יום שני, 27 בספטמבר 2010

מאמר: 4 הסדרות הכושלות של לוח השידורים האמריקאי לעונת החורף 2011-2010, שככל הנראה יבוטלו בהקדם האפשרי. הסיבות, מצב הסדרה והאפשרויות שעומדות בפני הרשת.

אנחנו נמצאים בתום השבוע הראשון המלא של לוח החורף של הרשתות האמריקאיות הגדולות לשנת 2011-2010. למרות שעבר רק שבוע ניתן להצביע על 4 סדרות בתור המפסידות הגדולות של העונה החדשה. במאמר זה אנסה לבדוק מה גרם להן להגיע למצב הזה והאם המצב הפיך.



אין ספק, שהמפסידה הגדולה ביותר היא Lone Star של רשת FOX. ברשת תלו בה תקוות גדולות ואף ויתרו על 2 סדרות אחרות בכדי לאשר את הסדרה הזאת, שעלותה לא קטנה. התקוות היו כה גבוהות, שבשלב מסוים, ועוד לפני שעלתה לשידור, היא הושוותה ל"דאלאס" המיתולוגית, בין היתר בגלל הקשר של נושא הנפט, אשר מקשר בין השתיים. אבל בעוד דאלאס נחשבת לאופרת הסבון החשובה ביותר של הטלוויזיה האמריקאית ואשר שרדה 13 עונות, Lone Star תזכה במקרה הטוב לשרוד עוד מספר פרקים. אף רשת טלוויזיה אמריקאית גדולה, כולל ה CW, לא הייתה רואה בעין יפה רייטינג של 1.3 נק' מדד וכ 4 מיליון צופים בלבד לסדרה כה יקרה. אז מדוע היא נכשלה ?
ראשית. הסדרה קיבלה את "האוס" בתור סדרה מובילה אליה ועדיין הצליחה לאבד 68% מהצופים שלה ויש לכך סיבה ברורה. הצופים של רשת FOX נחשבים כצופים צעירים, אשר אוהבים סדרות מסוג שונה. או שמדובר בסדרות אקשן כמו Human Target או בסדרות איכות כגון "האוס". Lone Star היא בפירוש סדרה שפונה אל קהל צופים מבוגר יותר ושונה, ובעיקר נשי, וברשת היו צריכים לדעת את זה. הסדרה הייתה מתאימה יותר לרשת ABC ולפי דעתי הייתה מצליחה שם טוב יותר.
עובדה נוספת שהשפיעה על הרייטינג הנמוך הייתה התחרות הגדלה באותה שעה. מלבד העובדה שהסדרה "2 גברים וחצי" משודרת באותה שעה ומדובר במפלצת רייטינג, בנוסף לשעה השנייה של "רוקדים עם כוכבים", שהיא מפלצת רייטינג בפני עצמה, גם רשת NBC השיקה סדרה חדשה שזכתה לפרסום אדיר בתקשורת וברשת. צופים רבים חיכו לראות את The Event אשר נחשבת כממשיכת דרכה של 24 של רשת FOX, וסביר להניח שהצופים הללו עברו מרשת FOX ל NBC באותה שעה, ואכן הרייטינג שלה היה טוב מספיק. כמו כן, Gossip Girl של רשת ה CW החלה שבוע קודם לכן והשיגה לעצמה את הקהל שלה, כך שלא נותר כמעט קהל עבור הסדרה. יכול להיות שאם הסדרה הייתה עולה שבועיים קודם לכן המצב שלה היה שונה.
ולבסוף. למרות שהפרשנים דיברו עליה כסדרה איכותית הרי שמצפייה בפיילוט בלבד ניתן לומר עליה שמדובר בבזבוז זמן גדול. איכות התסריט שלה בינונית במקרה הטוב, השחקן הראשי, ריימס וואלק, אמנם שרמנטי אבל חסר כריזמה והעובדה שיש שתי נשים די יפות, אלואיז מממפורד בתור לינדזי ואדריאן פליקי בתור קאט ת'אצר, לא ממש מחפות על רעיון די מטופש: נוכל שנשוי לשתי נשים שמנסה לתמרן בין 2 המשפחות שלו, אביו ואויביו מבית.
אז, מה יקרה לסדרה ?
פרט לנס אשר יעלה את הרייטינג לאזור ה 2.0 נק' מדד אני לא רואה אפשרות שהסדרה תישאר בלוח המשדרים לשבוע שלישי. מפיקי הסדרה כבר יצאו בתחנונים לצופים להגיע ולצפות, אבל לא נראה לי שזה יעזור.
מה הרשת תעשה במקרה כזה ?
יש לרשת 2 אפשרויות מרכזיות: הראשונה היא להעלות את Human Target בשעה הזאת במקום ביום שישי, והשנייה היא להחזיר את Lie To Me, אשר אמורה לחזור בחודש נובמבר, כבר עכשיו. שתי האפשרויות ריאליות אבל נאלץ לחכות ליום שלישי ונהיה חכמים יותר.
בכל מקרה, גם אם בדרך נס הסדרה תזכה לעלייה בנתוניה, קשה לי לראות אותה שורדת עונה מלאה, שלא לדבר על חידוש לעונה נוספת.



