יום שישי, 3 במרץ 2017

ביקורת: Riverdale, עונה ראשונה, פרקים 6-1: אין בשורה חדשה



לאחר שאופרות הסבון 90210 ו Gossip Girl הגיעו לסיום דרכן ברשת ה CW היה ברור שזו רק שאלה של זמן עד שהרשת תנסה להעלות אופרת סבון חדשה. הניסיון הראשון היה עם Star-Crossed וניסיון זה נכשל לחלוטין מאחר והסדרה סיימה את דרכה לאחר 13 פרקים בלבד. הניסיון השני מגיע השנה עם Riverdale. למרות שמבחינת נתוני הרייטינג לא מדובר בכישלון (לפחות לא בשלב הזה) הרי שהצלחה גדולה הסדרה כבר לא תהיה. לאחר צפייה בששת הפרקים הראשונים של הסדרה אפשר להבין מדוע.

ברשת ה CW שומרים בדרך כלל את הסדרה שהם רואים בה את האפשרות הגדולה ביותר להצלחה עבור הרשת לחצי השני של העונה, כך זה היה בשנים האחרונות עם The 100, Legends Of Tomorrow והשנה ברשת קיוו שזו תהיה Riverdale. אולם, לא ברור מדוע ברשת חשבו כך. אפשר להבין שהסדרה הופקה בעקבות קומיקס, אך בפועל, עושה רושם שמדובר באופרת סבון שראינו כמותה כל כך הרבה פעמים. רוצים דוגמאות ? בבקשה:

תגידו לי אם זה נשמע לכם מוכר: הסדרה נפתחת בעקבות רצח של תלמיד תיכון בשם ג'ייסון, כאשר לא ברור מי עומד מאחורי הרצח וכמעט כל תושבי העיירה מנסים לפענח מי עמד מאחרוי הרצח. ואני שואל, האם בעוד מספר חודשים לא תגיע לסיומה סדרה שזכתה להצלחה גדולה בעקבות סיפור דומה ? ולמי שלא עשה את ההקבלה, הלא מדובר ב Pretty Little Lairs.

הבעיה הגדולה יותר היא שבסדרה Pretty Little Lairs אפשר היה לזהות שחקנים צעירים בעלי פוטנציאל גדול ומי שקרא את סיכומי העונה שלי על עונות הסדרה מבין שאני מתכוון בעיקר לשיי מיטשל ולסשה פיטרס בנוסף לקאסט משלים לא רע בכלל. ב Riverdale קשה למצוא אפילו שחקן אחד או שחקנית צעירים בעלי פוטנציאל ובשל כך אם רוצים להישען על שחקנים איכותיים חייבים להישען על הקאסט המבוגר ובראשם לוק פרי (שעושה רושם שהוא נראה בדיוק כפי שנראה בימי "בברלי הילס", שם הוא נראה מבוגר לגילו), מדשן אמק (וואהו, איך היא הזדקנה מימיה ב"טווין פיקס") ומריסול ניקולאס (שנראית כמו בובת פלסטיק, כאשר לא ברור אם ניתוחים פלסטיים אחראיים לכך או שלא).

אחד מהסיפורים המרכזיים בפתיחת העונה היה סיפור הרומן של ארצ'י (קיי ג'יי אפא) עם גברת גרנדי (שרה הייבל). אני מצטער, אבל הסיפור הנ"ל כבר שחוק בכל כך הרבה סדרות עוד מימי "דוסון קריק" בסוף שנות התשעים, כאשר הדמות של פייסי (ג'ושוע ג'קסון עשה זאת). ולמען האמת, ב"דוסון" הסיפור סופר בצורה טובה יותר. כמו כן, אם כבר סיפרו את הסיפור הזה מדוע לא לנסות להעמיק אותו במקום להסתפק בארבעה פרקים בלבד ?

