יום רביעי, 25 ביוני 2014

שלב סיכום עונה: Homeland, עונה שלישית: שאריות



את העונה השנייה של הסדרה Homeland סיימו היוצרים בחיסלו של הטרוריסט אבו נזיר ולאחר מכן בפצצה אשר מחסלת את חייהם של למעלה מ 130 אנשים במטה הסוכנות של ה C.I.A בלאנגלי. כיצד ניתן היה להתעלות על סוף העונה השנייה ? מתברר שהיוצרים חשבו על אפשרות שכזאת: הוצאה פומבית להורג של אחת מהדמויות המרכזיות של הסדרה, ניקולאס ברודי. מעניין יהיה לראות את סוף העונה הרביעית. אולי הפעם יפוצצו פצצה גרעינית או ביולוגית ?

במהלך צפייה בעונה כולה מגיעים למסקנה, שההוצאה להורג של ברודי התבקשה. במשך שתי העונות הראשונות של הסדרה ניתן היה להבחין בצורה קלאסית של הצגת הסיפור. התחלה (מציאתו של ברודי והמיסתורין אחר מטרתו האמיתית), אמצע (ההתעשתות של ברודי ומעברו לצד של ה"טובים") והעונה השלישית הציגה את סוף הסיפור: ההתמודדות עם ההחלטות שברודי קיבל בשתי העונות הקודמות. בתחילה, הבריחה הגדולה מהאמריקאים שראו בו האחראי לפצצה בלאנגלי (התוצאה הסופית - הוא נזרק לחור בו הוחזק על ידי מליציה אשר מכרה אותו כשהוא מסומם לחלוטין לידי ה C.I.A) ובסוף העונה, ההחלטה הסופית שלו להיות אמריקאי ולהרוג את אכברי ובכך להוציא לפועל את התוכנית של ה C.I.A (התוצאה: ברודי מוצא להורג).

היות והעונה השלישית מהווה את סופו של הסיפור אשר החל בעונה הראשונה (ושימו גם לב שאין בסוף העונה קליף האנגר חזק, ובכך ניתן אישוש נוסף לכך שהעונה הרביעית תסמל פתיחה של סיפור חדש) אפשר היה לזהות גם "הורדה של הרגל מהדוושה". העונה השנייה התאפיינה באקשן חסר מעצורים ובכך דמתה מאד לסדרה  "24", אולם העונה השלישית התאפיינה יותר במשחקי מוחות, כאשר בין היתר קרי מאושפזת בכוונה במוסד בכדי לקרב אליה גורמים איראניים ובראשם ג'אבדי.

את העונה ניתן לחלק לשני חלקים. החלק הראשון של העונה הינו החלק בו ברודי עדיין במנוסה, משפחתו מנסה (ללא הצלחה) להתמודד עם ההשלכות של הפיכתו שלא באשמתו לנושא באשמה של הפיצוץ בלאנגלי (דיינה מאושפזת ויוצאת משליטה, אמה בבעיות כספיות) ומצד שני, החלק הראשון של תוכניתו של סול: הפיכתו של ג'אבדי לסוכן שעובד עבורם במשמרות המהפכה האירניות. בחלק השני, ברודי נמצא ויוצא למשימה בכדי להגשים את החלק השני של תוכניתו של סול: חיסולו של אכברי והשמת ג'אבדי במקומו. ההבדלים בין החלק הראשון לשני מהותיים, בין היתר בגלל החיסרון של הדמויות של ניקולאס ודיינה ברודי, מעניין יהיה לראות האם וכיצד ימולא חיסרון זה בעונה הרביעית.

הנשיא האמריקאי ברק אובמה טען שהוא צופה אדוק של הסדרה והוא חושב שהתסריטאים קוראים נכון את המפה הפוליטית. מעניין יהיה לבחון בעתיד האם האמריקאים ינסו תוכנית שכזאת בעתיד, משום שעל פניו מדובר באחד הרעיונות המבריקים מבחינה פוליטית, רעיון שהוצג בצורה יפה מאד, אם כי מעט מסורבלת ובתחילת העונה בצורה לא מובנת בעליל, וככל הנראה עשו זאת בכוונה בכדי להגן על ה"טוויסט" שקרי אושפזה בכוונה. נכון, לארה"ב אין ניקולאס ברודי משלהם, אבל עדיין מדובר ברעיון מבריק והגאונות שלו היא שהוא לא לגמרי מופרך ואף ניתן ליישום.

הבעיה העיקרית נעוצה בעתיד של הסדרה. מבחינה רעיונית אפשר לומר שהנושא האיראני מוצה לאחר שלש עונות ועיסוק בו, כפי שעיסוק נוסף בברודי ומשפחתו, יהיה בגדר של "טחינת מים" ולכן בהפקת הסדרה חייבים לשנות את כיוון המחשבה, משום שעייפות החומר בנושא זה נצפתה כבר בעונה השלישית ולולא היה מדובר ברעיון מבריק (תוכניתו של סול) סביר להניח שהצפייה בעונה זו הייתה הופכת למשעממת.

לסיום, חייבים לציין גם לגבי העונה השלישית את העובדה שלמרות עליה וירידה באיכות של העונה (בעיקר מבחינה רעיונית) אין כמעט עוררין על כך שהתסריט שלה נשאר איכותי.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות ומכמה סיבות: משום שמדובר בסיום הסיפור של שתי העונות הראשונות, משום שהרעיון מעולה (אם כי היישום מעט מסורבל) ובעיקר בשל האיכות של התסריט. מצד שני, צריך להביט בחשש אל עבר העונה הרביעית, אשר אמורה להוות גם התחלה חדשה עבור הסדרה. אבל דיה לצרה בשעתה...

3 תגובות:

דניאל אמר/ה...

נראה לי ששכחת את סיום העונה - מלבד הוצאתו הפומבית של ברודי (יימח שמו) גם הוצא לקארי תפקיד ב-CIA.
המשפחה של ברודי לא תופיע בעונה הרביעית, ככה שלא יהיה עיסוק שלהם בכלל (כי ברודי מת).
אני מקווה לעונה הרביעית, כי עד כה הם לא אכזבו (למרות שה-4 הפרקים של העונה השלישית חלשים, אבל זה בגלל הטוויסט).
והתמונה היא ספוילר לאלו שלא ראו, עדיך שתשנה לתמונה אחרת.
אה, ותודה על זה שפרסמת.

שלמי אמר/ה...

הרשה לי לחלוק עליך קלות. בעיני העונה השלישית היתה ברובה משעממת וחלשה, ברגע שברודי חזר, האיכות עלתה וזינקה והיתה שוב מעניינת. למרות ההגיון בלהרוד את הדמות, לדעתי בטווח הארוך זה יהרוג את הסדרה, כי הדמות של קרי אנמית מדי והשטיקים החוזרים שלה כבר נמאסו על הצופים. יהיו חייבים להכניס דמות דומיננטית וחזקה כדי שהסדרה תשרוד

אנונימי אמר/ה...

D1D1מי מהסדרות נראית לך יותר טובה לפי הפיילוט הומלנד או הרודן?! תודה!