יום שני, 7 במרץ 2011

שלב סיכום עונה: Burn Notice – עונה רביעית: עוד עונה חלפה.


גילוי נאות: אני מעריץ של הסדרה מהפרק הראשון שלה. כבר מהפיילוט התברר לי שמדובר בסדרה שיש בה הכל: אקשן, הומור, אהבה (מעט, אבל יש), משחק נהדר ותסריט קליל וטוב. במשך שלש עונות הסדרה שמרה, פחות או יותר, על האיכות שלה ובכל קיץ היה נחמד לחזור ולהתענג על הפרקים שלה. השנה היא גם קיבלה בונוס בדמות הזמנת שני פרקים נוספים, אשר העמידו את מספר הפרקים שלה בעונה על שמונה עשרה.
אז, מה השתנה העונה משאר העונות ?
כמעט שום דבר.
העונה השלישית הסתיימה, כאשר מייקל ווסטן, כוכב הסדרה, נלקח על ידי האנשים אשר "שרפו" אותו בקהילת הביון, והם ביקשו ממנו לעזור להם למצוא מי עומד מאחורי מזימה גדולה מאד, אשר אמורה לפגוע בהרבה מאד אנשים. מייקל משתכנע (או נראה שהוא משתכנע) ועובד בשל כך עם נציג הארגון, גבר בשם ווהן.
אחת מהפעולות הראשונות שמייקל עושה מבלי להתכוון היא "לשרוף" סוכן אחר בשם ג'סי פורטר. לאחר שמייקל וצוותו מבינים שהם "שרפו" את ג'סי, הם לוקחים אותו תחת חסותם (מבלי לומר לו שהם "שרפו" אותו) ומנסים לעבוד ביחד בכדי לפתור את זהות האדם המסוכן. במהלך העונה ג'סי מגלה את האמת ומתרחשת מהומה גדולה בין החברים.
לקראת סוף העונה מייקל וצוותו מגלים שהחבורה ש"שרפה" את מייקל למעשה מחפשת אחר רשימת הסוכנים שלה שהודלפה. האם הם יצליחו להשיג את הרשימה ? במידה וכן, מה הם עומדים לעשות ? והאם כאשר הם יצליחו מייקל יחזור להיות מרגל ?
למרות שלכאורה למייקל, פיונה וסאם נוסף חבר צוות בעונה הנוכחית, ג'סי, הרי שבצורה מעשית שום דבר לא השתנה. עדיין כמעט לאורך כל העונה (מלבד פרקי סיום מחצית העונה וסיום העונה) עוסקים בנושא המרכזי של הסדרה בערך כחמש עד שבע דקות בפרק, וכל שאר הפרק עומד בפני עצמו, כאשר מייקל וצוותו עוזרים לאנשים שצריכים עזרה.
גם בעונה הנוכחית אנו רואים הרבה ים, בחורות, פיצוצים, תסריט קליל ומשפטים מתחכמים. אולם עובדה אחת שאני לא ממש אוהב קשורה לסיפור המרכזי. אין ספק שעדיף שיהיה קליף האנגר בסוף ככל עונה, אבל הייתי מעוניין שכל עונה תקדם את הסדרה מעט להבנת הסיפור המרכזי, אבל בפועל מה שאנחנו מגלים מדי עונה שמדובר ב"קילוף שכבות". כלומר, בכל עונה יש לנו את הדמות הרעה שזוממת משהו ושהיא אחראית בצורה כלשהי לכך ש"שרפו" את מייקל בקהילת הביון, אולם לא מספקים לנו קצה קיצו של רעיון לגבי הסיבה שעשו זאת ומי למעשה עומד מאחורי המעשה. כל מה שקורה במהלך העונה, וכך גם בעונה הנוכחית, היא העובדה שמייקל וצוותו מצליחים (כאילו לא ניחשנו שזה עומד לקרות) לנצח את הרעים, אבל לא נרשמת התקדמות. הייתי מצפה שלאחר 4 עונות יתקדמו מעט בסיפוק המידע הזה.
כמו כן, קיימת בעיה כשסדרה לא מצליחה לרשום עליות מעונה לעונה. זה טוב שהסדרה שומרת על יציבות, אולם לדעתי היא צריכה להראות שהיא מתקדמת למקום כלשהו, והעונה הנוכחית לא עושה זאת. בתום העונה רואים שלוקחים את מייקל בחזרה לוושינגטון, ואולי בעונה החמישית נצליח לראות את הסדרה אכן רושמת את ההתקדמות הזאת, משום שבמשך 4 עונות הסדרה די דורכת במקום, גם מבחינת האיכות שלה. ג'פרי דונובן (מייקל ווסטן) ניסה לביים במהלך העונה פרק איכותי אולם לא הצליח בכך משום שנתוני אותו פרק היו נמוכים. דווקא 2 הפרקים האחרונים של העונה היו ברמה גבוהה (במיוחד הפרק האחרון), אולי מדובר בסימן לבאות ?
הלוואי.
לסיכום, מלבד הסיפור הכללי של העונה והוספת הדמות של ג'סי לא חל בה שינוי גדול, היא נשארה אותה סדרת קיץ אשר משלבת אקשן, הומור, אהבה, תסריט קליל ומשחק נהדר. הסיפור נחמד ומעניין, אם כי נמרח מעט ולא מקדם את הסיפור המרכזי.
אז, לראות או לא לראות ?
מדובר בסדרה שמעבירה 42 דקות של כיף כמעט בכל פרק. מי שראה את העונות הקודמות ואהב אותן יאהב גם את העונה הזאת. אז כן, כדאי לכם לראות את העונה. לצופים שעדיין לא ראו את העונות הקודמות, כדאי לכם (אם כי לא ממש חובה) לראות את העונות הקודמות ואז את העונה הרביעית.