זוכרים כיצד קריסטן בל ליוותה בקולה את הסדרה Gossip Girl כאילו היא הדמות של Gossip Girl ? גם ב Riverdale אנו שומעים את קול הדמות של ג'אגהד ג'ונס בגילומו של קול ספראוס, אשר כביכול כותב ספר על מה שקרה בעיירה ומביט לאחור על האירועים. לא ברור באם שאר הצופים אוהבים זאת, אבל עבורי זה היה נחמד לפרק אחד או לכל היותר שניים, אולם כאשר הקול מלווה כל פרק זה כבר הופך למעצבן, במיוחד לאחר שכבר עשו זאת בסדרות אחרות ובהתחשב בכך שמדובר באופרת סבון אחרת של הרשת שכבר זכתה להצלחה.

בכל מה שקשור לאיכות התסריט, קשה לומר שהאיכות שלו ירודה, אולם גם קשה למצוא בו משהו מיוחד. הפרומואים של הסדרה טענו שהיא אפלה, אולם קשה לראות כיצד היא שונה מ Pretty Little Lairs או שאר אופרות הסבון. אז נכון, אפשר לזהות קצב איטי בכל פרק, אולם זו לא ערובה לאיכות.

האם בכל זאת אפשר לזהות אלמנטים חיוביים בסדרה ?

אולי. הסיפור היחיד שאולי קרוב לעניין הוא סיפורה של בטי קופר (לילי ריינהארט), אשר כביכול היא הדמות הקלאסית של "הנערה מהבית השכן" (הילדה הטובה והחמודה), אבל בפועל אולי גם סובלת מפיצול אישיות, שאולי גם גרם לה לרצוח את ג'ייסון, אשר פגע באחותה פולי והכניס אותה לבית משוגעים. ועדיין, לילי מצליחה להעביר את הדמות של הנערה מהבית השכן בצורה טובה, אבל כאשר היא עושה את המעבר לדמות הקשוחה שלה זה נראה יותר כמשחק ופחות אמין.

אז, לראות או לא לראות ?

חובבי אופרות הסבון יכולים לצפות בה, הם יקבלו בדיוק את מה שהם קיבלו בסדרות קודמות ובכך היא מספקת את הסחורה. מצד שני, אין בה בשורה חדשה וכל מי שציפה שהיא תהיה משהו חדש בנוף אופרת הסבון רק בשל העובדה שהיא מתבססת על קומיקס מתבדה מהר מאד. עוד אחת ברשימה. מי הבאה בתור ? 

תגובה 1:

JamesCrow אמר/ה...

הפעם אני נוטה להסכים איתך.

ת'אמת שלא קראתי את הקומיקס אבל לפי מה שהבנתי הסדרה יותר אמורה להחליף אופרת סבון-מד"ב כמו יומני הערפד וזאת בגלל שבקומיקס יש גם את עניין האפוקליפסה וזומבים.

לא התחברתי לפיילוט ועניין התלמיד-מורה הוא סבבה ותמיד רלוונטי (גם אם רק בדוסון ו"מה בנים רוצים" עשו זאת טוב)
אבל אני אף-פעם לא שופט לפי הפיילוט והבאתי לה נסיון לשלושה פרקים כמו שאני עושה בכל סדרה ולמרות שאין לי בעיה עם אופרות סבון כמו מלרוז,בברלי,דאלס וגם חדשות יותר כמו מגרש ביתי... הסדרה הזאת פשוט הרגישה לי נוער מדי אפילו יותר מ"צעקה" ולכן החלטתי שלא אמשיך איתה.

אין שום דבר שמצליח להחזיק את הצופה מבחינת הדמויות... היה נחמד לראות שוב את לוק פרי על המסך אבל חוץ מלהופיע דקה-שתיים בפרק לא באמת רואים אותו וכל אחד שצפע בסדרות הנוער של CW יודע שהמבוגרים נועדו להיות חלק שולי ברוב המקרים.

האם שווה לראות:
רק במידה ואין לכם שום סדרה אחרת בסגנון, במידה ואתם אוהבים אופרת סבון ורוצים משהו חדש - עדיף לחכות לחידוש של שושלת או לסדרה החדשה של רשת אי בשם "The Arrangement" עם ג'וש הנדרסון (דאלס 2012,עקרות בית נואשות ועוד) שהפיילוט פשוט היה מעולה מכל הבחינות.