יום רביעי, 20 במרץ 2013

שלב סיכום עונה: Ripper Street, עונה ראשונה: לא עונה על הציפיות.



כאשר מעלים את המונח Ripper בהקשר לסדרה אנגלית מיד עולה בלב כל צופה סדרות ממוצע המונח "ג'ק המרטש", הרוצח המפורסם, אשר רצח 5 (ויש אומרים שגם 7) פרוצות ולא נתפס מעולם. הסדרה הנ"ל אמנם מתרחשת ב"וייטצ'אפל", המקום בו התרחשו אירועי הרצח של ג'ק המרטש, אולם האירועים מתרחשים כשנה לאחר הרצח האחרון.

הסדרה מתמקדת במפקח ריד (מת'יו מקפאדן), אחד מהאנשים אשר היו ממונים על חקירת ג'ק המרטש, בסגנו הסמל דרייק (ג'רמי פלין) וקפטן הומר ג'קסון (אדם רוטנברג), אמריקאי שהגיע משיקאגו ביחד עם לונה סוזאן (מיאנה בורינג), שהופכת למאדם המנהלת בית בושת, ואשר הופך לחוקר הפתלוגי של המפקח ריד.

העונה הראשונה מורכבת משמונה פרקים (וכך גם תהיה העונה השנייה שכבר אושרה) והבעיה הנראית לעין לאחר צפייה בעונה כולה היא: שמלבד הפרק הראשון והפרק האחרון של הסדרה, היא לא עוסקת בנושא שלשמו מרבית מצופיה התרכזו לצפות בה: הניסיון ליצור פתרון נוסף לסיפורו של ג'ק המרטש.

בששת פרקי העונה (פרקים 2 עד 7 ולמעשה גם במרבית הפרק הראשון), Ripper Street הינה סדרת משטרה לכל דבר. בפרקים הללו השלישיה (המפקח, הסמל והחוקר הפתלוגי) פותרת בעיות כגון ניסיון להטמין פצצות אשר אמורות לחסל חצי מלונדון, אמריקאים המגיעים בכדי לחסל חשבונות עם הומור ג'קסון, פדופיל המצלם את קורבנותיו, אדם שמרעיל אנשים ועוד... מהבחינה הזאת, האלמנט היחיד שמפריד את הסדרה משאר סדרות המשטרה המשודרות כיום הוא שהיא מתרחשת באנגליה של שנת 1889.

לסדרה יש גם אלמנטים יהודיים. שני פרקים מלאים הוקדשו לסיפורים הקשורים לעם היהודי. פרק אחד עסק בחיסולו של יהודי רוסי ואילו פרק אחר עסק במנהלת בית יתומים יהודיה, אשר מכירה רוצח המנהל סינדיקאט של ילדים הפושעים עבורו ברחובות, כולל מעשי רצח. יתרה מכך, במהלך העונה כולה המפקח ריד גם מנהל רומן מחוץ לנישואיו עם אותה מנהלת בית יתומים.

הסיבה לרומן של המפקח היא שאשתו מסתגרת מפניו לאחר ששנה קודם לכן, בדימדומיה של חקירת המרטש בתם נעלמת במימי נהר לאחר שהמפקח לקח אותה איתו בעת שהוא עקב אחר אחד המועמדים, אשר חוזר בפרק סיום העונה, אם כי היא לא מודעת לכך עד לפרק סיום העונה ורק חושבת שבתם מתה.

ישנם מספר סיפורי משנה בסדרה במהלך העונה כגון מערכת היחסים הסבוכה בין הומר וסוזאן והניסיון של הסמל דרייק לגרום לרוז, פרוצה בשירותיה של מאדם סוזאן, להיות החברה שלו (ולימים אשתו). העלילות מעניינות, אולם הצופה מצפה שבכל פרק יעסקו בסיפור שלשמו הוא שם לב לסדרה, ג'ק המרטש, ורק בפרק האחרון מקבלים טעימה ממה שהיה צריך לעשות יותר במהלך העונה כולה. לפי דעתי, אי אפשר לקרוא לסדרה Ripper Street ולא לעסוק בסיפורו של ג'ק המרטש ביותר מפרק וחצי במהלך עונה של שמונה פרקים.

כיאה לסדרה בריטית איכות התסריט טובה וגם המשחק של מרבית מהשחקנים ללא רבב, אולם אם זה היה תלוי בי הייתי מלהק בצורה אחרת את דמותו של המפקח ריד ולא לוקח לתפקיד את מת'יו מקפאדן, אשר נראה יותר כחנון ופחות כמפקח משטרה קשוח. גם כאשר מת'יו נאלץ לגלות רגישות, בעיקר בפרק האחרון, המשחק שלו נראה מעט מאולץ.

אז, לראות או לא לראות ?
אפשר לראות. התסריט טוב מאד, המשחק (ברובו) טוב והסיפורים סבירים (עם נגיעה יהודית רחבה ובכך קיימת גאווה מסוג מסוימת), אך בסופו של דבר, העונה הראשונה של הסדרה לא מספקת לצופה את מה שהוא ציפה לו: לגעת נגיעה רחבה יותר בסיפורו של ג'ק המרטש. עבורי מדובר באכזבה, אך הצופים שמגיעים ללא ציפיה מוקדמת, ככל הנראה, ייהנו ממנה יותר.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כל הכבוד על ההשקעה (יש שגיאת כתיב בכותרת)

D1D1 אמר/ה...

תוקן.