יום ראשון, 14 בפברואר 2010

Life Unexpected פרקים 4-1 : עוד אופרת סבון.


בשבועות האחרונים קיבלתי אימיילים מקוראי הבלוג אשר הפצירו בי לראות את הסדרה ולהעביר עליה ביקורת. בשל מחסור בזמן לא התאפשר לי לצפות אפילו בפרק אחד אבל בשבוע האחרון צפיתי בארבעת הפרקים הראשונים ו...
לפני שנתחיל עם הביקורת, להלן כמה מילים על הסדרה.
הסדרה מתחילה עם לקס, אשר גרה במשפחה אומנת ובגיל 16 רוצה לעמוד ברשות עצמה וכדי לעשות זאת היא צריכה שבית המשפט יאשר לה זאת. בכדי שבית המשפט יאשר לה את רצונה היא צריכה אישור מהוריה הביולוגים שמסרו אותה לאימוץ כאשר היו נערים בתיכון משום שלא יכלו לטפל בה. אביה הוא ברמן עם מנטליות של ילד ואמה היא שדרנית רדיו לחוצה אשר מנהלת רומן עם השדרן שלצידה אבל מסתירה זאת ממאזיניה. לא ארחיב בנושא העלילה, אולם ניחשתם נכון: בסוף הפיילוט שני ההורים, שלא יודעים כיצד לגדל ילדים מחליטים לנסות ולגדל אותה.
טוב, בואו נתחיל עם העובדה הדי ברורה לכל מי שצפה אפילו בפרק הראשון. זו סדרה שתפורה למידותיה של הרשת המשדרת, רשת ה CW, משום שזו עוד אופרת סבון אשר מיועדת בראש ובראשונה לנשים בגילאי 16-34. אני מצטער גברים אבל זו אמורה להיות עוד סדרה שתפקידה לגרום לכם להיסחט מבחינה רגשית ואני יודע שיהיו כמה שיאהבו זאת, אבל לצערי אני חושב שאנחנו לא הקהל המיועד של הסדרה. בטח גם לא יפליא אתכם שהסדרה ממוקמת במקום השני, אחרי "יומני הערפד", בדיוק בקהל היעד הזה. אין בה אקשן, אין בה פיצוצים ואקדחים שלופים, אלא עוד סיפור על נערת טיפש עשרה ולבטיה מכיוון קצת שונה.
האם הרעיון מקורי ? ממש לא. מדובר ברעיון שצץ מדי כמה שנים בצורה זו או אחרת. הדוגמא הבולטת ביותר היא קייל XY, אשר אמנם בסדרה הזו לא היה מדובר בהורים באותו מובן שמדובר בסדרה שלפנינו אבל האווירה הייתה דומה: ילד או ילדה שמחפשים משפחה. במקרה שלפנינו כל מה שלקס רוצה היא משפחה והיא תאבק כדי להשיג זאת, גם אם לעיתים היא או הוריה יעשו שגיאות, והם יעשו (אחרת לא יהיה שווה לצפות בסדרה).
למרות שהרעיון לא מקורי עדיין ניתן לומר שמדובר בהפקה די משומנת ויעילה. הרעיון של הילדה אשר רוצה משפחה מוצג בצורה טובה מאד בסדרה. עוזרת מאד העובדה שהתסריט, לפחות בתחילת הסדרה, טוב ועוזר ליצור אווירה מאד חמימה אשר מטרתה העיקרית, כפי שכבר ציינתי, היא לגרום לכם לפתוח את הלב ואם ניתן גם לבכות. מהבחינה הזאת מדובר ביצירה די טובה ביחס לז'אנר שבו היא מצויה (אופרות הסבון לנוער) משום שמהר מאד מי שמאפשר לעצמו, ולא מעוניין באקשן או בסדרה עם רציחות ופיצוצים, מוצא את עצמו נשאב פנימה אל תוך עולמה של לקס ומוצא את עצמו כמי שרוצה לסייע לה במסעה לקבל משפחה. את המשפחה שהיא רוצה.
לא פעם ולא פעמיים ציינתי בביקורת שלי על הסדרות שהליהוק הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר כאשר מעלים סדרה חדשה. במקרה שלפנינו אני חייב לציין שבליהוק של לקס הם עשו עבודה מרשימה. בריטני רוברטסון, שחלק יזכרו אותה מהסדרה קצרת הימים Swingtown, משחקת ילדה בת 16 (למרות שהיא בת 20) וגורמת לכולם, ובמיוחד לגברים שיצפו בה, להתאהב בה. היא יפה, חמודה מאד ובעלת מראה חיצוני שגורם לך לחבב אותה על המסך כמעט מהרגע הראשון. בסדרות מהסוג הזה לא כל כך חשוב אם מדובר בשחקנים טובים או לא (ראו מקרה "סודותיה של נערת טיפש עשרה") אלא אם הם עושים את העבודה וגורמים לך לאהוב אותם, ובמקרה שלפנינו בריטני עושה זאת בגדול.
שירי אפלבי, שזכורה לרבים מסדרת הקאלט "רוזוול", היא ליהוק סביר, למרות שלא אהבתי את העובדה שקיצרו לה את השיער מהפיילוט להמשך הסדרה, בכדי לומר, כך אימא צריכה להראות. אני לא יודע מדוע אבל קשה לי לראות אותה כאישה ששני גברים יריבו עליה, וסביר להניח שייקחו את הסדרה גם לכיוון הזה מכיוון שמצד אחד יש לנו את כריסטופר פולה (החוף הצפוני, ולנטיין ועוד מספר סדרות וסרטים כושלים) אשר מגלם את האב ואת קר סמית (דוסון קריק, אילי סטון) שמגלם את הארוס של קייט. לפי דעתי, ניתן היה ללהק מישהי קצת יותר מושכת לתפקיד.
לסיכום: מדובר ברעיון לא ממש מקורי ובז'אנר שיש בו אינפלציה של סדרות בעת האחרונה (לדוגמא: סודותיה של נערת טיפש עשרה, עשה או שבור את זה, גריק), במיוחד ברשת המשדרת (מגרש ביתי, אחת שיודעת, 90210 ומלרוז פלייס) אבל בכל זאת מדובר בסדרה חביבה בעלת תסריט, לפחות בתחילת הסדרה, טוב אשר גורם לכם להתמכר לסדרה. ובמיוחד ליהלום שבכתר שלה: בריטני רוברטסון היפה בתור לקס.
הבעיה לפי דעתי מצויה ברשת המשדרת. כבר ציינתי, שלפי דעתי, אין מקום ברשת ל 5 אופרות סבון באותו שבוע. מסתבר שברשת לא למדו לקח מהכישלונות של "החיים היפים" ו"מלרוז פלייס" אשר קרסו ולא ישובו לעונה שנייה (לגבי "מלרוז פלייס" צריך רק לחכות להודעה הרשמית) והם ממשיכים בייצור אופרות סבון שכאלו. העובדה המדהימה היא שדווקא הסדרות בעלות הגוון העל טבעי ("יומני הערפד", "על טבעי" ו"סמולוויל") הן הסדרות בעלות הרייטינג הגבוה ביותר של הרשת. נשגב מבינתי מדוע הרשת לא מנסה ליצור סדרות כגון אלו ולא עוד אופרות סבון נוספות. אבל היי, מדובר ברשת ה CW, אז באמת אין למה לצפות.

אין תגובות: