבין חמש הסדרות Star Crossed נחשבה כבר בשנה שעברה כחלשה מכולן והיא אף קיבלה את משבצת השידור הגרועה מכולן: אל מול The Voice של רשת NBC. נתוני הרייטינג של הסדרה היו גרועים כבר מהפרק הראשון. צופי הסדרה שתולים את האשם בתחרות מול The Voice צריכים לחשוב שוב. פרק הפיילוט של הסדרה לא שודר אל מול The Voice ובכל זאת הניב נתונים דומים לאלו של Hart Of  Dixie השנה (אותה משבצת שידור). ואולם, עדיין קשה להבין את השיבוץ של התכנית לאור העובדה שבפרק הפתיחה שלה היא נאלצה להתמודד מול שידורי אולימפיאדת החורף של רשת NBC. במידה ורצו להעניק לה סיכוי כלשהו היו חייבים להריץ אותה כבר בחודש ינואר, היישר מחופשת החגים ובתקופות שבין The Voice לאולימפיאדת החורף. בתקופה זו לא היו לה מתחרים.

ניתן גם לראות ש Star Crossed לא מצליחה להתרומם ברייטינג מאז פרק הפיילוט ולכן עושה רושם שלהיט גדול היא לא תהיה. מצד שני, היא גם לא קורסת לחלוטין. עדיין, קשה לי לראות כיצד היא תצליח לשרוד. השאלה המתבקשת היא: מלבד השיבוץ הגרוע של הסדרה, מה גורם לה לנפק נתונים כה גרועים ?

הבה נתחיל את הניתוח עם הרעיון של הסדרה. Star Crossed עוסקת בקבוצה של חייזרים, אשר החללית שלהם מתרסקת על פני כדור הארץ. חיילי צבא ארה"ב מצליח לתפוס את רובם ושם אותם בהסגר. עשר שנים לאחר מכן, שבעה ילדים מביניהם מורשים ללמוד בבית הספר של בני האנוש, עובדה שגורמת לזעם בקרב הקהילה ולניסיונות חיסול משני הצדדים. במקביל רומן נרקם בין אמרי (איימי טיגארדן) האנושית לרומן (מאט לאנטר) החייזר, אשר מנסה לקיים את חזון אביו (שמת כבר בפיילוט) ששני הגזעים יחיו בשלום זה לצד זה.

קשה שלא להבחין שלמרות שהסדרה כביכול מדברת על חייזרים, הרי שבפועל מדובר בעוד אופרת סבון לימודית (שרשת ABC Family מתמחה בהן בשנים האחרונות), אשר מנסה להעביר את המסר של: "לכבד את הזר והשונה". באותה מידה יכלו לומר שעוסקים במסתננים או זרים שחודרים למדינה (אם מדובר בארצות הברית הרי שהיו עוסקים במקסיקנים המסתננים אליה במאה השנים האחרונות), אבל זה לא סקסי לעסוק במסתננים, אז "הלכו" על נושא שפונה יותר לצופי הרשת: חייזרים. הבעיה ? ראינו כל כך הרבה סדרות שעסקו בנושא קבלת הזר והשונה, שהסדרה הזאת לא מחדשת שום דבר. למען האמת, Defiance, סדרת החייזרים של רשת Syfy, אשר עלתה בשנה שעברה מעניינת הרבה יותר.

בעיה מרכזית של הסדרה נעוצה בליהוק ומדובר על כמעט כל השחקנים. ראשית, איימי טיגארדן שחקנית שעשתה עבודה טובה בסדרה Friday Night Light, אבל הצורה שבה איפרו אותה לסדרה יצרו מצב שהיא דומה מאד לנינה דוברב (אלנה מהסדרה The Vampire Diaries) ולכן הצופה מקבל תחושה שהוא מקבל גרסה חיוורת של דוברב. היה ראוי להבדיל אותה מדוברב, שכבר הפכה לכוכבת (לא משנה באיזה קנה מידה).

