יום שלישי, 12 במרץ 2013

ניתוח: 4 סיבות עיקריות לקריסתה של Zero Hour.



קוראי הבלוג שלי בוודאי זוכרים את הכתבה שפירסמתי לפני שהחצי השני של עונת החורף עלתה בארה"ב בחודש ינואר, לאחר תקופת החגים. כבר בכתבה זו ציינתי שאני לא חושב שיש לסדרה סיכוי רב ואכן, הסדרה בוטלה לאחר שלשה פרקים בלבד. לפני שאגיע לציין את הבעיות שהיו לסדרה מבחינה קריאטיבית הגיע הזמן למחות שוב על כך שברשתות השידור האמריקאיות לא לומדים לקח ולא מנתחים שגיאות עבר.

ראשית, במידה וברשת החליטו להעלות את הסדרה בחצי השני של העונה, למרות שלפי דעתי במידה ורוצים להעלות סדרה חדשה ובעלת מיתולוגיה מורכבת, חייבים לעשות זאת בתחילת העונה ולא במהלכה, כאשר הצופים האמריקאים כבר סיגלו לעצמם הרגלי צפייה לעונה, ברשת היו חייבים לעשות זאת כבר בתחילת חודש ינואר ולא לחכות לחודש פברואר. מדוע ? משום שהסדרה כבר נצבה בפני מספר בעיות עוד לפני שעלתה לאוויר: ברשת מנסים בשנים האחרונות לאייש את משבצת השידור של יום חמישי בשעה שמונה, אך ללא הצלחה, במשבצת השידור הזאת ניצבות שתי ענקיות רייטינג: The Big Bang Theory ו"אמריקן איידול". ברשת ABC היו חייבים לחזור מהחופשה לפני שענקיות הרייטינג הנ"ל החלו לשדר (למרות ש"אמריקן איידול" בירידה, עדיין מבחינת רייטינג מדובר בנתונים גבוהים) ולפחות לנסות לסייע לסדרה לפתח מומנטום של מספר שבועות. בפועל, מה שקרה בשבועות מאז החזרה מחופשת החגים The Big Bang Theory החלה לשבור שיאי רייטינג והפכה את האפשרויות של Zero Hour להשיג נתונים גבוהים לכמעט בלתי אפשריים. הייתי יכול להבין לו היה זה קרה לרשת בפעם הראשונה, אך בדיוק לפני שנה רשת ABC עשתה שגיאה דומה עם הסדרה Missing, אשר בוטלה לאחר עונה מקוצרת של עשרה פרקים. ל Zero Hour לא העניקו אפילו את האפשרות הזאת וביטלו אותה לאחר שלשה פרקים בלבד לאחר נתוני רייטינג מחרידים. ואתם יודעים מה ? בצדק.

הבעיות של הסדרה לא נבעו רק מבעיית שיבוץ ומועד עלייה לאוויר, היו לה בעיות קשות מאד גם בצד הקריאטיבי. לשם שינוי, אתחיל דווקא בליהוק.

אפשר לדבר כמה שרוצים על רעיון ותסריט (וגם עליהם ארחיב מיד את הדיבור), אבל אם אין לסדרה את השחקנים הנכונים, הסדרה לא תצליח להתרומם. במקרה של Zero Hour מדובר בבעיה גדולה מאד היות והליהוק הבעייתי הוא של הדמות הראשית. אנטוני אדוארדס גילם דמות של בעל, האנק גאליסטון, שאשתו קונה שעון ומספר שעות לאחר מכן היא נחטפת. האנק עושה הכל בכדי להחזיר את אשתו, אך מוצא את עצמו במאבק בין כוחות האור לכוחות החושך. הבעיה בליהוק של אדוארדס היא, שניסו ללהק דמות של אנטי גיבור, אך לצערי, השחקן לא מתאים לסרטים וסדרות מהסוג הזה. יותר מפעם אחת זה נראה היה שהתפקיד פשוט לא מתאים לו. הדרך הטובה ביותר לתאר זאת, וזה מוזר להגיד על שחקן בקאליבר של אדוארדס, שמאחוריו תפקידים בולטים בלהיטים כמו Top Gun ו .E.R, שמדובר בתינוק במשחק של מבוגרים.

בעיה נוספת נעוצה ברעיון. הסיפור של מאבק בכוחות האור מול כוחות החושך, וכמובן באיזכור של הנאצים בהקשר הזה, בצורה שהסיפור הוצג מתאימה יותר למיני סדרה של "הולמארק" מאשר לסדרה בשעת פריים טיים ברשת ברודקאסט. הייתי יכול אולי לקבל את הרעיון, אבל לא כ 13 פרקים, זה היה מוגזם. לפי דעתי, אפשר היה אולי אפילו להסתפק בסרט טלוויזיה באורך של שעתיים. כאשר עונת הפיילוטים של שנת 2012 הייתה בעיצומה וקראתי את התקציר של הסדרה זה נשמע טוב על הנייר, אבל אני בטוח שכאשר ברשת ABC ישבו וצפו בפיילוט הם ראו זאת. יכול מאד להיות שזו גם הסיבה שברשת החליטו לעלות עם הסדרה רק בחצי השני של העונה ולנסות קודם את Last Resort, שגם היא נכשלה. אם זה היה תלוי בי הייתי מגדיר אותה מלכתחילה כמיני סדרה של שישה פרקים ואז אולי היה לקהל קל יותר לקבל אותה.

ולבסוף, קשה שלא להצביע על הבעיה הגדולה מכולם: התסריט הגרוע שלה. כל כך הרבה משפטים ששמענו בפעם המיליון נכתבו מדי פרק, שזה היה מביך. הסצינה בפיילוט עם הזקן שמסביר לשני הכתבים הצעירים את משמעות השעון הייתה עדות לכיצד לא צריך לכתוב היום תסריט, במיוחד לא עבור סדרה עם מוטיביים שראינו כל כך הרבה פעמים בעבר. לא ברור כיצד ברשת אישרו תסריט כה גרוע ולא עשו בו שינויים, במיוחד מאחר ועבר זמן רב מרגע אישור הסדרה (מאי 2012) ועד עלייתה לאוויר (פברואר 2013).

אם כן, לסדרה לא היה סיכוי עוד לפני שעלתה לאוויר: בעיית שיבוץ ומועד עלייה לאוויר שגוי, ליהוק בעייתי של הדמות הראשית, רעיון משומש, פורמאט שגוי גם כן ותסריט גרוע יצרו מצב של סוף ידוע מראש וזה לקח להם 3 פרקים בלבד לעשות זאת.

2 תגובות:

URIX3 אמר/ה...

צריכים לקחת אותך לעבודה בתור יועץ ראשי לערוצי הטלוויזיה!
אתה כותב כל כך יפה ונכון שזה מדהים!

Unknown אמר/ה...

לנשואים פלוס יש פרק איחוד?