יום שישי, 27 ביוני 2014

שלב סיכום עונה 2014-2013: רשת FOX מנסה למצוא את הדרך החדשה להצלחה

הכתבה הראשונה בשלב סיכום העונה של חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות עסקה בזכיינית שנמצאת בקו עליה, הכתבה השנייה תעסוק ברשת אשר עבורה את עונת 2014-2013 ניתן לסכם במילה אחת: התרסקות. הרשת, אשר עד לפני שנתיים התחרתה עם רשת CBS על המקום הראשון לא נמצאת בכלל במירוץ בשנתיים האחרונות.

היכן הרשת עומדת ?

זה היה חייב לקרות מתישהו ועכשיו זו עובדה: "אמריקן איידול" הפכה להיות "אנושית". נכון, קווין ריילי, הבוס לשעבר של הרשת קרא לה "הרוצחת של הרשת", אבל היא מאבדת גובה במהירות בשלש השנים האחרונות. בעונה הקודמת התכנית הפכה להיות כמו שאר התכניות, ולמען האמת גם פחות מכך. במאבק שלה מול The Voice היא נשארה הרחק מאחור והיא אף לא הצליחה לשמר את נתוני הרייטינג של התכנית שקדמה לה, Hell's Kitchen. נכון, "אמריקן איידול" עדיין נחשבת עבור הרשת כתכנית בעלת נתונים טובים ואף כתכנית מספר 1 שלה, אבל מנהלי הרשת כבר לא יכולים לסמוך עליה כ"מפלצת רייטינג" או כתוכנית שתוכל לקדם סדרה בהצלחה, והשנה הרשת סבלה מנפילה גדולה של הסדרות שלה כך שהיא הייתה ועדיין זקוקה לכך.

הסדרה Glee, שנתוני הרייטינג שלה היו בלאו הכי בינוניים, רשמה בשנה שעברה ירידה של 40% (מ 3.5 ל 2.2 נק' מדד בקרב צופים מתחת לגיל 50 בחישוב הכללי המשוקלל). ניסיון שלישי לגרום לאמריקאים לאהוב את The X Factor הסתיים בחיסול התכנית בתום העונה בשל נתוני רייטינג מחרידים. ליין הקומדיות של הרשת המשיך לאבד גובה. New Girl איבדה 20% (בהמשך לקריסה בשנה שעברה), The Mindy Project איבדה 10%, Dads הביטה בכל שבוע בחשש על הנתונים שלה וכך גם Raising Hope אשר בוטלה בתום העונה. ביום שני, The Following איבדה לחלוטין את המומנטום של העונה הראשונה (למרות שנתוני ה DVR שלה חזקים מאד והם אלו שאיפשרו לה עונה נוספת), Rake שעלתה בחצי השני של העונה הייתה פיאסקו וקירטעה אל קו הסיום והביטול. במידה ונוציא את המקפצה שאחרי הסופרבול, הרשת איבדה 10% מנתוניה הרייטינג שלה לעומת העונה שעברה.

נקודות האור החיוביות היחידות של הרשת בעונה הקודמת היו Sleepy Hollow אשר הפכה להצלחה ואף קיבלה נתונים טובים יותר מסדרה בעלת באז אדיר של רשת ABC, הכוונה היא כמובן ל"ש.י.ל.ד.". ביום שלישי, Brooklyn Nine-Nine אמנם כשלה בנתוני הרייטינג אך עדיין העלתה ב 20% את הנתונים של משבצת השידור שלה לעומת העונה הקודמת ("בן וקייט"). הרשת הצליחה להשיק בהצלחה בינונית את Almost Human ורק אי הגעה להסדר עם האולפנים לא החזירה אותה לעונה נוספת. MasterChef Jr הייתה הצלחה שקטה ביום שישי. ולבסוף, 24 חזרה עם נתונים סבירים לחלוטין.

כאב הראש הגדול ביותר של הרשת

בשלש השנים האחרונות הקומבינציה של "אמריקן איידול" באביב ו The X Factor בסתיו-חורף איפשרה לרשת מעט מאד מקום לסדרות בעלות תסריט. בעונה הבאה המצב משתנה, כאשר "אמריקן איידול" תאבד משבצת שידור ביום חמישי ובנוסף ברשת לא העניקו עונה מלאה למספר סדרות (Sleepy Hollow, The Following ו The Mindy Project) כמו כן, עומדות לרשותה מספר רב של סדרות לחצי השני של העונה, סדרות שגם נראות טוב יותר. היות שכך, ברשת ינסו שלפחות שניים או שלשה מהסדרות הללו ישרדו את העונה ושהסדרות הישנות שלהם לא ימשיכו לקרוס.

בשורה התחתונה

בתחילת העונה הקודמת נראה היה שמצב הרשת סביר, כאשר Sleepy Hollow גם סיפקה משב רוח רענן אשר לווה בנתונים טובים, Almost Human התחילה בצורה סבירה ו Brooklyn Nine Nine הפכה לחביבת המבקרים, אך כאשר הגיע האביב המצב השתנה. לרשת כבר לא היה את Sleepy Hollow (סיימה עונה לאחר 13 פרקים), "אמריקן איידול" קרסה, The Following הניבה נתונים מחרידים. בנוסף לכך, הרשת החליטה לחדש דווקא את The Following ולבטל את Almost Human אשר הניבה נתונים טובים ממנה.

מצד שני, הרשת העניקה לחביבות המבקרים (Brooklyn ו Mindy) הזדמנות נוספת להרחיב את קהל הצופים שלה. כמו כן, מנהלי הרשת מנסים להפוך את הרשת למעין רשת כבלים, לפחות בכל מה שקשור לקבלת ההחלטות לגבי מבנה לוח השידורים.

האלמנט היחיד שאולי יכול להוריד את מפלס הלחץ בקרב מנהלי הרשת הינו, שמלבד רשת NBC, שאר הרשתות איבדו גובה השנה. אבל לא תמיד "צרת רבים היא חצי נחמה". מי יודע, אולי הניסיון של הרשת לשנות את המבנה שלה יצליח ובשנה הבאה ידברו עליה בצורה אחרת. נמוך יותר ממה שהיא ירדה קשה לרדת, אז אולי בכל זאת כדאי להיות אופטימיים לגביה.


הערה: הניתוח מבוסס בחלקו על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

דניאל אמר/ה...

באיזה פרק אתה בעונה השלישית של נקמה?
מה דעתך על העונה השלישית של "גרים"?