עובדה זו מקבלת משנה תוקף כאשר מביטים בחברה הטובה ביותר של אימרי (איימי) בסדרה: מאליס ג'ו, אותה מגלמת בסדרה ג'וליה יאנג, אשר כיכבה בעונות הראשונות של הסדרה The Vampire Diaries כאנה הערפדית ולאחר מכן כרוח הרפאים. במקום ליצור שוני בין שתי הסדרות רק העמיקו את הקווים המקבילים. התוצאה: מתקבל הרושם שמדובר בסדרה חיוורת שלא יוצרת לעצמה זהות משלה.

גם בצד הגברי הליהוק גרוע. מאט לאטנר הינו ליהוק שאסור היה לעשות. השחקן סיים בשנה הקודמת ארבע עונות של הסדרה 90210 ולחזור כל כך מהר לאופרת סבון ובמיוחד לשוב ולגלם תלמיד תיכון (השחקן בן 31) הייתה החלטה גרועה עבורו. השחקן מיצה את עצמו בז'אנר הזה והיה ראוי שינסה לפנות לאפיקים חדשים, וגם אם היה ממשיך באופרות סבון היה ראוי לא לעשות זאת ברשת ה CW.

מלהקי הסדרה המשיכו בקו הגרוע של ליהוק שחקנים שמיצו את עצמם באופרות סבון: גרג פיינלי אותו ראינו במשך חמש עונות בסדרה "החיים הסודיים של נערת טיפש עשרה" וצריך לציין שהשחקן כבר בן 30 והוא מגלם תפקיד של תלמיד תיכון !!! שחקן נוסף ברשימה הזאת הוא גריי דיימון בן ה 27 (וגם הוא מגלם תלמיד תיכון), אשר מסתובב כבר מספר שנים בסדרות נוער ("תשע הנשמות של קלואי קינג", "המעגל הסודי", Twisted). לפי דעתי, השחקן "שרף" את עצמו בסדרות הנוער ולהמשיך לראות אותו בסדרות הללו מעיק.

כאשר מביטים על הליהוק של השחקנים המרכזיים מתקבלת התחושה שהצופים מקבלים אוסף של שחקנים שחוקים, אשר היו אמורים להמשיך הלאה אבל נשארו תקועים וקיים חשש שהם ימשיכו להיות מלוהקים רק עבור סוג הסדרות הללו, שבואו ונודה על האמת, ברמה נמוכה מאד.

לא עוזרת לסדרה העובדה שהתסריט שלה בינוני במקרה הטוב ובעיקר צפוי.

אז, לראות או לא לראות ?

גם אם הסדרה, אחרי נס כלשהו, תקבל עונה שנייה זה עדיין לא מספיק בכדי לצפות בה. מדובר בסדרה ממוחזרת מכל הבחינות: רעיון, תסריט וליהוק שחקנים, אין בה משהו מיוחד, ובעיקר גם אין בה את מרכיב ההתמכרות שאופרות סבון לנוער כה זקוקות לה. דלגו עליה ותשכחו ממנה. לא תפספסו דבר.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כחלשה מכולן ? כולה 2 סדרות חדשות , Star-Crossed ו The 100 .. מה אתם מקשיבים לו בכלל .. סדרה נדירה לCW ופי 10 יותר טובה מאנשי המחר ( עד כה ) .

אנונימי אמר/ה...

אני מאוד אוהב סדרות נעורים ונהנה מ99.9% של הסדרות המשודרות בTHECW [היחידה שלא אהבתי בשנים האחרונות שם הייתה THE SECRET CIRCLE] ועדיין למרות שאני מאוד אוהב את איימי טיגרדן [וחבל להודות שאחרי מה שעשו לה בסדרה- אפילו לא זיהיתי אותה..]- D1D1 בהחלט צודק וראיתי שני פרקים ראשונים ולא היה לי נחוץ להמשיך כבר אחרי הפיילוט, למרות שאין לי שום בעיה גם עם מאט לאנטר שאותו אני עוד זוכר משחק בן עשרה ב"גבירתי הנשיאה" אחרי שלא ממש הצליח בריאליטי הדוגמנות שבו השתתף לפני-כן... [וגם עם שאר השחקנים שלמרות גילם והיותם שרופים עדיין מבצעים את תפקידם בהחלט כראוי].
בהחלט מסכים עם D1D1 שהתסריט לא מספיק טוב, וחבל... ואנשי המחר הרבה יותר מעניינת *לדעתי* תודה D1D1 על הניתוח.