Share on Facebook

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לדעתי הוספת צלע רביעית למשולש והקטנת חלקו של ג'פרי דונובן (מייקל ווסטן) בצילום כל פרק פגעה בסופו של דבר באיכות של העונה הנוכחית לעומת קודמותיה. ג'סי לא מהווה אלטר אגו ומשקל נגד למייקל ווסטן, והתוספת של דמותו של ג'סי היא מלאכותית ולא מוסיפה אלא רק גורעת. דונובן התראיין על כך עוד בטרם עלתה העונה למסך ואמר שהוספתו של ג'סי נועדה לצמצם את מרכזיותו של ווסטן בסדרה על מנת שדונובן יוכל להקדיש זמן לפרוייקטים אחרים (מה שעד כמה שידוע לנו לא הסתייע, או שאולי הכוונה היתה לחתונתו(?)של דונובן). מבחינה תסריטאית יש ירידה באיכות של העונה הנוכחית, ואין צידוק ממשי לדמות של ג'סי, שהינה מיותרת ולא משמעותית.

אנונימי אמר/ה...

המסקנות שלך מפתיעות אותי. אני דווקא הסקתי שהבעיה נפתרה בשלב זה הרשויות מעורבות ידוע שמייקל הוא לא המפלצת שתיארו אותו. בניגוד לעונות קודמות הרעים המקומבנים נעצרו ואפילו מייקל ופיונה הבינו שהם "ביחד לטוב ולרע". בסוף הפרק חשבתי אוקיי סגרו דיי הכל מה הלאה? הם לא יקחו (אני מקוה) את הסיפור למייקל מתלבט בין עבודתו כמרגל לחייו עם פיונה. בלי קשר סדרה כיפית מאוד לצפייה

אנונימי אמר/ה...

שכחת לציין שיש בסידרה שחקנים מעולים ץ
אני אוהב את הסידרה כי היא מפתיעה אותי יותר ממה שאני רגיל וזה קשה .