הסדרה השנייה שנחלה כשלון צורב היא The Whole Truth והמקרה שלה ברור מאד והיה צפוי מראש, אני מתפלא איך בהפקה וברשת ABC לא חשבו על כך קודם לכן.
סדרות מהסוג הזה, סדרות עורכי דין אשר בנויות על מתח מיני בין שתי הדמויות המרכזיות, במקרה שלנו רוב מורו ומאורה טירני, צריכות שני שחקנים מאד שרמנטיים ויפים בתפקידים הראשיים. עכשיו, מה שאני אומר לא יישמע יפה אבל זו האמת: בעוד רוב מורו (הסנגור) מביא את הנוכחות והכריזמה שלו כמעט בכל רגע שהוא על המסך הרי שמאורה טירני (התובעת) , אשר לפני מספר חודשים החלימה ממחלת הסרטן, לא נראית כמישהי שהקהל ירצה לראות. היא לא נראית במיטבה מבחינה פיזית והקהל לא עיוור. אם היא הייתה נראית כפי שנראתה כששיחקה בסדרה "אי. אר" המצב מעט היה שונה, אבל לא כך פני הדברים. הדבר בולט שבעתיים, כאשר יש השנה אינפלציה של סדרות מהסוג הזה והסדרה לא מתהדרת בתסריט כה איכותי, או בשחקני משנה בעלי נוכחות או מראה טוב.
אז, מה יקרה לסדרה ?
אני לא רואה אותה שורדת יותר מ 13 פרקים לעונה, הרייטינג יותר מדי נמוך ולא נראה שהוא יעלה. במיוחד, ובשבוע הבא אמורה לעלות גם Law & Order: LA, סדרה נוספת מאותו תחום שסביר להניח שתחמיר את מצבה.
מה הרשת תעשה במקרה כזה ?
האפשרות הריאלית ביותר, במיוחד אם יורידו את הסדרה בקרוב או לפני תום 13 הפרקים שלה, היא להעלות את הסדרה Body Of Evidence בכיכובה של דנה דלייני במשבצת השידור הזו במקום ביום שישי. כרגע, אין לרשת אופציות נוספות מלבד שידורים חוזרים של סדרה אחרת ולא נראה לי שברשת ABC ירצו לעשות זאת כבר בתחילת העונה. סדרות נוספות לא מחכות לה על המדף, אם אתם תוהים.



הסדרה השלישית שנחלה כשלון היא שוב של רשת ABC והכוונה היא ל My Generation אשר הניבה רק 1.6 נק' מדד ו 5.22 בפרק הפתיחה שלה. גם במקרה הזה הכתובת הייתה על הקיר ומנהלי הרשת היו צריכים לדעת את זה.
הרשת ניסתה ללכת על קונספט די שונה, במיוחד עבור הרשת. היא ניסתה להציג סדרה, אשר עבורה נחשבת כסדרת איכות למרות שלי הרעיון נראה די מטופש. הם ניסו דרך העובדה שכביכול מדובר בסדרה חצי דוקומנטארית על 9 גברים ונשים בימי סיום לימודים בבית הספר התיכון ומה קרה להם עשר שנים לאחר מכן, לשוות לה איכות. אבל, בפועל המוצר משעמם. נכון, השחקנים בסדר גמור והתסריט סביר, אבל דווקא הפיכת הסדרה לחצי דוקומנטארית גרמה לה להיות כה משעממת. כמה שנים קודם לכן שודרה הסדרה Reunion אשר הייתה בשלוש דרגות טובה יותר מהסדרה הזאת ועדיין בוטלה לאחר 9 פרקים בלבד. מה גרם לרשת, אשר מתמחה יותר בקומדיות ואופרות סבון, לחשוב שהקהל שלה ירצה לראות סדרות מהסוג הזה. בעצם, מה גרם להם לחשוב שהקהל יבוא לצפות בסדרה בשעת שידור כה קשה שמשודרות בה The Big Bang Theory, אשר מהווה מפלצת רייטינג, Bones הוותיקה ו The Vampire Dairies שפונה לקהל הצעיר ?
אז, מה יקרה לסדרה ?
נכון לעכשיו, פרט לשידור 13 פרקי הסדרה אני לא רואה אפשרות שיורידו את הסדרה מלוח המשדרים אלא אם הרייטינג ימשיך לצנוח.
אז מה הרשת תעשה במקרה כזה ?
מהסיבה הברורה שאין לרשת סדרה אחרת בקנה להחליף אותה ואין סיכוי שהיא תשדר שידורים חוזרים בשעה שמונה אני לא רואה משהו רציני באופק שהרשת יכולה לעשות מלבד לשדר את הפרקים הנותרים שלה ולחכות לחלק השני של העונה בכדי להעלות את סדרה אחרת, אולי את הדרמה הרפואית השלישית של שונדה ריימס, Off The Map, ואז נזכה לערב של סדרות רפואה של שונדה ריימס עם האנטומיה של גריי ומרפאה פרטית. קיימת אפשרות לא גדולה שהרשת תשנה את כל הלוח של אותו ערב ותזיז את הסדרה לשעה אחרת אולם קשה לי לראות את זה קורה.



הסדרה הרביעית והאחרונה שכשלה היא Outlaw של רשת NBC, והמקרה שלה לא שונה. בשנת 2006 העלתה רשת CBS את הסדרה Shark אשר עסקה באותו רעיון: דרמה משפטית אודות עורך דין (במקרה של Outlaw מדובר בשופט בית המשפט העליון לשעבר) אשר מאס בהצלחה שלו (במקרה של Shark מדובר בהצלחתו כסנגור פלילי) ומחליט לעזור לחברה (במקרה של Shark מדובר בהפיכתו לעוזר לתובע המחוזי ואילו בOutlaw מדובר בהפיכתו לסנגור עבור המקופחים). השינויים מינוריים אבל במהותן הסדרות לא שונות, עד לעובדה שבשתיהן השחקן הראשי היה בעל שם (ב Shark היה לנו את ריימס וודס וב Outlaw יש את ג'ימי סמיתס). הבעיה היא שלמרות ש Shark הייתה סדרה טובה עם תסריט לא רע בכלל היא הצליחה לשרוד פחות מ 2 עונות. לא נראה ש Outlaw אפילו תגיע לכדי המצב הזה.
הסיבה לקריסה ? הקהל האמריקאי לא ממש מעוניין כרגע בסדרות מהסוג הזה, במיוחד לא ביום שישי בלילה, שעת שידור בעייתית מלכתחילה. וזאת למרות שמדובר בתסריט לא רע בכלל ובשחקנים שהמראה החיצוני שלהם, גברים ונשים, הוא מרשים. זו לא הסדרה הכי טובה בעולם אבל להשיג רייטינג של 1.1 נק' מדד בפרק השני שלה ? היא לא אמורה להידרדר עד כדי כך. וזאת מבלי להזכיר את ג'ימי סמיתס, שהוא רמה בפני עצמה לכל סדרה.
קשה לראות את הסדרה מתרוממת לגבהים, במיוחד כשבאותה שעה מתייצבת הסדרה החדשה של טום סלק, Blue Bloods, שנראית (לפחות על פי נתוני הפרק הראשון) כסדרה שתעשה חיל.
אז, מה יקרה לסדרה ?
כרגע הרשת מתכוונת בכל מקרה לשדר 13 פרקים בסך הכל לעונה הזאת ולעלות בחלקה השני של העונה עם הדרמה המשפטית השנייה שלה Harry's Law אשר דיוויד אי קלי מייצר עבורה.
אז, מה הרשת תעשה במקרה של ביטול מוקדם ?
במידה והרייטינג של הסדרה ימשיך ויצנח קיימת אפשרות שהסדרה תעבור לשדר את פרקיה האחרונים ביום שבת ו Harry's Law תצוץ מוקדם יותר ותקבל הזמנה לפרקים נוספים. עדיין מדובר באפשרות נמוכה יותר, במיוחד לאור העובדה שמדובר במשבצת שידור של יום שישי בלילה.

זהו, אלו הן 4 הסדרות שנראות בדרך הבטוחה לביטול מוקדם או במקרה הטוב לביטול בתום 13 פרקים. בעוד שאני לא חושב שלסדרות Lone Star ו The Whole Truth יש סיכוי, קטן ככל שיהיה, לשרוד מעבר לפרקים הקרובים הרי ש My Generation ו Outlaw עדיין נמצאות בשלב שבו הן יכולות לשדר את כל פרקי העונה הראשונה שלהן. בכל מקרה, אף אחת מהן לא תזכה לעונה שנייה, מסקנה זו כמעט מוחלטת.

Share on Facebook

אין תגובות: