יום רביעי, 11 ביוני 2014

שלב סיכום עונה: Dexter, עונה שמינית: המגבלה שהרסה הכל



כאשר המפיקים של הסדרה Dexter נכנסו אל ישיבות ההפקה הראשונות בכדי לפרוס את הסיפור שיסופר בעונה השמינית הוטלה עליהם מגבלה אחת ברורה: אסור שהדמות של דקסטר תמות. ככל הנראה, מתוך מחשבה עתידית שאולי ניתן יהיה "לסחוט" את הלימון בעוד כמה שנים עם עוד סרט או סדרת בת (לגבי הרעיון לסדרת בת, החלו גישושים ראשונים בנושא שלא ממש הבשילו. לפחות נכון לעכשיו). עובדה זו הגבילה מאד את התסריטאים מסיבה ברורה: היות ומדובר בסדרה על רוצח סדרתי הרי מישהו חייב למות בסוף, בלתי אפשרי שיהיה "האפי אנד", משום שבמקרה שכזה כל הרעיון מאחורי הסדרה יקרוס.

בשל ההגבלה הנ"ל ולאור הפרק האחרון של העונה השביעית בו דברה רצחה את לה-גוורטה בכדי להגן על דקסטר, היה צפוי מאד שמי שתמות תהיה דווקא דברה. מי זה עוד יכול היה להיות ? בטיסטה ? לא סביר. האריסון ? גם בסדרה שכזאת קשה היה לראות כיצד המפיקים היו מגנים על רצח של ילד קטן. האנה ? לא מספיק חשובה, וכן, אני מודע לכך שלקראת סוף העונה השמינית דקסטר מתוודה בפניה על אהבתו ורוצה לברוח עמה ועם האריסון לארגנטינה. עדיין, האנה מצטיירת שלא כחלק אינטגראלי מהקאסט הראשי.

היות והיה צפוי שדברה עומדת למות רמת המתח שבסדרה ירדה. יתרה מכך, בעונה אחת בת 12 פרקים הכניסו לחייה של דברה יותר מדי שינויים. בתחילת העונה היא יוצאת משליטה בעקבות הרצח של לה-גוורטה ובשלב מסוים גם מנסה לרצוח את דקסטר בו היא רואה את האשם למה שהיא הפכה, כמו כן היא שוכבת עם אחד מהאנשים אותם היא חוקרת, לאחר מכן היא משלימה עם דקסטר, עוזבת את מקום עבודתה הנוכחי, עוזרת לדקסטר בו היא הייתה מאוהבת לאכסן את האנה אשר סיממה אותה בעונה הקודמת, מצהירה על אהבתה לג'ואי, אשר עוזב למענה את ג'יימי עימה הוא נמצא במערכת יחסים במשך זמן ארוך מאד (פתאם הוא מרגיש שמערכת היחסים שלו עמה לא עובדת...), חוזרת למשטרה ובפרק האחרון היא מתה. אתם רציניים ?

התהליך שעובר על דברה נראה כל כך לא מציאותי. ולחשוב על כך שבמשך השנתיים שקדמו לכך היא בכלל הייתה מאוהבת בדקסטר. לאן בדיוק הרגשות הללו נעלמו ? פרק אחד לפני סוף העונה היא כבר מאוהבת בג'ואי ? באמת ?

המגבלה של אי האפשרות להרוג את דמותו של דקסטר גם גרמה לכך שהיה ברור כמעט באמצע העונה, כאשר דמותה של האנה חזרה לתמונה, שסיפור האהבה של דקסטר עם האנה נידון מראש לכישלון. משום, כפי שציינתי קודם לכן, שסיפור של "האפי אנד" היה הורס את הרעיון של הסדרה. ולכן, כל ההתעסקות ברומן שבין שתי הדמויות נראה מזויף. יכול מאד להיות שזו גם הסיבה שכבר בעונה השביעית נראה שבין מייקל לאיבון אין ממש כימיה. וכן, גם בעונה השמינית עובדה זו הייתה גלויה כמעט לכל מי שצפה בסדרה (ומי שלא ראה זאת לא מבין בטלוויזיה, גם אם הוא ראה סדרות על גבי סדרות).

מצד שני, ליהוק מושלם היה דווקא של בת'ני ג'וי לנז בתור קאסי, השכנה של דקסטר שבתחילת העונה ג'יימי מנסה לשדך ביניהם. ניתן היה לזהות את הכימיה בין השניים כמעט בכל סצינה, בוודאי שיותר מהכימיה שבין מייקל לאיבון. חבל שדווקא קאסי נרצחת במהלך העונה מבלי שפתחו את מערכת היחסים ביניהם. היה יותר מעניין לראות את הפיתוח הנ"ל הרבה יותר מאשר לחזות שוב בהאנה.

ואם כבר עסקנו בהאנה. אחרי שדקסטר גורם למאסרה הם ממשיכים כאילו כלום לא קרה ? באיזה עולם שני רוצחים, גם אם הם היו מאוהבים אחד בשנייה, היו סולחים זה לזו ? הם סולחים כי הם מאוהבים ? באמת ? לא, באמת ?

בכל מה שקשור לסיפור המרכזי של העונה, אודות ד"ר ווגל, אשר הייתה זו שהעניקה להארי, אביו של דקסטר, את הקוד לפיו דקסטר חי והעובדה שרוצח כלשהו (אשר לימים מתברר שמדובר בבנה) מנסר גולגלות של אנשים ושולח לה חלק מהמוח שלהם. היה בסדר גמור, אך לא מדובר בסיפור המעניין ביותר מכל העונות של הסדרה. אם כי, גם רעיון זה הפך לצפוי, משום שתסריטאים, ובמיוחד תסריטאים אמריקאים, אוהבים את הרעיון של סגירת מעגל. ומה מהווה יותר סגירת מעגל מאשר שדקסטר יפגוש את היוצר\ת שלו ?

גם ה"טוויסט" בחלק השני של העונה, כאשר מתברר שרוצח הגולגלות הוא לא מי שדקסטר תפס בחצי הראשון, היה די ברור שמדובר במישהו המקורב לד"ר ווגל. היות שכך, כמעט כל העונה הפכה לצפויה וזה בדיוק מה שהסדרה לא הייתה בתחילתה ובכך המורשת שלה מתקלקלת.

אז, לראות או לא לראות ?

לו צופה היה נתקל בסדרה רק החל מהעונה השמינית שלה הוא היה חושב שמדובר בסדרה בינונית ולא כזאת שבנתה לעצמה שם בעונותיה הראשונות המעולות. עבורי, הסדרה מסתיימת בקול ענות חלושה ויותר כאפילוג לסיפור גדול. ולכן, אם לא צפיתם עד כה בסדרה, עונה זו לא תגרום לכם לצפות בכל הסדרה מתחילתה, אבל אם צפיתם עד כה בסדרה מתחילתה צפו בעונה האחרונה רק בכדי לסגור את העמוד האחרון בספר, גם אם סופה של הסדרה לא מצליח לעמוד ברמה של תחילתה ובעונה השמינית הסיבה המרכזית לכך נעוצה בהוראה שמנהלי רשת Showtime הנחיתו על ההפקה של הסדרה. חבל.

2 תגובות:

inon אמר/ה...

אני מסכים שהעלילה הייתה יחסית צפויה ושמה שדברה עברה זה בערך רכבת הרים מבחינת רגשות, אך לדעתי היו דברים טובים בעונה הזו: כמו תמיד, המשחק של השחקנים היה מצוין, במיוחד גניפר קרפנטר (דברה) וגם סוף הסדרה.

כן, סוף הסדרה.
אני יודע שזה לא פופולרי במיוחד לאהוב את סוף הסדרה אבל אני אהבתי אותו כי הוא לא נותן לצופה תשובה לשאלה שאיתה דקסטר התמודד לאורך הסדרה: "האם אני מפלצת?" אך דקסטר בבירור ענה לעצמו שהוא כן מפלצת, שהוא הורס והורג כל דבר שהוא אוהב וצריך להתרחק ממי שהוא אוהב על מנת שיהיה להם טוב. אך הצופה אינו בטוח כמו דקסטר וזה מה שיפה.
כן העונה הזו רחוקה מאוד מלהיות מושלמת, אך היא הייתה לא רעה בכלל לדעתי

בובי אמר/ה...

תהיה לסדרה in the flash עונה שלישית?
בבילון 5 יותר טובה מסדרות כמו נמלטים אבודים 24 דקסטר וכו'?